فلفل برزیلی شاید این گیاه مهاجم امید نهایی ما باشد

این میوه های سرخ برزیلی می توانند کلید مبارزه با باکتری های مقاوم کشنده باشند.شاید این گیاه مهاجم امید نهایی ما باشد.

 

عصاره یک میوه که مردم بومی قرن ها از آن در آمریکای جنوب استفاده می کرده اند، می تواند روش تازه ای برای مبارزه با «مقاومت آنتی بیوتیکی» ارائه نماید.
پژوهشگران می گویند این میوه های سرخ درخت فلفل برزیلی (اسکینوسترنینتیفُلیوس) در بردارنده ترکیبی است که می تواند زیان های MRSA یک باکتری خطرناک که نسبت به بسیاری از آنتی بیوتیک های رایج مورد استفاده مقاومت کسب کرده است را خنثی کند.
MRSA متیسیلین رزیستانت استافیلوکوکوس اُریوس به شکل رایج موجب ضایعاتی در پوست می شود، اما عفونت های جدی آن ممکن است مرگبار باشند، و برآورد می شود که این باکتری مقاوم به آنتی بیوتیک، سالانه مسبب 11000 مورد فوت در ایالات متحده باشد.
استفاده از این ماده نگرشی جدید به یک روش درمان پوستی باستانی است.
کاساندرا کوآو، کارشناس نژادشناسی گیاهان، که در حال بررسی روش های درمان بومی برای یافتن داروهای احتمالی جدید است، بیان می دارد: «درمانگران سنتی در جنگل های آمازون از درخت فلفل صدها سال استفاده کرده اند تا عفونت های پوست و بافت های نرم را درمان کنند. ما محتوای شیمیایی این میوه ها را استخراج نموده ایم و به شکلی نظام مند آن ها را در برابر باکتری های مسبب بیماری آزمایش نموده ایم تا مکانیسمی دارویی را از این گیاه کشف نماییم.»
ماده استخراجی که 430D-F5 نام دارد ترکیبی از 27 ماده شیمیایی است، و زمانی که از این ماده در مورد موش های مبتلا به MSRA استفاده شد، موش های درمان شده دچار ضایعه های پوستی نشدند، در حالی که گروه درمان نشده به همان ضایعات مبتلا گشتند.
بنا به گفته این تیم، این ترکیب باکتری ها را نمی کشد، ولی ژنی را که به آن ها امکان می دهد به صورت جمعی با یکدیگر در ارتباط باشند را خاموش می کند. این سیستم سیگنال دهی باکتریایی با عنوان «حسگری کوروم» شناخته می شود و از کار انداختن آن «خاموش سازی کوروم» نام دارد.
کوآو می گوید «این ماده به طور کامل [باکتری] MRSA را خنثی می کند، و مانع از ترشح سمومی می شود که این باکتری از آن به عنوان سلاحی برای آسیب رسانی به بافت ها استفاده می کند. بدین شکل سیستم ایمنی طبیعی بدن امکان بیشتری برای بهبود زخم ها دارد.»
با این که این ماده کانال های ارتباطی MSRA را خاموش می کند، اما ظاهرا به موش ها یا بافت های پوست آن ها آسیبی نمی رساند، و روی باکتری های مفید روی پوست نیز اثری نداشته است این ماده تنها از ترشح سمومی جلوگیری می کند که میکروب مقاوم شده از آن ها استفاده می کند و باعث ایجاد زخم و جوش می گردد.
کوآو در اخبار سی.بی.ان به مگی فاکس توضیح داد که «این ماده ارتباط بین باکتری ها را متوقف می کند و به نوعی آن ها را به صورتی فریب می دهد که گمان کنند تنها هستند. این باکتری ها زمانی که تنها هستند نسبت به زمانی که در یک گروه قرار دارند رفتار متفاوتی نشان می دهند.»(سیارک
با این که این اثر غیرفعال سازی اثرات MSRA توسط 430D-F5 تاکنون تنها در موش ها نشان داده شده است، پژوهشگران امیدوار هستند مطالعات بیشتر راه های تازه ای را برای درمان عفونت های باکتریایی در انسان ها آشکار کند به ویژه با توجه به این که درخت فلفل برزیلی به صورت سنتی به عنوان مرهمی برای ضایعات و زخم های عفونی مورد استفاده قرار می گرفته است.
همین تیم قبلا فرایند خاموش سازی کوروم را حین کار روی یک روش درمانی باستانی دیگر کشف کرده بود یعنی عصاره استخراج شده از درخت شاه بلوط اروپایی، که برای مدت های طولانی قبل از عصر مدرن مردم از آن به عنوان دارو استفاده می کردند، که اکنون می تواند به عنوان ابزاری دیگر برای خنثی کردن MRSA مورد استفاده قرار گیرد.
این ترکیبات ممکن است برای مقابله با باکتری ها روش ظریف تری را به جای استفاده از روش مستقیم و مهاجمانه آنتی بیوتیک ها ارائه کنند، که می تواند برخی باکتری ها را به تکامل به گونه های خطرناک جهش یافته ای هدایت کند. در این صورت چنین باکتری هایی در برابر آنتی بیوتیک های معمولی که مورد استفاده قرار می دهیم، مقاوم خواهند بود.
کوآو در یک نشریه خبری بیان داشته است «در برخی موارد، باید با روش سرسختانه آنتی بیوتیک ها بیماری را درمان کرد، اما به جای استفاده پیوسته از بمب های آنتی بیوتیک برای از بین بردن عفونت، شرایطی وجود دارد که استفاده از یک روش ضد سم می تواند به همان اندازه موثر باشد، و در عین حال کمک به حفظ تعادل در سلامتی بیمار نیز رعایت شود.
توجه به این نکته مهم است که با توجه به کشته نشدن باکتری توسط این ترکیب، این روش در حقیقت درمان MRSA نیست چرا که موش های درمان شده باز هم دچار بیماری شدند.
اما پژوهشگران می گویند استفاده از یک دُز واحد از ماده استخراج شده به مدت دو هفته دارای اثرات مثبتی بوده است و روش های درمانی با این ترکیب را در کنار درمان همزمان با آنتی بیوتیک در تحقیقات آینده بررسی خواهند کرد.
این تیم هم اکنون در حال بررسی نحوه استفاده از عصاره میوه درخت فلفل برزیلی به شکلی امن و موثر در انسان ها است، و هم زمان انجام آزمایش ها بالینی در آینده را نیز دنبال خواهد کرد.
هم زمان، پژوهشگران می گویند استفاده از این میوه ها برای مراقبت های خانگی پوست کار خردمندانه ای به نظر نمی رسد چرا که سال ها آزمایش و خطا مورد نیاز است تا اطمینان حاصل گردد این ماده به رغم استفاده سنتی از آن، کاملا بی زیان است.
کوآو بیان داشت «من از مردم نمی خواهم که بروند و به صورت تصادفی این گونه میوه ها را روی پوست خود امتحان کنند. طبیعی بودن همیشه به معنای بی زیان بودن نیست. چیزهای زیادی در طبیعت وجود دارند که اگر به شکل نادرستی مورد استفاده قرار گیرند، می توانند زیانبار باشند.»این یافته های در «ساینتیفیک ریپورتز» گزارش شده اند.

دانشمندان از باکتری ها برای کشتن ویروس های مقاوم به آنتی بیوتیک استفاده کرده اند

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

ترجمه  itrans.ir 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام