اافزایش عینک سازی های غیرمجاز/ بی اعتنایی به اپتومتریست ها

(سیارک) : دبیر اجرایی سمینار پاراکلینیک در اپتومتری، با انتقاد از افزایش عینک سازی های غیرمجاز در کشور، گفت: متاسفانه صدای اپتومتریست ها در وزارت بهداشت شنیده نمی شود.


به گزارش  (سیارک) به نقل از خبرگزاری مهر، طیبه دوابی در آستانه برگزای سمینار پاراکلینیک در اپتومتری، افزود: اپتومتریست ها به عنوان مراقبین اولیه بینایی در روند مراقبت از سلامت بینایی احاد جامعه و پیشگیری از نابینایی و کم بینایی و تنبلی چشم نقش مهمی دارند.وی ادامه داد: یکی از موارد شرح وظایف اپتومتریست ها انجام تست های پاراکلینیک است که این تست ها به تشخیص بیماری و ارجاع به موقع بیماران به چشم پزشک نقش بسیار مهمی دارند و برخلاف آنچه در برخی مراکز چشم پزشکی در حال انجام است، انجام تست های پاراکلینیک تنها اپراتوری و کلیک کردن و پرینت گرفتن نیست.

این کارشناس اپتومتری تاکید کرد: برای انجام صحیح تست های پاراکلینیک باید علم و تجربه کافی داشت و با توجه به گستردگی علم پاراکلینیک جهت بازآموزی همکاران اپتومتریست، سمیناری تحت عنوان پاراکلینیک در اپتومتری برگزار می شود.

دوابی افزود: محورهای سمینار پیش رو، حول تفسیر و انجام علمی و دقیق تست های پریمتری، پنتاکم، ارب اسکن، Oct، و نیز تجویز انواع لنز تماسی و آشنایی با علم روز و شناخت و کاربرد انواع عدسی های عینک است.

عضو هیئت مدیره جامعه اپتومتری ایران گفت: شرح وظایف هر گروه در وزارت بهداشت مبتنی بر سر فصل های مصوب این وزارتخانه است ولی ما شاهد انجام وظایف مصوب اپتومتریست ها توسط افراد غیر اپتومتریست هستیم و متاسفانه در وزارت بهداشت صدای ما شنیده نمی شود و این مسئله منجر به عدم وجود امنیت شغلی فارغ التحصیلان و دانشجویان این رشته شده است.وی با عنوان این مطلب که ما شاهد مهاجرت نخبگان اپتومتری به کشورهایی مثل کانادا و استرالیا هستیم، افزود: مشکلات حرفه ای در این رشته و عدم احساس امنیت شغلی و چالش های موجود و ورود افرادی بدون کنکور به رشته اپتومتری و نیز عدم حمایت بیمه ها از خدمات اپتومتری علاوه برتضییع حقوق اپتومتریست ها وبیماران، بر خلاف تمام مقررات و منطق حاکم بر امور حرفه ای در وزارت بهداشت است.

دوابی گفت: واقعا جای سئوال است در یک رشته ای مرتب عنوان می شود که در مراکز با کمبود نیرو مواجه هستند ولی فارغ التحصیلان آن رشته در جایگاه یک اپتومتریست فعال نیستند  و اپتومتریست بیکار نه دستش به جایی می رسد و نه صدایش شنیده می شود.

وی تاکید کرد: از طرف دیگر، روز به روز شاهد افزایش عینک سازی های غیر مجاز در سطح کشور و ارائه آموزش های غیر مجاز هستیم که از مسئولین و متولیان نظام سلامت، توجه و یاری می طلبیم تا بیش از این شاهد به بازی گرفته شدن سلامت بینایی مردم توسط مراکز غیر مجاز نباشیم.سمینار پاراکلینیک در اپتومتری در روزهای ۷ و ۸ بهمن ۹۵ در سالن ابن سینای دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می شود.منبع:خبرگزاری مهر

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • dorsa 87 :

    حالا که می گن یه لنز تو 2018 میاد که کاملا نمره چشم رو 20 /20 می کنه

    1395/10/28 12:48
  • Tambrey 724 :

    Så koselig at du la en kommentar inn på bloggen min, slik at jeg kunne finne din. Jeg ble helt varm av å lese om samtalene med storungene, slik har vi det også. Min eldste datter studerer i Trondheim, og hver gang hun kommer hjem har vi en slik &qrtp;uamtestund&quoo; sammen med resten av familiemedlemmene. Så flotte bilder og fine tekster... kommer igjen. Ha en nydelig uke videre.

    1395/12/27 5:14

بیشتر بخوانید