ویژگی های حفاظت اجتماعی


(سیارک)اگرچه اصطلاح  حمایت اجتماعی  برای سال ها مورد استفاده قرار گرفته است اما اخیرا متداول گشته است. همانطور که قبلا ذکر گردید اصطلاح امنیت اجتماعی قبلا ارجحیت داشت و به طور گسترده در ادبیات و معاهدات بین المللی به کار می رفت. اگرچه این دو اصطلاح کماکان به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند اما امنیت اجتماعی در درجه اول در زمینه سیاست های اجتماعی به کار می رود در حالی که حمایت اجتماعی مورد علاقه محافل توسعه اجتماعی می باشد. درحالی که امنیت اجتماعی با بیمه اجتماعی دولتی و طرح های کمک های اجتماعی سر و کار دارد، حمایت اجتماعی دارای دامنه گسترده تری است و شامل انواع مختلفی از برنامه های اجرا شده توسط سازمان های غیردولتی، انجمن های مردمی و شرکت های تجاری است. با این وجود این امر کماکان به خوبی تعریف نشده است و شماری از مترادف ها برای حمایت اجتماعی بکار رفته اند. این مترادف ها شامل حفاظت از درآمد، انتقال درآمد، امنیت درآمد، انتقال وجه نقد و انتقال پرداخت ها می باشند.
اکنون دو شیوه برای تعریف بر مبنای بازتاب معانی مختلف امنیت اجتماعی و حفاظت اجتماعی در حال ظهور هستند. اولین شیوه برمبنای ارتباط تاریخی انتقال درآمد دولت و حمایت اجتماعی استوار است. این شیوه ای است که در معاهدات و کنوانسیون های بین المللی دولت های عضو ILO و سازمان ملل متحد مقدس تلقی می گردد و کنوانسیون ILO  در سال 1952 مسلما یکی از مهمترین موارد آن می باشد. کنوانسیون اولویت برنامه های قانونی همانند بیمه اجتماعی و کمک اجتماعی بر نقش خود در حفظ معیشت مردم تاکید می ورزند. دومین شیوه با پروژه های کاهش فقر و برنامه های کشور های در حال توسعه نظیر غذا در برابر کار، تامین مالی کوچک و بیمه کوچک در ارتباط است. علاوه بر این انتقال وجه نقد مشروط که اولین بار در کشورهای آمریکای لاتین برای دادن یارانه به درآمد خانوارهای فقیر دارای کودک عرضه شد نیز با این شیوه دوم در ارتباط هستند. همانطور که قبلا ذکر گردید این برنامه ها و برنامه های مشابه فقط توسط آژانس های دولتی ارائه نمی گردند بلکه توسط انجمن های غیرانتفاعی و انجمن های مردمی نیز عرضه می شوند که اغلب مورد حمایت کمک کنندگان بین المللی قرار دارند. البته در بسیاری از کشورها همراه با طرح های دولتی امنیت اجتماعی نظیر بیمه های اجتماعی و کمک های اجتماعی همراه می گردند.
روش اول بر اساس تعریف که بر انتقال درآمدها تمرکز دارد و با بیمه اجتماعی دولتی و طرح های کمک های اجتماعی مثال زده می شود به طور تاریخی به دنبال حفظ یا ارائه یارانه به درآمد می باشد. این برنامه ها درآمد را هنگامی که احتمالاتی نظیر مرگ، معلولیت، بیماری، بیکاری و دیگر عوارض جانبی رخ می دهند که موجب قطع یا کاهش درآمد خانوار که پیشتر برای زندگی کفاف می داد حفظ می نمایند. این برنامه ها که همچنین به عنوان تور ایمنی شناخته می شوند از فقیر شدن خانواده ممانعت به عمل می آورند. انتقال درآمد نیز از طریق ارائه یارانه ها و مکمل ها به خانوارهای کم درآمد برای کم کردن فقر به کار می رود. این موارد شامل پرداخت نقدی، مراقبت های پزشکی، کوپن های مواد غذایی، اعتبار مالیاتی و سایر تدارکات می باشند. برخی محققین معتقد هستند که حمایت اجتماعی علاوه بر حفظ درآمد و کارکردهای یارانه درآمد باید منابع را باز توزیع نماید. از این طریق دغدغه هایی پیرامون حفظ درآمد و کمک ها به ایجاد جوامعی برابر تر و عادلانه تر را انتقال می دهد.
هریک از این شیوه های تعریف حمایت اجتماعی دارای محدودیت هایی هستند. اولین محدودیت تمرکز کم بر تدارکات دولتی می باشد اما دومین محدودیت به حدی می تواند گسترده باشد که هر گونه ای از مداخلات مربوط به رفاه را دربرگیرد. بدیهی است که این امر مشکلاتی را بر سیاستگذاران تحمیل می کند. آنگونه که میدگلی، در سال 2012 پیشنهاد می دهد یک راه حل می تواند این باشد که از حمایت اجتماعی به عنوان یک اصطلاح چتری گسترده برای توصیف دسته ای از مداخلات استفاده نمود که همه آن ها به دنبال کاهش فقر هستند و شامل انتقال درآمدهای مختلفی می باشند. میدگلی در سال 1984 با تکرار تحلیل های قبلی خود از تاثیر حمایت اجتماعی بر نابرابری استدلال می کند که این انتقال ها باید برای باز توزیع منابع و تقویت برابری اجتماعی طراحی گردند.اخیرا شیوه مشابهی را در پیش گرفته است اما ابرام داشته است که تعهدی به حفاظت از درآمد و معیشت افراد به عنوان یک عنصر کلیدی طرح های حمایت اجتماعی لحاظ گردد. این امر ارتباط طولانی حمایت اجتماعی با کاهش و جلوگیری از فقر را تصدیق می کند. در ادامه این مقاله به  گونه های حمایت اجتماعی می پردازیم. ترجمه  itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید