خوردن قرص

طبق آمار 40% آمریکایی ها و بیشتر از یک سوم مردم جهان توانایی بلع قرص را ندارد. اگر شما هم این مشکل را دارید ما به شما کمک خواهیم کرد.

در ابتدا دارو ها را به 2 دسته اصلی تقسیم می کنیم.

 

داروهایی دارای شکل سوسپانسیون یا جویدنی، 

برخی داروها به شکل سوسپانسیون (مخلوط در آب)، شربت یا جویدنی وجود دارند. در این مورد کار راحت است، حتما قبل از تجویز این مورد را با پزشک مطرح کنید تا درصورت امکان برای شما استفاده شود. اگر فراموش کردید می توانید از داروساز بخواهید با محاسبه دوز مناسب دارو را با نوع سوسپانسیون تعویض کند.

 

داروهایی که قابل جویدن نیستند یا به شکل شربت یا سوسپانسیون نیستند،

این دارو ها به 2 شکل اصلی قرص یا کپسول وجود دارند.

 

قرص ها

برای شروع ابتدا راهنمای دارو که داخل جعبه وجود دارد را به دقت مطالعه کنید. برخی قرص ها قابل تقسیم هستند. برای مثال قرص های که خط دارند، شما می توانید قرص را به تکه های بسیار کوچک تقسیم کنید.

تقسیم یا جویدن قرص ممکن است خطرناک باشد.

برخی قرص ها به هیچ وجه قابل تقسیم نیستند، این قرص ها معمولا به صورت روکش دار ارائه می شوند. 

این روکش معمولا برای جلوگیری از حل شدن قرص در دهان، مری یا معده طراحی شده اند. ممکن است اسید معده روی محتویات قرص تاثیر منفی داشته باشد یا قرص برای دهان و مری به شدت خطرناک باشد. برای مثال قرص های دايجستيو که به فرایند گوارش کمک میکنند. این قرص اگر با زبان، دهان یا مری تماس پیدا کند به شدت خطرناک است و می تواند اسیب جدی به شما وارد کنند.

 

کپسول ها

تمامی کپسول ها دارای روکش هستند و غیرقابل جویدن هستند. بیشتر کپسول ها به دلیل مزه بد محتویات داخل روکش قرار داده شده اند. مطمئن باشید نمیخواهید مزه آن ها را امتحان کنید.

 

چگونه قرص یا کپسول را بخوریم؟

در ابتدا باید بدانیم که کل مشکل بلع قرص یا کپسول ذهنی است. تمامی این داروها برای کودکان ساخته می شود که دهان و حلق کوچک تری از شما دارند. پس نگران خفه شدن نباشید.

 

چند تکنیک بلع قرص

ابتدا با قرص های خیلی کوچک یا قطعات کوچک گردو یا قند شروع کنید. در کل قبل از بلع قرص یا کپسول مقداری اب بنوشید، تجربه ثابت کرده اب یخ بسیار موثر است

حالا یک نفس عمیق بکشید. قرص را روی زبان خود قرار دهید و با مقداری اب قرص را شناور کنید. به هیچ وجه سر خود را پایین نیاورید. مطمئن شوید قرص شناور شده باشد و با زبان شما تماس نداشته باشد بلعیدن کپسول به این روش بسیار آسان است، همه کپسول ها خودبه خود شناور می شوند. حالا سر خود را کمی بالا بگیرید و با یک حرکت قرص را ببلعید. بلافاصله یک لیوان کامل اب نیز بنوشید. اگر در مرحله بلع دچار شک شدید سریعا قرص را از دهان خارج کنید و مراحل را تکرار کنید. نگه داشتن قرص در دهان فقط وضعیت را بدتر خواهد کرد.

نکات خیلی مهم در بلعیدن قرص

- آب یخ خیلی کمک می کند.

- قرص باید شناور باشد و  با زبان تماس نداشته باشد.

- قرص را به سقف دهان نچسبانید.

- اب زیادی همراه با قرص در دهان نگه ندارید. شما باید بتوانید با یک حرکت همه اب و قرص را ببلعید.

 

این تکنیک اصلی بلیعدن قرص است. حالا اگر با این روش موفق نشدید نگران نباشید، هنوز راه های دیگری نیز وجود دارد.

 

تکنیک بطری اب

در این تکنیک ابتدا مقداری اب بنوشید، قرص را بین دندان های جلو نگه دارید. قرص نباید با زبان تماس داشته باشید. یک بطری اب معدنی را با آب سرد پر کنید. مستقیم از بطری اب بنوشید و در یک لحظه قرص را رها کنید. حتی می توانید با فشردن بطری اب را با فشار بیشتری هدایت کنید.

 

تکنیک زیرزبانی

 

ابتدا آب بنوشید، قرص را زیر زبان خود قرار دهید، حالا از بطری یا لیوان اب بنوشید، قرص خودبه خود بلعیده می شود.

 

این تکنیک به شدت موثر است، حتی اگر با این روش نیز موفق نشدید نگران نباشید. 

بهتر است اندازه قرص را کوچک تر انتخاب کنید، شما باید ابتدا مشکل ذهنی بلعیدن قرص را حل کنید. می توانید از تکه های ریز قند استفاده کنید و مطمئن باشید که اگر گیر کند قابل حل شدن است.

 

داروساز ها معمولا استفاده از ماست را توصیه می کنند. یک قاشق ماست در دهان نگه دارید و قرص را روی ماست شناور کنید. با این روش قرص با زبان تماس نخواهد داشت و به آسانی بلعیده می شود. استفاده از نوشابه یا اب گازدار بجای اب نیز کمک خواهد کرد.

 

در نهایت این کار شدنی است و نیاز به تمرین دارد، با کمی پشت کار با این مشکل خود مواجه شوید. 

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام