جک فروت بزرگترین میوه جهان

 بزرگترین میوه ی جهان


جک فروت یا میوه نان نام علمی ‏Artocarpus heterophyllus‏  بیشتر در مناطق جنوبی و جنوب شرقی آسیا و همچنین در قسمت شرقی آفریقا یافت می‌شود. نام میوه جک‌ فروت از زبان مالایی (chakka) و پرتغالی مشتق شده است. در جنوب هند میوه جک‌ فروت را با نام «چاکا پاژام» می شناسند و پرتغالی ها برای سهولت بیشتر خود، آن را جاکا نامیدند و از این رو در زبان انگلیسی به نام «جک فروت» مشهور شد. جک‌ فروت (Jackfruit) میوه ی بومی هند و مالزی بوده و در مناطق گرمسیری و استوایی مانند تایلند، اندونزی و پرتغال کشت می شود. میوه‌های جک‌ فروت سبز رنگ، آبدار و معطر بوده و جزو بزرگترین میوه‌های جهان و یکی از بزرگترین میوه های جهان  در میوه  های درختی است که طبق آمارها در بیشترین وزن خود، برابر با ۴۵ کیلوگرم بوده است اما در شرایط نرمال، وزن معمولی میوه‌ جک‌ فروت به بیش از ۱۸ کیلوگرم و طول میوه به بیش از ۶۰ سانتی‌ متر می‌رسد. در ایالت هایی همانند فلوریدا و شیکاگو می توانید نمونه های بسته بندی شده، درون قوطی یا شیشه از این میوه را نیز پیدا کنید.

 

جک‌ فروت

 

میوه جک‌ فروت در آمریکا چندان مرسوم نیست. به طور مثال، در نیویورک سیتی فقط در محله چینی ها می توان پیدایش کرد که هر ۴۵۰ گرم آن بین ۲ تا ۲٫۵۰ دلار قیمت دارد. هنگامی که جک فروت رسیده و خام باشد، گوشتی به رنگ آناناس خواهد داشت.  میوه جک‌ فروت را در هر حالت های رسیده، کال، پخته و خام میتوان مصرف کرد. در آسیا از آن خوراکی های گوناگونی همانند چیپس، خوراک سرخ شده، آب میوه و بستنی تهیه و عرضه می شود. پالپ (گوشت) میوه جک فروت، نشاسته ای و فیبری است و یک منبع فیبر محسوب می شودکه طعمی مانند یک موز ترش دارد.گفته می شود که طعم آن نیز چیزی بین آناناس و گلابی است. بر اساس آمار پینترست، جست و جو در مورد دستور پخت غذا با میوه جک‌ فروت در سال گذشته ۴۲ درصد افزایش یافته بود چرا که وقتی چند ساعت پخته می شود، طعمی همانند گوشت قرمز به خود می گیرد که برای استفاده در غذاهایی همانند ناچو یا تاکو بسیار عالی است.

 

بزرگترین میوه جهان

ویژگیهای میوه جک فروت

• جک‌ فروت درجه حرارت بالا و خشکسالی نیز به حیات خود ادامه می‌دهد.
• دانه‌ های جک‌ فروت به صورت پخته در مناطق محلی خورده می‌شود.
• درخت جک‌ فروت در مناطق گرمسیری رشد می‌کند.
• بزرگ ترین میوه  جک‌ فروت در برابر آفات و بیماری‌ها بسیار مقاوم است.
• بزرگترین میوه دنیا  جک‌ فروت به‌ صورت پخته یا خام مصرف می شود

• برگ‌های درخت جک فروت براق بوده و ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر طول دارند.

• نهال  درخت جک فروت در ایران  و میوه جک فروت در ایران بصورت اینترنتی بفروش می رسد. 

 

جک فروت

جک فروت

خواص میوه جک فروت

• نصف لیوان میوه جک فروت در حدود ۹۵ کالری انرژی دارد.
• میوه جک فروت سرشار از پتاسیم بوده و در پایین آوردن فشار خون مفید است.

• میوه جک فروت سرشار از پروتئین، پتاسیم و ویتامین ب است.یک فنجان از این میوه دارای ۲٬۸ گرم پروتیین، ۷۳۹میلی‌گرم پتاسیم و شامل ۲۵درصد ویتامین بی‌مورد نیاز بدن در یک روز است.( سیارک)

• منبعی غنی از ویتامین ‏C‏ است که این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی و طبیعی محسوب می شود و از بدن در برابر بروز سرماخوردگی و عفونت محافظت می کند.
• از خاکستر برگ های درخت جک فروت در مالزی ترکیبی همراه روغن نارگیل تهیه می شود که برای درمان بریدگی ها و زخم ها از آن استفاده می شود.
از ریشه درخت نیز برای درمان ناراحتی معده بهره برده می شود.

• میوه جک فروت دارای ۳۷درصد ویتامین سی مورد نیاز بدن در یک روز، یک گرم چربی و ۳۸ گرم کربوهیدرات است. وقتی جک فروت را باز می کنید، می بینید که صدها دانه دارد. این دانه ها سرشار از کلسیم، آهن، پروتئین و پتاسیم هستند. به دلیل وجود این همه مواد مفید، لقب «معجزه زمین» به آن داده شده است.

 

جک‌ فروت


• مواد مغذی موجود در جک فروت می‌تواند از سرطان جلوگیری کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. میوه جک فروت منبعی غنی از ترکیبات گیاهی شامل: لیگنان ها، ایزوفلاون ها و ساپونین ها است که این مواد به بدن برای مقابله با سرطان کمک می کنند و سبب نابودی رادیکال های آزاد و جلوگیری از بروز پیری در سلول های بدن می شوند.
• بزرگ ترین میوه جهان  جک فروت موجب کاهش کلسترول می شود.
• میوه جک فروت  استخوان‌ ها را تقویت میکند. جک فروت منبعی از مواد معدنی مانند: منگنز، آهن و منیزیم است. آهن در بدن از بروز کم خونی پیشگیری می کند، منگنز و منیزیم دو ماده معدنی مهم برای افزایش سلامت استخوان ها محسوب می شوند. منیزیم سبب افزایش جذب کلسیم در بدن شده و به بدن برای داشتن استخوان هایی سالم کمک می کند. ماده معدنی منگنز برای ساخت استخوان و بافت های همبند، مورد نیاز بدن است.

• همچنین این میوه به هضم غذا کمک می‌کند.مصرف میوه جک فروت سبب بهتر شدن عمل هضم و گوارش شده و زخم و سوء هاضمه را برطرف می کند. فیبر بالای موجود در این میوه از بروز یبوست پیشگیری کرده و به بدن برای داشتن دستگاه گوارشی سالم کمک می کند.

 

جک‌ فروت

بزرگترین میوه   

شرایط رشد جک فروت

کشت  درخت جک فروت  امروزه در عرض های جغرافیایی پایین به ویژه جنوب شرقی آسیا، سواحل شمالی استرالیا، سواحل اقیانوس اطلس (برزیل) و مناطق استوایی رواج یافته است.درخت جک فروت زمانی که بالغ شود، نیاز به مراقبت زیادی ندارد و به رشد خود ادامه می‌دهد.بزرگترین میوه های دنیا  جک فروت در شرایط مناسب به‌ راحتی رشد می‌کند. اما بین پنج تا هفت سال طول می‌کشد تا درخت میوه دهد ولی زمانی که کاملاً بالغ شد هرسال می‌تواند بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میوه بدهد. این گیاه در نواحی گرم و در خاک های به خوبی آبیاری شده بهتر رشد می نماید. درخت جک فروت نمی تواند خشکی را تحمل کند و به آب فراوان به جز در فصول سرد، نیاز دارد.  در شرق آسیا  بزرگ ترین میوه دنیا   جک فروت محبوب ترین میوه بعد از انبه و موز محسوب می شود.

 

جک‌ فروت

بزرگترین میوه های دنیا  

بزرگترین درخت میوه  :جک فروت یا نان فروت هندی گیاهی از خویشاوندان نزدیک نان میوه است. جک فروت میوه ملی بنگلادش است.

 

میوه های جک فروت از بزرگترین میوه های جهان   و از بزرگترین میوه های خوراکی هستند که روی درختان رشد می کنند: طول آنها بین 20 تا 90 سانتی متر و قطر آنها تا 20 سانتی متر است و وزن آنها تا 34 کیلوگرم می رسد. پوست ضخیم آنها با برجستگی های مخروطی شکل متعددی پوشانده شده است. میوه های جوان سبز رنگ هستند ، در صورت رسیدن سبز مایل به زرد یا قهوه ای مایل به زرد می شوند و هنگام ضربه زدن ، صدای توخالی از خود خارج می کنند. البته میوه روی زمین در ابعاد خیلی بزرگ تر و سنگین تر از  جک فروت در کتاب گینس ثبت شده   بیش از 158 کیلوگرم  اگر درخت هندوانه  داشتیم رکورددار بود. هندوانه درختی !

 

از نظر داخلی ، میوه به لوب های بزرگ حاوی یک خمیر شیرین معطر زرد متشکل از الیاف نرم آبدار تقسیم می شود. هر برش حاوی یک دانه سفید نسبتاً بزرگ و طول 2-3 سانتیمتر است. میوه بریده دارای بوی خاص و دلپذیری است که کمی یادآور موز و آناناس است. همراه با بوی میوه های عجیب و غریب ، دسته گل دارای یک عطر  روشن و تقریبا نامحسوس از مصنوعی است ، نزدیک به بوی استون (اگر تا به حال موز یا خربزه بسیار رسیده را امتحان کرده اید - این عطر در آنجا نیز وجود دارد). پوست دارای بوی خاص و کمی ناخوشایند است و حاوی لاتکس چسبناک است ، بنابراین توصیه می شود قبل از بریدن میوه ، دستان خود را با روغن آفتابگردان چرب کرده یا دستکش لاستیکی بپوشید.

 

جک‌ فروت

بزرگترین میوه در جهان   میوه خیلی رسیده قهوه ای می شود و به سرعت خراب می شود ، اما می توان آن را 1-2 ماه در یخچال نگهداری کرد.

 

هند (گاتهای شرقی) و بنگلادش زادگاه میوه میوه جکفروت محسوب می شوند. در حال حاضر بیشتر در آسیای جنوب شرقی و فیلیپین رایج است. همچنین در شرق آفریقا (کنیا ، اوگاندا) مزارع کاشته می شود. در جزایر اقیانوسیه و مناطق گرمسیری جهان جدید ، علاوه بر شمال برزیل و سورینام ، میوه جک فروت بسیار نادر است.

 

از چوب جک فروت برای ساخت خانه های بزرگ ، مبلمان و آلات موسیقی استفاده می شود ، زیرا چوب به دلیل دوام و رنگ طلایی زیبا شهرت دارد. در قرن نوزدهم ، رنگ زرد که از پوست و تنه درخت جک فروت به دست می آمد ، یک محصول تجاری بسیار ارزشمند بود. در تایلند از آن برای رنگ آمیزی ابریشم ، پنبه و لباس راهبان استفاده می شد. لاتکس همچنین از تنه درخت استخراج می شود ، که در خود میوه و برگها وجود دارد ، دارای ویسکوزیته عالی است. چسب با کیفیت بسیار بالایی از آن ساخته شده است. 

 

جک‌ فروت

میوه ی جک فروت


جک فروت  انتخاب ، ذخیره سازی ، استفاده

پوست جک فروت باید زرد مایل به سبز و دست نخورده باشد. باید در لمس محکم باشد ، اما سفت نباشد. وقتی میوه رسیده است عطر خوشایندی از خود ساطع می کند. بوی بسیار قوی نشان می دهد که میوه جک در حال حاضر رسیده است. برای پوست کندن میوه ، آن را از طول جدا کرده و رزین را بردارید. همچنین هسته را برداشته و روی پوست را فشار دهید تا قطعات از یکدیگر جدا شوند. تفاله را با چاقو ببرید و دانه ها را انتخاب کنید. میوه جک فروت را می توان بیش از 3-5 روز در یخچال و حداکثر دو ماه در فریزر نگهداری کرد.

 

میوه های رسیده حاوی 30 تا 40 درصد تفاله خوراکی هستند ، بسیار مغذی هستند و حدود 40 درصد کربوهیدرات (نشاسته) دارند - بیشتر از نان. بنابراین (و به دلیل ارزان بودن آن) میوه هندی در هند نان برای فقرا  نامیده می شود. دانه ها نیز مغذی هستند - حاوی 38٪ کربوهیدرات ، 6.6٪ پروتئین و 0.4٪ چربی هستند. آنها اغلب سرخ شده و مانند شاه بلوط خورده می شوند.

 

جک‌ فروت

 

میوه های رسیده تازه ، مارمالاد ، ژله ، آب نبات خورده می شوند. از میوه های نارس به عنوان سبزیجات استفاده می شود - آنها را جوشانده ، سرخ کرده و خورش تهیه می کنند. پالپ میوه جک فروت کم کالری است ، سرشار از ویتامین A ، گوگرد ، پتاسیم ، کلسیم و فسفر است . جک فروت های کاملاً رسیده را می توان یخ زده و در یخچال نگهداری کرد. دانه های متعدد ، و حداکثر 300 عدد از آنها در میوه وجود دارد ، مانند شاه بلوط سرخ شده و خورده می شوند .

 

گلهای خاردار میوه ای به فلفل تند یا سس میگو اضافه می شوند. برگهای جوان را می توان به صورت خام به سالاد پاپایا اضافه کرد . کاملاً از همه چیز استفاده می شود. پوست را می توان آب نبات یا ترشی کرد و همچنین به عنوان خوراک دام مناسب است. 

 

جک فروت

 

تفاله جک فروت با بستنی و سایر میوه ها و شیرینی ها ، به ویژه تفاله شیر نارگیل به شکل سالاد میوه ، عالی است. شما می توانید یک پرکننده غیر معمول برای پای ها را از میوه جک فروت تهیه کنید و حتی میوه را مانند سبزیجات برش داده و بپزید . میوه جک فروت با همه غذاهای گوشتی و ماهی خوب ترکیب می شود . این میوه را می توان با پیش غذاهای خوش طعم مانند سالاد ماهی یا مرغ تکه تکه کرد و تزئین کرد.آشپز ها با افزودن میوه جک ، طعم بسیار وسوسه انگیز و خوشمزه ای را به دست می آورند. برای تهیه یک غذای جانبی برای گوشت ، کافی است میوه جک فروت را خرد کرده و چند دقیقه آن را کباب کنید. جک فروت را می توان با مرغ پر کرد، که طعم تند و عجیب و غریبی به گوشت می بخشد.

 

جک‌ فروت گل

 

اعتقاد بر این است که درخت جکفورت جادویی است ، زیرا نام تایلندی آن به معنی "حمایت و کمک" است. بنابراین ، در بسیاری از باغ های نزدیک خانه درختان معطر رشد می کنند. اعتقاد بر این است که به دلیل رنگ سبز مسی (و مس در فولکلور تایلند یک فلز جادویی محسوب می شود) ، دانه های جک فروت دارای خواص طلسم هستند که از مالک در برابر زخم های گلوله و زخم های ناشی از اجسام تیز محافظت می کند.

 

جک فروت همچنین برای اهداف دارویی استفاده می شود. ریشه های درخت برای درمان اسهال استفاده می شود و گلها دارای خاصیت ضد دیورتیک هستند. میوه های جوان و نارس قابض هستند و روی پوست اعمال می شوند.

 

میوه رسیده دارای خواص ملین است. اعتقاد بر این است که برگ های درخت جک که به عنوان چای گیاهی دم می شود ، شیر مادران شیرده را افزایش می دهد.

مضرات جک فروت

میوه جک فروت می تواند برای عدم تحمل فردی و حساسیت به هر یک از اجزای آن مضر باشد. همچنین افرادی که به این نوع غذا عادت ندارند ، برای اولین بار جک فروت را امتحان کرده اند ، می توانند دچار ناراحتی معده شوند.

 

جک‌ فروت گل

 

کاربر گرامی دوست دارید در باره میوه های عجیب بدانید مقاله پنج میوه ی نادر و بسیار خوشمزه و میوه عجیب غریب ۱۳ میوه با عکس را  بخوانید.

میزان کالری میوه ها

ترکیب و میزان کالری سایر میوه ها

ترکیب و میزان کالری سایر میوه ها

 

 

ترکیب و میزان کالری سایر میوه ها

ترکیب و میزان کالری سایر میوه ها

ترکیب و میزان کالری سایر میوه ها

ترکیب و میزان کالری سایر میوه ها

ویتامین موجود در جک فروت

ویتامین ها  در 100 گرم
ویتامین C ، اسید اسکوربیک 13.7 میلی گرم
ویتامین B1 ، تیامین 0.105 میلی گرم
ویتامین B2 ، ریبوفلاوین 0.055 میلی گرم
ویتامین B3 ، PP ، نیاسین 0.92 میلی گرم
ویتامین B5 پانتوتنیک اسید 0.235 میلی گرم
ویتامین B6، پیریدوکسین 0.329 میلی گرم
ویتامین B9 ، فولات 24 میکروگرم
اسید فولیک 0 میکروگرم
ویتامین B12 ، کوبالامین 0 میکروگرم
ویتامین A 5 میکروگرم
رتینول 0 میکروگرم
کاروتن ، بتا 61 میکروگرم
کاروتن ، آلفا 6 میکروگرم
کریپتوکسانتین ، بتا 5 میکروگرم
لیکوپن 0 میکروگرم
لوتئین + زاکسانتین 157 میکروگرم
ویتامین E ، آلفا توکوفرول 0.34 میلی گرم
توکوفرول ، بتا 0.03 میلی گرم
توکوفرول ، گاما 0 میلی گرم
توتوفرول دلتا 0 میلی گرم
توکوترینول ، آلفا 0.05 میلی گرم
توکوترینول ، بتا 0 میلی گرم
توکوترینول ، گاما 0 میلی گرم
توکوترینول ، دلتا 0 میلی گرم
مواد معدنی در 100 گرم
کلسیم ، Ca 24 میلی گرم
آهن ، Fe 0.23 میلی گرم
منیزیم ، منیزیم 29 میلی گرم
فسفر ، ص 21 میلی گرم
پتاسیم، K 448 میلی گرم
سدیم ، Na 2 میلی گرم
روی ، روی 0.13 میلی گرم
مس ، مس 0.076 میلی گرم
منگنز ، منگنز 0.043 میلی گرم
مواد اولیه: در 100 گرم
اب 73.46 گرم
پروتئین 1.72 گرم
چربی ها 0.64 گرم
خاکستر 0.94 گرم
کربوهیدرات ها 23.25 گرم
فیبر ، رژیم غذایی کامل 1.5 گرم
ساکارز 0.42 گرم
گلوکز (دکستروز) 9.48 گرم
فروکتوز 9.19 گرم
لاکتوز 0 گرم
مالتوز 0 گرم
گالاکتوز 0 گرم
نشاسته 1.47 گرم
الکل 0 گرم
اسید چرب: در 100 گرم
اشباع شده 0.195 گرم
کاپریک Cap 0.028 گرم
لوریک 0.004 گرم
میریستیک 0.004 گرم
پالمیتیک 0.131 گرم
Heptadecanoic 0.002 گرم
استاریک 0.011 گرم
آرچینیک 0.004 گرم
بهنیک 0.004 گرم
Lignoceric 0.004 گرم
تک اشباع نشده 0.155 گرم
میریستولئیک 0.004 گرم
پالمیتولئیک (امگا 7) 0.024 گرم
اولئیک ( امگا 9 ) 0.127 گرم
پلی اشباع نشده 0.094 گرم
لینولئیک ( امگا 6 ) 0.015 گرم
آلفا لینولنیک ( امگا 3 ) 0.079 گرم
مجموع اسیدهای چرب ترانس 0 گرم
کلسترول 0 میلی گرم
آمینو اسید : در 100 گرم
تریپتوفان 0.034 گرم
ترئونین 0.086 گرم
ایزولوسین 0.069 گرم
لوسین 0.103 گرم
لیزین 0.069 گرم
متیونین 0.034 گرم
سیستین 0.017 گرم
فنیل آلانین 0.052 گرم
تیروزین 0.103 گرم
والین 0.086 گرم
آرژنین 0.138 گرم
هیستیدین 0.034 گرم
آلانین 0.086 گرم
آسپارتیک 0.172 گرم
اسید گلوتامیک 0.189 گرم
گلیسین 0.086 گرم
پرولین 0.017 گرم
سرین 0.103 گرم

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید