خواص قاصدک برای بیماران دیابتی

خواص داروی گیاهی قاصدک برای سلامتی شامل تسکین بیماری‌های کبد، دیابت، بیماری‌های ادراری، آکنه، زردی، سرطان و کم خونی است. آن به حفظ سلامت استخوان، مراقبت از پوست و کاهش وزن کم می‌کند. این موارد و سایر مزایا برای سلامتی، در حال حاضر برای اعتبارسنجی بیشتر توسط تعدادی از مؤسسات بین‌المللی مورد مطالعه قرار می‌گیرد.
با وجود خواص قاصدک برای سلامتی، در بین عموم مردم قاصدک بیشتر یک گیاه تزئینی است و نه درمانی، چرا که گل‌های قاصدک درخشان به نظر می‌آیند و باغ‌ها و پارک‌ها به‌وفور دیده می‌شوند. انواع مختلفی از قاصدک وجود دارد، اما قاصدک معمولی از نظر علمی Taraxacum Officinaleنامیده می‌شود. از نظر تاریخی به نظر می‌رسد این گیاه حدود 30 میلیون سال پیش در اوراسیا رشد کرده است.
قاصدک که از نظر لغت شناسی در زبان فرانسه «دندان شیر» معنی دارد، غنی از ویتامین A، ویتامین C، آهن و کلسیم و مسمومیت زداها است که اثرات درمانی آن را نشان می‌دهد. در زیر خواص مختلف قاصدک برای ما، به جز آراستن باغ‌هایمان، آورده می‌شود.

خواص قاصدک برای سلامتی عبارت‌اند از:

بیماری‌های ادراری: قاصدک به‌صورت طبیعی بسیار ادرارآور است و از این رو به دفع باقیمانده مواد سمی در کلیه‌ها و دستگاه ادراری کمک می‌کند. خاصیت ضدعفونی کنندگی قاصدک مانع از رشد میکروبی در دستگاه ادراری می‌شود. در واقع، خاصیت ادرارآوری داروی گیاهی قاصدک به اندازه‌ای قوی است که در فرانسه این گیاه به “pissenlit” (ادرار کردن روی تخت) معروف است.

دیابت: شیره قاصدک قادر است با تحریک تولید انسولین از لوزالمعده برای حفظ سطح قند خون در میزان پایین ، به بیماران دیابتی کمک نماید. از آن جا که قاصدک به طور طبیعی ادرار آور می باشد، حجم ادرار را در بیماران دیابتی زیاد می کند و این باعث دفع قند مازاد از بدن می گردد. بیماران دیابتی‌ معمولاً دچار مشکلات کلیوی می شوند، برای همین، خاصیت ادرار آور  قاصدک می‌تواند به دفع قند جمع شده در کلیه‌ها از طریق افزایش ادرار کمک کرده و از آسیب قتد به کلیه ها جلوگیری نماید. 

در ضمن، شیره قاصدک کمی تلخ می باشد و مانند تمام مواد تلخ، باعث کاهش سطح قند خونمی شود. در نتیجه، با قند کمتر خون و سیستم تنظیم آزاد شدن انسولین، موجب جلوگیری از حملات خطرناک برای بیماران دیابتی می‌شود؛  عصاره قاصدک قادر است یک داروی کامل باشد! بیماران دیابتی قبل از استفاده از هر داروی گیاهی با پزشک خود مشورت نمایند.
سلامت دندان: قاصدک سرشار از کلسیم است که برای رشد و تقویت استخوان‌ها ضروری است؛ همچنین آن سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی نظیر ویتامین C و لوتئین است که از استخوان‌ها در برابر آسیب ناشی از بالا رفتن سن محافظت می‌کند. این آسیب گریزناپذیر اغلب به علت رادیکال های آزاد رخ می‌دهد و خود را به‌صورت ضعف استخوان، سستی و کاهش تراکم استخوان نشان می‌دهد.
بیماری‌های کبد: قاصدک می‌تواند به چند طریق به کبد کمک کند. علاوه بر این که آنتی اکسیدان‌هایی نظیر ویتامین C و لوتئین می‌تواند به حفظ عملکرد کبد در شرایط بهینه و حفاظت از آن در برابر سالخوردگی کمک کند، ترکیبات دیگر موجود در قاصدک به درمان خونریزی کبد کمک می‌کند. علاوه بر آن، قاصدک‌ها در حفظ جریان مناسب صفرا و نیز تحریک کبد و کمک به هضم سودمند هستند. هضم صحیح می‌تواند موجب کاهش احتمال یبوست شود که آن هم خطر مشکلات جدی مربوط به معده و روده را کاهش می‌دهد.
مراقبت از پوست: عصاره قاصدک که به شیر قاصدک معروف است در درمان بیماری‌های پوستی ناشی از عفونت میکروبی و قارچی مفید است. علت اثربخشی این دارو این است که عصاره قاصدک شدیداً قلیایی است و دارای خواص میکروب کشی، حشره کشی و قارچ کشی است. شما باید در هنگام استفاده از این عصاره مراقب باشید و از هر گونه تماس با چشم‌ها جلوگیری کنید. این عصاره می‌تواند روی زخم‌ها، عفونت‌های قارچی و اگزما و سایر وضعیت‌های پوست بدون خطر اثرات جانبی یا اختلال هورمونی که معمولاً توسط داروهای پوست ساخته شده توسط داروسازان ایجاد می‌شود، مورد استفاده قرار گیرد.
آکنه: شیره قاصدک یک سم زدای خوب، ادرار آور، محرک و آنتی اکسیدان است. این چهار خاصیت آن را به یک درمان عالی برای آکنه تبدیل می‌کند. قبل از این که بدانیم چطور آکنه را درمان کنیم باید علت آن را پیدا کنیم. آکنه معمولاً در سنین نوجوانی بروز می‌یابد که بدن دستخوش تغییرات فیزیولوژیکی و هورمونی بسیاری قرار می‌گیرد. طغیان هورمون‌های جدیدی که سبب وقوع تغییرات در بدن می‌شود، باید تنظیم شود؛ اما در صورتی که نسبت آن در حد سالم نباشد، معمولاً برخی مواد سمی در بدن به جای می‌گذارد. این مواد سمی معمولاً به همراه عرق ریزی از غدد عرق یا غدد چربی روی پوست خارج می‌شوند.
در طول این تغییرات هورمونی، این غدد چربی بیشتری را ترشح می‌کنند که وقتی با سلول‌های مرده پوست ترکیب می‌گردد، منافذ را بسته و از برون ریزی مواد سمی ممانعت می‌کند. بنابراین مواد سمی نمی‌توانند خارج شوند و در نهایت منجر به آکنه می‌شوند. این وضعیت با عفونت‌های میکروبی در مکان‌های تحت تأثیر قرار گرفته تشدید می‌شود. عصاره قاصدک به عنوان یک محرک، ادرارآور و سم زدای طبیعی می‌تواند به تنظیم ترشح مناسب هورمون‌ها، افزایش عرق ریزی و گشاد شدن منافذ پوست کمک کند. تمام این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا دفع مواد سمی از طریق عرق و ادرار تسهیل شود.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید