منابع بسیار عجیب سنگ های قیمتی در جواهرات

سنگ های قیمتی مورد استفاده در جواهرات از منابع بسیار عجیبی به دست می آیند. نام مکان های دوردستی مانند تانزانیا، کشمیر، و کلمبیا نیازمند تلفظی خاص در این رابطه می باشند. یک کشور به تنهایی می تواند انواع  سنگ قیمتی مختلف را تولید نماید. برای مثال، برزیل یک منبع زمرد، توپاز، یاقوت ارغوانی، الکساندریت و اوپال می باشد. به همین ترتیب، یک نوع سنگ قیمتی خاص نیز می تواند از مکان های مختلفی به دست آید. برای مثال، یاقوت کبود در ماداگاسکار، ایالات متحده، استرالیا، تایلند، سریلانکا، میانمار (برمه) و هند به دست می آید.


به طور سنتی، نواحی خاص شهرتی را برای تولید سنگ های قیمتی خاص کسب نموده اند. یاقوت سرخ میانمار به خوبی برای زیبایی و کیفیت ان شناخته شده است. یاقوت کبود کشمیر، ناحیه که که بین هند و پاکستان قرار دارد، بسیار مشهور و محبوب است. زمرد های سبز منحصر به فرد نیز در منابع کلمبیا یافت می شوند. (سیارک)
در تجارت، معمولا منابع را با فاکتور های ارزش ارتباط می دهند، مثلا مشاهده می شود که رنگ قرمز مرتعش در یاقوت با نام برمه گره خورده است. اما یاقوت های دارای رنگ لطیف ممکن است از نواحی مختلفی آمده باشند. و برخی یاقوت های میانمار که فاقد رنگ لطیف می باشند معمولا با معادن آن کشور نسبت داده می شوند. به عبارت دیگر، صاف ترین کیفیت برای هر سنگ قیمتی لزوما با منبع ان در ارتباط نیست.
این در حالی است که، ذکر دقیق نام کشور منبع یک سنگ رنگی معمولا حتی برای متخصصان کار دشواری است. سنگ های قیمتی معمولا قبل از این که از معدن استخراج شوند تحت نام تجاری یا برچسب مشخصی قرار نمی گیرند. و تداخلات یک سنگ یا سایر ویزگی های منحصر به فرد معمولا به اندازه کافی برای شناسایی کشور مبدا مگر با قدری شک و تردید کفایت نمی کنند. اگر شما و تامین کننده شما قطعا در مورد مبدا یک سنگ خاص اطمینان ندارید، نباید ان را با یک منبع خاص ارتباط دهید.

زمرد های سبز موجود در گوشواره هایی که می فروشید ممکن است دارای رنگ سبز عمیق و شادابی باشند که مربوط به زمرد های کلمبیایی است. ذکر نام کلمبیا می تواند حالتی رمانتیک و اسرار امیز به فروش شما بدهد. اما شما نمی توانید نام کلمبیا را در توصیف زمرد های سبز ذکر کنید مگر این که از منبع آن ها اطمینان داشته باشید. انجام این کار نوعی اظهار سوء در فروش به شمار می رود. (سیارک)
در عوض شما می توانید این گونه توضیح دهید که به طور قطع از محل استخراج این زمرد های خاص اطلاع ندارید، اما رنگ شفاف آن ها بسیار جذاب است. اگر یک مشتری در مورد منبع ان پرسید، توضیح دهید که کشور مبدا یک سنگ قیمتی لزوما نشان دهندۀ کیفیت ان نیست. در عوض، رنگ منحصر بفرد سنگ های قیمتی و سایر فاکتور های ارزشی به طور تلفیقی منجر به مقبولیت ان می گردند.


منابع سنگ های رنگی علاوه بر این که به سختی قابل تایید می باشند دائما نیز در حال تغییر هستند. برای مثال، معدن مشهور یاقوت کبود کشمیر در هندوستان برای مدت کمتر از 50 سال فعال بوده است. این معدن در سال 1920 تخلیه گشته، و عرضۀ تجاری یاقوت های کبود با کیفیت را از این منطقه خاتمه داده است. پس از این که یاقوت های کبود کشمیر دیگر به طور تجاری تولید نگشتند، خریداران به منابع سنتی مانند سیلان، برمه و تایلند روی اوردند. با این وجود، حتی امروزه نیز درکی از کیفیت اسطوره ای به یاد مانده از یاقوت های کبود کشمیر همچنان پابرجا است.

منابع به عنوان یک فاکتور ارزشی

در بازار سنگ های رنگی، مقادیر عرضۀ فراوان به ندرت تداوم می یابند. الکساندریت، کریزوبریل دارای رنگ متغیری که برای اولین بار در سال 1830 در روسیه کشف شد، بازار جهانی را تکان داد زیرا قابلیت دسترسی به ان مکررا دچار افت و خیر می گشت. دقیقا وقتی عرضۀ الکساندریت رو به اتمام بود، منابع جدیدی در سریلانکا و برزیل کشف گردید.


در 1987، یک منبع الکساندریت که در میناس گراییس برزیل کشف گردید، انتظارات را برای این سنگ قیمتی غیر عادی افزایش داد. کالاهای جدید برزیلی به بازار تخلیه شده تزریق گردید و به طور موقت منجر به افزایش قابلیت دسترسی به این سنگ کمیاب شد.
این قابلیت دسترسی تجدید شده هم باعث افزایش آگاهی و هم میزان فروش الکساندریت گردید. با این وجود، یک بار دیگر عرضۀ الکساندریت از منبع جدید رو به افول گذاشت، و میزان تقاضای این سنگ قیمتی را از میزان عرضۀ موجود بالاتر برد، و در نتیجه یک جمعیت را در انتظار کشف منبع جدیدی از الکساندریت قرار دارد.
کاهش الکساندریت شفاف مسالۀ غیر قابل انتظاری نبوده است. همان طور که بعدا خواهید فهمید، حتی اگر استخراج منجر به اتمام یک منبع عرضه نگردد، اما بازدهی ان می تواند در اثر ملاحظات سیاسی یا محیطی دستخوش تغییر گردد. (سیارک)

منابع جدید پدیدار می گردند

با پایان یافتن منابع، معمولا منابع جدیدی پدیدار می گردند. اعلام موجودیت یک منبع تازه می تواند اثرات گسترده ای بر بازار داشته باشد. یکی از اثرات مثبت این است که می تواند منجر به توسعۀ میزان عرضۀ جهانی سنگ های قیمتی مورد تقاضا گردد.
گاهی اوقات یک منبع جدید با منابع موجود رقابت می کند، و اکتشاف ان می تواند منجر به تغییر استاندارد های بازار مصرف گردد. وقتی زمین شناسان زمرد سبز پرداخت نشده را در زامبیا در قاره افریقا استخراج نمودند، فروش زمرد سبز کلمبیا تحت تاثیر قرار گرفت. زمرد زامبیا به طور قابل توجهی عاری از تداخلات رگه ای و ابری بود که در زمردهای سبز بدست آمده از سایر نواحی مشاهده می شود. در ابتدا، دلالان در مقابل زمرد های به دست امده از سایر معادن جدید ایستادگی نمودند زیرا رنگ سبز آن ها به آبی تمایل داشت. اما در سال 1989، افراد قابل توجهی تمایل داشتند تا رنگ را فدای شفافیت نموده و بدین ترتیب زمرد زامبیایی با اقبال گسترده ای مواجه گردید.
گاهی اوقات یک منبع جدید در حقیقت به معنای کشف یک گونه یا نوعی جدید می باشد. تانزانیت، که یک زوئیسیت آبی مایل به بنفش است، در حوالی کوه کلیمانجارو در تانزانیا در قارۀ آفریقا در اوایل دهۀ 1960 کشف گردید. این سنگ از یک کنجکاوی ساده به یک سنگ قیمتی خوش فروش مبدل گردید. محبوبیت آن تا حدی مربوط به رنگ شفاف ان بود که ان را به یک جایگزین قابل قبول برای یاقوت کبود مبدل می سازد.


 تانزانیت، نوعی از زوئیسیت  دو نماد مشهور از شرق آفریقا می باشند. نام این سنگ قیمتی برگرفته از نام کشور تانزانیا است که به طور گسترده ای در اواخر دهه 1960 توسط Tiffany & Co توسعه یافت.
با شدت گرفتن تقاضای مصرف کنندگان برای تانزانیت، قیمت آن افزایش یافت. در سال 1984، تانزانیت فوق شفاف بالاترین نرخ عمده فروشی برابر با 1000 دلار در هر قیراط را کسب نمود، که به طور متوسط طی همین سال میانگینی برابر با 750 دلار در هر قیراط را داشت. معدن کاران کنجکاو به تپه های مرلانی در تانزانیا هجوم برده که تنها منبع شناخته شده از این سنگ قیمتی بوده است. در نتیجه، عرضه از تقاضا پیشی گرفت و این منجر به کاهش قیمت ها گردید.
اما افزایش قدرت خرید تانزانیت در طولانی مدت به کمک تولید کنندگان آمد. توجهات بسیار زیاد ناشی از کاتالوگ ها و شبکه های خرید خانگی در تلویزیون منجر شد تا علاقۀ مشتریان به کالاهای کم هزینه تر افزایش یابد. میزان تقاضا نیز متعاقبا افزایش یافت. بین سال های 1994 و 1998، مصرف تانزانیت به میزان 1000 برابر افزایش یافت.
امروزه بازار تانزانیت تحت تسلط شرکت مالک معادن مرلانی، TanzanitOne قرار گرفته است. این کمپانی سهامی عام با هدف افزودن ساختار و نظم به تجارت تانزانیت تاسیس گردید.گرچه کمیت این سنگ رفته رفته کاهش می یابد. بازار تانزانیت های با کیفیت بالا به مراتب محدودتر است. میزان عرضه برای تانزانیت های با کیفیت و تیره رنگ محدود است، در حالی که میزان تقاضا برای این سنگ های رنگی غنی همچنان بالا می باشد. برخی از متخصصان بر این باورند که عرضۀ این سنگ قیمتی منحصر به فرد ممکن است طی چند دهه متوقف گردد. ترجمه  itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید