درک تفاوت بین تحقیقات کیفی و کمی


هنگامی که به روش تحقیق خود فکر می کنید، لازم است تفاوت بین تحقیقات کمی و کیفی را درک کنید. تحقیق کیفی به بررسی نگرش ها، رفتار و تجارب از طریق روش هایی مانند مصاحبه ها و یا گروه های تمرکز می پردازد. تحقیق کیفی تلاش می کند تا به عمق بینش و عقیده شرکت کنندگان تحقیق دست پیدا کند. از آنجائی که تحقیق با نگرش ها، رفتار و تجارب مهم افراد سر و کار دارد، افراد کمتری در این تحقیقات شرکت می کنند، اما ارتباط با این افراد بسیار طولانی تر است. در زیر چتر تحقیق کیفی، روش های مختلفی وجود دارند. نمونه هایی از برخی از این روش ها به صورت خلاصه در بخش زیر آورده شده است. اگر تمایل دارید هر کدام از این روش ها را به صورت گسترده تر و عمیق تر دنبال کنید. در پژوهش های کمی، آمار از طریق استفاده از تحقیق پیمایشی در مقیاس بزرگ و با استفاده از روش هایی مانند پرسشنامه یا مصاحبه ساخت یافته بدست می آید. اگر یک محقق بازار، جلوی شما را در خیابان گرفته است و یا پرسشنامه ای را که از طریق پست به دستتان رسیده است، پر کرده اید، این تحقیق در زمره تحقیقاتکمی قرار می گیرد. این نوع از تحقیقات به دست بسیاری از مردم می رسد، اما برقراری ارتباط یا تماس با این افراد بسیار سریعتر از تحقیق کیفی است.
سالهاست که مباحث و استدلال های پیچیده پیرامون موضوع روش تحقیق و تئوری نحوه ادامه انجام آن صورت گرفته است. بسیاری از این مباحث حول محور تحقیقات کیفی با تحقیقاتکمی - که بهترین و علمی ترین روش است- بوده است. روش های متفاوتی در دوره های مختلف اجتماعی، سیاسی، تاریخی و فرهنگی، معروف و شناخته شده اند، اما از نظر من، همه روش ها نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند. محقق باید تمام این مسائل را پذیرفته و آنها را مورد توجه و بررسی قرار دهد. چنانچه علاقه مند به این مسائل هستید، می توانید به بخش مراجع در پایان این فصل رجوع کنید. بدیهی است، اگر این کار را انجام دهید، می توانید درک وسیع و عمیق تری از روش تحقیقاتی خود بدست آورید.

تصمیم گیری برای مناسب ترین روش

هرگز به دام این مساله نیافتید که بسیاری از محققان مبتدی (و با تجربه) فکر می کنند که تحقیق کمی بهتر از تحقیق کیفی است. هیچ کدام از این تحقیقات نسبت به دیگری برتری بسیاری ندارند، آنها تنها متفاوت از یکدیگر بوده و هر کدام دارای نقاط قوت و نقاط ضعف هستند. با این حال، در می یابید این غریزه شماست که احتمالا شما را به انتخاب یکی از این تحقیقات هدایت می کند. به غرایز خود گوش کنید، چرا که با آن می توانید مناسب ترین تحقیق خود را انتخاب کرده و تحقیقی را که در انجام آن احساس راحتی بیشتری می کنید پیدا کنید، خصوصا اگر باید انگیزه خود را در سطح بالائی نگه دارید. علاوه بر این، از این واقعیت آگاه باشید که معلم یا رئیس شما ممکن است یکی از این تحقیقات را بر دیگری ترجیح دهد. اگر این گونه باشد، پس شما در شرایط دشواری قرار خواهید گرفت، چرا که باید دلیل انتخاب تحقیق خود را توجیه کنید. (سیارک)

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید