خار شیر یا سیلیمارین چیست؟

گیاه دارویی خار شیر،  خارمریم یا سیلیمارین یک گیاه گلدار مربوط به گل آفتابگردان و از خانواده ابروسیا است. بومی کشورهای مدیترانه است. برخی از افراد نیز آن را خار مریم و خار مقدس می نامند.

خار شیر برای چه مواردی استفاده می شود؟

خار شیر  این مشکلات کبدی شامل سیروز، یرقان، هپاتیت، و اختلالات کیسه صفرا می باشند.
برخی ادعا می کنند که خار شیر همچنین ممکن است:
• با کاهش سطح کلسترول، مزایای قلبی را ارائه دهد
• به دیابت در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و سیروز کمک کند

آیا خار شیر موثر است؟

سیلیمارین ماده اصلی فعال در خار شیر است. سیلیمارین هم ضد التهابی و هم آنتی اکسیدانی است. معلوم نیست چه مزایایی، در صورت وجود، این ماده ممکن است در بدن داشته باشد.

آیا خار شیر برای کبد خوب است؟

در این نقطه، داده های علمی کافی برای گفتن اینکه آیا خار شیر می تواند به مشکلات کبدی کمک کند یا نه، وجود ندارد. بعضی از تحقیقات اولیه نشان می دهند که خار شیر ممکن است به افراد با بیماری کبدی مربوط به مشروبات الکلی کمک کند. مطالعات دیگر هیچ بهبودی در عملکرد کبد در این گروه از مردم را نشان نمی دهند.
برخی مطالعات نیز نشان می دهند که خار شیر،  خارمریم یا سیلیمارین ممکن است سودی برای افرادی که کبدشان توسط سموم صنعتی مانند تولوئن و زایلن آسیب دیده را ارائه دهد.
اطلاعات بیشتری لازم است قبل از اینکه پزشکان بتوانند بگویند خار شیر در واقع به نفع کبد است.

آیا خار شیر می تواند به افراد مبتلا به دیابت کمک کند؟

تحقیقات پزشکی نشان می دهد که خار شیر، همراه با درمان های سنتی، می تواند دیابت را بهبود بخشد. انجام مطالعات، کاهش سطح قند خون و بهبود کلسترول در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را نشان داده اند.
محققان همچنین دریافته اند که خار شیر مقاومت به انسولین - مشخصه کلیدی دیابت نوع 2 - را بهبود بخشیده است.
دیابت یک بیماری جدی است. قبل از مصرف هر گونه مکملی، با دکتر خود مشورت کنید. چون ممکن است با داروی شما تداخل داشته باشد.

آیا خار شیر برای قلب خوب است؟

با کاهش سطوح کلسترول LDL "بد"، خار شیر ممکن است به کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی کمک کند. با این حال، پژوهشهای مربوط به مزایای قلبی احتمالی تنها در افراد مبتلا به دیابت انجام شده اند. افراد مبتلا به دیابت اغلب کلسترول بالایی دارند. معلوم نیست که آیا خار شیر ممکن است اثرات مشابه در افراد دیگر داشته باشد یا خیر.

چگونه خار شیر را مصرف می کنید؟

خار شیر می تواند به صورت خوراکی در مکمل ها یا در چای مصرف شود. خار شیر می تواند با گیاهان دیگر ترکیب شود.

آیا خار شیر دارای عوارض جانبی است؟

معمولا، خار شیر،  خارمریم یا سیلیمارین باعث تعداد کمی، اگر باشد، عوارض جانبی جدی است. مطالعات نشان می دهد که زمانی که به مدت 41 ماه مصرف شود، بی خطر است.
خار شیر ممکن است باعث اسهال شود. خیلی به ندرت، ممکن است باعث تهوع، نفخ، گاز، و ناراحتی معده شود.
زنانی که شیرده و یا باردار هستند باید از استفاده از خار شیر، اجتناب کنند.
اگر شما به ابروسیا حساسیت دارید، نیز باید از خار شیر اجتناب کنید. خار شیر ممکن است باعث بثورات (دانه های روی پوست) و یا منجر به واکنش آلرژیک شدید شود.
از آنجا که خار شیر ممکن است اثرات استروژن را تقلید کند، برخی از زنان باید از این گیاه اجتناب کنند. این شامل زنانی است که به تومورهای فیبروئید یا اندومتریوز مبتلا هستند. علاوه بر این، زنان دارای سرطان سینه، رحم و تخمدان نباید خار شیر مصرف کنند.
همیشه درباره هر مکملی که مصرف می کنید، با دکتر خود مشورت کنید. خار شیر ممکن است با داروهای خاص در تعامل باشد. .........ادامه دارد.......... (سیارک)

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید