ثروتمندترین کشورهای جهان بخش اول

در حال حاضر اوضاع اقتصادی جهان به گونه ای است که بسیاری از کشورها در حال فائق آمدن بر فقر و اوضاع بد اقتصادی خود بوده و با کمک ارتباطات و تکنولوژی، بسیاری از دولت ها توانسته اند تا حدودی اوضاع اقتصادی کشورهای خود را با کمک مردم بهبود بخشند، با این وجود تفاوت توان مالی مردم کشورهای مختلف، بسیار چشم گیر است و فاصله سطح زندگی نیز به همان میزان متفاوت. ناحیه شمالی آمریکا برای نمونه تنها پنج درصد از کل جمعیت کره زمین را در خود جای داده است و چیزی حدود بیست و هفت درصد از کل محصولات مورد نیاز در سطح جهانی، در کشورهای همین ناحیه تولید می شوند و این در حالی است که منطقه ای چون ناحیه جنوبی قاره آسیا که بیش از بیست و چهار درصد از کل جمعیت کره زمین در آن ساکن هستند، تنها چهار درصد از کل محصولات مورد نیاز در سطح جهان را تولید می کند و شرایط اقتصادی مردم این دو ناحیه نیز به همین میزان با یکدیگر متفاوت است. در حقیقت تولید سالانه محصولات یک کشور، یکی از مهمترین عواملی است که به واسطه آن می توان به شرایط اقتصادی آن کشور پی برد، با این وجود، درآمد سالانه شهروندان و مردم یک کشور، معیار دقیق تری برای سنجش شرایط اقتصادی هر کشور در اختیارمان خواهد گذاشت. ذکر این نکته حائز اهمیت است که فعالیت های برون مرزی مردم یک منطقه نیز در این درآمد سالانه لحاظ می شود. برای نمونه اگر شخصی که اهل فرانسه است در آلمان کارخانه ای تأسیس کند، درآمد آن مربوط به میانگین درآمد مردم فرانسه خواهد بود. اگر خاطرتان باشد، در مقاله قبلی به بررسی فقیرترین کشورهای حال حاضر در سراسر جهان پرداختیم و در این مقاله قصد داریم شما را با ثروتمندترین کشورهای دنیا آشنا کنیم. اطلاعاتی که در اختیار شما گذاشته می شود، همه در مجله ای با نام «وال استریت (Wall St.)» منتشر شده است و برای انجام این بررسی ها از اطلاعات موجود در بانک جهانی بهره گرفته شده است. نا گفته نماند که طبقه بندی کشورها بر اساس میانگین درآمد سالانه شهروندان آن صورت گرفته است. با سیارک همراه باشید.

کره جنوبی

میانگین درآمد سالانه هر شهروند کره جنوبی:34277 دلار، جمعیت کشور: 65.6 میلیون نفر، درآمد سالانه کشور: 2.7 تریلیون دلار

کره جنوبی در اواسط قرن بیستم به عنوان یکی از فقیرترین کشورهای قاره آسیا شناخته می شد و در زمانی که درگیری ها و جنگ های میان دو کره به پایان رسید، فرصت مناسبی برای مردم و دولت کره جنوبی فراهم شد تا خود را از شرایط بدشان خارج کرده و اوضاع اقتصادی خود را بهبود بخشند؛ تلاش هایی که البته با موفقیتی چشم گیر همراه بود و در حال حاضر نه تنها کره جنوبی توانسته خود را به عنوان یکی از ثروتمندترین کشورهای قاره آسیا مطرح کند، بلکه در سطح جهانی نیز همین گونه است و با این درآمد میانگین مردمش، در میان بیست و پنج کشور ثروتمند دنیا قرار گرفته است. کره جنوبی از لحاظ منابع طبیعی بسیار کشور فقیری است و به همین خاطر از زمان پایان جنگش با کره شمالی، شروع به سرمایه گذاری بر فعالیت هایی کرد که بر محور صادرات محصول به نقاط دیگر بودند. برای دست یابی به این مهم، سرمایه گذاری های کلانی در بخش های آموزشی و صنعتی انجام گرفت و برنامه های بلند مدتی برای آن ها در نظر گرفته شد. درآمد میانگین مردم کره جنوبی میان سال های 1970 تا 2016 با افزایشی تقریباً ده برابری روبه رو بوده است و درآمد میانگین مردم کره جنوبی در حال حاضر معادل با 34277 دلار است که این رقم تقریباً دو برابر میانگین درآمد سالانه مردم جهان (14459 دلار) است و این آمار در نوع خود بسیار قابل توجه بوده و به همین خاطر است که متخصصان مالی و تحلیل‌ گران شرایط اقتصادی کشورهای گوناگون، به این پیشرفت چشمگیر کره جنوبی طی این چهل و اندی سال، لقب «معجزه ای در رودخانه هان» را داده اند. کره جنوبی در حال حاضر چیزی حدود 43 درصد از کل درآمد سالانه خود را مدیون فعالیت های مربوط به صادرات محصولاتش به نقاط دیگر است و این در حالی است که درآمد میانگین جهانی از این گونه فعالیت ها 28.6 درصد است. در حال حاضر پانزده کمپانی بزرگ در کره جنوبی مشغول فعالیت هستند که نامشان در میان پانصد کمپانی پردرآمد دنیا قرار گرفته است (از لحاظ درآمد و سودی که نصیب مسئولانش می کنند). برند محصولات الکترونیک سامسونگ و نیز برند خودرو سازی هیوندای از جمله شناخته شده ترین این کمپانی ها هستند و بیشتر محصولاتی که از کره جنوبی به سایر نقاط دنیا صادر می شوند نیز خودرو و محصولات الکترونیک هستند.

انگلستان

میانگین درآمد سالانه هر شهروند انگلیسی: 38680 دلار، جمعیت کشور: 65.6 میلیون نفر، درآمد سالانه کشور: 2.7 تریلیون دلار

جای هیچ شکی نیست که انگلستان در اوایل قرن بیستم تقریباً از لحاظ اقتصادی قدرتمندترین کشور جهان بود، با این وجود اتفاقاتی که دهه های پیش رو افتاد سبب شد کمی روند رو به افولی را طی کند؛ جنگ های جهانی اول و دوم و نیز از دست دادن مستعمره هایش در نقاط مختلف دنیا، از مهمترین عواملی بود که سبب شد دیگر انگلستان لقب قدرت اول جهان را یدک نکشد. همانند سایر کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، انگلستان نیز از لحاظ اقتصادی به شدت وابسته به فعالیت هایی است که در این سازمان طرح ریزی می شود. سرمایه گذاری های مالی، مهندسی پرواز و تولید داروهای گوناگون و ساخت ادوات پزشکی از مهمترین فعالیت هایی است که انگلستان برای بهبود اوضاع اقتصادی و کسب درآمد از آن ها بهره می گیرد. میانگین در آمد کشور های عضو سازمان همکاری و توسعه  اقتصادی در سال معادل 38992 دلار است و درآمد سالانه انگلستان نیز 38680 دلار است که کمبود چشم گیری از میانگین در آمد سالانه سایر کشور ها ندارد. این رقم باعث شده است تا انگلستان نیز در حال حاضر به عنوان یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان شناخته شود. از اوایل سال 2008 بود که مسئولان و دولت مردان انگلیسی مجبور به پرداخت هزینه هایی در بخش های دولتی شدند و نیز هزینه های تأمین و تجهیز نیروهای نظامی نیز به آن اضافه شد و باعث شد که انگلستان از لحاظ اقتصادی با مشکلاتی مواجه شده و کمی از قافله پیشرفت عقب بماند. از آخرین اقدامات انگلستان می توان به خارج شدنشان از اتحادیه اروپا اشاره کرد که در ماه ژوئن 2016 به طور رسمی عنوان شد و قرار است در ماه می 2019 به طور رسمی این اتفاق بیفتد. بسیاری از تحلیل گران بر این باورند که خارج شدن انگلستان از اتحادیه اروپا در نهایت به ضررشان خواهد بود.

فرانسه

میانگین درآمد سالانه هر شهروند فرانسوی: 38680 دلار، جمعیت کشور: 66.9 میلیون نفر، درآمد سالانه کشور: 2.5 تریلیون دلار

فرانسه نیز دقیقاً به مانند انگلستان در طول قرن بیستم با مشکلات بسیاری مواجه شد و رخ داد دو جنگ جهانی اول و دوم و نیز از دست دادن کنترل بسیاری از کشورهای تحت کنترل و مستعمره اش سبب شد از لحاظ اقتصادی کمی در تنگنا قرار بگیرد، با این وجود، آن ها بر این مسائل فائق آمدند و در حال حاضر اگر کشور ها را با توجه به درآمد سالانه شان طبقه بندی کنیم، فرانسه در میان شش کشور اول دنیا از این لحاظ خواهد بود. از عواملی که به شدت فرانسه و فرهنگ این کشور را برای مردم نقاط مختلف جهان محبوب کرده است، غذاهای جالب و منحصر به فرد، لباس های به روز و زیبا و نیز زبانشان است که سبب می شود همه ساله مردم نقاط مختلف جهان برای آشنایی بیشتر با این کشور پا به قاره اروپا می گذارند. به همین خاطر است که یکی از عوامل اصلی کسب درآمد در فرانسه مربوط به گردشگری و فعالیت های مربوط به آن است. علاوه بر این تولید مواد شیمیایی مورد نیاز در تحقیقات گوناگون زیستی، تکنولوژی و نیز شرکت های صنعتی انرژی محور از دیگر مواردی هستند که نقش چشم گیری بر درآمدهای سالانه این کشور زیبا دارند. درآمد سالانه فرانسوی ها به طور میانگین 38680 دلار است که با درآمد انگلیسی ها برابری می کند. این رقم تقریباً دو برابر درآمد میانگین مردم نقاط مختلف جهان در سال است.

ژاپن

میانگین درآمد سالانه هر شهروند ژاپنی:39526 دلار، جمعیت کشور: 127 میلیون نفر، درآمد سالانه کشور: 4.9 تریلیون دلار

به محض پایان یافتن جنگ جهانی دوم، ژاپن وارد برهه ای بسیار حساس از دوره تاریخی خود شد، چرا که به شدت از لحاظ اقتصادی در تنگنا قرار گرفته بود و باید فکری به حال این شرایط خود می کرد، با این وجود، مردم و دولت مردان ژاپنی در کنار یکدیگر به بهترین شکل ممکن بر این مسائل و دشواری ها فائق آمدند و یکی از دلایل اصلی اوضاع خوب معیشتی مردم ژاپن در حال حاضر، تلاش ها و زحمات بی قفه هم وطنان آنان در سال های پس از جنگ جهانی دوم است. همانند کره جنوبی، ژاپن نیز برای کسب درآمد و بهبود اوضاع اقتصادی خود، بیش از همه بر فعالیت های صادرات محصولات خود به نقاط مختلف جهان وابسته است و خودرو و محصولات الکترونیکی از اصلی ترین محصولاتی هستند که از ژاپن به نقاط دیگر صادر می شوند. طی پنجاه سال اخیر، ژاپن از لحاظ اقتصادی پیشرفت چشمگیری داشته است و از آن زمان تا کنون میانگین درآمد سالانه شهروندان ژاپنی به 39526 دلار رسیده است که در نوع خود بسیار قابل توجه است. این پیشرفت اقتصادی وضعیت معیشتی مردم ژاپن را نیز بسیار بهتر از قبل کرده است و از لحاظ سلامتی نیز در شرایط خوبی به سر می برند. در حال حاضر میانگین سنی که یک شهروند ژاپنی می تواند تا آن زنده بماند، 84 سال است و اگر این رقم را با کشورهای فقیری که در مقاله ای جداگانه در خصوص آن ها مطالبی عنوان شد، به وضوح از تفاوتی که میان کشورهای پیشرفته و فقیر تر وجود دارد، آگاهی بهتری پیدا خواهید کرد.

فنلاند

میانگین درآمد سالانه هر شهروند فنلاندی: 39977 دلار، جمعیت کشور: 5.5 میلیون نفر، درآمد سالانه کشور: 238.7 میلیارد دلار

نکته ای که فنلاند را منحصر به فرد می کند جمعیت پایین این کشور است که با 5.5 میلیون نفر در شمار کم جمعیت ترین کشورهای دنیا قرار می گیرد، با این وجود، درآمد 238.7 میلیارد دلاری فنلاند به نسبت جمعیت بسیار کمش، فوق العاده و قابل توجه است. درآمد سالانه هر شهروند فنلاندی معادل با 39977 دلار است و این رقم از میانگین درآمد کشورهای جزو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی بیشتر است (38992 دلار). در سال 1995 بود که فنلاند به طور رسمی نام خود را در اتحادیه اروپا ثبت کرد و هفت سال بعد از آن، یعنی در سال 2002، یورو را به عنوان پول رایج کشور خود در نظر گرفته و رسماً این را اعلام کرد. همانند بسیاری از کشورهای دیگر قسمت های شمالی قاره اروپا، فنلاند نیز از لحاظ اقتصادی به شدت وابسته به تجارت خود و فعالیت های مربوط به آن است. محصولات مختلف الکترونیکی، محصولات مختلف کاغذی، تولیدات مورد استفاده در پزشکی، فلزهای گوناگون و  در نهایت نفت خام از جمله مهمترین مواد و محصولاتی هستند که از فنلاند به سایر نقاط جهان صادر می شود. آلمان، سوئد و ایالات متحده آمریکا، بزرگترین خریداران محصولات فنلاند هستند و بخش اعظم مواد و محصولاتی که عنوان شد به این سه کشور صادر می شود.

بلژیک

میانگین درآمد سالانه هر شهروند بلژیکی: 42368 دلار، جمعیت کشور: 11.3 میلیون نفر، درآمد سالانه کشور: 468 میلیارد دلار

زمانی که مرز فرانسه را به سمت جنوب غربی ادامه دهیم به کشور بلژیک خواهیم رسید. کشوری که در شرق خود آلمان را به عنوان همسایه خود می بیند و هلند نیز در شمال شرقی این کشور قرار گرفته است. ذکر موقعیت جغرافیایی بلژیک البته صرفاً برای اطلاعات عمومی نبوده است و جالب است بدانید که مهمترین عامل پیشرفت بلژیک و شرایط خوب اقتصادی این کشور همین همسایه هایش هستند، چرا که خطوط تجاری و بازرگانی فوق العاده ای میان بلژیک و این کشورها برقرار شده است. نزدیک به هشتاد و سه درصد از کل درآمد سالانه بلژیک مختص به فعالیت های این کشور در زمینه صادراتش است و این آمار فوق العاده بلژیک را از این لحاظ در میان کشورهای دیگر جهان در رتبه دهم قرار می دهد. سرمایه گذاری های کلان و برنامه ریزی های جامعی برای سیستم حمل و نقل محصولات در این کشور در نظر گرفته شده است. بلژیک در حمل و نقل دریایی دومین کشور اروپایی محسوب می شود و خطوط راه آهن بسیاری نیز این کشور را به کشورهای همسایه که پیش از این عنوان شدند، متصل می کند. خطوط و ایستگاه های راه آهن بلژیک نیز از شلوغ ترین و پر رفت و آمد ترین خطوط راه آهن جهان محسوب می شود. مهمترین محصولات و تولیداتی که از بلژیک به کشورهای دیگر صادر می شود، محصولات شیمیایی مورد استفاده در آزمایش های زیستی، خودرو، الماس و  نفت خام فرآوری شده هستند و مهمترین خریداران محصولات بلژیک نیز آمان، فرانسه و هلند می باشند. البته انگلستان نیز از جمله کشورهایی است که در طول سال محصولات و تولیدات بسیاری از بلژیک دریافت می کند. درآمد میانگین سالانه مردم بلژیک 42368 دلار است و این رقم فوق العاده بلژیک را بدل به بیستمین کشور ثروتمند جهان کرده است.

کانادا

میانگین درآمد سالانه هر شهروند کانادایی: 42690 دلار، جمعیت کشور: 36.3 میلیون نفر، درآمد سالانه کشور: 1.5 تریلیون دلار

جمعیت کانادا به نسبت سایر مواردی که تا کنون ذکر شده اند، بسیار بیشتر است و همین مسئله باعث شده است تا کاناد از لحاظ جمعیت، چهل و پنجمین کشور دنیا به شمار رود. این در حالی است که پس از روسیه که رتبه اول در جهان از لحاظ میزان زمین های آزاد موجود در کشور را در اختیار دارد، کانادا در رتبه دوم قرار می گیرد و از این لحاظ نیز کشوری بسیار بزرگ و پهناور به حساب می آید. همین مسئله باعث می شود که تمرکز جمعیت در این کشور بسیار کم باشد. البته این عامل، به هیچ عنوان مانعی بر سر راه پیشرفت اقتصادی کانادا نبوده است و  نه تنها این گونه نبوده است، بلکه آمار و ارقام نشان می دهد که حتی به سود کانادا و مردمانش نیز بوده است، چرا که در حال حاضر کانادا یکی از غول های اقتصادی دنیا به شمار می رود و با درآمد سالانه خوبی که دارد، از این لحاظ در میان سیزده کشور نخست قرار می گیرد. از لحاظ سبک و سیاق فعالیت های اقتصادی، کانادا شباهت بسیار زیادی با ایالات متحده آمریکا دارد و بیشتر فعالیت ها بر محور بازارهای داخلی و خدماتی که ارائه می شود، تمرکز دارد. از دیگر نکاتی که درکانادا توجه بسیاری را به خود جلب می کند و تلاش های بسیاری برای بهبود آن صورت می گیرد، چگونگی سبک زندگی مردم و تلاش برای بهتر کردن آن است. کانادا با درآمد میانگین سالانه 42690 دلاری که دارد، به یازده هزار دلار دیگر احتیاج دارد تا با ایالات متحده آمریکا برابری کند.

بیکاری در کانادا به هیچ عنوان شایع نیست و بیشتر نیروی آماده به کار کانادایی، در بخشی که در آن تخصص داشته باشند به فعالیت خواهند پرداخت که از عوامل موفقیت اقتصادی این کشور و در عین حال گواهی بر شرایط خوب اقتصادی آن است. عامل دیگر این موفقیت و ثبات اقتصادی البته چاه و نیروگاه های عظیم استخراج نفتی و سایر منابع و معادن طبیعی موجود در کانادا است و کشوری تقریباً غنی از این لحاظ به شمار می رود. نفت خام، طلا و چوب از عمده محصولاتی هستند که همه ساله از کانادا به نقاط دیگر دنیا صادر می شوند. نزدیک به پنجاه و سه درصد از کل محصولات کانادا وارد آمریکا شده و توسط آن ها خریداری می شود. ارزش مالی این محصولات هفتاد و شش درصد کل هزینه ای است که کانادا همه ساله از فروش محصولات خود به دست می آورد.

این مقاله ادامه دارد...

 

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید