مهمترین اختراع های تاریخ بشر بخش دوم

هواپیما

هفدهم دسامبر سال 1903 بود که دو برادر آمریکایی تبار با نام های اُرویل و ویلبر رایت، نخستین هواپیمایی که تا کنون بشر به خود دیده است را اختراع کرده (هواپیمایی که در تصویر مشاهده می کنید) و از آن تاریخ به بعد، حمل و نقل به شکلی دیگر رقم خورد و وارد مرحله ای جدید شد. اُرویل و ویلبر تنها قادر بودند برای مدت 59 ثانیه با این هواپیما در آسمان بمانند و مسافتی که برای نخستین بار با آن قادر به پیمودن بودند به چیزی حدود دویست و شصت متر می رسید. فعالیت بی وقفه این دو برادر ادامه پیدا کرد و در نهایت دو سال بعد، یعنی در سال 1905 بود که توانستند نخستین هواپیمایی را تولید کنند که قابلیت پیمودن مسافت بیشتری با آن وجود داشته باشد. همین هواپیما بود که به عنوان پایه و اساس کار سایر مهندسان پرواز قرار گرفت و به مرور زمان هواپیماهایی تولید شد که در حال حاضر در آسمان های نقاط مختلف جهان به پرواز در می آیند.

مهمترین اختراع های تاریخ بشر بخش اول

نیروی الکتریسیته یا برق

زمانی که صحبت از برق و نیروی الکتریسیته می شود، نخستین نامی که به ذهن همگان می رسد، توماس آلوا ادیسون است. با این وجود جالب است بدانید که این اختراع به صورت ناگهانی اتفاق نیفتاد و افراد بسیاری در این راه گام گذاشته، تلاش کردند و این تلاش ها، به عنوان پایه و اساس کار مخترع بزرگی چون ادیسون شد. ویلیام گیلبرت، بنجامین فرانکلین، الساندرو ولتا و مایکل فارادی از جمله کسانی بودند که وقت زیادی را صرف این کار کردند. البته، اتفاق بزرگی که در سال 1878 رخ داد، سبب شد که انسان با این نیروی الکتریسیته فوق العاده و نتایجی که می تواند به همراه داشته باشد آشنا شد. درست در زمانی که توماس ادیسون در آمریکا، و جوزف سوان در انگلستان نخستین لامپ های رشته ای را درست کردند که با نیروی الکتریسیته می شد آن ها را روشن نگاه داشت.

تلوزیون

جان لوگی بیرد شخصی بود که برای اولین بار نام تلویزیون را مطرح کرد و در ماه مارچ 1925 بود که برای نخستین بار از سیستم ویدئویی اولیه خود که تازه آن را ساخته بود پرده برداشت. نخستین فعالیت های جان لوگی محدود به این می شد که می توانست تصویر صورت انسانی را به فاصله ای دور تر فرستاده و به واسطه این دستگاه خود به نمایش بگذارد. البته، سیستم به کار گرفته شده در همین دستگاه های ویدئویی بود که در نهایت امکان تولد تلویزیون های سال های آتی را فراهم آورد.

کامپیوتر های شخصی

در سال 1971 بود که تد هاف، مهندس شرکت اینتل، توانست ریزپردازنده ها را تولید کند و کارکرد آن ها را به مرور گسترش دهد و این عامل مهمی در شکل گیری دنیای کامپیوترهای شخصی، به گونه ای که امروزه آن ها را می شناسیم، بود. طی همان سال ها بود که کسانی چون پائول جی آلن، بیل گیتس، استیو جابز و استفان وزنیاک، با هم فکری و فعالیت های بسیار زیادی که انجام دادند، توانستند نمونه های اولیه کامپیوتر های شخصی را تولید کنند که با نام میکرو کامپیوتر شناخته می شد و قابلیت های زیادی را در اختیار خریدار گذاشته و از لحاظ قیمت نیز به گونه ای بود که مردم عادی هم امکان خرید آن را داشته باشند.

تلفن

الکساندر گراهام بل، محقق و دانشمندی بود که در اسکاتلند به دنیا آمده و در آمریکا بزرگ شد و زندگی می کرد. هفتم مارچ سال 1876 بود که در نهایت اختراع جدید و کاملاً نوینی به نام او ثبت شد که نام تلفن برای آن در نظر گرفته شد. بل در آن زمان که تلفن را اختراع کرد، در مدرسه ای کار می کرد به طور به خصوص برای کسانی در نظر گرفته شده بود که از نعمت شنوایی محروم بودند و در کنار کار خود، ایده جالبی به ذهنش رسید که بیشتر وقت خود را صرف آن می کرد. این ایده انتقال صدا از نقطه ای به نقطه دیگر و به وسیله قدرت الکتریسیته بود که در نهایت منجر به اختراع تلفن شد. البته تلفن اولیه گراهام بل بسیار متفاوت از چیزی است که امروزه وجود دارد، با این حال، ایده اصلی انتقال صدا به وسیله قدرت برق یا الکتریسیته همانی است که گراهام بل در دستگاه اولیه خود به کار گرفت و دیگران به گسترش و توسعه ایده گراهام بل پرداخته و تلفن های امروزی را به وجود آوردند. تصویری که مشاهده می کنید، مربوط به الکساندر گراهام بل است.

شکافت هسته ای

در سال 1984 بود که فیزیک دان مطرح ایتالیایی، انریکو فرمی، برای نخستین بار واکنشی را پایه ریزی کرد که با نام واکنش زنجیره ای هسته ای شناخته شد و طی همان سالیان بود که صحبت ها در خصوص شکافت هسته ای و امکانات جدیدی که برای بشر فراهم خواهد کرد مطرح شد. البته این تنها آغاز ماجرا بود و فعالیت های انریکو فرمی، به عنوان پایه و اساس کارهای بعدی قرار گرفت که به مراتب از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و امکان استفاده از انرژی هسته ای به گونه ای که امروزه آن را می شناسیم فراهم آمد. در حقیقت در سال 1938 بود که دو دانشمند و محقق آلمانی به نام های اوتو هان و فریتز استراسمن برای نخستین بار قادر به شکستن یک اتم اورانیم به بخش های مختلف شدند و از آن زمان بود که فرایندهای هسته ای رنگ و بوی دیگری به خود گرفت.

دستگاه های الکترونیکی نیمه رسانا (دستگاهی که رسانندگی الکتریکی آن از فلزات کمتر و از عایق ها بیشتر است)

در سال 1947 بود که جان باردین، والتز براتین و ویلیام شاکلی با همکاری با یکدیگر توانستند نخستین دستگاه ترانزیستور را اختراع کنند (وسیلۀ نیمه‌رسانای فعال در مدارهای الکترونیکی که شامل سه یا تعداد بیشتری پایانه باشد و تقریباًً تمام عملیات لامپ‌های گرما ـ یونی، ازجمله تقویت و آشکارسازی و نوسان‌سازی و کلیدزنی را انجام دهد). دستگاهی که در ساخت آن از وسایل الکتریکی نیمه رسانا استفاده شده بود. البته ایده این وسایل و دستگاه های نیمه رسانا، پیش از این نیز توسط فیزیک دان ایتالیایی، الساندرو ولتا و در سال 1782 مطرح شده بود، اما وی قادر به بکارگیری عملی ایده و تئوری خود نشده بود. در سال 1901 نیز برای نخستین بار از این وسایل نیمه رسانا در دستگاه های رادیویی استفاده شد و جاگادیش چاندرا، دانشمند هندی کسی بود که به این ایده جامه عمل پوشانید.

رادیو

در سال 1901 بود که مخترع ایتالیایی، گولیلمو مارکونی، توانست به وسیله دستگاهی که اختراع کرده بود نخستین امواج رادیویی را از فراز اقیانوس اطلس عبور داده و به گیرنده هایی در فاصله بسیار دور تر برساند. البته پیش از این نیز ایده چنین کاری توسط دانشمندان دیگری مطرح شده بود و گولیلموی ایتالیایی، فعالیت های آن ها را به عنوان پایه و اساس کار خود قرار داد و در نهایت موفق شد به بسیاری از تئوری های آن ها جامه عمل بپوشاند. نیکلا تسلا و ناتان استابل فیلد از جمله کسانی بودند که تلاش های بسیاری در این خصوص کردند. نیکلا تسلا حتی تا جایی پیش رفت که در سال 1893 توانست یک دستگاه اولیه از رادیو اختراع کند و در معرض دید عموم قرار دهد.

داروهای کنترل بارداری

دکتر کارل دیراسی که اصالتاً اتریشی تبار بود و بزرگ شده آمریکا، شیمی دانی بود که به عنوان پدر و پیشگام دارو ها و قرص هایی شناخته می شود که برای کنترل و پیشگیری از بارداری مورد استفاده قرار می گیرند. کارل دیراسی تحقیقات جامعی در خصوص قاعدگی شدید و اختلالات مربوط به آن انجام داد و در سال 1957 بود که سازمان های بهداشت و سلامت رسمی آن زمان، از اهمیت این تحقیقات وی آگاهی پیدا کرده و مهر تأیید بر آن نهادند. در نهایت در سال 1960 بود که این شیمی دان ساکن آمریکا، توانست با استفاده از اطلاعات حاصل از تحقیقاتش، اقدام به تولید دارویی کند که برای پیشگیری از بارداری می شد از آن بهره گرفت.

تلفن همراه

برای نخستین بار در سال 1973 بود که اولین نمونه تلفن همراه توسط جان اف میشل و مارتین کوپر، طراحی، ساخته و در معرض دید عموم قرار داده شد. با این حال چیزی حدود ده سال طول کشید تا نخستین نمونه های قابل استفاده از این تلفن های همراه در اختیار عموم مردم قرار بگیرد و در نهایت در سال 1983 بود که برای اولین بار از دستگاه های تلفن همراه استفاده شد.

میکروسکوپ

آن چیزی که به عنوان پایه و اساس کار میکروسکوپ های امروزی قرار گرفته است، در سال 1620 و برای نخستین بار توسط کرنیلز دربل مورد استفاده قرار گرفت. اما حقیقت این است که سال ها پیش از آن و نزدیک به قرن سیزدهم میلادی بود که صحبت از استفاده از آب در ظروف کروی شکلی می شد که به واسطه آن می شد اجسام را کوچکتر یا بزرگتر از اندازه معمول آن ها مشاهده کرد و همین ایده ها بود که برای طراحی و ساخت عدسی میکروسکوپ های امروزی به کار گرفته شد.

پرینترهای سه بعدی

در سال 1981 بود که هیدئو کوداما برای نخستین بار قادر به تولید وسایل و ادواتی شد که با به کارگیری آن ها می شد دستگاه پرینتر سه بعدی به وجود آورد و در حقیقت ایده اصلی هیدئو از ساخت این وسایل همین کار بود، با این حال، چیزی حدود بیست سال طول کشید تا این ایده عملی شود. در سال 2000 بود که پیشرفت چشمگیر تکنولوژی هیدئو را قادر ساخت که کارکرد وسایل خود را بهبود بخشیده و نخستین دستگاه های پرینتر سه بعدی را طراحی کند و بسازد.

مهندسی ژنتیک

مهندسی ژنتیک و فعالیت های مربوط به آن برای نخستین بار در سال 1973 بود که روی مجموعه ای از باکتری ها مورد استفاده قرار گرفت. مهندسی ژنتیک شامل فعالیت هایی می شود که پیشرفت های چشمگیری در عالم پزشکی و بهداشت به وجود آورده است و با استفاده و به کارگیری تحقیقاتی که در این حوزه انجام می شد، محققان قادر بودند که بیماری های بسیار خطرناکی را که معمولاً به مرگ افراد منجر شده و تهدید جانی به شمار می رفتند را کنترل کرده و درمانی برای آن ها بیابند. ارگانیسم های جدیدی نیز در این حوزه به وجود آمد که پیشرفت های چشمگیری در عالم پزشکی به ارمغان آورد.

بلوتوث

در سال 1994 بود که اریکسون توانست برای نخستین بار این تکنولوژی را اختراع کند و چیزی حدود پنج سال بعد و در سال 1999 بود که نمونه های کاربردی اولیه آن مطرح شد. البته در همان سال 1999 نبود که بلوتوث به طور گسترده ای بر روی دستگاه های تلفن همراه مورد استفاده قرار بگیرد و چند سالی زمان برد تا استفاده گسترده از این تکنولوژی بر روی دستگاه های تلفن همراه آغاز شود. 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید