خار مریم یا سیلیمارین چیست؟ بخش دوم


سیروز (زخم کبد)

مطالعات متعدد در اروپاخواص داروی گیاهی تهیه شده از خار شیر ، خار مریم یا سیلیمارین خوراکی برای سیروز را نشان می دهد. در مطالعات انجام شده ظرف پنج سال، خار شیر عملکرد کبد را کمی بهبود بخشید و در افراد مبتلا به بیماری کبدی تعداد مرگ و میر را کاهش داد. اگرچه این نتایج امیدوار کننده است، بسیاری از مطالعات ضعیف طراحی شده است. قبل از گرفتن یک نتیجه گیری قوی، تحقیقات بهتری لازم است.

دیابت (نوع 2)

تحقیقات نشان داد که  خار شیر ، خار مریم یا سیلیمارین کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت با و بدون بیماری کبد را بهبود بخشید. قبل از نتیجه گیری های قوی، تحقیقات با کیفیت بالاتری لازم است.

نفروپاتی دیابتی (بیماری کلیوی)

تحقیقات نشان می دهد که سیلیمارین نشانگرهای خون و ادرار مرتبط با بیماری کلیوی ناشی از دیابت را بهبود می بخشد. قبل از نتیجه گیری، پژوهش بیشتر با کیفیت بالا مورد نیاز است.

بیماری کبد (مزمن)

مطالعات متعدد خار شیر در بیماری کبد ناشی از ویروس ها و یا بهبود گزارش الکل در آزمایش های کبدی می باشد. با این حال، اکثر مطالعات کوچک بوده اند و ضعیف طراحی شده اند. قبل از نتیجه گیری، تحقیقات بیشتری لازم است.

بزرگسالان (بالای 18 سال)
برای هپاتیت حاد ویروسی، 160- 800 میلی گرم سیلیمارین (به عنوان مثال Legalon®) از طریق دهان روزانه در سه دوز تقسیم شده به مدت سه هفته مصرف می شود.
برای علائم آلرژیک بینی، 140 میلی گرم سیلیمارین از طریق دهان سه بار در روز به مدت یک ماه استفاده می شود.
برای سمیت قارچ آمانیتا فالوئیدس، silibinin از طریق دهان استفاده می شود؛ مقدار 20- 50 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم از silibinin در 500 میلی لیتر محلول دکستروز 5٪ به مدت یک روز هر شش ساعت به داخل ورید تزریق می شود.
برای اثرات آنتی اکسیدانی، 140 میلی گرم سیلیمارین (Livergol®) از طریق دهان سه بار در روز به مدت سه هفته استفاده می شود.
برای سیروز، 160 - 800 میلی گرم سیلیمارین (به عنوان مثال Legalon®) از طریق دهان در 2-3 دوز تقسیم شده به صورت روزانه تا مدت دو سال استفاده می شود.
برای دیابت (نوع 2)، 200 - 230 میلی گرم سیلیمارین (به عنوان مثال Legalon®) از طریق دهان یک تا سه بار در روز به مدت چهار هفته تا 12 ماه، همراه با درمان به طور منظم، استفاده می شود.
برای نفروپاتی دیابتی (بیماری کلیوی)، 140 میلی گرم سیلیمارین از طریق دهان سه بار در روز به مدت سه ماه استفاده می شود.
برای آسیب کبدی از مواد مخدر و یا سموم، 160 - 800 میلی گرم سیلیمارین (به عنوان مثال Legalon®) از طریق دهان روزانه در سه دوز تقسیم شده برای دوره های مختلف از 15 روز تا پنج هفته استفاده می شود؛ 70 میلی گرم silibinin از طریق دهان سه بار در روز به مدت 6 - 12 ماه استفاده می شود.
برای باروری، سه دوز 70 میلی گرمی سیلیمارین از طریق دهان (علاوه بر درمان استاندارد) در طول دوره یک روزه استفاده می شود.
برای کلسترول بالا، 200 - 600 میلی گرم سیلیمارین از طریق دهان یک بار یا سه بار در روز به مدت چهار ماه علاوه بر درمان استاندارد استفاده می شود.
برای بیماری های مزمن کبدی، 160 - 480 میلی گرم silybin (Silipide®, IdB 1016) از طریق دهان یک بار یا سه بار در روز تا سه ماه استفاده می شود؛ 120 - 420 میلی گرم سیلیمارین (Legalon®) از طریق دهان روزانه در سه دوز تقسیم شده به مدت چهار هفته تا 12 ماه استفاده می شود؛ silibinin (به عنوان مثال Legalon® SIL) برای دوره های 10 - 14 روزه به داخل ورید تزریق می شود.
برای آرتروز، 150 میلی گرم سیلیمارین از طریق دهان دو بار در روز به مدت هشت هفته استفاده می شود.
برای تابش باعث تحریکات پوستی، کرم مبتنی بر سیلیمارین (Leviaderm®) به پوست مالیده می شود.

کودکان و نوجوانان (زیر 18 سال)
برای آسیب کبدی از مواد مخدر و یا سموم، 80 - 320 میلی گرم silibinin از طریق دهان روزانه به مدت 28 روز استفاده می شود.

بارداری و شیردهی

در زنان باردار و یا شیرده به دلیل عدم وجود شواهد کافی برای حمایت از استفاده ایمن و بی خطر، با احتیاط استفاده شود.(بدون مشورت با پزشک استفاده نشود)
 خار شیر ، خار مریم یا سیلیمارین در طول تاریخ به منظور بهبود جریان شیر مادر استفاده شده است، و مطالعه محدود در مورد خار شیر در زنان باردار کمبود عوارض جانبی را گزارش کرده است.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید