چرا عرق می کنیم؟


عضلات ورزشکاری گرما تولید می کنند، اما درجه حرارت بدن را باید در محدوده ایمن حدود 37تا 38درجه نگه داشته شود. بدین منظور ما در روشی مشابه به موتور خودرو عمل می کنیم، ما از رادیاتور برای خنک کردن آب استفاده می کنیم. عرق کردن یکی از عمده ترین راه های خلاص شدن از گرما برای بدن (با تبخیر) است.
برخلاف سیستم ماشین که محکم محفظه را بسته و آب خنک را دوباره به گردش در می آورد ،بدن ما اجازه می دهد تا مایع به بخارتبدیل شود و بنابراین با حفظ عملکرد بطور عالی کار می کند.
میزان عرق کردن به عوامل متعددی بستگی دارد:

میزان تمرین

اگر شما در تمرین فیزیکی افراط کنید، انرژی بیشتری را مصرف می کنید و حرارت بیشتری ایجاد می شود، بنابراین خنک کننده ی بیشتر, نیازمند عرق بیشتر است.

درجه حرارت محیط زیست

اگر هوا گرم باشد، بدن شما نیازی به تمرین سخت برای حفظ درجه حرارت آن ندارد. اگر سخت تمرین می کند، آن نیاز به خنک کننده بیشتر دارد از جایی که محیط های خنک کننده در حال همکاری با مراحل خنک کننده هستند. باد و سرما در همان راستا عمل می کنند. در این مرحله دوچرخه سوار که به همان اندازه با دونده نیرو مصرف می کند, خنک می شود زیرا آنها سریعتر مسافت می پیمایند که باعث می شود جریان هوای زیادی به بدن عرق کرده وی برسد.

رطوبت

محتوای رطوبت یا نم هوا تاثیر می گذارد که چگونه به راحتی عرق می توانید از پوست به هوا تبخیرشود. در رطوبت زیاد, عرق زیاد موثر نیست زیرا انتقال از فضایی نم به خشک سخت است.

سطح بدن

این قسمت جالب است و نیاز به کمی ریاضی دارد. شما ممکن است فکرکنید که فرد بزرگ و چاق سطح بدن برزگتری دارد، بنابراین باید نسبت به فرد کوچک عرق بیشتری کند و سریع تر خنک شود. متاسفانه هم چنین آنها سطح بزرگتر برای تنظیم درجه حرارت دارند و دلیل افزایش اندازه هسته در حدود 3 برابر سرعت مساحت سطح فرد بدن, بدن فرد چاق نیاز به تمرین بسیار سخت تر دارد تا آنها را خنک نگه دارد. از طرف دیگر, افراد کوچک بسیار بیشتر در معرض هیپوترمیا هستند وقتی خنک می شوند

وضعیت آب بدن

اگر شما دچار کم آبی شوید، بدن شما برای انجام عمل تعادل بین اجتناب از احتمالات خطرناک و کم آبی و گرم شدن زیاد (همچنین احتمالا خطرناک) اقدام می کند. یکی از راه های انجام این کار

برای تحریک کردن گرفتگی عضلانی است, بنابراین اگر شما از انرژی بیش از حد استفاده نکنید ونیاز به خنک کننده هم نخواهید داشت.

وضعیت تمرین 

ورزشکار تمرین کننده (با اقتباس از عضلات, قلب و ریه ها) بیشتر موثر خواهد بود ودر نتیجه از لحاظ اقتصادی بهتر ازشخص بی تمرین است. این بدین معنی است که آنها نیازی به عرق بسیار برای رسیدن به سطح مورد نظر ندارند زیرا موتور آنها خود بهتر تنظیم خواهد شد.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • ویدا ویدا :

    امیدوارم بعد از تمرینات ورزشی حتما دوش بگیرند و لباساشونو عوض کنن

    1397/7/11 19:51

بیشتر بخوانید