پرفروش‌ ترین خودرو های عرصه خودرو سازی بخش سوم

 

خودرو دوج کرونت

دوج کرونت، 1949-1976، با فروش دو و نیم میلیون عدد، Dodge-Coronet

دوج کرونت

دوج از آن دسته خودرو هایی بوده است که همیشه سبک و طراحی منحصر به فرد و خاصی داشته و خود را از سایر برند های هم زمان با خود جدا می کرده است. کرونت نیز از مدل هایی بود که فروش بسیار قابل توجهی داشت و سود زیادی عاید شرکت سازنده اش کرد. این روند فروش خوب کرونت، بین سال های 1957 تا 1959 که تغییراتی در طراحی این خودرو به وجود آمد، سرعت بیشتری گرفت. این تغییر حالت بدنه بخصوصی بود که روی چراغ های جلو برای آن در نظر گرفته شد و در تصویر نیز مشاهده می کنید. طی بیست و هفت سالی که این خودرو تولید و عرضه می شد، شرکت سازنده اش توانست طراحی های متفاوتی از آن را به فروش برساند. طراحی دو در، طراحی سفارشی با اتاق داخلی بزرگ تر و طراحی سفارشی با سقف جمع شو از آن دسته اند. در نهایت نیز این خودرو توانست فروشی دو و نیم میلیونی داشته باشد.

 

خودرو جیپ رانگلر

Jeep-Wrangler، 1978 تا کنون، با فروش 2.8 میلیون عددی

خودرو جیپ رانگلر
این مدل و طراحی بخصوص از خودروی جیپ، زمانی که وارد بازار شد توانست با فروش بسیار خوبش، سود زیادی را عاید شرکت سازنده اش کند و در نهایت سبب شد نام شرکت سازنده آن بیش از پیش بر سر زبان ها بیفتد. این مدل خودروی جیپ در سال 1987 بود که جایگزین مدل سی جی آن شد و به زودی توانست به خاطر قابلیت ها و طراحی بی نظیرش خود را در دل هواداران این خودرو جای دهد. طراحی بدنه این خودرو همانگونه که در تصویر نیز مشاهده می کنید، به گونه ای است که قسمت بالایی آن باز است و نیز Wrangler از آن قبیل خودرو هایی است که امکان رانندگی با آن در مکان ها و شرایطی که هر خودرویی قابلیت رفتن به آن را ندارد، وجود دارد و این یکی از مهمترین نکاتی است که سبب محبوبیت آن شده است.

 

خودرو ولوو

ولوو 200، 1974-1993، با فروش 2.86 عددی، Volvo-200

ولوو
اگر بنا باشد یک شرکت خودرو سازی را به بهترین وجه ممکن با نام یکی از مدل های خودرو هایی که تا کنون طراحی کرده است بشناسیم، خودرو  ولوو 200 گزینه بسیار مناسبی است که با آوردن نامش همه به یاد شرکت خودرو سازی اش می افتند. طراحی بخصوص این خودرو و اتاقک بسیار جادارش آن را بدل به گزینه ای ایده آل برای خانواده ها کرده بود و طی دوران تولید و عرضه اش طرفداران بسیاری پیدا کرده بود. طراحی ساده بدنه این خودرو نتوانست مانعی برای فروش 2.8 میلیون دلاری اش طی نوزده سالی شود که عرضه آن ادامه داشت. البته نا گفته نماند برای کسانی که به خودرو هایی کمی لوکس تر علاقه داشتند نیز تدابیری اندیشیده شده بود و مدل دو در 262 سی ولوو انتخاب خوبی برای این افراد بود که طراحی بخصوصی برای سقف آن در نظر گرفته شده بود و از موتور وی 6 در آن استفاده شده بود. این طراحی و مدل بخصوص نیز توانست فروشی برابر با 5622 عدد برای شرکت سازنده به ارمغان بیاورد و اکثر این تعداد در آمریکا به فروش رسید.

 

خودرو مرکوری

مرکوری، گرند مارکویس، 1975-2011، با فروش 2.96 میلیون دلاری، Mercury-Grand Marquis

مرکوری
در زمانی که شرکت سازنده اقدام به عرضه این خودرو کرد، توانست رقبای خوش نامی را کنار بگذارد و یکه تاز فروش در عرصه خودرو سازی شد. این خودرو در دو طراحی دو و چهار سر نشین روانه بازار شد. طراحی چهار سر نشین خودرو به گونه ای بود که فضای زیادی در اتاقک خود در اختیار افراد قرار می داد و یکی از علل محبوبیت و فروش خوبش همین نکته بود. در تمام طول دورانی که تولید این خودروی بخصوص ادامه داشت، از موتور وی هشت در آن استفاده می شد.

متأسفانه در سال 2011 بود که نهایتاً شرکت سازنده این خودرو، ریسک بزرگی کرد و تغییری که در اتاقک و بدنه آن به وجود آورد، با اقبال چندانی رو به رو نشد. طراحی بخصوصی که در سال 2011 روی آن پیاده شد به گونه ای بود که حالت اتاقک آن را دایره وار کرده بود و از منظر زیبایی شناسی، خیلی جالب توجه نبود و همین دلیل اصلی کاهش فروش و توقف روند تولید آن شد.

 

خودرو فیوری

Plymouth-Fury، 1956-1978، با فروش 3.68 میلیون عددی

خودرو فیوری
در حقیقت خودروی مدل فیوری، با ایده گرفتن از مدل قبلی شرکت سازنده، Belvedere ساخته شد، اما طراحی بخصوص و تغییراتی که در آن به وجود آمده بود سبب شد تا به زودی هواداران زیادی در سراسر دنیا پیدا کند. این خودرو یکی از لوکس ترین خودرو هایی بود که در اواخر دهه پنجاه میلادی، افرادی که قدرت خرید بالاتری نسبت به عامه مردم داشتند، می توانستند از داشتن آن لذت ببرند. یکی از تدابیر بسیار خوبی که شرکت سازنده برای این خودرو اندیشید، عرضه طراحی های گوناگونی از آن، از قبیل دو در، چهار سرنشین و طراحی سفارشی با سقف جمع شو بود که موفقیت بی نظیری برای شرکت سازنده به همراه داشت و روند فروش بسیار خوب آن به دهه شصت میلادی نیز کشیده شد.

شاید بزرگترین اشتباهی که شرکت سازنده در خصوص مدل فیوری کرد، کاهش اندازه آن در اواخر دهه هفتاد میلادی بود که سبب شد تعداد طرفداران آن رو به افول بگذارد و در نهایت روند تولید و عرضه آن متوقف شود. شرکت سازنده این خودرو نیز در نهایت در سال 2011 بود که اعلام ورشکستگی کرده و از عرصه خودرو سازی کناره گرفت.

 

خودرو Nissan Qashqai

Nissan-Qashqai، 2006 تا کنون، با فروش 3.7 میلیون عددی

خودرو Nissan Qashqai
باید خاطر نشان کرد که شرکت خودرو سازی نیسان از آن دسته شرکت های خودرو سازی است که روند بسیار خوبی را طی چندین سالی که در عرصه خودرو سازی فعالیت کرده است، داشته و نام آن برای طرفدران خودرو ها، نامی بسیار آشنا است. در حقیقت کم نیستند مدل های مختلف خودرویی که توسط این شرکت خودرو سازی عرضه شده و فروشی چندین میلیونی را به نام خود ثبت کرده اند، اما این مدل Qashqai است که بر سایر مدل ها چیره شد و رکورد بیشترین فروش این شرکت را از آن خود کرد.

اگر نگاهی گذرا به سایر مواردی که در این لیست ذکر شده و نامشان آمده است، بیندازید، متوجه تفاوتی خواهید شد که در مدت زمانی عرضه این خودروی نیسان با سایر موارد وجود دارد و این فروش 3.7 میلیون دلاری طی تنها دوازده سال در نوع خود بسیار جالب توجه است. همین مسئله و بازخورد بسیار خوبی که شرکت سازنده از فروش این خودرو دریافت کرده است سبب شد تا شرکت سازنده آن اقدام به تولید تعداد بسیار زیادی از این مدل بخصوص خود کند. جالب است بدانید این روند به قدری سرعت پیدا کرده است که در هر شصت و دو ثانیه یک خودروی نیسان، مدل Qashqai روانه بازار می شود.

 

خودرو سیتروئن

سیتروئن 2 سی وی، 1948-1990، با فروش 3.9 میلیون عدد، Citroen-2CV

خودرو سیتروئن
شرکت خودرو سازی در طراحی و ساخت این مدل بخصوص از خودروی خود از تدابیری بهره گرفت که برایشان تجربه بسیار خوبی شد و در آینده مسیر شان کمک شایان به آن ها کرد. در حقیقت با باز خورد خوبی که از امکانات موجود در این خودرو دریافت کردند، متوجه تأثیر خوب آن در میان خریداران شده و در مدل های آتی نیز سعی در استفاده از این قابلیت ها داشتند. نکته قابل توجه در رابطه با این خودرو این است که پیش از شروع جنگ جهانی دوم، ایده طراحی آن شکل گرفته و مدل آن تولید شده بود، اما از دید اشغالگران آلمانی ای که در فرانسه بودند، مخفی نگاه داشته شد و در نهایت در سال 1948 و پس از کوران جنگ بود که شرکت سازنده اقدام به عرضه این خودرو به بازار کرد. البته مطبوعات مربوط به عرصه خودرو سازی، استقبال زیادی از این مدل بخصوص شرکت خودرو سازی سیتروئن نکردند، اما این سبب نشد تا مسئولین شرکت نا امید شده و روند تولید خودرو را متوقف کنند. در آن زمان ساخت خودرو در کارخانه ای به نام اسلاگ در غرب لندن جریان داشت. با این وجود، این کارخانه تنها 672 عدد خودروی 2 سی وی تولید کرد و پس از آن روند تولید به فرانسه منتقل شد و بیشتر تعداد خودرو هایی که به فروش رسیدند در کارخانه فرانسه تولید شدند. در سال های آخر تولید نیز، کارخانه ای در پرتغال این کار را به عهده گرفت.

 

خودرو Hindustan Ambassador

1958-2014، با فروش چهار میلیون عدد، Hindustan-Ambassador

خودرو های پرفروش
این خودرو در حقیقت از یک مدل خودروی بریتانیایی ایده گرفته است و شبیه به آن طراحی شده است، با این تفاوت که افراد متخصصی که اقدام به طراحی و ساخت آن کرده اند، در تلاش بودند تا قیمت نهایی عرضه خود را تا حد امکان پایین بیاورند، به همین خاطر بود که در نهایت خودروی هندوستان با نام سفیر، طراحی و وارد بازار شد. خودرویی که در ساخت سفیر از آن ایده گرفته شده است، آکسفورد موریس، سری سوم است. هنوز که هنوزه خودروی سفیر در خیابان های هندوستان مشاهده می شود و بیشتر به عنوان تاکسی از آن بهره گرفته شده است.

طراحی ساده این خودرو از لحاظ فنی سبب شده تا مقاومت بسیار بالایی داشته باشد و می تواند بدون نیاز به تعمیر کیلومتر ها سواری دهد. حتی نکته جالب توجه در خصوص این خودرو این است که در سال 1990 تعدادی از آن به انگلستان صادر شده و در بازارهای این کشور به فروش رسید.

 

خودرو کادیلاک

کادیلاک، د ویل، 1959-2005، با فروش 3.9 میلیون عدد، Cadillac-de Ville

خودرو کادیلاک
در حقیقت مدل ابتدایی این خودرو حدود یک دهه پیش از عرضه رسمی آن به بازار، طراحی شده بود، اما در سال 1959 با تغییرات اساسی که در آن به وجود آمد و قابلیت های بی نظیری که به آن افزوده شد، این خودرو بدل به یکی از بهترین گزینه هایی شد که مشتریانی که قصد خودرو های بسیار خوب را داشتند، می توانستند داشته باشند. البته ناگفته نماند که با وجود اینکه خودرو های دیگری نیز در آن زمان بودند که اتاقک بزرگ تری نسبت به این مدل کادیلاک داشتند، د ویل به عنوان یک خودروی خانوادگی در نظر گرفته می شد. حال آن که هدف شرکت سازنده چیز دیگری بود و در حقیقت بیشتر قصد داشتند به این خودرو به چشم یک خودروی لوکس و منحصر به فرد نگاه شود تا یک خودروی خانوادگی و جادار معمولی. البته این مسئله چیزی از ارزش های این خودرو کم نکرد و فروش 3.9 میلیون دلاری ای که توانست طی مدت زمان عرضه اش به دست بیاورد، گواهی بر این ادعا است؛ نکته دیگر این که بیشتر خریداران این خودرو آمریکایی بودند و د ویل تقریباً تمام فروش خود را در آمریکا داشت.

 

خودرو مزدا تری

مزدا 3، 2003 تا کنون، با فروش چهار میلیون عدد، Mazda-3

مزدا تری
اکثراً شرکت خودرو سازی مزدا را با خودرو های اسپورت و مسابقه ای که ساخته است می شناسند، اما جالب توجه است اگر بدانید که بیشتر سودی که عاید این شرکت سازنده شده است، مدیون سری سوم مزدای تولیدی توسط آن است. در حقیقت این مدل به عنوان جایگزینی برای مدل 323ی مزدا طراحی و روانه بازار شد و طراحی منحصر به فرد، در کنار ایده هایی که از خودرو های فورد در ساخت آن استفاده شد، توانست مزدا 3 را بدل به یکی از بهترین گزینه های خریداران در زمان خود کند و روند تولید و عرضه آن هنوز هم متوقف نشده است.

خودروی اسپورتی که اکثراً با آوردن نامش به یاد شرکت خودرو سازی مزدا می افتیم، مدل اِم ایکس 5 است که طرفداران زیادی دارد، اما پس از معرفی مزدا 3، این خودرو توانست تا تعداد چهار برابر بیشتر از مدل اِم ایکس 5 فروش داشته باشد و این درحالی است که مدت زمانی که برای عرضه این خودرو وجود داشته، تنها نصف مدت زمانی است که اِم ایکس 5 روانه بازار شد.

 

خودرو پونتیاک

پونتیاک، گراند ام، 1973-2006، با فروش چهار میلیون عدد

پونتیاک
احتمالاً کسانی که به این برند خودرو سازی علاقه مند هستند، از این موضوع مطلع هستند که مدل گرند ام، به اندازه مدل پیشین این خودرو یعنی ترنس ام، طرفداران عرصه خودرو سازی را شیفته خود نکرده است، با این حال این مدل گرند ام بود که در نهایت توانست فروش بیشتری نسبت به مدل دیگر داشته و خود را در صدر قرار دهد. طی سی و سه سالی که این خودرو روند تولید و عرضه خود را طی کرده است، فروشی بالغ بر چهار میلیون دلار داشته و سود زیادی عاید شرکت سازنده اش کرده است. این در حالی بود که در آن زمان، شرکت های خودرو سازی بسیار بزرگی فعالیت می کردند و رقیب های سختی بر سر راه پونتیاک گرند ام وجود داشت، اما این مسئله نتوانست سبب کاهش فروش آن شود. در مدل های ابتدایی و اصلی خودرو از موتور وی هشت که دارای سیلندرهایی به ابعاد 7.5 لیتر بود استفاده می شد و در نهایت در سال 2006 بود که استفاده شرکت خودرو سازی از موتور چهار سیلندر، با ابعاد 2.2 لیتر سبب کاهش و در نهایت توقف فروش این خودرو شد.

 

خودرو Sabaru Legacy

Sabaru-Legacy، 1988 تا کنون، با فروش 4.5 میلیون عدد

خودروی پرفروش
علی رغم تمامی اظهار نظرهای تمامی کسانی که با دیده تردید به این خودرو نگاه می کردند و از فروش و بازخورد خوب آن اطمینان نداشتند، در نهایت همین مدل لگسی بود که توانست طی سی سال اخیر بدل به پر فروش ترین خودرویی شود که توسط این شرکت خودرو سازی روانه بازار شده بود. این خودرویی بود که در مسابقات رالی نیز از آن بهره گرفته می شود و در کنار این، اتاقک بزرگ و جا دار آن سبب شده بود که بدل به گزینه مناسبی برای خانواده ها نیز شود. یکی از کسانی که از این خودرو استفاده می کرد، کولین مک را بود.

البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که این خودرو بیشتر به عنوان گزینه ای برای خانواده ها در نظر گرفته می شود و خریداران آن، بیشتر از این قشر جامعه هستند.  هر ساله تا چیزی حدود 300000 عدد از این خودرو تولید و روانه بازار می شود و هنوز هم در بازار های خودرو فروشی آمریکایی به راحتی می توان یکی از این خودرور ها را پیدا کرد.

 

خودرو سوزوکی واگون آر

سوزوکی واگون آر، 1993 تا کنون، با فروش 5 میلیون عدد، Suzuki-Wagon R

سوزوکی
واگن آر سوزوکی، یکی از آن خودرو های ژاپنی است که برای سال های بسیاری توانسته رکورد بیشترین فروش را به خود اختصاص دهد و رقیبان دیگر خود را کنار بزند. تا سال 2008، توانست به فروشی بالغ بر سه میلیون عدد دست پیدا کند. یکی از مهمترین علل اقبال خوبی که نسبت به این خودرو نشان داده شده است، اندازه مناسب آن است که واگن آن را بدل به گزینه ای ایده آل برای استفاده های شهری و رانندگی در شهر می کند. نکته دیگر و جالب توجه در خصوص واگن آر این است که طراحی آن بسیار هوشمندانه است و این اندازه کوچک سبب نشده تا اتاقک واگن آر فضای کمتری را در اختیار سرنشینان قرار دهد و همین مسئله است که این خودرو را متمایز از سایر خودرو های جمع و جور این چنینی می کند. اخیراً در طراحی و ساخت مدل های جدید این خودرو در کنار سوخت بنزینی از موتور های الکتریکی نیز در آن استفاده می شود و این قابلیت نو آورانه سبب شده تا فروش آن کاهش پیدا نکرده و متوقف نشود.

این مقاله ادامه دارد...

در سیارک بخوانیم:

پرفروش‌ ترین خودرو های عرصه خودرو سازی بخش اول 

پرفروش‌ ترین خودرو های عرصه خودرو سازی بخش دوم 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید