پرفروش‌ ترین خودرو های عرصه خودرو سازی بخش چهارم

 

خودرو کیا اسپورتیج

کیا اسپورتیج، 1993 تا کنون، با فروش پنج میلیون عدد، Kia-Sportage

خودرو کیا اسپورتیج

در سال 1993 که خودروی اسپورتیج شرکت خودرو سازی کیا معرفی شد، کسی انتظار نداشت باز خورد خوبی از سمت خریداران خودرو دریافت شود. در میزان فروش خودرو طی چند سال نخست، به هیچ وجه انتظارات را بر آورده نکرد و یکی از نکته هایی که سبب این مسئله شده بود، کیفیت پایین خودروز از لحاظ فنی بود. پس از مدتی اما، هیوندای محصول جدید خود کیا را معرفی کرد و در سال 2004 بود که آن را با طراحی جدیدش وارد بازار کرد. با وجود اینکه از لحاظ ساخت و طراحی، خودرو های دیگری نیز نظیر آن وجود داشتند، توانست به رقیبی مهم برای سایر خودرو های خوب SUV  آن زمان بدل شود. در نهایت نیز در سال 2010 آخرین تغییرات روی خودروی اسپورتیج صورت گرفت و آن را به مراتب بهتر از قبل کرد، تغییراتی که کیا را به عنوان یکی از بزرگترین و موفق ترین شرکت های خودرو سازی حال حاضر معرفی کرد.

 

خودرو بیوک

Buick-Le Sabre، 1959-2005، با فروش شش میلیون عدد

خودرو بیوک
در اواخر دهه پنجاه میلادی بود که بیوک خودرو جدید خود، Le Sabre را روانه بازار کرد و به سرعت بدل به رقیبی سر سخت برای خودروی محبوب آن زمان، کادیلاک شد. Le Sabre در دهه شصت میلادی فروش بسیار خوبی داشت و بدل به گزینه ای ایده آل برای خریداران شده بود، هر چند خیلی طول نکشید که در دهه هفتاد این رون رو به افول گذاشت و در اواسط همین دهه بود که دیگر شرکت سازنده آن، از کاهش چشمگیر فروش این خودرو محبوب، نا امید شده بود. با این حال، هر آنچه گفته شد، چیزی از ارزش های این خودرو کم نمی کند و با مجموع شش میلیون فروشی که داشت و سودی که عاید شرکت سازنده اش کرد، توانست به یکی از موفق ترین مدل های خودرویی بدل شود که طی آن سال ها عرضه شد.

 

خودرو اسکودا

Skoda-Octavia، 1998 تا کنون، با فروش شش میلیون عدد

خودرو اسکودا
جالب است بدانید که در ابتدای زمانی که این خودرو روانه بازار شده و به طور رسمی معرفی شد، بسیاری اقدام به مسخره کردن آن کردند و به هیچ وجه کسی این خودرو را جدی نمی گرفت و باور نمی کردند چنین خودرویی فروش قابل توجهی داشته باشد. اما حالا چه کسی به خود این اجازه را می دهد که آن را مسخره کرده و درباره اش شوخی کند؟ از سال 1998 که اولین مدل های خودروی اوکتاویا روانه بازار شد تا کنون، فروشی بالغ بر شش میلیون عدد داشته و سود بی نظیری عاید شرکت سازنده اش کرده است. اوکتاویا بدل به یکی از بهترین گزینه های خریداران خودرو در اروپا شده است و در بازارهای خودرو فروشی بسیاری از کشورهای اروپایی، هنوز یافت می شود. نکته دیگر این که این خودرو بدل به یکی از ده خودرویی شده است که در تاریخ عرصه خودرو سازی بیشترین فروش را داشته اند.

برای اینکه درک درست و دقیق تری از ارزش این خودرو برای شرکت سازنده اش، اسکودا پیدا کنید، توجه شما را به آمار جالب توجهی جلب می کنیم: سودی که از فروش اوکتاویا عاید این شرکت خودرو سازی شد، برابر با یک سوم کل سودی بوده است که تا کنون از فروش همه خودرو های خود بدست آورده است. در سال 2017، 1.2 میلیون خودرو توسط شرکت خودرو سازی اسکودا روانه بازار شد که چیزی حدود 418000 عدد از این خودرو ها مدل اوکتاویا بودند.

 

خودرو سیت

سیت، ایبیزا، 1984 تا کنون، با فروش شش میلیون عدد، SEAT-Ibiza

خودرو سیت
زمانی که این خودروی بخصوص روانه بازار شد، طراحی جالب آن توجه بسیاری را به خود جلب کرد؛ طراحی ای که با ایده گرفتن از خودرو هایی همچون پورشه و کارمان پیاده شده بود. همین طراحی منحصر به فرد و خلاقانه بود که توانست طی مدتی کوتاه، فروشی برابر با 1.3 میلیون دلار برای این شرکت خودرو سازی به ارمغان بیاورد. ناگفته نماند که در سال 1993، فولکس واگن بدل به یکه تاز عرصه خودرو سازی در میان شرکت های اسپانیایی شد و همین مسئله باعث کاهش فروش ایبیزا شد و مجبور به ایجاد تغییراتی در طراحی خودرو شدند. طراحی دوم خودرو با ایده گرفتن خودروی مدل پولو پیاده شد. همین مسئله باعث شد تا این خودروی بخصوص دوباره جانی بگیرد و در میان خریداران هوادارانی پیدا کنید. در سال 2017 در بارسلونای اسپانیا توانست فروشی معادل 152300 عدد داشته باشد.

 

خودرو مینی هچ

مینی هچ، 1959 تا کنون، با فروش 6.1 میلیون عدد، MINI-Hatch

خودرو مینی هچ
ساده ترین مدلی که از خودروی مینی روانه بازار شد و طراحی آن به صورت دو در بود توانست فروشی بالغ بر 3.75 میلیون دلار داشته باشد، فروشی که با عرضه مدل کوپر این خودرو برای مدتی به اوج خود رسید. شرکت خودرو سازی بزرگ BMW در سال 2001 ریسک بزرگی کرد و سعی داشت تا خودروی MINI را با استفاده از تمامی قابلیت های و پیشرفت هایی که طی سالیان کاری بدست آورده بود، دوباره طراحی و روانه بازار کند. خودرویی که به عنوان پایه و اساس طراحی جدید BMW در نظر گرفته شد، همین خودروی مینی است که در تصویر مشاهده می کنید و در زمان خود طرفداران بسیاری داشت. در حقیقت این قمار بزرگ برای BMW جواب داد و تا زمانی که تغییرات جدیدی در خودروی خود به وجود بیاورد، فروشی بالغ بر دو میلیون دلار از طراحی نخستین خود به دست آورد و سود زیادی عایدش شد. از قابلیت های این خودروی جمع و جور و منحصر به فرد می توان به فرمان هیدرولیک آن اشاره کرد و دیگر نکته ای که سبب محبوبیت آن شد، ظاهر زیبای آن است.

 

خودرو فیات

فیات، اونو، 1983-1994، با فروش 6.2 میلیون عددی، Fiat-Uno

خودرو فیات
شرکت خودرو سازی فیات اقدام به طراحی و ساخت دو مدل 500 و مدل جدیدتری از این خودرو کرد و شاید برایتان غافلگیر کننده باشد اگر بدانید که بیشترین فروشی که از عرضه یک خودرو عاید این شرکت خودرو سازی شد، مربوط به می شود به مدل اونو. ناگفته نماند که فروش بسیار زیاد این خودروی مینی در زمان عرضه اش، به هیچ وجه چیزی نیست که بتوان دست کم گرفت، چرا که رقبای بسیار بزرگی در زمان خود داشت و خودرو های بی نظیری در آن سال ها روانه بازار شده بودند. جالب است بدانید که به این دلیل این نام برای خودرو انتخاب شده است که تنها یک شیشه پاک کن دارد و این طراحی منحصر به فردی در نوع خود به حساب می آید. این در حالی است که مدل آی ای، توربوی این خودرو یکی از سریع ترین خودرو های زمان خود به شمار می رود.

 

خودرو آئودی

Audi-A4، 1998 تا کنون، با فرووش 6.6 میلیون عدد

خودرو آئودی
طراحی این خودرو هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ ظاهری به قدری خوب است که در حال حاضر تصور کردن خیابان هایی که این خودرو در آن ها حضور نداشته باشد، بسیار دشوار است. با وجودی که در زمان عرضه رقیب سر سختی به نام BMW 3 داشت، توانست فروش بسیار خوبی داشته باشد و به زودی به عنوان خودرویی بسیار محبوب و پر طرفدار، در عرصه خودرو سازی نامی برای خود دست و پا کرد. نکته دیگری که در خصوص این خودرو وجود دارد این است که هر ساله به میزان فروش آن اضافه شده است و دلیل این افزایش فروش، استحکام و ثبات خودرو و در کنار آن قابلیت چرخاندن چرخ های عقب، علاوه بر چرخ های جلو است.

 

خودرو میتسو بیشی

میتسو بیشی، لنسر، 1973 تا کنون، با فروش 7.3 میلیون دلار، Mitsubishi-Lancer

خودرو میتسو بیشی
میتوسبیشی لنسر از آن دسته خودرو هایی بود که به سرعت توانست نامی برای خود دست و پا کند و علاوه بر خریداران شهری، کسانی هم بودند که برای مسابقات رالی از آن بهره می گرفتند. در ابتدای امر این مدل Evo بود که روانه بازار شد و پس از مدتی میتسوبیشی با افزودن قابلیت هایی جدید و تغییراتی که در طراحی این خودرو به وجود آورد، مدل لنسر خود را معرفی کرد که بخش اعظم فروش 7.3 میلیون دلاری این خودرو مدیون همین مدل لنسر است.

طراحی اصلی که برای این خودرو در نظر گرفته شده بود همان مدل سدان یا چهار در بود و بیشترین فروش نیز از همین مدل و طراحی بود که عاید شرکت سازنده شد، با این حال طراحی های سفارشی دیگری نیز برای خریداران در نظر گرفته شده بود که بسته به شرایط متفاوت بودند. یکی از کشورهایی که استقبال زیادی از این خودرو کرد، چین است و این استقبال همچنان ادامه دارد و هنوز هم در بازارهای چین به فروش می رسد.

 

خودرو پژو

پژو 206، 1998-2013، با فروش 8.4 میلیون عدد، Peugeot-206

خودرو پژو
تغییراتی اساسی رو مدل قبلی این شرکت خودرو سازی، یعنی پژو 205 صورت گرفت که در نهایت منجر به ساخت و طراحی پژو 206 شد که با اقبال بسیار خوبی از سوی خریداران مواجه شد. ظاهر بسیار خوب و جذاب این خودرو، در کنار موتور های مختلفی که طی سالیان متفاوت روی آن به کار گرفته شد و سری های مختلفی که از آن روانه بازار شد، همه از دلایل موفقیت آن بودند. سری های ابتدایی این خودرو از سیستم دنده و کلاژ بهره می گرفتند و در سری های آخرین از دنده اتوماتیک نیز در این خودروی محبوب شهری استفاده شد. یک طراحی سفارشی نیز با نام سی سی از آن روانه بازار شد که دارای سقفی از جنس آهن بود و اتاقک به نسبت بزرگ تری داشت.

این خودرو توانست به تمام معنا خود را در عرصه خودرو سازی جا دهد و محبوبیت زیادی پیدا کرد. زمانی که مدل 207 خودروی پژو روانه بازار شد، فروش پژو 206 به طور گسترده ای در اروپا متوقف شد، با این وجود، روند فروش آن در کشورهایی چون چین و آمریکای جنوبی برای مدت هفت سال دیگر ادامه پیدا کرد، چرا که در آن نقاط از محبوبیت زیادی برخوردار بود. همین مسئله بود که سبب شد رکورد فوق العاده فروش هشت میلیونی عاید شرکت سازنده پژو شود.

 

خودرو شورلت

شورلت، مالی بو، 1964 تا کنون، با فروش ده میلیون عدد، Chevrolet-Malibu

خودرو شورلت
طراحی بدنه  و اتاقک این خودرو به گونه ای بود که نه خیلی کوچک بود  و نه خیلی بزرگ، در واقع سایز متوسطی داشت که یکی از علل محبوبیت این خودرو در میان خریداران آمریکایی شده بود. بدون شک شورلت مالی بو یکی از پیشتازان فروش در بازارهای آمریکایی برای مدت شش دهه بود و روز به روز به میزان فروشش افزوده می شد که در نهایت توانست رکورد فوق العاده فروش ده میلیون دلاری را نصیب شرکت سازنده کند. در ابتدای امر، در هر طراحی جدیدی که از این خودرو عرضه می شد، پیشرفت هایی از نظر فنی و کارکردی برای آن در نظر گرفته می شد که همین مسئله سبب شد تا رقیبان قدرتمند خود را در دهه شصت کنار بزند و بدل به یکی از بهترین گزینه های خریداران شود. هرچند طی سالیانی که گذشت، هدف شرکت سازنده بیشتر متمرکز بر سود عاید از فروش شد تا کارکرد فنی خودرو و همین مسئله بود که باعث شد، فروش آن روندی نزولی پیدا کند و همانند قبل طرفدار نداشته باشد. آخرین طراحی هایی که از این خودرو در بازار موجود هستند، قابلیت استفاده از انرژی الکتریکی را در کنار مصرف سوخت های بنزینی دارد.

 

خودرو مرسدس بنز

مرسدس بنز، کلاس سی، 1994 تا کنون، با فروش 10.2 میلیون عدد، Mercedes-Benz-C Class

خودرو مرسدس بنز
اولین خوردو  مرسدس بنز، کلاس س، با نام W202 روانه بازار شد و به سرعت با بازخورد بسیار خوبی از سوی خریداران مواجه شد. رقیب اصلی این خودرو در آن زمان BMW 3 بود  و در این رقابت تنگانگ میان این دو غول عرصه خودرو سازی، مرسدس بنز کلاس سی در زمینه راحتی خودرو با مشکل مواجه شده بود، چرا که BMW 3 از این نظر فوق العاده بود، با این حال از نظر هندلینگ خودرو، این مرسدس بنز بود که عملکرد بهتری داشت و توانست خود را سر پا نگاه دارد و در کنار BMW 3 فروش خود را داشته باشد. در حقیقت همین مسئله بود که باعث شد این شرکت خودرو سازی بتواند به فعالیت خود ادامه دهد و حالا اگر نگاهی به آمار بیندازیم، با وجود اینکه کلاس سی مرسدس بنز، چیزی حدود بیست سال کمتر از رقیب خود، BMW 3 در بازار بوده است، از نظر فروش خیلی کمتر از آن نیست.

 

خودرو کاتلس

اولدزموبیل، کاتلس، 1961-1999، با فروش 11.9 میلیون عدد، Oldsmobile-Cutlass

خودرو کاتلس
تمامی خریداران این خودروی منحصر به فرد، با دیدن محصول جدید اولدز موبیل به یاد نسل های قدیمی تر این خودرو افتاده و برایشان یک احساس نوستالژیک و زیبا پدید آمد و در حقیقت همین مسئله بود که سبب شد فروش فوق العاده 11.9 میلیونی به نام این خودرو ثبت شود. هر چه که از عرضه این خودرو می گذشت، تغییراتی که از نظر فنی روی آن صورت می گرفت، سبب می شد خودرو عملکرد و هندلینگ بهتری داشته باشد و تنها نکته منفی که در خصوص طراحی های بعدی این خودرو می توان ذکر کرد، افولی بود که از لحاظ ظاهری متوجه آن شد.

یکی از نکات فوق العاده جالب در خصوص اولین خودروی کاتلسی که روانه بازار شد، بهره گرفتن آن از موتور وی هشتی بود که دارای سیلندرهایی به ابعاد 3.5 لیتر بود. جالب است بدانید که این موتور قدرتمند در خودرو هایی چون روور و لند روور استفاده شده است. در سال 2004 بود که در نهایت شرکت خودرو سازی اولدز موبیل، با خودرو های جدیدی که وارد بازار کرد و بازخورد چندان خوبی از آن ها دریافت نکرد، نتوانست به روند کاری خود ادامه دهد. با این حال کسانی که به خودرو علاقه مند هستند، هیچ گاه نام کاتلس را از یاد نخواهند برد.

این مقاله ادامه دارد...

در سیارک بخوانیم:

پرفروش‌ ترین خودرو های عرصه خودرو سازی بخش اول 

پرفروش‌ ترین خودرو های عرصه خودرو سازی بخش دوم 

پرفروش‌ ترین خودرو های عرصه خودرو سازی بخش سوم 

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید