تاریخچه جشن هالووین (Halloween)


(سیارک) جشن هالووین هر ساله و در روز سی و یکم ماه اکتبر در شمال آمریکا و سایر نقاط جهان برگزار می گردد. درمورد این جشن چه چیزی می دانید؟ آیا این جشن در کشور شما نیز برگزار می گردد؟ در ادامه این متن، پیشینه مختصری از این جشن ارائه شده است.
همانند بسیاری از تعطیلات دیگر، هالووین نیز در طول تاریخ دچار تغییراتی شده است. بیش از 2000 سال پیش، ناحیه ای به نام سِلتز (Celts) وجود داشت که امروزه این ناحیه شامل ایرلند (Ireland) و بخش هایی از شمال فرانسه می شود. مردم این ناحیه روز اول نوامبر را به عنوان نخستین روز از سال جدید انتخاب کرده بودند. آنها اعتقاد داشتند که شب پیش از آغاز سال جدید (31 اکتبر)، زمانی است که مرده ها و زنده ها در کنار یکدیگر قرار می گیرند.
بیش از 1000 سال پیش، کلیسای مسیحیت روز اول نوامبر را روز تمامی مقدسین مسیحی (که Hallows نیز نامیده می شود) نام گذاری کرد. این روز مقدس مخصوص گرامیداشت قدیسین و سایر افرادی بود که در راه دین خود جان داده اند. شب پیش از این روز را Hallows Eve (شب مقدسین) نامیده بودند که بعدها این نام به هالووین (Halloween) تغییر یافت.
همانند مردم شهر سِلتز (Celts)، اروپایی ها نیز بر این باور بودند که ارواح مردگان در شب هالووین به زمین می آیند. آنها نگران این بودند که ارواح مشکلاتی را به وجود آورده و یا باعث آسیب رساندن به کسی شوند. بنابراین در آن شب مردم لباس های مخصوصی می پوشیدند تا شبیه به ارواح یا موجودات پلید شوند. مردم فکر می کردند که با پوشیدن چنین لباس هایی، ارواح تصور خواهند کرد که آنها نیز مرده اند و از آسیب رساندن به آنان منصرف خواهند شد.
با مهاجرت اروپایی ها به آمریکا، سنت شب هالووین به آنجا نیز انتقال یافت. با این وجود تغییرات کوچکی نیز در آن اعمال شد. به عنوان مثال در اروپا، برخی از افراد در این شب فانوس هایی به دست می گرفتند که از شلغم ساخته می شد. اما در آمریکا، کدو تنبل به وفور وجود داشت. بنابراین مردم شمع هایی داخل کندو تنبل گذاشته و از آن به عنوان فانوس استفاده می کردند. به همین دلیل امروزه این جشن با تصویری از کدو تنبل شناخته می شود.
امروزه هالووین دیگر یک جشن مذهبی محسوب نمی شود. در وهله اول، این روز مخصوص بازی و سرگرمی کودکان است. کودکان مانند مردم 1000 سال پیش لباس های مخصوصی می پوشند، اما به جای نگرانی درمورد ارواح پلید، خانه به خانه رفته، در را زده و می گویند: "شوخی یا خوراکی".( رسم این است که بچه ها بر در هر خانه رفته و درخواست یک خوراکی کوچک می کنند، در صورتی که درخواست آنها بی پاسخ بماند، با شیطنت های خود صاحبخانه را اذیت می کنند. )

صاحبخانه نیز با یک شکلات یا خوراکی دیگر از آنها پذیرایی می کند. ترجمه  itrans.ir 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید