سازه های بادی پنوماتیک


(سیارک) سازه های بادی(پنوماتیک) دارای غشای انعطاف پذیری هستند که به وسیله فشار هوا تعادل و توازن خود را حفظ می نمایند.اینگونه سازه ها عموما دارای انحناهای آواری همزمان گنبدی شکل می باشند. اما می توان در آنها از انحناهای ضد آواری نیز استفاده کرد. سازه های پنوماتیک را می توان در دو نوع کلی سازه های نگهدارنده ی هوا(کم فشار) و سازه های متورم کننده هوا(پرفشار) دسته بندی کرد. فشار هوا در سازه های با فشار بالا چیزی بین 100 تا 1000 برابر سازه های با فشار کم است. سازه های کم فشار عموما دارای یک سبک معماری منحصر به فرد می باشند، به این صورت که لایه ها را به گونه ای در یک فضا می چینند که به شکل یک گنبد یا اشکال مشابه آن درآید. در این سبک از معماری، تعادل به وسیله فشار هوای داخلی حفظ می شود.

با این وجود، با در نظر گرفتن کلیه جوانب آسایش بشر، فشار هوا تنها می تواند اندکی بیشتر از فشار جو زمین باشد. در سازه های کم فشار، فشار هوای پایین، سازه را در برابر تکان های تحت بار باد آسیب پذیر می سازد. از آنجا که فضاهای قابل استفاده، زیر فشار هوا می باشند لازم است که دربازکن ها قفل های هوا داشته باشند. که معمولا برای اینکه آسیب های ناشی از فشارهوا را به حداقل ممکن برسانند از دربهای دورانی شکل استفاده می کنند. سازه های کم فشار به طور مداوم نیازمند تأمین هوا می باشند که این امر معمولا با جایگزین کردن ژنراتورهای برقی برای حفظ فشار هوا صورت می پذیرد. سازه های پر فشار، حجم های محصور شده و بسته ای هستند که تحت فشار بسیار زیاد همچون یک توپ فوتبال باد شده به پایایی رسیده اند. آنها می توانند اشکال مختلفی داشته باشند که با کوسن یا با لوله ساخته شده باشند. این سازه ها با استفاده از فشار هوای بالای بین دولایه از ساختمان یک فضای تحت فشار معمولی را برای استفاده ارائه می کنند. فشار هوا در منطقه ای که 2 الی 70 متر بالاتر از سطح دریا باشد بازه فشاری معادل 2.8 الی 100پوند بر اینچ مربع خواهد داشت که مقاومت کافی در برابر گرانش و بار جانبی را دارا خواهد بود. بدون وجود فشار هوا اینگونه سازه ها بی ثبات خواهند بود. سازه های پنوماتیک نیز به علت نشت غشا به تأمین مداوم هوا برای کاهش فشار نیاز دارند.
1- گنبد یا طاق کم فشار
2- طاق کم فشار
3- طاق کم فشار با کابلهای پشتیبان
4- تکرار گنبد کم فشار
5- کوسن پرفشار
6- طاق ساخته شده از لوله ی پرفشار
7- گنبد ساخته شده از لوله ی پرفشار
8- تکرار کوسن پرفشار

نمایشگاه معماری،اوزاکا(1970)، غرفه ایالات متحده:

دیویس، برودی، چرمایف، گایس مار، مهندس دی هاراک: برای نخستین بار در غرفه ایالات متحده دیوید گایگر  یک سازه ی پنوماتیک را در مقیاس بزرگ، با طرح بیضی شکل و با ابعاد 466* 272فوت(142*83 متر) ارائه داد. در عین حال تنها 20 فوت (6متر) را به ساختن یک باریکه ی زمین اختصاص داده بود.سازه ای با این مشخصات بسیار نایاب بود. ساختن چنین انحنای کم عمقی به علت وجود غشای شفاف سقف که شبکه ای از کابلهای مورب داشت ممکن بود. در اولین شبکه پشتیبان فواصل بین شبکه 20*20 فوت (6*6 متر) بود کابلهای کشش توسط یک حلقه فشرده بتن که دربالای باریکه ی زمین بوسیله پیچ و مهره های قابل تنظیم مهار شده بود پشتیبانی می شدند.هم چنین این حلقه بتن با جمع آوری قطرات باران از باریکه فشرده می شد. در زمان هایی که این خم در حلقه فشرده سازی، بارهای نامتقارن تولید می کرد این بارها توسط حلقه به باریکه زمین منتقل می شدند. نمی توان این حقیقت را کتمان کرد که ابعاد بزرگ این سازه و نوآوری های فنی پیچیده ای که در طراحی آن به کار رفته بود همگان را تحت تأثیر قرار داده بود.
1- طرح سقف بیضی شکل
2- قسمت طول
3- غشاء مشبک به پیوست کابل
4- فشرده سازی جناحی بتن بوسیله جمع آوری قطرات و داشتن کابل قابل تنظیم

نمایشگاه معماری، اوزاکا (1970)، غرفه فوجی:

مهندس یوتاکا موراتا : ماموروکواگوچی در غرفه فوجی نمونه ای منحصر به فرد از یک نور ارگانیک را به نمایش گذاشته بود. یک طبقه با طرحی مدور با قطری بیش از 164فوت(50متر). سازه بکار رفته در این نمای مجلل از یک نوع معماری طاقی شکل برخوردار بود که درون آن از 16 لوله پنوماتیک قوس دار تشکیل شده بود که این لوله ها در فاصله 13فوت(4متر) بصورت افقی به یکدیکر گره خورده بودند. هرلوله شامل دو لوله وینیل پارچه ای بود که برای مقاومت بیشتر در برابر پارگی به یکدیگر متصل شده بودند. با توجه به کف گرد این طبقه لوله های منحنی شکل بصورت صلیبی و در دو بخش متفاوت ازهم از مرکز نیم دایره به نیم بیضی رفته بودند و هردو در مقابل ورودی ها پایان یافته بودند. برای تنظیم واکنش این سازه نسبت به فشار باد، لوله ها توسط لوله های پلاسما به یک توربو شارژ متصل بودند که طی چند مرحله فشار آبی معادل 1000 تا 2500 میلی متر را تأمین می کرد.ترجمه  itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید