نمک زعفرانی در رودخانه طلا

در
عکس: نمک زعفرانی در دره های جزیره هرمز به رودخانه طلا مشهور است
هرمز، جزیره بیضی که نوعی گنبد نمک در مساحت 42 کیلومتر مربع در ورودی به خلیج فارس است و در فاصله 18 کیلومتری بندرعباس واقع شده است. جزیره هرمز به دلیل موقعیت جغرافیایی آن  که در نزدیکی تنگه هرمز قرار گرفته است از موقعیت  خاصی برخوردار است. جزیره هرمز هر سال میزبان گردشگران زیادی از سراسر جهان است و یکی از قطب های گردشگری در ایران به شمار می رود. این جزیره ی زیبا از شمال شرق به بندرعباس و از جنوب غربی به جزایر قشم و لارک محدود می شود.
مهمترین ویژگی هرمز رنگ ساحل و جزیره و دره های نمکی رنگی بخصوص رنگ زعفرانی در جزیره است. از سال 2008، در نیمه دوم سال، فصل مناسب برای سفر به مناطق جنوبی است، هنرمندان را برای رنگ آمیزی فرش خاک بر روی زمین با استفاده از خاک های رنگی به این جزیره می کشاند. ادعا شده است که بزرگترین فرش خاک رنگی جهان جزیره هرمز است.
شگفتی های جزیره هرمز شامل، پوشش فوق العاده زیبا مرجانی در پایین دریا، تنوع زیادی از سنگ ها و مواد معدنی و خرچنگ های کوچکی است که در سنگ ها زندگی می کنند. شنا در خلیج فارس در امتداد ساحل شنی رنگارنگ جزیره در آب و هوای پاییز یا بهار و غواصی در آبهای سطحی و مشاهده حیوانات و مرجان های آبزی، یک تجربه خوب است.نمک زعفرانی در دره های جزیره هرمز به رودخانه طلا معروف است. 
عکس جزیره هرمز یا جزیره هزار رنگ
عکس جزیره هرمز یا جزیره هزار رنگ

نظرات

در ادامه بخوانید...

مسجد کبود زیباترین مسجد در افغانستان

در

مسجد کبود در افغانستان

شاهکارهای معماری زیادی روی این سیاره وجود دارد و مساجد در این لیست مکان خاصی را اشغال می کنند. یکی از باشکوه ترین شاهکار های معماری شرقی، مسجد آبی یا مسجد کبود در افغانستان است. این مسجد که زیباترین مسجد در افغانستان است در مرکز ولایت بلخ در شهر مزار شریف واقع شده است .ساختمان این مسجد فوق العاده زیبا، تقریبا به طور کامل با کاشی های فیروزه ای پوشیده شده است، چشم را می نوازد و باعث می شود که با استعداد معماران و هنرمندانی که روی این شاهکار معماری کار کرده اند، بی تفاوت نمانید و به فکر فرو روید.

مسجد کبود در افغانستان

مسجد کبود اساسا بازسازی شده از روی  مسجد قدیمی که در حدود 1220 توسط چنگیز خان نابود شد می باشد. مسجد توسط سلطان احمد سنگر از سلسله سلجوقی بازسازی شد. سپس، در قرن 15، سلطان حسین میرزا بیکار این ساختمان را بازسازی کرد، یا به جای آن، یک ساختار جدید را ساخت که بزرگتر و شیک تر بود.

مسجد کبود در افغانستان

عکس فوق العاده زیبا از کاشی کاری فیروزه ای

نقشه محل مسجد که در دهه 1910 ساخته شده نشان می دهد که مسجد قبلا یک فضای کوچکتر را اشغال کرده بود. در طول سال ها، مقبره های مختلف در قلمرو مسجد برای تعدادی از رهبران سیاسی و مذهبی افغانستان ساخته شده است، که منجر به این واقعیت شده است که ساختمان در حال حاضر نسبتا مشابه با مسجد قبلی نیست. به طور کلی، از مسجد اصلی باستانی چیز زیادی باقی نمانده اما شکل به روز شده این ساختمان به عنوان زیباترین مسجد در افغانستان به رسمیت شناخته شده است.

مسجد کبود در افغانستان

مورخان افغان ادعا می کنند که حضرت علی(ع) در واقع در نزدیکی بغداد دفن شده بود، اما بلافاصله پس از کشته شدن آن حضرت،  پیروانش بدن او را پنهان کردند. آنها می ترسیدند که دشمنان حضرت ، پس از مرگ او آرام نخواهند بود ومحل دفن او را تخریب خواهند کرد.به این دلیل آنها بدن حضرت علی(ع) را با یک شتر به محل دیگری منتقل کردند، و در نهایت در محلی که دفن کردند بعدها "مزار شریف" (به معنای واقعی کلمه - "مقبره مقدس") نامیده شد .

مسجد کبود در افغانستان

در طول حمله ی چنگیزخان به این سرزمین های ، قبر باید با خاک پوشیده می شد تا دشمنان متوجه آن نشوند.محلی ها در مورد مسجد افسانه های زیادی می گویند و بعضی از داستان ها توسط مورخان افغان تایید می شود. جالب توجه است، ایرانیان و اعراب از این فرضیه حمایت نمی کنند و معتقدند که حضرت علی (ع) در این جا دفن نشده است و محل قبر آن حضرت در نجف واقع شده است.

مسجد کبود در افغانستان

یکی از ویژگی های متمایز مسجد کبود این است که حتی غیر مؤمنان می توانند وارد آن شوند اما دیدن آرامگاه حضرت علی(ع) برای نمایندگان سایر ادیان ممنوع است.آنها اجازه ورود به مسجد را دارند، اما آنها مجاز به ورود به مقبره حضرت علی(ع) نیستند.

مسجد کبود در افغانستان

نمای بیرون مسجد بسیار شگفت انگیز به نظر می رسد: دو گنبد آبی روشن به خوبی با پوشش تمام کاشی  با سایه های آبی ترکیب شده اند. سنگ فرش کف آبی-فیروزه ای با رنگ های زرد و قرمز با هماهنگی زیبا و بسیار پیچیده می شود اما داخل ساختمان زیبایی کمتری دارد.

مسجد کبود در افغانستان

مسجد کبود به وضوح به عنوان جاذبه اصلی گردشگری، کسب و کار مزار شریف و بلخ محسوب می شود. این مسجد علاوه بر بنای یادبود معماری به مرکز زندگی اجتماعی شهر تبدیل شده است.

در اواخر ماه مارس، شیعیان یک پرچم بزرگ را بر مسجد بنا نهاده اند تا آغاز وقایع 40 روزه را به افتخار نوروز نشان دهند. پایان این دوره تعطیلات، به نام "شکوفه سرخ"، معمولا با زمان شگفت انگیزی که لاله های قرمز در اطراف مزار شریف گل می دهد، مطابقت دارد.

مسجد کبود در افغانستان

مسجد کبود به عنوان یک میراث فرهنگی جهانی در یونسکو ثبت شده است و علاوه بر زائران مسلمان (عمدتا شیعیان) و گردشگران، تعداد زیادی از هنرمندان ، عکاسان از آن دیدن می کنند.

مسجد کبود در افغانستان
 

ساکنان محلی معتقدند که یکی از هزاران کبوتر سفیدی که تقریبا همیشه در حیاط مسجد و اطراف آن دیده می شوند، در واقع کبوتر نیست.

مسجد کبود در افغانستان

عکس فوق العاده زیبا از پرواز کبوتران سفید

بر اساس یک باور دیگر ، کبوترهای خاکستری معمولی که در این محل مقدس پرواز می کنند،اگر به مدت 40 روز در این مسجد اقامت کنند، سفید می شوند.

نظرات

در ادامه بخوانید...

جنگل بودایی مکانی شگفت انگیز و دیدنی

در

عکس های این پارک عجیب و غریب که به پارک بودا یا جنگل بودایی معروف است و با تعداد زیادی از مجسمه های سنگی پر شده، به صورت دوره ای در اینترنت پخش و به اشتراک گذاشته می شود با این توضیح که این مکان واقعا ترسناک است. پارک بودا در ژاپن (یا جنگل بودایی )تا حدودی یادآور یک قبرستان چینی است.

تاسیس این پارک غیر معمول با بیوگرافی خالق آن آغاز شود. نام او آقای فوروکاوا است. تمام عمر خود را در ژاپن به تجارت مشغول بود، اما در ابتدا چندین بار ورشکسته شد در نهایت، کارآفرین خوش شانس بود: او یک شرکت نسبتا موفقیت آمیز را ایجاد کرد و آن را توسعه داد.

عکس از سمت رودخانه به جنگل عجیب و غریب با مجسمه های بودایی

میتسومی فوروکاوا Mitsumi Furukawa علاقه زیادی به فرهنگ چینی داشت و این علاقه باعث شد تا به باز کردن یک پارک برای دوستی دو ملت بپردازد.

فوروکاوا با ایده دوستی چین و ژاپن تصمیم به ساخت پارک گرفت

محل اجرای پروژه عجیب و غریب او، جنگلی در نزدیکی رودخانه جینزو در جزیره هونشو بود. در نیمه دوم قرن گذشته، مسابقات قایقرانی بین المللی با مشارکت تیم های چین در این رودخانه برگزار میشد.

صدها مجسمه در یک مکان زیبا ایجاد شده است، و هیچ یک از آنها مانند یکدیگر نیست

آقای فوراکاوا پارک خود را "جنگل بودا" یا "روستای سنگی استاد بودا" نامید و تصمیم گرفت تا حداقل 500 مجسمه را در این مکان زیبانصب کند و همچنین توجه ژاپنی ها را به دین و فرهنگ باستانی دولت همسایه جلب کند.

آقای فوراکاوا قصد نداشت کسی را بترساند، او تنها خواستار دوستی ژاپن و چین بود.

برخی از مجسمه ها به سادگی شگفت انگیز و بسیار اصلی هستند.

کارآفرین ما آقای فوراکاوا، با مجسمه ساز چینی لو چین چائو آشنا شد و مجسمه های مرموز سنگی را به طور مستقيم از چين به این پارک وارد کرده و در كنار رودخانه نصب نمود.

به نظر بسیار واقع گرایانه می رسد اما همه این مجسمه های سنگی به سمت راست نگاه می کنند.


طرفداران فرهنگ بودایی چیزی برای دیدن در جنگل بودا دارند

همه آیین های بودایی در مجسمه های سنگی مختلف نشان داده شده اند.

جنگل دوم گروهی از دوستان چین است که در سالهای مختلف نیمه دوم و آغاز قرن بیست و یکم ساخته شده است.

گاهی اوقات شما حتی می توانید مجسمه کودکان را ببینید.


و شما همچنین می توانید با چنین شخصیتی ملاقات کنید ...

در حال حاضر، در مجموع 1290 مجسمه ارسال شده در اینجا وجود دارد!

حتی 12 علامت از فال و طالع بینی چینی در جنگل بودایی وجود دارد: میمون، خوک، خروس، قوچ، اسب، مار، خرگوش و غیره ...

فوروکاوا شش سال پیش از دنیا رفت. با توجه به درخواستش در بستر مرگ، شخصیت سنگی او آخرین مجسمه در این گالری عجیب و غریب بود و این خواسته انجام شد.

گردشگران می توانند از طبیعت عالی لذت ببرند.

توریست ها هیچ چیز برای ترسیدن در این جنگل نمی بینند.

همانطور که کارآفرین برنامه ریزی کرده بود، جنگل بودا (می توان آن را با ماشین در امتداد یک بزرگراه طی کرد) تبدیل به یک مکان استراحت برای ژاپنی ها و گردشگران محلی شده است. با این حال، معمولا تعداد بازدید کنندگان کم است . احتمالا، به این خاطر که این مکان به نظر غم انگیز و مرموز می رسد. 


شما می توانید بین مجسمه های موجود نصب شده در مناظر زیبا حرکت کنید و در مورد چیزهای زیادی فکر کنید: درباره خالق جنگل بودا، درباره افرادی که در این پروژه تا حدی اتوپیایی شرکت داشتند یا در مورد فرهنگ بودایی.

در اینجا شما می توانید چای oolong را به صورت رایگان بنوشید و به تاریخچه تاسیس پارک گوش کنید.

همانطور که توسط کارآفرین برنامه ریزی شده بود، این پارک تبدیل به یک مکان محبوب برای گردشگری در تعطیلات شد.

در اینجا یک ساختمان قدیمی ساخته شده به سبک ژاپنی است که با پنجره ای مشرف به منظره ای زیبا از رودخانه و سد باز می شود. کارکنان می توانند به مهمانان در مورد تاریخ پارک، و همچنین چای oolong به صورت رایگان پذیرایی کنند. و از آنجا که جنگل بودا به عنوان مکانی برای استراحت در نظر گرفته شد، بازدید کنندگان که گوشت یا سوسیس بهمراه خود آورده اند می توانند از ذغال چوب برای کباب کردن استفاده کنند.

به هر حال این نکته هم بسیار جالب توجه است که ، به رغم این واقعیت که ژاپنی ها از چگونگی تاسیس این پارک آگاه هستند، بسیاری ازآنها  ترجیح می دهند در گفتگو با توریست های خارجی تظاهر کنند که منشا مجسمه ها بسیار اسرار آمیز است و باعث ترس و وحشت در آنها شوند.

نظرات

در ادامه بخوانید...

پیرمرد 94 ساله که روستای خود را به جاذبه گردشگری تبدیل کرد

در

اگر خانه شما را که 40 سال گذشته در آن زندگی می کردید را می خواستند تخریب کنند، چکار می کردید؟ یک جانباز سالخورده در تایوان با چنین مشکلی مواجه شد. چه کسی تصور می کرد که به جای دادرسی ، اعتراض و تظاهرات ، رنگ و برس به نجات او بیاید؟ جانباز 94 ساله تمام روستای خود را نقاشی کرد - و اکنون یکی از جاذبه های گردشگری شهر چند میلیونی شده است.


چند سال است که جانباز تمام خانه های روستا را نقاشی می کند.

روستایی که هوانگ یونگ فو در آن زندگی می کند در سال 1940-1950 برای جانبازان محلی ساخته شده است. از این روستاها در سرتاسر کشور ساخته شد . این ها نوعی از ساده ترین خانه های کارمندی ارزان قیمت بودند که قرار بود برای سربازان سابق تنها یک خانه موقت باشند تا بتوانند در آینده به مسکن بهتری منتقل شوند. بسیاری از این جانبازان روستاها را ترک کردند.

برای کار خود، هوانگ یونگ فو از رنگ های روشن استفاده می کند.

روستایی، که اکنون به عنوان روستای رنگین کمان نامیده می شود، در وسط یک شهر بزرگ واقع شده است - در Taichung، جایی که در آن شهر بیش از 2.8 میلیون نفر زندگی می کنند. دیدن این خانه های رنگارنگ کوچک در میان آسمان خراش ها بسیار غیر منتظره است و تبدیل به قطب گردشگری شده، و غیر منتظره تر از آن این است که تمام نقاشی ها نتیجه کار تنها یک نفر است.

عکس : همه خانه ها یک نفر را رنگ آمیزی کرد.

هوانگ یونگ فو، که در سال جاری 95 ساله خواهد شد،مثل سایر سربازان به همین روستا نقل مکان کرد. با این حال، او در انتقال به یک خانه جدید موفق نشد و 40 سال است که این روستا خانه اش باقی مانده است.او شروع به رنگ کردن دیوارهای خانه خود از داخل وکم کم به دیوارهای خارجی رسید.

در حال حاضر این روستا تبدیل به یک قطب گردشگری شده است.

این کار او را به اندازه کافی دستگیر کرده بود که هراو هر روز از ساعت 3 صبح شروع به کار می کرد و تقریبا همه خانه های روستا را نقاشی کرد. قبلا 1200 نفر در این روستا زندگی می کردند.

هوانگ یونگ فو نه تنها دیوارهای خانه ها، بلکه همچنین نرده ها و جاده ها را رنگ کرد.

همسایگان هوانگ دراین روستا در ابتدا کار او را بی نتیجه می دیدند اما او نهایتا کمک کرد تا آنها خانه های خود نگه دارند. پس از اعتراضات گسترده و تظاهرات در سایر روستاها و پس از تهدید دولت تایوان برای از بین بردن این روستاها، دولت تایوان تنها این روستای رنگین کمان را تخریب نکرد؛ زیرا این روستا یکی از جاذبه های اصلی این شهر شده و اکنون نام روستا در همه نقشه های کشور اعمال شده است.

جانباز خوشحال است که مردم کار خود را دوست دارند.

عکس روستای رنگین کمان


تصاویر روستای رنگین کمان چه هستند؟ هوانگ یونگ فو نقاشی های مختلف را انتخاب می کند : عروسک ها، انیمه، حیوانات، گیاهان، هواپیما، اما او همیشه از رنگ های روشن استفاده می کند که تبدیل به مشخصه کار او شده است. او اکنون به طور مرتب باید کارهای قدیمی خود را رنگ کند، تا نور خورشید که آنها را کم رنگ می کند کاملا از بین نبرد و مانند قبل حفظ شود. همانطور که پدربزرگ می گوید، او هرگز خود را به عنوان یک هنرمند تصور نمی کند، و حتی قبل از شروع به نقاشی در خانه، او تنها در دوران کودکی خود نقاشی کرده بود.در حال حاضر روستای Rainbow Village در همه نقشه های کشور هست.

تقریبا هر روز تعداد زیادی از مردم، اغلب گردشگران، از روستا دیدن می کنند. نوه هوانگ برای گردشگران یک فروشگاه سوغات را باز کرده و یک منطقه ویژه برای عکاسی از گردشگران در نظر گرفته شده است .

نظرات

در ادامه بخوانید...

باغ فاتح در کرج + عکس

در
یکی از جاذبه‌های گردشگری در استان البرز باغ فاتح است و در منطقه ای به نام جهانشهر کرج واقع شده است.این منطقه در گذشته به علت سرسبزی و درختان زیاد به «باغشهر» معروف بوده است.
بنیان‌گذار باغ فاتح (و به طور کلی شهر کرج)، فردی به نام «حاج محمدصادق فاتح یزدی» بوده است.عکس ها در تاریخ 31 اردیبهشت 98 گرفته شده است.

نظرات

در ادامه بخوانید...

عکس قدیمی از چنار کهنسال امام‌ زاده صالح

در

عکس زیر متعلق به چنار کهنسال امام زاده صالح است که در جریان سیل سال ۱۳۶۶ تجریش آسیب فراوان دید و در دهه ۱۳۸۰ با وجودی که هنوز بخشی از آن سبز بود، قطع شد!این امامزاده از قطب های گردشگری در تهران به شمار می آید. 

عکاس : عبدالله قاجار

باستان شناس فرانسوی به نام ژان دو لافوا در دهه ۸۰ قرن نوزدهم میلادی در ایران زندگی می کرده است و  در مورد چنار امام زاده صالح گفته که به نظر او پیرترین چنار زنده در جهان است و در خاطرات خود از ایران نوشته است که : « در مسجد امام زاده صالح تجریش چنار عجیب و غریبی هست که مانند آن در جهان پیدا نمی شود.قطر این چنار را نمی‌توان دقیقاً حساب کرد، حدودا ۱۵ متر می شود.هر کدام از شاخه‌های این درخت چنار تنومند مثل یک درخت جداگانه در بالای بنای مسجد سر به فلک کشیده است. زائران در سایه این درخت جمع می شوند.نماز می خوانند و استراحت می کنند، مکتب‌دار شاگردان  خود را در زیر سایه این درخت چنار درس می دهد و ....
 
دوستعلی خان معیرالممالک در خاطرات خود از این چنار می گوید
در روزهای جشن ، مردم در گورستان امام زاده چنار(قبلا به این نام معروف بود) جمع می شدند و درخت را چراغانی و تزیین می نمودند و دراویش‌ دراین محل زیر درخت چنار معرکه می‌گرفتند.
 
اما در حال حاضر چیزی جز تنه‌ خشکیده از چنار امام زاده باقی نمانده است . علت بریدن این درخت کهنسال را مزاحمت شاخه‌های آن عنوان کرده اند!!

نظرات

در ادامه بخوانید...

گنبد نمکی جاشک عکس

در

گنبد نمکی جاشک، همچنین به عنوان گنبد نمکی دشتی شناخته می شود، در نزدیکی یک روستا در منطقه دشت استان بوشهر در جنوب ایران واقع شده است. گنبد نمکی جاشک به عنوان یکی از بزرگترین و زیباترین گنبدهای نمکی در ایران و خاورمیانه در سال 2010 به عنوان پدیده طبیعی ایران ثبت شده است.گنبد نمکی جاشک دارای جاذبه هایی برای گردشگری و گردشگران است .از ویژگی های منحصر به فرد آن آبشارهای شور، غار شور، غار های نمکی ، یخچال های شور و دره گل کلم می باشد.

عکس از گنبد نمکی جاشک زیباترین کوه نمک خاورمیانه در استان بوشهر

نظرات

در ادامه بخوانید...