عوارض جانبی زیره

(سیارک) : مانند هر چیز دیگری، دانه های زیره نیز برخی اثرات جانبی را دارند. در اینجا به برخی از آنها اشاره می شود:

  1. سوزش سر دل

داروی گیاهی زیره با خاصیت تسکین دهنده گاز معده شناخته می شود اما می تواند سبب برخی مشکلات گوارشی شایع، مثل سوزش سردل نیز بشود! کتاب «راهنمای جیبی طب گیاهی» بیان می کند که دانه های زیره، از دستگاه گوارش گاز بیشتری را خالی می کنند.(سیارک

  1. آروغ زدن

اثر ضد نفخ زیره می تواند سبب اروغ زدن بیشتر شود. گاها آروغ زدن با عنوان ructus یا burping (همان معنی آروغ زدن می دهد) را دارد که نفخ و گاز بیش از حدی از روده و شکم از طریق دهان خارج می شود. آروغ زدن گاهی بوی بد و صدای بدی دارد. هرچند در معنای واقعی مسئله ساز نیست اما آروغ زدن قطعا موجب خجالت انسان می شود!

  1. آسیب به کبد

روغن موجود در دانه زیره بسیار بخارشونده می باشد و در صورتی که فردی دوره طولانی مدتی از آن استفاده کند می تواند سبب آسیب به کبد و کلیه شود. روغن زیره برای حیوانات استفاده می شود تا از اسپاسم عضلانی آنها جلوگیری کرده یا آن را کاهش دهد.

  1. اثرات سقط جنینی

زیره می تواند اثر سقط جنینی روی زنان باردار داشته باشد. این بدین معنی است که مصرف زیاد دانه های زیره سبز می تواند منجر به سقط جنین و یا زایمان زودرس گردد.

  1. اعتیادآور

زیره خواص اعتیادآور دارد. زیره بایستی محتاطانه استفاده گردد چرا که می تواند اعتیادآور باشد. عوارض جانبی دیگر زیره اختلال روانی، خواب آلودگی و تهوع می باشد.

  1. دوره قاعدگی سخت

زیره می تواند منجر به خونریزی شدید دوره قاعدگی گردد. اگر زیره در مقادیر زیاد مصرف گردد در این صورت دوره قاعدگی سخت تر از دوره های قبل تجربه خواهید کرد!(سیارک

  1. کاهش قند خون

استفاده از مقدار زیاد زیره می تواند زبدنتان را کاهش دهد. در صورتی که در آینده ای نزدیک عمل جراحی خواهید داشت، دقت به این نکته مهم خواهد بود. در طول جراحی حفظ سطح قند خون مهم می باشد. بنابراین احتمالا دکترتان توصیه خواهد نمود که از خوردن زیره حداقل 2 هفته قبل از  جراحی خودداری کنید چرا که سطح قند خون تان نیاز به کنترل در طول جراحی و بعد از آن دارد.

  1. برای مبتلایان به دیابت خوب نیست

بیماران مبتلا به دیابت بایستی سطح قند خون خود را کنترل نمایند. بایستی سطح قند خون نرمالی داشته باشند تا سالم بمانند. در اکثر بیماران دیابتی، اکیدا نباید نوسان سطح قند خون وجود داشته باشد. همانطور که قبلا اشاره شد، زیره می تواند سطح قند خونتان را به سرعت کاهش دهد و سبب پایین آمدن سطح قند خونتان شود. بنابراین افراد  دیابتی بایستی از مصرف زیره خودداری کرده و بایستی بعد از مصرف آن، سطح قند خون را متعادل نمایند.

  1. آلرژی

مصرف زیره سبب خارش و آلرژی پوست نیز می شود. بنابراین افرادی که پوست حساس دارند در صورت نیاز به مصرف زیره، آن را در مقادیر کم مصرف نمایند.

نگران نباشید! زیره چیز سالمی است! فقط وقتی در مقادیر فراوان استفاده می گردد منجر به عوارض جانبی جدی می گردد. لذا به به استفاده از این ادویه نگران نباشید! زیره چیز سالمی است! فقط وقتی در مقادیر فراوان استفاده می گردد منجر به عوارض جانبی جدی می گردد. لذا به استفاده از این ادویه که داروی گیاهی هم به شمار می آید، در آشپزخانه ادامه دهید!

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ چگونه از زیره استفاده می کنید؟ آیا تا به حال عوارض جانبی آن را تجربه کرده اید؟ در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.(سیارک)  

ترجمه  itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید