ازگیاه کبر چه می دانید

کبر یا شپه‌له، شفه‌له یا کلکام در زبان کردی، کَبَر، کِیپِر، لگجی، لیجین، خاروک یا علف ماردر ایران در بلندی‌های بالای ۲۵۰۰ متر در استان ایلام، پارس، بوشهر، کرمانشاه، خوزستان ، کهگیلویه و بویراحمد ، یزد،کرمان وجنوب استان کرمان(ارتفاعات روستای اسلام اباد شیبکوه شهرستان منوجان) رشد می کند(به اسم محلی یاردون در ایلام می گویند).

 در منطقه نوجین از بخش های شهرستان فراشبند در جنوب غرب استان فارس یکی از مرغوبترین میوه‌های گیاه کَبَر که به زبان بومی به آن لیجین یا لگجی تلفظ می شودبه دست می‌آید و وارد بازارهای شهرستانهای همسایه به ویژه کازرون می‌گردد.کبر گیاهی خاردار و پر شاخه است که شاخه هایش روی زمین پخش می شود و میوه اش را “خیار کبر” می نامند که از بلوط بزرگتر و به اندازه یک خیار کوچک است. این میوه بعد از رسیدن شکفته می شود و مغزش قرمز رنگ و تخمهایش زرد است، طعم تلخ و گسی دارد. هر چه میزان رسیده بودن میوه افزایش یابد، تلخی کمتر می شود.  این گیاه در شهر بدخشان افغانستان و هم در کشور های تاجکستان و ازبکستان رشد می کند.این گیاه در استان کرمان شهرستان ارزوئیه فراوان می روید و با نام دک و دهک شناخته میشود و همچنین در روستای سیمکوئیه در استان یزد از توابع شهرستان بهاباد نیز وجود دارد. در ضمن در شهرستان رامهرمز استان خوزستان به وفور یافت میشود اکثریت مردم رامهرمز به آن لگجی می گویند و بیشتر میوه رسیده آن را بصورت خام استفاده می شود و  عده ای از مردم رامهرمز ازآن ترشی درست می کنند. در ضمن به عقیده مردم محلی غذای محبوب روباه در فصل بهار است. طبع این گیاه گرم و خشک است. بلغم و سودای اضافیی بدن را از بین می بردو مجاری و گرفتگی های کبد و طحال را باز می کند. از کبر می توان برای درمان و پیشگیری از بیماری هایی که به دلیل غلبه سردی ایجاد می شود، مثل بی حسی های اعصاب و عضلات، درد مفاصل و سیاتیک، نقرس و … استفاده کرد. با توجه به اینکه در آستانه فصول سرد قرار داریم، استفاده از این گیاه توصیه می شود. می توان میوه، ساقه، ریشه و… کبر را پخت و قرقره کرد زیرا سرفه و تنگی نفس را بهبود می دهد و موجب دفع اخلاط از ریه ها و سینوسها می شود. سلولهای مغزی را نیز تقویت و رفع گرفتگی می کند.(سیارک

کبر تقویت کننده اعضای داخلی بدن مانند : قلب،کبد،مغز،ریه،معده،طحال و… است. یبوست را برطرف می کند و موجب ازدیاد میل جنسی می شود. از این گیاه برای درمان کبد چرب نیز که امروزه اشخاص زیادی به آن مبتلا هستند، استفاده می شود. کبر پادزهر و خنثی کننده تمام سموم بدن است. لازم است افراد گرم مزاج ، کبر را همراه شربت سکنجبین استفاده کنند. در مورد افراد سرد مزاج لازم است این گیاه به شکل پرورده همراه با سرکه مصرف شود. این پرورده از معدود چاشنی هایی است که خوردنش با غذا موجب سهولت هضم، تقویت طحال در جمع آوری سودای اضافی و سموم بدن،گرم شدن بدن، روشن شدن رنگ چهره، کدورت و لکه های پوستی می شود. دیگر توانایی این گیاه ، مبارزه با استرس، اضطراب، اختلال خواب و افسردگی به خصوص در فصول سرد است. در جدول زیر ویتامین ها و مواد معدنی موجود در کبر را مشاهده می کنید.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام