اکتشافات و یافته های علمی در سال 2016

در

اگر اخبار علمی را در سال 2016 دنبال کرده باشید قطعا شما هم موافق هستید که سالی پربار را در زمینه اکتشافات و یافته های علمی پشت سر گذاشتیم.

1. امواج گرانشی واقعیت دارند. بیش از صد سال پس از آنکه برای نخستین بار انیشتین این امواج را پیش بینی کرد، محققان بالاخره موفق شدند این لرزش های خفیف را در بافت زمان  مکان تشخیص دهند. تا کنون در مجموع سه مورد امواج گرانشی دیده شده است.

2. حیوانات موسوم به تنبل (Sloth) پا هر بار دفع مدفوع تا سر حد مرگ زجر می کشند.

3. امکان ادامه حیات بدون قلب تا بیش از یک سال وجود دارد.

4. زندگی بدون 90 درصد از مغز نیز کاملا امکانپذیر است.

5. کشف منشا صداهای عجیبی که از ماریانا ترنچ، عمیق ترین نقطه در سطح زمین به گوش می رسید؛ به اعتقاد دانشمندان این صدا نوعی ارتباط کلامی بین نهنگان است که معنای آن هنوز مشخص نشده است.

6. طراحی دستگاه جدیدی برای گداخت هسته ای که توسط آلمانی ها مورد آزمایش قرار گرفت و می تواند کلید دسترسی به انرژی پاک و نا محدود باشد.

7. سیاره ای مشابه کره زمین در فاصله 4.2 سال نوری از زمین و در سیستم ستاره ای Alpha Centauri وجود دارد و دانشمندان در تدارک سفری اکتشافی به آن هستند.

8. زمین از قمر کوچک دیگری نیز برخوردار است که به دور زمین در گردش است و تحت عنوان یک شبه ماهواره شناخته می شود که نام 2016Ho3برای آن انتخاب شده است.

9. ممکن است سیاره نهمی در منظومه شمسی ما وجود داشته باشد.

10. نخستین مدارک مربوط به قوانین اصطکاک به مدت 500 سال در دست نوشته های "نامربوط" داوینچی مخفی شده بودند.

11. ویروس زیکا از طریق روابط جنسی منتقل می شود و به تولد کودکان میکروسفال منجر می شود.

12. کلاغ ها گوش های بسیار بزرگ و ترسناکی دارند.

13. بزرگترین عدد اول شناخته شده که از 22 میلیون رقم تشکیل شده، 5 میلیون رقم از عدد اولی که در رتبه دوم قرار می گیرد بزرگتر است.

14. به دلیل تغییر در محتوای آبی کره زمین، قطب شمال با روندی تدریجی به سمت شهر لندن در حرکت است.

15. میزان یخی که زمین در سال جاری از دست داده به اندازه ای بوده که می تواند تمام شبه قاره هند را پوشش دهد.

16. هوش مصنوعی توانست در بازی Go انسان را شکست دهد.

17. تاردیگرید ها (نوعی جانور آبزی)  به دلیل برخورداری از نوعی ابزار درونی برای محافظت از DNA خود، عملا فناناپذیرند. این موجودات کوچک می توانند پس از ده ها سال یخ زدگی مجدد به زندگی بازگردند و همچنین توان مقاومت در برابر تشعشعات فضایی را نیز دارند.

18. دو حالت مایع از آب وجود دارد.

19. هسته های اتمی گلابی شکلی وجود دارند که سفر در زمان را غیرممکن می سازند.

20. دایناسورها، دم هایی با پوشش پر داشتند.

21. یک سوم جمعیت کره زمین دیگر قادر به رویت کهکشان راه شیری نیستند.

22. حوزه ای عظیم و ارزشمند از گاز هلیوم به وسعت 1.5 میلیارد متر مکعب در تانزانیا وجود دارد.

23. پیشرانه فضایی "غیر ممکن" ناسا،EM Drive، سیستمی که هرگز از تولید نیروی محرکه باز نمی ایستد، به واقعیت پیوست. 

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)

نظرات

۱۳۹۵/۱۲/۲۷obviously like your web site but you need to check the spelling on quite a few of your posts. Several of them are rife with spelling issues and I find it very bothersome to tell the truth neveethelrss I will certainly come back again.

در ادامه بخوانید...

قوانین اصطکاک در دست نوشته های نامربوط داوینچی

در

(سیارک)  : داوینچی از مشاهیر قرن چهاردهم میلادی می باشد که همه وی را به خاطر نبوغ سرشارش می شناسند،اما نکته ای که تا به حال هیچکس قادر به درک آن نبوده این است که داوینچی اولین کسی می باشد که قوانین اصطکاک را در یادداشت های نامربوط خود به روی کاغذ آورده است.

تا به حال تاریخ شناسان حوزه هنر برخی از آثار و مخصوصا دست نوشته های این نابغه ایتالیایی را بی معنی به شمار می آوردند اما امروز مطالعات آقای ایان هاچینگز پروفسور دانشگاه کمبریج ثابت کرده که حتی چرک نویس های داوینچی نیز حاوی اولین فرمول های نوشته شده علم مکانیک است.

در واقع نتیجه تحقیقات آقای هاچینگز در مورد یکی از صفحه های چرک نویس داوینچی به سر خط خبر ها تبدیل شد،وی ثابت کرد که یکی از دست نوشته های داوینچی در سال ۱۴۹۳ میلادی حاوی اولین قوانین  قوانین نیروی اصطکاک است.(سیارک

همه بزرگان علم فیزیک تا به حال داوینچی را به عنوان اولین مطالعه کننده و نظریه دهنده در مورد نیروی اصطکاک می شناختند و دلیل این امر نیز اینبود که طبق آگاهی ما این نابغه ایتالیایی دوره رنسانس توانسته بود تا اصطکاک را به نحوی به رفتار فیزیکی وسایلی چون چرخ،محور و قرقره ربط دهد،وی نقش اصطکاک در بهره وری و راندمان اختراعات خود درک کرده بود اما هیچ کس تا به امروز نفهمیده بود که داوینچی چگونه موفق یه شناخت نیروی اصطکاک شده بود،اما تحقیقات تاریخی پروفسور هاچینگز منجر به کشف لحظه ای شده است که داوینچی موفق به اثبات وجود نیروی اصطکاک می شود.

دفترچه ای که این صفحه از دست نوشته های داوینچی در آن نوشته شده در حال حاضر در موزه Victoria And Albert واقع در شهر لندن است ،این صفحه مورد بحث حاوی چرک نویس های داوینچی می باشد که با گچی قرمز رنگ بر روی یک صفحه کاهی زرد رنگ نوشته شده و چند سال پیش نیز موضوع بحث و جدل های آکادمیک بوده ،در بالای این صفحه عکسی تار از صورت یک پیرزن دیده می شودو عبارت “زیبایی ماندنی نمی باشد و روزی از بین می رود” زیر آن درج گشده ،در سطرهای پایین این عکس نمودار ها و طرح هایی به دست داوینچی کشیده شده که یک موزه دار در سال ۱۹۲۰ میلادی آنها را “نوشته های بی ربط و نمودار های بی معنی کشیده شده با گچ قرمز”می خواند.

ولی با گذشت تقریبا ۱۰۰ سال پس از تحلیل این موزه دار امروز پروفسور هاچینگز بار دیگر این مسئله را به میان آورده و تحلیل های دقیق تری را روی این صفحه از نوشته های داوینچی انجام داده ،بنا بر نتایج تحقیقات وی نمودار های هندسی درج شده در این صفحه که قبلا شکل هایی بی مفهوم توصیف می شدند در واقع چندین بلوک را نشان می دهند که به وسیله نیروی وزن حاصل از چندین وزنه آویزان شده از یک قرقره به صورت افقی بر روی یک سطح کشیده می شوند و این دقیقا همان متدی می باشد که امروز در مدرسه ها برای آموزش مفهوم نیروی اصطکاک به دانش آموزان از آن استفاده میگردد.(سیارک

پروفسور ایان هاچینگز در این باره می گوید:اشکال هندسی موجود در این صفحه نشان می دهد که داوینچی اصول کلی نیروی اصطکاک را در سال ۱۴۹۳ میلادی درک کرده ،او می دانست که اندازه این نیرو که از تماس دو سطح با یکدیگر تشکیل می شوند با وزن و یا نیرویی که این دو سطح به طرف همدیگر وارد می کرده اند متناسب است و به این نتیجه رسیده که میزان نیروی اصطکاکارتباطی با سطح تماس بین دو جسم ندارد، این مباحث دلیل تقدیر و تشکر دانشمندان امروزی علم فیزیک از دانشمندی فرانسوی به نام گویلام آمونتونز می باشدکه ۲۰۰ سال پس از دوره زندگی داوینچی زندگی می کرده است  اما کسی داوینچی  را اولین کاشف واقعی نیروی اصطکاک و نویسنده اولین قوانین اثبات کننده آن نمی دانسته است.

پروفسور هاچینگز همچنین نشان داده است که داوینچی چگونه از درک خود از نیروی اصطکاک در ساخت وسایل مکانیکی پیچیده در دو دهه بعدی زندگی خود استفاده کرده بود،این نابغه ایتالیایی از مزایای به کار گیری نیروی اصطکاک کاملا آگاهی داشته و تجربیات و علم خود در این باره را برای ساخت چرخ، قرقره و محور به کار می برده  و همه می دانیم که این چهار قطعه مکانیکی اصول و پایه ساخت همه اختراعات داوینچی می باشد.

در نوشته های پروفسور هاچینگز درباره لئوناردو داوینچیبه این نکته اشاره شده است :مطالعه ۲۰ ساله داوینچی در مورد اصول اصطکاک و سیستم های مکانیکی  که وی بعدا به کمک شناخت قوانین نیروی اصطکاک موفق به طراحی شان گردید،گواهی قوی بر اثبات جایگاه والای او در میان پیشگامان و بنیان گذاران علم تریبولوژی می باشد.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

نظرات

در ادامه بخوانید...

پیشگیری از بیماری‌هایی که پشه حامل آن است

در

اگر طبیعت خارج از خانه در تابستان با صدای آزاردهنده وزوز پشه‌ها بهم می‌خورد، این اتفاق می‌تواند یک بدشانسی باشد. گزش آنها نه تنها موجب ورم قرمز خارش‌دار بر روی پوست می‌شود؛ همچنین خطر ابتلا به بیماری را نیز ایجاد می‌کند. دانشمندان موسسه ملی بهداشت (NIH) در حال تحقیق جهت یافتن راه‌هایی بهتر برای تشخیص، درمان و جلوگیری از بیماری‌های پشه- حامل هستند. و همه ما می‌توانیم گام‌های ساده‌ای را برای جلوگیری از گزش حشرات گزنده انجام دهیم.(سیارک)


گزش بسیاری از پشه‌ها نسبتا بی‌ضرر است. ورم و خارش اغلب فقط یک یا دو روز بعد از گزیدن وجود داشته و پوست شما را سوراخ می‌کند. اما اگر پشه حامل میکروب‌های خاصی باشد، از جمله ویروسها یا انگلها، این عوامل بیماری‌زا ممکن است در طول گزش وارد خون شما شده و شما را بیمار نمایند.
بیماری‌های منتشر شده توسط گزش پشه‌ها می‌توانند جدی باشند. برخی از کارشناسان می‌گویند پشه‌ها کشنده‌ترین حیوانات جهان هستند. بیماری‌های مرتبط با پشه‌ها حدود 725.000 نفر را سالانه در سراسر جهان می‌کشند. در مقایسه، مارها حدود 50.000 نفر، کرم کدو حدود 2.000؛ و کوسه‌ها تنها حدود 10 نفر را سالانه در سراسر جهان می‌کشند.
بسیاری از مرگ‌ها و بیماری‌های مرتبط با پشه‌ها خارج از ایالات متحده بویژه در آفریقا اتفاق می‌افتند. دکتر توماس دبیلیو اسکات کارشناس بیماری‌های حشره- حامل در دانشگاه دیویس کالیفرنیا می‌گوید: «اما همیشه انواعی از پاتوژن پشه- حامل در ایالات متحده وجود دارد. در حال حاضر، بنده می‌خواهم بگویم که ویروس غرب نیل، بزرگترین مشکل در قاره ایالات متحده آمریکاست».
نیل غرب اشاره به بیماری همه‌گیر فصلی در ایالات متحده دارد. در اوایل بهار یا اوایل تابستان شدت یافته و در پاییز ادامه می‌یابد. در سال 2015، بیش از 2.000 مورد از بیماری نیل غرب در سراسر کشور رواج پیدا کرد و این ویروس نزدیک به 120 کشته داشت.
اغلب افراد آلوده به عفونت نیل غرب، هیچ نشانه‌ی خاصی نداشتند. تقریبا یک پنجم افراد آلوده علائم نسبتا خفیف، مثل تب، سر درد، یا تهوع داشتند. نیل غرب می‌تواند برای حدود یک، صد و پنجاهم افراد آلوده، خطری بسیار جدی یا حتی مرگبار باشد. (سیارک)
ویروس دیگر، تب دانگ نامیده می‌شود که یکی از رایج‌ترین بیماری‌های پشه- حامل در سراسر جهان است. شیوع تب دانگ در هاوایی صدها نفر از مردم را در اواخر سال 2015 تحت تاثیر قرار داده است.
برای درمان بسیاری از بیماری‌های انتقال یافته از پشه‌ها، هیچ دارویی وجود ندارد. اما داروهای فعلی می‌تواند از مالاریا پیشگیری و آن را درمان نمایند، که از طریق انگل کوچک پشه- حامل ایجاد می‌شود و ویروسی نیست.
دانشمندان NIH در تلاش برای توسعه و آزمایش واکسن‌های جدید بالقوه برای دانگ‌ها و ویروس‌های نیل غرب هستند. یک واکسن تب دانگ آزمایشگاهی نشان می‌دهد که وعده داده شده در آزمایش بالینی کوچک، هم‌اکنون در حال ارزیابی در جمعیت بزرگتری در برزیل است.
تعدادی از بیماری‌های پشه‌-حامل از جمله تب زرد و آنسفالیت ژاپنی، توسط واکسن‌ها پیشگیری می‌شوند. اما واکسن‌‌ها هنوز در برابر بسیاری از بیماری‌های مرتبط با پشه از جمله مالاریا و ویروس نیل غرب، محافظت نمی‌کنند.
زیکا که ویروس پشه- حامل دیگری است، در مرکز و جنوب آمریکا شیوع دارد. از آنجایی که تب دانگ و ویروس‌های نیل غرب از نزدیک با ویروس زیکا در ارتباط هستند، محققان NIH در طرحی برای ایجاد واکسیناسیون آزمایشی زیکا با استفاده از روش‌هایی مشابه با روش‌هایی هستند که برای واکسن‌های دیگر استفاده می‌شود. آزمایش‌های بالینی کوچک ممکن است به زودی آغاز گردد، اما سال‌ها آزمایش نیاز خواهد بود تا به طور کامل واکسن‌های بالقوه زیکا ارزیابی گردد.
در حالی که واکسن‌های پیشگیرنده هنوز در حال توسعه هستند، اسکات می‌گوید «چیزهای زیادی وجود دارد که در حال حاضر می‌توان انجام داد تا از بیماری‌های پشه- حامل جلوگیری کرد». محفظه انتخاب عاقلانه برای راهنمایی پیشگیری از پشه را ببینید.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. خیلی دوست داریم که از شما این را بشنویم.(سیارک)

ترجمه توسط itrans.ir

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

ماریانا ترنچ ، عمیق ترین نقطه روی زمین

در

(سیارک): محققان با استفاده از انعکاس سنج چند پرتویی، انرژی صوتی را به اعماق اقیانوس آرام ارسال کرده اند  و از طریق تجزیه و تحلیل سیگنال های رفلکسی، نقشه سه بعدی دقیقی از عمیق ترین نقطه زمین به دست آورده اند.

آیا می دانید با تصاویر اسکن سه بعدی تهیه شده از عمیق ترین نقطه روی زمین، اکنون می توانید سفری به این منطقه داشته و برآمدگی هایی به ارتفاع 2500 متر را در اعماق اقیانوس آرام تماشا کنید! - منطقه «ماریانا ترنچ» ، در غرب اقیانوس آرام و نزدیک منطقه گوآم، عمیق ترین نقطه روی زمین، به حساب می آید.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)

نظرات

در ادامه بخوانید...

امواج گرانشی چیست

در

آیا می دانید امواج گرانشی چیست؟

امواج گرانشی، نوساناتی در فضا زمان می باشند که نخستین بار یک قرن پیش در نظریه نسبیت انیشتین پیش‌بینی شده بود، امواج گرانشی به قدری ضعیف می باشند که به سختی می‌توان آنها را آشکارسازی نمود.

به گفته اینشتین فضا زمان مانند یک شبکه می باشد که در زیر وزن یک جرم دچار خمیدگی می گردد. امواج گرانشی که با سرعت نور منتشر می گردند مانند انحناهایی می باشند که از پرتاب یک سنگ ریزه در یک حوضچه تشکیل می شود.  (سیارک)
به گفته ی دانشمندان امواج گرانشی بر اثر رویدادهای عظیم کیهانی، مثل ادغام سیاهچاله‌ها یا برخورد ستاره‌های نوترونی یا در لحظه ی بیگ بنگ بوجود آمده اند و می توانند اثراتشان را در فصا  زمان بگذارند ، به همین دلیل دانشمندان به دنبال آشکارسازی امواج گرانشی می باشند . تشخیص امواج گرانشی می تواند به درک بیشتر چگونگی آغاز کیهان کمک نماید. جزئیات این کشف در مجله Physical Review Letters منتشر شده است.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

سیاره نهم منظومه شمسی کشف شد

در

(سیارک)  : اخترشناسان معتقدند که سیاره ای بزرگ تر از زمین ، در اعماق تاریک و سرد منظومه شمسی، در مسیر دور دستی از سیاره پلوتون، پنهان است که تاکنون شناسایی نشده است .


کشف این سیاره که از آن با نام «سیاره نهم» منظومه شمسی یاد می گردد در هنگام رصد اجرام «کمربند کوپیر» صورت گرفته است.حرکات غیر معمول اجرام این کمربند، موجب کنجکاوی دانشمندان و پی بردن به وجود سیاره نهم گردید.

 

اندازه این سیاره در محاسبات اولیه ۱۰ برابر بزرگ تر از زمین برآورد شده که آن را به ابر سیاره زمین یا مینی نپتون تبدیل می نماید.همچنین در شبیه سازی های صورت گرفته، مشخص شد ه که نزدیک ترین مسیر این سیاره به خورشید، ۲۰۰ تا ۳۰۰ بار دورتر از زمین به خورشید و دورترین مسیر آن به خورشید بین ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ بار دور تر از مسیر زمین به خورشید می باشد .یک دور کامل آن به دور خورشید ۲۰ هزار سال زمان می برد.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

نظرات

در ادامه بخوانید...

عجیب ترین موجود روی زمین

در

(سیارک): تاردیگرید (Tardigrade) جانور کندرو یا تنبل ،یکی از عجیب ترین موجوداتِ روی زمین می باشد . این موجودِ عجیب در محیط‌ های خشن فیزیکی یا شیمیایی که عموماً حیات در آنها غیر ممکن می باشد ساکن است.


طول بزرگترین تاردیگرید از ۱.۵ میلی متر بیشتر نیست و خیلی از آنها روزهای خود را صرف خوردن جلبک ها و باکتری ها و شنا کردن در قطرات آب خزه گلسنگ ها می نمایند و به همین دلیل بدن بسیاری از آنها شفاف می باشند. آنها قادرتد تا سالها بدون غذا و آب در دمای ۲۷۳- و ۱۵۱ سانتیگراد زنده بمانند. این جانوران همچنین می‌توانند در برابر فشاری بیش از فشار عمیق ترین اقیانوس‌ها تاب می آورندو یا در محیط خلا بیرون از جو زمین هم می توانند زنده بمانند.

تاردیگریدهادر برابر پرتو خورشیدی، پرتو گاما یا پرتو یونی به میزانی چند صد برابر آنچه که برای یک انسان کشنده می باشد،زنده می مانند. جالب ترین چیز در مورد این جانور توانایی انطباق در هر محیطی اعم از خشک ، تر و در مناطقی مانند استوا ، هیمالیا و … می باشد.

با تمام این اوصاف به دو دلیل عمده این جانوران تا به حال، موفق به تسخیر زمین نگردیده اند اول اندازه بسیار کوچک آنها و دوم حرکت کُند این جانورانمی باشد، بطوری که اندازه بیشتر آنها از ۰.۳ تا ۰.۵ میلیمتر و بزرگترین آنها به کمتر از ۱.۵ میلیمتر می باشد و سرعت حرکتشان نیز آنقدر کند است که به "جانور کندرو” یا تنبل (Tardigrade) معروف اند. این موجود را در سال ۲۰۰۷،  فضانوردان به فضا بردند و در ۱۰ روز در خلا مورد آزمایش قرار دادند اما در خلا نمرد و سپس به زمین بازگرداندند.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

نظرات

۱۳۹۵/۱۰/۲۸ ۱۰ روز در خلا نمردن اینا دیگه چیه؟ خدارو شکر که خیلی ریزن

در ادامه بخوانید...