علم در مورد گرفتن بیشترین عصاره از چای چه می‌گوید


 (سیارک) : چای یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در جهان است. چای دارای جنبه شخصی است. هر فرد، نظراتی در مورد نحوه آماده کردن یک فنجان چای عالی دارد. اما دانش علمی در مورد گرفتن بیشترین نتیجه مطلوب از چای دم‌کرده‌تان چه می‌گوید؟این تنها دلیل نوشیدن چای محسوب نمی‌شود، اما مصرف چای با برخی از خواص درمانی مرتبط است. تصور بر این است که مصرف آن موجب بهبود وضع روانی و قوه درک می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت را کاهش می‌دهد.


چای منبعی سرشار از ریزمغذی‌ها، ازجمله فلوراید، منیزیم و روی است. بااین‌حال، خواص درمانی و سلامت عمدتاً به سه ترکیب فعال زیستی اصلی یعنی کاتچین، کافئین و آل تیانین مرتبط است. ترکیبات فعال زیستی مواد مغذی غیرضروری هستند که ممکن است بر روی سلامت بدن مؤثر باشند.
مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده‌اند که این ترکیبات به‌طور احتمال دارای اثرات بهداشتی چندگانه‌ای هستند. اما، نتایج حاصله در مطالعات انسانی کمابیش روشن نیست. کاتچین ها نوعی از پلی فنل و گروهی از مواد شیمیایی با خواص آنتی‌اکسیدانی هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها مولکول‌هایی هستند که از آسیب سلولی جلوگیری می‌کنند.


کافئین موجب احساس هوشیاری در شما می‌شود و اعتقاد بر این است که وجود اسیدآمینه آل تیانین، سبب خواص آرامش‌بخش چای است. این ترکیبات همچنین به طعم دم‌کرده شما و احساس دهانی شما کمک می‌کند.

سالم‌ترین چای کدام است؟
چای سیاه، چای اولانگ، چای سفید و چای سبز همه از گیاه مشابهی به نام کاملیا سیننسیس به دست می‌آیند. تفاوت‌های موجود به دلیل زمان برداشت محصول و فرایند پردازش و به‌خصوص سطح اکسیداسیون است، واکنشی که در زمان قرار گرفتن برگ‌های فرآوری شده در سطوح اکسیژن بالا رخ می هد.
چای سیاه به‌طور کامل اکسیدِ می‌شود، اولانگ تا حدی اکسیدِ می‌شود، درحالی‌که چای سبز و سفید فرایند اکسیدِ شدن را طی نمی‌کنند. چای سفید از برداشت اولیه و زودهنگام و چای سبز از برداشت ثانویه به دست می‌آید.
فراورش تأثیر ناچیزی بر روی L تیانین دارد و این ترکیب با سطوح مشابه در تمام انواع چای وجود دارد. سطوح کافئین در حد زیادی متفاوت است، بااین‌حال چای سیاه معمولاً بیشترین کافئین را در خود دارد. میزان کاتچین به‌واسطه اکسیداسیون تغییر می‌کند، به‌طوری‌که بالاترین سطوح از این ترکیب در چای سبز و سفید وجود دارد.
آنتی‌اکسیدان‌های بیشتر و کافئین کمتر به معنای چای سبزی است که به‌طورمعمول گزینه سالمی در نظر گرفته می‌شود. بنابراین چای سبز مورد تمرکز بیشترین مطالعات انجام‌شده از خواص درمانی بوده است. بااین‌حال، تمام چای منبع مناسبی از L تیانین، کافئین و کاتچین هستند.
اما، هشدار. مصرف "چای" دارای برچسب، محتوا یا خواص درمانی فعال زیستی آن را تضمین نمی‌کند. چای یخ و چای فوری از پیش بسته‌بندی‌شده احتمالاً دارای فعال زیست های محدودی هستند و می‌توانند قند بالایی داشته باشند. چای گیاهی و میوه‌ای حاوی هیچ‌گونه برگ چای واقعی نیستند و به‌این‌ترتیب خواص آن‌ها متفاوت خواهد بود.
مصرف بیش‌ازحد چای نیز می‌تواند مضر باشد و منجر به مصرف بیش‌ازحد کافئین شود. تانن ها ( Tannins)، که گروه دیگری از پلی فنل در چای هستند که همچنین درصورتی‌که با غذا یا بلافاصله پس از هر وعده غذایی مصرف شود، به آهن می‌چسبند و باعث کاهش جذب آهن می‌شوند. (سیارک)
دانش عملی دم کردن گیاه
به دست آوردن حداکثر مزیت سلامت و درمانی از فنجان نوشیدنی شما بیشتر بستگی به نحوه دم کردن چای دارد تا نوع چایی که انتخاب می‌کنید.
صبر و حوصله عامل مهمی است. اگر چای کیسه‌ای را در داخل فنجان به مدت 15-30 ثانیه تکان دهید، احتمالاً فقط مقدار ناچیزی از بیو اکتیوهایی را دریافت خواهید کرد که با پیروی از دستورالعمل تولیدکننده دریافت می‌کنید.
دم کردن گیاه با آب تازه کاملاً جوشیده به مدت دو تا سه دقیقه، مطابق با دستورالعمل‌های مربوطه، در حدود 60 درصد از کاتچین ها، 75 درصد از کافئین و 80 درصد از L تیانین عصاره موجود در چای را استخراج می‌کند. هر چه مدت دم کردن بیشتر باشد، فعال زیست های بیشتری را دریافت خواهید کرد کنید و طعم و مزه قوی‌تری را نیز به دست می‌آورید. تحقیقات ثابت کرده است که دم کردن به مدت 20-30 دقیقه در 80 درجه سانتی گراد (176 درجه فارنهایت)، حداکثر سطح عصاره فعال زیستی را خارج می‌کند، اما این کار واقعاً در زندگی امروزی عملی نیست، و احتمالاً زیاد دل‌چسب نخواهد بود!
جالب‌توجه است که pH اثرات آب همچنین بر فرآیند استخراج عصاره چای مؤثر است. پایین pH آب (اسیدی) عصاره فعال زیستی چای را بهتر از pH بالای آب (باز) خارج می‌کند. pH آب شیر، حدود هفت است که pH خنثی است و بنابراین شاید افزودن مقداری آب‌لیمو به چای خود مفید باشد، البته نه پس از دم کشیدن کامل آن.

آماده کردن چای در ماکروویو؟
ایده درست کردن چای در ماکروویو ازنظر طرفداران آن هولناک است. استدلال بر این است که ماکروویوها، به دلیل امکان کنترل کمتر بر روی درجه حرارت، گزینه نامناسب‌تری نسبت به کتری برای گرم کردن آب است. اما ماکروویو درواقع می‌تواند ابزار مفیدی برای استخراج بیشتر عصاره بیو اکتیو باشد.
درواقع ماکروویو می‌تواند سطوح ترکیبات بیو اکتیو را در فنجان چای شما افزایش دهد. اضافه کردن آب جوش تازه به چای کیسه‌ای، تکان دادن آن به مدت 30 ثانیه و به دنبال قرار دادن در ماکروویو به مدت یک دقیقه (باقدرت متوسط) عصاره بیشتری را نسبت به تکان دادن متداول چای کیسه‌ای به مدت سه دقیقه خارج می‌کند.

آیا شیر فواید چای را تغییر می‌دهد؟
برخی مطالعات نشان داده‌اند که شیر، فعالیت آنتی‌اکسیدانی و خواص درمانی و سلامتی چای را تغییر می‌دهد.
اما دیگر مطالعات نشان داده‌اند که به سطح مشابهی از آنتی‌اکسیدان‌ها پس از مصرف چای با و یا بدون شیر وارد خون می‌شود. هیچ‌گونه دلیل علمی در مورد این سؤال دیرینه که چه زمانی باید شیر را به چای افزود، وجود ندارد. توصیه مجله رویال سو سایتی کمیستری (The Royal Society of Chemistry)، این است که افزودن شیر در مرحله اول مانع دناتوراسیون، یا تجمع، پروتئین شیر خواهد شد که احتمالاً موجب از بین رفتن طعم تازه شیر می‌شود.

برگ چای باز در مقابل نوع چای‌های کیسه‌ای
برگ چای فله‌ای ممکن است حاوی عصاره بیو اکتیو بیشتری باشد زیرا از برگ‌های چای باکیفیت بالاتری آماده‌شده است. اما برگ‌های موجود در نوع کیسه‌ای به قطعات کوچک‌تری تبدیل می‌شوند و تصور بر این است که این عمل موجب افزایش فرایند استخراج عصاره شود.
چای‌هایی باکیفیت پایین‌تر نیز احتمالاً بیشتر حاوی ساقه گیاه چای هستند، که دارای L تیانین بیشتری نسبت به برگ‌های چای هستند. بنابراین درحالی‌که برگ چای باز تجملاتی و احتمالاً دارای طعم بهتری است، اما شاید شما حس بهتری و نتیجه مطلوب‌تری از یک چای کیسه‌ای از نوع پست بگیرید.
احتمالاً خواص درمانی تنها دلیل مصرف چای به‌عنوان یک نوشیدنی برای شما نیست اما اگر می‌خواهید بیشتر بهره را از فنجان چای خود بگیرید، صبر و شکیبایی عامل کلیدی است. هر نوع چایی را که انتخاب کنید، هر چه مدت دم کردن آن طولانی‌تر باشد، فواید بیشتری در مصرف هر فنجان چای دریافت خواهید کرد.
اما بکت (Emma Beckett)، فوق دکترا (تغذیه مولکولی انسانی)، از دانشکده پزشکی و بهداشت عمومی، دانشگاه نیوکاسل و کوان V وونگ، مدرس ارشد در علوم و صنایع غذایی و تغذیه انسانی، دانشگاه نیوکاسل.

 فلاونوئیدها ی موجود در چای با سرطان تخمدان آندوتلیال مبارزه می کند

تکنیک های سریع و طبیعی برای درمان آکنه (ماسک روغن درخت چای)

 طرز تهیه انواع چای برای درمان گلو درد

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.   

ترجمه  itrans.ir / هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع (سیارک)  ممنوع است.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید