10 نکته برای جلوگیری از حواس پرتی و تقویت تمرکز


(سیارک)  : اینکه دانشجو هستید یا شاغل می باشید، حواس پرتی های مختلف، تهدیدی برای بهره وری یادگیری شما می باشند. اگرچه صرف چندین دقیقه در شبکه های اجتماعی یا برای دیگر فعالیت ها در نگاه اول بی ضرر به نظر می رسد، اما میزان زمان صرف شده برای کارهایی که ضرورتی برای مطالعات شما ندارند، سالانه به چندین ساعت می رسد حتی به چندین روز که در غیر اینصورت، می توانستید برای باروری تحصیلی خود استفاده کنید. در حقیقت، تحقیق 2005 Basex نشان می دهد که تجارت آمریکا، سالانه مبلغی به میزان 588 دلار را به خاطر وقفه ها از دست می دهد.در مقیاس کوچکتر، تنوعاتی همچون گیم ها و رسانه های اجتماعی، مانعی برای کسب مهارت و حرفه ای شدن می باشند.
برای اینکه به کاهش صدا و افزایش تمرکز شما بر مطالعات خود کمک کنیم، لیست فنون و ابزار زیر را ارائه کرده ایم.
1. یک برنامه روتین داشته باشید و به آن پایبند باشید.
دوست داشته باشیم یا نه، در جهان ADHD زندگی میکنیم. بدون مجموعه برنامه، زندگی به جای داشتن سرعت، دچار هرج و مرج می شود. برای اینکه از تسلط هرج و مرج بر اولویت های خود جلوگیری کنیم، مقاله "بررسی تجاری هاروارد" نشان می دهد که بهتر است تشریفات خود را در کارهای روزانه و هفتگی خود به جا آوریم. بجا آوردن تشریفات خود، به حفظ تمرکز و کارکردن بهتر کمک می کند. با پیشرفت خود در کار، می توانید تشریفات تشکیل دهنده کارهای روزانه را با استفاده از تکنیک های و شیوه های مختلف تکامل دهید.
نکته کوتاه: از تقویم گوگل یا دیگر برنامه های تقویم موبایل برای همگام سازی تمام مسیر مطالعاتی خود استفاده کنید. فراموش نکنید که زمان مطالعاتی خود را در برنامه خود وارد کنید. (سیارک
2. محل مناسبی را برای مطالعه یا کار بیابید.
انتخاب محل مناسب برای مطالعه بسیار مهم است چون تاثیر قابل توجهی بر اثربخشی فرایند یادگیری دارد. اگر بخواهید که در اتاق خود مطالعه کنید، تلویزیون، گیم ویدئویی یا مجلات مد کنار تخت شما می توانند توجه شما را منحرف کنند. کافی شاپ می تواند محیط مناسبی باشد اما گاهی اوقات بسیار پرسرو صداست و اگر در شهری همچون نیویورک زندگی کنید، از دیدن افرادی که در جاهای عمومی جنجال و سروصدا می کنند، شگفت زده خواهید شد. محل آرام و روشنی پیدا کنید. اگر برای مدت زمان طولانی کار کنید یا مطالعه نمایید، ایده خوبی است از اینکه میز و صندلی شما برای بهره وری بیشتر و بصورت ارگونومیک طراحی شده است، اطمینان حاصل نمایید. محیط فیزیکی بد، بازده کار و وضعیت بدن شما را نامساعد می سازد.
3. تمام دستگاه های برقی را خاموش کنید.
اگرچه تبلت و گوشیهای موبایل خود را دوست داریم، اما آنها ما را در معرض دنیای حواس پرتی قرار می دهند. بسیاری از این دستگاه ها با هدف صرفه جویی در وقت ما ساخته شده اند اما به جای آن، وقت ارزشمند ما را هدر می دهند. برای بسیاری از افراد، موبایل به بهترین دوست تبدیل شده است که به آنها می گوید دیگران به کجا رسیده اند، حتی برای افرادی که در دنیای واقعی ارتباطی ندارند، نیز به دستگاه جذابی تبدیل شده است. حتی اگر با گوشی همراه کاری نداشته باشید، علائم هشدار، متن و تماسهای تلفن حواس شما را پرت خواهد کرد. نکته نهایی این است که دستگاه موبایل، دشمن بهره وری است و باید فضا و زمان مطالعه شما عاری از چنین دستگاه هایی باشد.
4. اولویت های خود را از طریق حالات CEO & Worker Bee مشخص کنید.
دوست ما Chase Reeves از Fizzle نظریه عالی درباره کار دارد. او اظهار می دارد که در میان همه ما، دو حالت کنش وجود دارد: CEO درون ما و Worker Bee بیرون ما. CEO درون شما، برنامه ریز است. او استراتژی ارائه می دهد، آنچه مهم است رادر اولویت قرار می دهد و برای روز برنامه ریزی می کند. زمانیکه CEO برنامه ریزی کرد، Worker Bee ایجاد می شود. این task rabbit درون شماست که فعالیت های تعیین شده توسط CEO رااجرا می کند.
از این جهت، توصیه ما این است که یک لیست نه، بلکه دو لیست وظایف داشته باشید. یکی از لیست ها، لیست تمام اولویت های سطح بالای شماست و لیست دیگر، لیست فعالیت های روزانه شماست. اگر لیست ها را دوست داشته باشید، در اینصورت لیست غیروظیفه هم خواهید داشت که شامل فعالیت های تلفن کننده زمان می باشند و باید از آنها اجتناب کرد. دو نرم افزار مفید وجود دارند که در پیگیری لیست های چندوظیفه به شما کمک می کنند: Clear (Mac/iOS) و Wunderlist(PC/Android/iOS). در اینصورت می توانید وظایف خود را به موقع انجام دهید. به یاد داشته باشید که چندوظیفه بودن، برخلاف بهره وری است. علیرغم توصیف هر شغلی، این کار را انجام ندهید.
5. تجسم برروی کاغذ
در بسیاری از کلاسها و محل کارهای معاصر، تبلت و کامپیوتر جایگزین قلم و کاغذ جهت یادداشت برداری می شوند. با این حال، بهتر است که کیبورد را کنار گذاشته و روی کاغذ یادداشت کنید. اینکار شما را متعهد ساخته و ابزاری برای تجسم ایده ها و سوالات می دهد.
6. پنجره های دیگر را خاموش کنید
زمانیکه در کلاسهای آنلاین شرکت می کنید، بویژه زمانیکه مهارت دیجیتالی همچون بازاریابی آنلاین، برنامه نویسی، طراحی گرافیکی و توسعه وب را یاد می گیرید، اجتناب از بکارگیری کامپیوترتان غیرممکن است. درحالیکه به بررسی مطالب درسی، مطالعه یا تمرین مفاهیم درسی مشغول هستید، بهتر است تمام مواردی که باعث حواس پرتی شمامی شوند را مسدود کنید: سایت های اخبار و سرگرمی، شبکه های اجتماعی، گیم های ویدئویی و پیام دادن.
برای کسانی که خودکنترلی ندارند، بهتر است موارد حواس پرت کننده را حذف کنند، به اپلیکیشن های زیر توجه کنید:
- مسدود کننده های وب سایت . از SelfRestraint (PC) and SelfControl (Mac) برای مسدود کردن وب سایت هایی که باعث حواس پرتی شما می شوند، استفاده کنید.
- مسدود کننده های نرم افزاری . Concentrate and Think دو نرم افزاری (Mac) هستند که در حذف نرم افزارهای منحرف کننده ذهن در دسکتاب، به شما کمک می کنند.
- ردیاب های زمانی . Rescue Time نرم افزار عالی است که پشت صفحات اجرا می شود و در زمینه نحوه درک صرف زمان به شما کمک می کند.
- ابزارهای بهبود بهره وری . از تکنیک pomorodo استفاده کنید، روشی که کار شما را به 25 بخش فعال تقسیم می کند و شما می توانید به آسانی آن را مدیریت کرده و بچرخانید. تعدادی pomodoro appsto وجود دارند که در رسیدن به این هدف شما را یاری می رسانند.
7. یاد بگیرید که چه زمانی "نه" بگویید.
زمانیکه چیز جدید و مهیجی یاد می گیرید، انجام تکالیف، پروژه و جلسات شبکه ای که به کار شما مرتبط می باشند، آسان خواهد بود. اما این وضعیت شما را به وضعیتی هدایت می کند که بشدت مشغول هستید و با این حال بر سردو راهی قرار می گیرد که آیا فعالیت های مربوطه را در برنامه زمانی قبلی خود اضافه کنید یا نه.
زمانیکه کار جدید یا جلسه جدیدی دارید، از اینکه اینکارها بخشی از هدف اصلی شما هستند، اطمینان داشته باشید. به فعالیت هایی که باعث پیچیده شدن کار شما منجر می شوند، زمان شما را هدر می دهند و باعث استرس می شوند، "نه" بگویید. از طرف دیگر، به فعالیت هایی که باعث ساده تر شدن زندگی، کاهش استرس و خلق زمان بیشتر کمک می کنند، "بله" بگویید.
8. تنظیم یادآوری کننده.
در هر کار و تلاشی، زمانیکه سرتان شلوغ می شود، فراموش کردن وظایف، عادی می شود. برای مثال، اگر بشدت مشغول پروژه خود باشید، چنان مشغول انجام کارتان می شوید که قرارملاقات یا تماس مهمی را از یاد می برید. خوشبختانه نرم افزارهای Post-it و یادآوری کننده وجود دارند. اگر یک فرد Mac هستید، OS X and Ios دارای نرم افزارهای یادآوری کننده کارا و با این حال ساده ای دارند؛ در غیراینصورت، Remember the Milk، نرم افزار یادآوری کننده عظیمی است که روی هر دستگاهی کار می کند.
9. زمانبندی موارد حواس پرت کننده
براساس ضرب المثل معروف، کار زیاد بدون تفریح آدم رو کسل میکنه. حقیقت این است که کار بدون وقفه، بدتر از کسل شدن است. این کار باعث خسته شدن انسان از مطالعه و پیشرفت او از ادامه یادگیری می شود. برای اجتناب از خستگی، وقفه های منظم را در برنامه خود تعریف کرده و آنها را همچون پاداش کار خود تلقی کنید. زمانیکه از برنامه Pomodoro استفاده کنید، هر 25 دقیقه، 5 دقیقه وقفه خواهید داشت اما هر 90 تا 120 دقیقه، باید وقفه های بزرگتری داشته باشید تا همیشه سرحال و هوشیار باشید. همچنین زمان "من" تعیین کنید، یا زمانیکه با عشق خود عصرها و آخر هفته بگذرانید.
10. انعکاس و تعدیل
احتمالا بخواهید روزانه یا در آخر هفته، خود را کنترل کرده و تعدیل هایی اعمال کنید. شما مرتبا بایداز خود سوالات زیر را بپرسید. اگرچه اینها به مطالعه شما و نحوه کسب مهارتهای جدید مربوط هستند، با این حال می توانید آنها را در هر کار یا موقعیت زندگی استفاده کنید.
- هدف اصلی من چیست؟
- هدف اصلی من در هفته چیست؟
- امروز نیاز به انجام چه کاری دارم؟
- در حال حاضر کجا هستم؟
- آیا این تکنیک/ برنامه/ محل/ رابط/ وضعیت اثربخش است؟
- آیا ارزش ارتقاء دارد؟ چگونه می توانم آن را ارتقاء بخشم؟
ما امیدواریم که شما از این نکات برای بهبود مطالعه و اثربخشی کار خود استفاده کنید.

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

ترجمه  itrans.ir / هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع (سیارک)  ممنوع است.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید