زمان ناشتا برای انواع آزمایش

ناشتا بودن برای آزمایش یعنی  به مدت 12-10 ساعت از خوردن غذا و مواد انرژی زا پرهیز کنیم. البته  نوشیدن آب در جواب آزمایش تاثیر ندارد. با توجه به این که بعضی آزمایش ها بیشتر از 12 ساعت و در بعضی کمتر از 12 ساعت باید ناشتا باشیم ، نمونه هایی در این مقاله آورده شده است.در ضمن بهترین زمان برای آزمایش صبح اول وقت  است مگر دکتر دستور دیگری به مریض بدهند.این سوال همیشه برای کسانی که قرار است آزمایش بدهند مطرح است که آیا دارویی که قبلا استفاده می کرده اند را ادامه بدهند یا نه ؟بیمار با هماهنگی دکتر و آزمایشگاه می تواند در زمان ناشتا داروی خود را مصرف کند ولی در صورتی که دارو  بر نتیجه آزمایش تاثیر زیادی بگذارد باید دارو را قطع کند.

زمان ناشتا برای انواع آزمایش

بهترین زمان برای سنجش دقیق آزمایش قند خون ،‌ 8 ساعت بعد از ناشتا می باشد.

نکته مهم در این آزمایش ، زمان ناشتا باید در طول شب باشد.

بهتر است افراد بالای 40 سال این آزمایش را انجام بدهند و درصورت نرمال بودن نتیجه آزمایش هر دو سال یکبار آزمایش را تکرار کنند اما بعد از 50 سالگی ، سالی یکبار آزمایش قند خون را انجام بدهند. افرادی که افزایش وزن دارند و یا در خانواده فرد دیابتی دارند ، بدون در نظر گرفتن سن آزمایش را انجام بدهند.
میزان مناسب برای برای انجام آزمایش چربی خون ( تری‌گلیسیرید، کلسترول تام خون، کلسترول خوب HDL و کلسترول بد خون LDL ) حداقل  12 ساعت ناشتا می باشد.

برای چربی خون افراد بالای 20 سال آزمایش را انجام داده در صورت نرمال بودن جواب آزمایش هر 5 سال یکبار تکرار کنند.

آزمایش اسید اوریک و اوره خون به حداقل  8 ساعت ناشتا نیاز دارد.

آزمایش  BUN (میزان نیتروژن اوره خون) آن 4 تا 8 ساعت ناشتا باشیم ،  بیمار دو تا سه روز قبل از آزمایش  BUN غذاهای  گوشتی مصرف نکند.
برای آزمایش هلیکو باکتر پیلوری که باعث ورم و زخم معده می شود، احتیاج به ناشتا نیست ، ولی شب قبل از آزمایش غذای چرب نخورید. (سیارک)

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید