جایگاه انار در فرهنگ ایرانیان

انار در فرهنگ ایرانی جایگاهی ویژه داردگرچه به درستی نمی دانیم چرا ، شاید به این علت که با لفظ بهشت همراه بوده است .
مولانا می فرماید:
             می بینمت ای نگار در خلد                         بر شاخ درخت انار خندان
و یا شاید به علت رنگ دلپذیر دانه های یاقوتی و اثر جانبخش آب آن.شناخته شده ترین غذایی که از انار تهیه می شود یعنی فسنجان به معنی جانفزا و جانبخش است.در مناطقی از ایران که این میوه کشت می شود، مانند یزد و ساوه ، انار در زندگی مردم نقش مهمی دارد. و این نه به سبب منافع مادی ، که امروزه از صادرات آن به دست می آید، بلکه به خاطر توجه خاصی است که به آن شده است. در یزد حیاط همه خانه ها درخت انار دارد و اغلب تنها گونه درخت کاشته شده است.در فصل انار رسم زیبای چیدن انار از درخت ، این میوه با زندگی روزمره مردم آمیخته است.(سیارک)


و از آن در تمام مراسم برای پذیرایی و زینت بخشی استفاده می شود.در شهرهایی که انار کشت می شود در جشن عروسی شمع هایی را در انار فرو می کنند و اتاق عروس را با آن روشن و تزیین می کنند. و چون عروس به خانه داماد وارد می شود ، مراسم انار اندازی راه می اندازند که شاید این عمل آیینی است برای باروری و زایایی عروس که آثار آن بدین شکل تا کنون باقی مانده است.

انار را بصورت قاچ، دان، آب اناروانار درسته به منظور آب لمبو کردن برای پذیرایی استفاده میکنند.در پایان فصل انار از آب انار رب تهیه می شود. انار و اقسام فرآورده های آن به ویژه آب انار خواص بهداشتی دارد. از قدیم در ایران گفته می شد آب انار تصفیه کننده خون و حاوی پتاسیم و ویتامین ث است. در پیشگیری از حملات قلبی موثر است. بقراط حکیم از انار برای دفع التهابات چشمی و تنظیم جهاز هاضمه استفاده می کرده است. گفته می شود مالیدن آب انار به پوست از چروکیدن آن جلوگیری می کند، خوردن آب انار بشره را گلگون می کند و ساییده گل آن لکه های پوستی را بر طرف می سازد.هندی ها ضرب المثلی دارند که می گوید:ابن یک میوه صد بیماری را معالجه می کند.(سیارک)

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید