احتمالا آرایش غلیظ چشم در مصریان باستان به غیر از زیبایی دلایل پزشکی هم داشته است

 (سیارک) : بر اساس نتایج این تحقیق که در مجله علمی Analytical Chemistry منتشر شده است، این نوع آرایش غلیظ از بیماری های چشمی جلوگیری می کند. به نظر می رسد نمک سرب موجود در مواد آرایشی، دلیل این خاصیت محافظت کنندگی باشد.

نمک در غلظت های بسیار پایین می تواند به تولید اکسید نیتریک منجر شود. این ماده به نوبه خود به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می کند و در نتیجه از فعالیت باکتری عامل عفونت چشم ها جلوگیری می کند.

این نوع آرایش که در آن مصریهای باستان با کمک مواد آرایشی اطراف چشم را به شدت تیره می کردند، گاهی اوقات به یک ماه زمان احتیاج داشت تا این تاثیر پزشکی را بر چشم بگذارد.

از لحاظ تئوری وجود سرب در این مواد آرایشی می تواند خطراتی برای سلامت انسان داشته باشد. اما تحقیقات دانشمندان در موزه لوور فرانسه و موسسه تحقیقاتی CNRS نشان می دهد که سرب در غلظت بسیار پایین می تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد.

فیلیپ والتر، رییس این گروه تحقیقاتی می گوید: "ما پیش از این هم می دانستیم که در یونان و رم باستان به خواص مثبت مواد آرایشی پی برده بودند. ما در این تحقیق قصد داشتیم به چگونگی این تاثیر مثبت پی ببریم".

محققان در این تحقیق از نوعی الکترود بسیار کوچک که یک دهم قطر موی انسان را دارد استفاده کرده اند تا به تاثیرات کلرید نمک سرب بر یک سلول واحد پی ببرند.

در بخشی از این تحقیق که نتایج آن در مجله Analytical Chemistry چاپ شده آمده است: "می توان این طور نتیجه گیری که احتمالا مصریان باستان با تولید ترکیب هایی از سرب و استفاده از آن در مواد آرایشی سعی در پیشگیری و درمان بیماریهای چشمی از طریق تحریک سلول های سیستم ایمنی داشته اند".

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • سعید :

    زیبایی در مصر باستان از اهمیت زیادی برخوردار بود. هم مرد و هم زن تمام تلاش خود را می کردند تا به بهترین شکل ظاهر شوند و موقعیت اجتماعی اغلب در میزان آرایش استفاده شده منعکس می شد. نظافت و مراقبت از بدن نه تنها برای سلامتی و محافظت از شر، بلکه به عنوان نشانه ای از فروتنی ضروری بود. علاوه بر این، آیین های زیبایی که در مصر باستان انجام می شد، نه تنها از نظر زیبایی شناختی کارکردی داشتند، بلکه دارای اهمیت اجتماعی و معنوی مهمی بودند.

    1400/12/3 21:58
  • سعید :

    بهداشت ابتدایی از اسرار زیبایی بود که در مصر باستان انجام می شد. تمام عرق و نمک ناشی از گرمای خشک آب و هوای مصر باید قبل از اعمال هر چیز دیگری شسته شود. برای رسیدن به این هدف، به نظر می‌رسد که اکثر مصری‌ها در رود نیل حمام می کرده‌اند، اگرچه حمام‌های باستانی نیز کشف شده‌اند. برخی از نمونه ها حمام های عمومی است که در شهر تبتونیس کاوش شده است که قدیمی ترین آنها به قرن سوم قبل از میلاد باز می گردد. سینک های سنگی، دوش و حتی یک اجاق برای گرم کردن آب در اینجا پیدا شد.

    1400/12/3 22:00
  • سعید :

    علاوه بر استفاده از شن و ماسه به عنوان یک ماده تمیز کننده، استفاده از صابون نیز در مصر باستان بسیار رایج بود. خمیر خاک رس یا خاکستر مخلوط با روغن زیتون به پاکسازی بدن و تغذیه و التیام پوست کمک می کند. پاپیروس پزشکی Ebers، متعلق به حدود 1500 سال قبل از میلاد، یکی دیگر از رازهای زیبایی مصریان باستان را توصیف می کند. ظاهراً مخلوطی از روغن های حیوانی و گیاهی با نمک های قلیایی نه تنها برای شستشو، بلکه برای درمان بیماری های پوستی مختلف استفاده می شد.

    1400/12/3 22:01
  • سعید :

    مصریان باستان همچنین از برگ نعناع و سایر گیاهان معطر برای تازه و خوشبو کردن تنفس استفاده می کردند.

    1400/12/3 22:02
  • سعید :

    مصریان باستان برای تمیز و شاداب نگه داشتن بدن خود از عطرهای متعددی استفاده می کردند که از گیاهان، گل ها و دانه های معطر به دست می آمد. اسانس آنها با فشار دادن استخراج می شد و پس از آن برای ایجاد عطرهای مایع به روغن اضافه می شد. علاوه بر این، عرقیات نیز با چربی یا موم مخلوط می‌شد تا کرم مغذی یا پماد شفابخش ساخته شود.

    1400/12/3 22:02
  • سعید :

    مصریان باستان از روغن های معطر برای از بین بردن بوی عرق استفاده می کردند

    1400/12/3 22:02
  • سعید :

    برخی از گران ترین و مجلل ترین عطرهای مورد استفاده در مصر باستان از بهترین مواد عود وارد شده از شرق آفریقا مشتق شده اند. کندر، مر و چوب های معطر مختلف احتمالاً منحصراً برای ثروتمندترین اعضای جامعه در نظر گرفته شده است.

    1400/12/3 22:03
  • سعید :

    مصریان باستان توجه ویژه ای به روش های حمام کردن و مراقبت از پوست داشتند.

    1400/12/3 22:03
  • سعید :

    شاید یکی از مشهورترین رازهای زیبایی مصر باستان استفاده از حمام شیر به عنوان یک محصول مراقبت از پوست باشد. اعتقاد بر این است که خود کلئوپاترا در شیر ترش خر حمام می کرده است، زیرا اسید لاکتیک می تواند پوست را لایه برداری و جوان کند. یک راز زیبایی تا حدودی عجیب و غریب، اضافه کردن نمک دریای مرده به حمام برای حذف ناخالصی ها بود.

    1400/12/3 22:04
  • سعید :

    روش حذف موهای زائد که امروزه به نام شکرک معروف است برای صاف و بدون مو نگه داشتن پوست استفاده می شد. از بین بردن موهای زائد با مخلوط شکر، لیمو و آب روشی رایج در مصر باستان بود و امروزه نیز به طور گسترده انجام می شود.

    1400/12/3 22:04
  • سعید :

    برای حفظ رطوبت پوست از مخلوط شیر و عسل هر هفته استفاده می شود.

    1400/12/3 22:04
  • سعید :

    استفاده از روغن بادام، مورینگا و روغن کرچک در سراسر بدن برای نرم، صاف و بدون چین و چروک نگه داشتن پوست رایج بوده است. استفاده از آنها یکی از رازهای مهم زیبایی در مصر باستان بود. در غیر این صورت، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید باعث سوختگی پوست و خشکی و چین و چروک آن می شود.

    1400/12/3 22:05
  • سعید :

    شاید برخی از نمادین ترین تصاویر مصر باستان، تصاویر مصریان و خدایان مصری با خط چشم تیره باشد. پودر آرایشی در اطراف چشم توسط مردان و زنان از همه اقشار استفاده شده است. از مخلوط کردن کربن سیاه با گالن، یک فرم معدنی طبیعی از سولفید سرب با رنگ آبی مایل به خاکستری ایجاد می شد. با یک چوب کوچک می توان آن را روی پلک های بالا و پایین اعمال کرد. سپس یک خط تیره از گوشه چشم تا کنار صورت کشیده می شد، مانند نیم تنه نفرتیتی.

    1400/12/3 22:07
  • سعید :

    استفاده از پودر لوازم آرایشی شاید یکی از رایج ترین رازهای زیبایی در مصر باستان بود. پودر لوازم آرایشی نه تنها جذابیت زیبایی شناختی داشت، بلکه از چشم ها در برابر خورشید محافظت می کرد و مگس ها را دفع می کرد. حتی در برابر عفونت های چشمی نیز محافظت می کرد. اگرچه غلظت بالای نمک های سرب موجود در خاکستر معمولاً می تواند سمی باشد، مصری ها قبل از استفاده مواد را به مدت 30 روز پردازش و فیلتر می کردند. این بدان معنی بود که در زمان استفاده، تنها مقدار کمی سرب باقی مانده بود که برای چشم بی خطر بود، اما هنوز کاملاً ضد باکتری بود.

    1400/12/3 22:08
  • سعید :

    برای تکمیل ظاهر، از بادام سوخته برای تیره شدن ابروها استفاده می شد و رنگدانه سبز رنگی روی پلک ها اعمال می شد که از خرد کردن سنگ مالاکیت سبز و مخلوط کردن آن با چربی حیوانی یا روغن های گیاهی ایجاد می شد. اعتقاد بر این است که مصریان باستان از آرایش چشم سبز استفاده می کردند، زیرا معتقد بودند این آرایش دارای خواص جادویی است. آنها معتقد بودند که چشم هوروس را فرا می خواند و کسانی که آن را استفاده می کنند از بیماری های مختلف محافظت می کند.

    1400/12/3 22:10
  • سعید :

    در بقیه قسمت های صورت، مصریان باستان لب ها و گونه ها را با رنگدانه قرمزی که از اخرای قرمز ایجاد شده بود، نقاشی می کردند. اخرای قرمز که از اکسید آهن هیدراته، خاک رس رنگی طبیعی ساخته شده بود، استخراج می شد و سپس در آفتاب خشک می شد. پس از آسیاب خوب، آن را با آب مخلوط کرده و با قلم مو روی لب ها و صورت می مالیدند. این امکان وجود دارد که اخرای قرمز نیز از پوست در برابر آفتاب شدید و درخشان محافظت کند.

    1400/12/3 22:10
  • سعید :

    یکی از عناصر مهم لوازم آرایشی مورد استفاده در مصر باستان، ابزار همراه آن بود. برخی از جادویی ترین اسرار زیبایی نه تنها در لوازم آرایشی، بلکه در ظروف حاوی آنها نیز نگهداری می شد. ظروف لوازم آرایشی یکی از قدیمی‌ترین یافته‌های باستان‌شناسی مصر باستان هستند و تا دوران سلسله اول به تصویر کشیده شده‌اند. کوزه های ساخته شده از گرانیت، بازالت، آلاباستر و عاج در مکان هایی مانند سقاره یافت شده است. در این میان، قاشق ها و پالت های آرایشی مانند پالت Narmer در مکان هایی مانند Hierakonpolis یافت شده است.

    1400/12/3 22:11
  • سعید :

    بقایای باقی مانده بر روی این ظروف به باستان شناسان این امکان را داده است که رنگدانه ها و ترکیبات مورد استفاده در مصر باستان را شناسایی کنند و به کشف اسرار زیبایی مصریان کمک کند. اشکال و تزئینات آنها نیز ممکن است اهمیت خاصی داشته باشد. بسیاری از پالت های لوازم آرایشی بعدی به شکل ماهی بودند. اعتقاد بر این است که این نمادگرایی به این دلیل انتخاب شده است که ماهی باروری، رستاخیز و آغازهای جدید را به تصویر می کشد.

    1400/12/3 22:12
  • سعید :

    مصریان باستان برای صاف و ابریشمی نگه داشتن مو های خود از روغن بادام و کرچک استفاده می کردند. شانه‌های ساخته شده از استخوان ماهی در مکان‌های باستان‌شناسی متعددی کشف شده‌اند و احتمالاً برای مالیدن یکنواخت روغن به مو استفاده می‌شده اند. با این حال، این راز زیبایی هدف دوگانه ای داشت، زیرا روغن ها نه تنها مو را هیدراته نگه می داشتند، بلکه احتمالاً به خلاص شدن از شر شپش نیز کمک می کردند. تنها جایگزین تراشیدن کل سر بود. این اقدام اغلب در مصر باستان نیز انجام می شد.

    1400/12/3 22:13
  • سعید :

    تکه‌های موی انسان که در مقبره‌های مختلف یافت می‌شود نشان می‌دهد که مصریان باستان نیز ممکن است تمایل زیادی به پوشیدن اکستنشن مو و کلاه گیس داشته باشند. اگر فردی مجبور بود موهای طبیعی خود را بتراشد، مطمئناً می توانست وسیله ای برای حفظ ظاهر باشد. در همین حال، پوشیدن مهره، گل، روبان یا جواهرات نیز یکی از راه های مورد علاقه برای شیک به نظر رسیدن بود. و استفاده از رنگ موی مشتق شده از برگ های بوته حنا ممکن است یکی از رازهای زیبایی مصری ها برای مبارزه با موهای خاکستری مزاحم باشد.

    1400/12/3 22:14
  • سعید :

    لوازم آرایشی و صفات آن در مصر باستان نه تنها برای اهداف زیبایی شناختی، بلکه دارای اهمیت معنوی و آیینی بود. رنگدانه‌های حیوانی اغلب به لوازم آرایشی اضافه می‌شد تا قدرت‌های فیزیکی و معنوی را که تصور می‌شود موجود در آن موجود است، به صاحبش بدهد. پالت ها و ظروف مختلف لوازم آرایشی با نمادها و تصاویر مربوط به جوان سازی تزئین شده بود. اعتقاد بر این بود که حتی خود آرایش نیز یک عملکرد محافظتی در برابر تأثیرات بالقوه شیطانی دارد.

    1400/12/3 22:14
  • سعید :

    نقش چشمگیر لوازم آرایشی و زیبایی نیز به مرگ منتقل شده است. تدفین‌هایی که قدمت آن به دوران پیش از سلسله می‌رسد نشان می‌دهد که چگونه مصری‌ها برای سفر خود در زندگی پس از مرگ به ابزارهای آرایشی مجهز بودند. لوازم آرایشی، شانه، جواهرات و مرهم های معطر همگی در قبور مردان، زنان و کودکان یافت شده است. بسیاری از مصریان باستان از خالکوبی حنا استفاده می کردند، که هم به عنوان طلسم عمل می کرد و هم از کلاس آنها صحبت می کرد.

    1400/12/3 22:15
  • سعید :

    تصاویری که روی مومیایی‌ها و ماسک‌های مرگ نمایش داده می‌شوند، اسرار زیبایی مصر باستان را آشکار می‌کنند. ظاهر جذاب، که اغلب از طریق آرایش به دست می آید، در تصاویر ایده آل متوفی به تصویر کشیده می شود. به جای ثبت ویژگی های واقعی صورت سوژه، آنها با پوستی جوان و خط چشم تیره به تصویر کشیده شده اند. علاوه بر این، خود فرآیند مومیایی کردن از چندین آیین زیبایی معمولی پیروی می کرد که مصریان در طول زندگی خود انجام می دادند. به عنوان مثال، مرهم هایی که برای نرم کردن پوست استفاده می شد، هنگامی که برای مسح بدن متوفی استفاده می شد، اهمیت معنوی پیدا می کرد.

    1400/12/3 22:16
  • سعید :

    با توجه به اینکه چه تعداد اسرار زیبایی از مصر باستان آمده است، این احتمال وجود دارد که مصری ها ترجیح می دادند خود را در یک نور ایده آل نشان دهند. در واقع، به نظر می رسد بسیاری از نخبگان جامعه خود را در تمام شخصیت های خود به شکلی کلیشه ای زیبا نشان داده اند. با این حال، همانطور که بسیاری از ما می دانیم، ظاهر اغلب می تواند فریبنده باشد. این در هیچ کجا بهتر از معدود استثناهایی که در هنر مصر باستان به ما داده شده و مخالف این روند هستند، دیده نمی شود.

    1400/12/3 22:16
  • سعید :

    یکی از نمونه های قابل توجه تصویر کلئوپاترا بر روی سکه های او است. او که در طول تاریخ به خاطر جذابیت و زیبایی اش شناخته شده بود، روی سکه هایش بسیار متفاوت به نظر می رسید. گفته می‌شود که او عمداً تصمیم گرفته است خود را چنان سخت‌گیر و به دور از انتظار نشان دهد. شاید این به او اعتماد بیشتری نسبت به توانایی خود برای رهبری می داد، تا اینکه بیش از حد زنانه به نظر برسد.

    1400/12/3 22:18
  • سعید :

    پرتره رسمی فرعون پادشاهی میانه Senvosret (Senusret) نمونه بارز دیگری است. در حالی که به نظر می رسد نیم تنه برهنه او ایده آل شده است، چهره او چروکیده و نگران کننده است، و در نهایت، او یک جفت گوش نسبتا بزرگ داشت. با این حال، باستان شناسان استدلال می کنند که انسان مدرن نباید تصویر خود را در پرتره به معنای واقعی کلمه بگیرد. در زمان پادشاهی میانه در مصر باستان، فراعنه دریافتند که دیگر به آسانی به عنوان پادشاهان خدا شناخته نمی شوند و همه چیز می تواند به سرعت از هم بپاشد. شاید به همین دلیل بود که او خیلی نگران به نظر می رسید. علاوه بر این، گوش های بزرگ را می توان نمادی از تمایل و توانایی او برای گوش دادن به مردم در نظر گرفت، که به نوبه خود نیز رابطه خاصی با ایده زیبایی داشت.

    1400/12/3 22:19

بیشتر بخوانید