چندش آورترین غذاهای دنیا 10 مورد

این روزها چشیدن طعم غذاهای مختلف به تفریحی همگانی و پرطرفدار تبدیل شده است به طوری که عده ای سفرهایشان را بر مبنای چشیدن خوراکی های جدید برنامه ریزی می کنند. امتحان کردن غذاهای متنوع در سفر به شهرها و کشورهای گوناگون، ما را با فرهنگ و روش زندگی آن مردمان آشنا می کند. مطمئنا در کشورهای آسیای شرقی نوعی سبک غذایی رواج دارد و در آمریکا نوع دیگری. مردمان هر سرزمین با توجه به سبک زندگی و مواد اولیه در دسترس شان خوراکی های خاصی تهیه می کنند؛ شهرهایی که به دریاها نزدیک اند، ماهی عضوِ اصلی سفره های آن هاست و ساکنان شهرهای بزرگ، فست فود زیادی مصرف می کنند.
در برخی مناطق دنیا خوراکی هایی طبخ و سرو می شوند که به راستی عجیب و غیر قابل باور هستند. اگر اهل خواندن کتاب های آشپزی باشید حتما با برخی از این غذاها آشنایی دارید؛ خوراکی هایی مثل مغز گاو سرخ شده، هشت پای زنده و... . گاهی فکرِ خوردن غذاهای این چنینی هم چندش آور و ترسناک است. هر آن چه که از دنیای آشپزی می دانید را کنار بگذارید و با ما به سفری عجیب به دور دنیا بیایید؛ می خواهیم شما را با عجیب و غریب ترین غذاهای دنیا آشنا کنیم. شجاعت چشیدن خوراکی های غیر معمول را دارید؟ اصلا اگر از محتویات غذاها مطلع نباشید آن ها را مصرف می کنید؟ با ما همراه شوید تا به سراسر دنیا رفته و با عجیب ترین خوراکی ها آشنا شویم.
این لیست را از مورد دهم بررسی کرده تا به عجیب ترین غذا برسیم.

۱۰- کله پاچه / Khash

همه ما ایرانی ها با کله پاچه آشنایی داریم. این غذا در ایران، ترکیه و به طور کلی، خاورمیانه رواج دارد. برای تهیه این غذای لذیذ از چشم، بناگوش، مغز و حتا دست و پای گوسفندان استفاده می کنند. برای ما خوردن کله پاچه کاملا عادی ست؛ اما به طور قطع از دید یک گردشگر خارجی امری عجیب و گاهی باورنکردنی به شمار می آید.
آشپزان حرفه ای عقیده دارند که کله پاچه باید سرِ حوصله طبخ و حتما با آبلیموی فراوان سرو شود. در ایران خیلی راحت می توانیم از طباخی یا کله پزی ها، این غذا را تهیه کنیم؛ اما چنین موضوعی در کشورهای اروپایی یا آمریکایی غیر قابل تصور است.

۹- نَکجی / Nakji

نکجی نام غذایی است که اصل و ریشه آن به چین باز می گردد. در این غذا از هشت پا استفاده می کنند. برای پخت نکجی باید همه اجزای بدن هشت پا وجود داشته باشند؛ البته در سال های گذشته می گویند که خوردن تمامی قسمت های هشت پا خوب نیست و باعث آسیب رساندن به انسان می شود و چند مسمومیت و حتا مرگ نیز در همین راستا گزارش شده است، به همین خاطر امروزه پاهای این جانور خورده می شود؛ اما هنوز هم در بعضی از شهرهای چین این موضوع رعایت نمی شود.
نکته جالب درباره غذای معروف نکجی این است که آن را به صورت سرد و خام نیز مصرف می کنند. به عبارت دیگر هیچ قانونی برای پخته شدن هشت پاها وجود ندارد.

۸- پینگ / A-ping

پینگ یا اِ-پینگ نام یکی دیگر از غذاهای عجیب و معروف دنیاست که شاید باورتان نشود ماده اصلی آن چیست. این خوراکی که طرفداران مخصوص به خودش را هم دارد از عنکبوت های سرخ شده تشکیل می شود.
درباره تاریخچه پخت این غذا می گویند که در زمان های دور، قحطی خانمان براندازی کشور کامبوج را فراگرفت و مردم برای سیر کردن شکمشان مجبور به خوردن عنکبوت و رُتیل ها شدند. ماجرای خوردن عنکبوت در این کشور تا امروز ادامه دارد و حالا کامبوجی ها به راحتی عنکبوت های سرخ شده را گاز زده و می خورند.

۷- جغور پغور / Haggis

جغور پغور را همه ما ایرانی ها می شناسیم؛ غذایی که با دل، جگر و گاهی روده گوسفند پخته می شود. از دیرباز این غذا در ایران وجود داشته و از محبوبیت خاصی برخوردار بوده است.
طبخ و سرو این غذا در شهرهایی مثل شیراز، کرمانشاه، رشت، زنجان و تهران رواج بیشتری دارد؛ اما در دیگر مناطق کشورمان نیز یافت می شود. این روزها خوردن جغور پغور برای ایرانی ها دور از ذهن و عجیب نیست؛ ولی از نظر گردشگران خارجی یکی از عجیب ترین غذاهای دنیا به شمار می آید. جالب این که بدانید اصالت این غذا را اسکاتلندی می دانند و این موضوع در منابع خارجی نیز ذکر شده است.

۶- فوگو / Fugu

فوگو خوراکی ژاپنی ست که با ماهی بادکنکی درست می شود. خوردن ماهی امر عجیبی نیست؛ اما ماهی های فوگو سمی هستند و آشپزان برای آماده سازی این غذا باید مهارت زیادی داشته باشند تا سَمِ ماهی آسیبی به کسی نرساند. اگر در ژاپن این غذا را سفارش دادید اصلا نگران سمی بودن ماهی ها نباشید زیرا رستوران های معدودی حق تهیه این خوراک را دارند و به شدت تحت نظارت مسئولین مربوطه هستند.
تقریبا تمام کسانی که در خانه هایشان دست به تهیه این غذا زده اند، جان باخته اند بنابراین فکر پخت این ماهی را در خانه از سرتان بیرون کنید.

۵- خوراک ماهی یین یانگ / Yin Yang fish

این غذا اصالتی تایوانی دارد؛ اما در چین هم پیدا می شود. خوراک ماهی یین یانگ را با نام دد اَند اَلایو (dead and alive) یا همان زنده و مرده هم می شناسند. همانطور که شاید از نام این غذا حدس زده باشید، ماده اصلی آن، ماهی زنده است. آشپزها به روش خاصی ماهی ها را در روغن فراوان و با سرعت بالا سرخ می کنند تا زمانی که ماهی روی میز بیاید، هنوز جان در بدن داشته باشد.
پختن این غذا در حال حاضر غیر قانونی است و حیوان آزاری به حساب می آید و مخالفان زیادی دارد؛ اما هنوز هم گاهی آن را سرو می کنند که در چین کار عجیبی به حساب نمی آید.
خوارک ماهی

۴- ایکیزوکوری / Ikizukuri

ایکیزوکوری نام غذایی است که با خشونت تمام تهیه می شود. آشپزها برای آماده سازی آن، ماهی های زنده را انتخاب می کنند و با سرعت زیادی چشم های آن ها را در می آورند و چندین ضربه کاری و محکم به ماهی می زنند تا آن را زیبا کنند! به عبارت دیگر این غذا همان ماهی خام است که فقط زیبایش کرده اند.
در حال حاضر سرو غذای ایکیزوکوری در آلمان و استرالیا ممنوع است و خشم حافظان محیط زیست و حیات وحش را بر انگیخته؛ اما هنوز هم در بسیاری از کشورهای آسیای شرقی طبخ می شود.

۳- بلوت / Balut

بلوت هیچ ارتباطی به میوه خوشمزه بلوط ندارد بلکه یک غذای بسیار چندش آور و گوشتی ست. این غذا از جنین زنده اردک تشکیل می شود. به عبارت دیگر تخم اردک را می شکنند و پیش از این که روند رشد جوجه کامل شود آن را می خورند. بعضی ها ترجیح می دهند که تخم را در فریزر قرار داده و جنین را به صورت یخ زده میل کنند و برخی دیگر هم آن را به صورت کاملا زنده مصرف می کنند؛ در هر دو صورت این غذا بدون شک یکی از چندش آورترین خوراکی های دنیاست.

۲- قلب پفین / Puffin Heart

پُفین نام یکی از گونه های پرنده ای به نامِ ماهی گیرک است. این جانوران زیبا در مناطق شمالی کره زمین و بخصوص ایسلند زندگی می کنند. ماهی گیرک ها از نظر ظاهری، شباهت زیادی به پنگوئن دارند؛ اما از یک گونه نیستند.
متاسفانه در سال های اخیر ایسلند با مشکلی با عنوان پفین های بی جان روبرو شده است. اگر در کنار جاده ها حرکت کنید حتما پفین های بی جانی را خواهید دید که در گوشه و کنار افتاده اند. اگر کمی درنگ کرده و به آن ها نگاه کنید، متوجه خواهید شد که پفین قلب ندارد. بله! ایسلندی ها برای خوردن قلب این پرنده آن را می کشند و پس از برداشتن قلبش آن را در این طرف و آن طرف رها می کنند. قلب پفین هم به عنوان یکی از عجیب ترین و منزجرکننده ترین غذاهای دنیا شناخته می شود.

۱- مارمولک خشک شده / Dried Lizard

"دِراید لزرد" یا همان مارمولک خشک شده، بدون شک یکی از چندش آورترین خوراکی های دنیاست. در کشورهای آسیایی، مارمولک ها را به چوب های نازکی می بندند و سپس زیر نور مستقیم خورشید قرار می دهند تا این خزندگان از شدت گرما خشک شوند. از این مارمولک ها در انواع مختلف سوپ استفاده می شود و در چین به وفور به چشم می خورد.شاید باورتان نشود اما گاهی به این جانداران خشک شده الکل تزریق می کنند و معتقدند با این کار خواص دارویی خاصی به غذا می بخشند و آن را لذیذتر می کنند. گفتنی ست که فرایند آماده سازی مامورکِ الکل دار، سال ها طول می کشد.در این پست با برخی از عجیب ترین و غیرقابل تصورترین غذاهای دنیا آشنا شدیم. به نظر شما غذاهای عجیب دیگری هم در دنیا وجود دارند؟ شما این غذاها را چشیده اید؟ فکر می کنید که وجود کله پاچه در این فهرست، عادلانه است؟نظرات و پیشنهاداتتان را با ما در میان گذارید.منبع:کارناوال

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام