طرز تهیه آش یارمه بجنورد

آش یارمه

عکس یارمه

 

آش یارمه

طرز تهیه  آش یارمه ( yarmeh )  یکی از غذای مخصوص استان خراسان شمالی، شهر بجنورد و آش یارمه شیروان  در این پست آورده شده اگر بجنوردی های عزیز در طرز تهیه اش یارمه بجنوردی ایرادی دیدند در قسمت نظرات به اشتراک بگذارند تا اصلاح شود.

آش یارمه غذای کدام شهر است

یارمه غذای کجاست

اش یارمه ( yarmeh ) ،  آش یارمه بجنوردی  بسیار ساده و خوشمزه محلی بجنورد میباشد. طرز تهیه اش چریش بجنورد در ادامه آموزش آورده شده است. سبزی  آش یارمه ( yarmeh ) نوعی سبزی کوهی به نام چریش (cherish) می باشد که در فصل بهار در کوه‌ها سبز می شود.در طرز تهیه آش چریش بجنورد بجای سبزی چریش (cherish) می توانید از اسفناج هم استفاده کنید. آش چریشی مخصوص فصل بهار است و گوشت، قلم، پیاز داغ و… ندارد. برخی برای خوشمزه شدن از آب قلم  در  آش یارمه  و  پیاز داغ برای تزیین استفاده می کنند

 

  •  

 

مواد لازم برای تهیه آش یارمه ( yarmeh )

 

آش یارمه خراسان شمالی

طرز تهیه یارمه

- بلغور گندم دو لیوان

- نخود یک لیوان 
- لوبیا سفید یک لیوان (فقط  لوبیا سفید زیرا  رنگ آش یارمه باید به سفیدی بزند.
- چریش (cherish) یا اسفناج خرد شده یک کیلو در سبزی این آش، چریش، شوره سلمه، اسفناج و برخی سبزی های دیگر می ریزند.
- نمک و فلفل به مقدار لازم
- دوغ به مقدار لازم(با ماست ترش )

- پیاز یک عدد

- نعناع خشک به میزان دلخواه

 

 

طرز تهیه آش یارمه بجنورد (yarmeh)

 

اش چریش بجنورد

طرز تهیه آش یارمه

در طرز تهیه آش یارمه بجنورد  ، اش یارمه نخود و لوبیا را که قبلا خیس کرده ایم جداگانه می‌پزیم . در یک قابلمه مناسب بلغور گندم را پخته و بعد چریش (cherish) یا اسفناج  خرد شده را به بلغور پخته شده اضافه می کنیم . سپس حبوبات پخته را با نمک و فلفل به آش اضافه کرده و می گذاریم تمام مواد با حرارت ملایم با هم بپزند و می‌گذاریم تا آش یارمه جا بیفتد. بعد در ظرف مناسب سرو کرده برای تزئین از پیاز داغ و نعناغ داغ استفاده می کنیم.  اش یارمه  باید غلیظ باشد زیرا به آش یارمه   در زمان خوردن دوغ اضافه می شود.

 گیاه چریش

گیاه چریش با نام علمی  Eemurus با برگ باریک (Eremurus stenophyllus) - بومی آسیای میانه ، ایران ، پاکستان با گلهای جذاب هستند ، یک لباس زرد با پرچمهای قهوه ای نارنجی رنگ  غالب است.ارموروس بانجی (Eremurus bungei) - در افغانستان و در شمال ایران رشد می کند. با گلهای زرد طلایی شکوفا می شود

 چریش
 
سریش (نام علمی: 'Eremurus') نام یک سرده از گیاهان گلدار است. ریشهٔ این گیاه ضخیم و لعاب‌دار است.نام های دیگر چریش ،  چریشک، سرش، سریش، اسراس، برواق، یاس بنفش هندی. نام فارسی :​چریش و به زبان کرمانجی گولک و به زبان ترکی سریش
این گیاه نام های دیگری نیز دارد: shiryash ، shrysh که به معنی چسب است. واقعیت این است که از ریشه های این گل برای ایجاد چسب استفاده شده است - در نتیجه ، این نام ها نیز به گیاه "متصل" می شوند. باید در نظر گرفته شود که ریشه های ارموروس برای ساخت پچ نیز استفاده می شود ، آنها از قبل خشک شده و خرد می شوند. ریشه ها را می توان خورد ، همانطور که برگچه های انواع خاصی - پس از جوشیدن ، طعم آنها شبیه مارچوبه است. از ارموروس می توان برای رنگ آمیزی الیاف طبیعی به رنگ زرد استفاده کرد.
 
نام های معروف شریش یا شیراش چندان شاعرانه نیستند. در قزاقستان و تاجیکی به ترتیب معنی آنها "چسب" است. مردم محلی چسب فنی را از ریشه ارموروس استخراج می کنند. از ریشه های خشک پودری درست کنید که به عنوان پچ استفاده می شود. ریشه های جوان را می توان آب پز کرد. گفته می شود طعم آنها مانند مارچوبه است. اما برگها فقط در بعضی از گونه ها خوراکی هستند ، در بعضی دیگر حتی مضر هستند. از تمام قسمتهای گیاه می توان برای رنگ آمیزی الیاف طبیعی به رنگ زرد استفاده کرد. علاوه بر این ، ارموروس گیاهان نرم کننده عالی است. اکنون مجموعه گل های جهانی شامل حدود 40 گونه و هیبرید ارموروس است.
 
 چریش
 
این گیاه چند ساله از تیره گیاهان گزنده خانواده سوسن است . متخصصان بیش از 50 نوع دارند. به ارتفاع 130-140 سانتی متر می رسد ، دارای یک ساقه قوی ، بادوام و مستقیم است.
برگ شکل خود را بسته به انواع   می تواند کشیده، مخروطی، استوانه ای شکل است. سیستم ریشه از یک ریزوم اصلی و شاخه های متعدد تشکیل شده است ، ریزوم مانند یک ستاره دریایی به نظر می رسد.
 
 چریش
 
گل ها به شکل زنگوله به صورت مارپیچ روی یک گلدان بلند قرار می گیرند ، از 100 تا 150 سانتی متر ارتفاع ، رنگ ها متفاوت است: زرد ، نارنجی ، قهوه ای ، سفید ، صورتی ، قهوه ای. دانه ها پس از یک گل کوتاه ، در کپسول های کروی گوشتی رسیده می شوند.
 
 چریش
 
در اوایل بهار از گیاه خوراکی ارموروس استفاده می شود ، برگ های جوان  گیاه از بالای غده ها قطع می شود.
نام های معروف shiryash ، shrysh در قزاقستان و تاجیکی به ترتیب معنی آنها "چسب" است. مردم محلی چسب را از ریشه ارموروس استخراج می کنند. از ریشه های خشک پودری درست کنید که به عنوان پچ استفاده می شود. ریشه های جوان را می توان آب پز کرد. گفته می شود طعم آنها مانند مارچوبه است. اما برگها فقط در بعضی از گونه ها خوراکی هستند ، در بعضی دیگر حتی مضر هستند. از تمام قسمتهای گیاه می توان برای رنگ آمیزی الیاف طبیعی به رنگ زرد استفاده کرد. علاوه بر این ، ارموروس گیاهان نرم کننده عالی است. اکنون مجموعه گل های جهانی شامل حدود 40 گونه و هیبرید ارموروس است.
 
گل  چریش
 
«گولگ» نام گیاهی است که در کوه‌های حومه شیروان از جمله مناطق: شاه جهان،گلیل و... می روید.
واژه «گولگ » در فرهنگ معین نام گیاهی است که ، برگ‌های آن شبیه برگ «تره» و کمی پهن‌تر است که انتهای آن  زرد است و در نان، معروف به نان علفی یا فطیر گولک استفاده می شود. چریش ،  چریشک، سرش، سریش، اسراس، برواق، یاس بنفش هندی. نام فارسی :​چریش و به زبان کرمانجی گولک و به زبان ترکی سریش در آش یارمه یا آش یارمه خراسان شمالی  

 این پست را چگونه می‌بینید؟ طرز تهیه آش یارمه برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • ویدا ویدا :

    برای هوای سرد واقعا می چسبد هم مقویه هم گرم

    1397/7/11 19:41