طرز تهیه جغور بغور

طرز تهیه جغور بغور

 

جغور بغور

جَغور بَغور که به نام های “جغول بغول” ، “واویشکا” ، “حمیسه” یا “هگیس” هم شناخته میشود، نام خوراکی است با مخلوط کردن دل ، جگر سیاه ، جگر سفید  و قلوه گوسفند تهیه میشود. جغور بغور در بسیاری از شهرهای ایران مانند زنجان،رشت، ساری، اردبیل و کرمانشاه رایج بوده و شاید بتوان علت رواج یافتن آن در این مناطق را رونق داشتن دامداری دانسته و در نتیجه به دلیل فراوانی و قیمت نه چندان بالا، جغور بغور را خوراکی لذیذ و خوشمزه و البته فست فودی برای اقشار متوسط و پایین جامعه در نظر گرفت. در زبان آذری جغور بغور به صورت “جیغیر بیغیر” تلفظ میشده و احتمالا با رواج یافتن در فارسی به جغور بغور تغییر یافته‌ است.

 

در خوزستان خوراک جغور بغور با نام “حمیسه” و در گیلان با نام “واویشکا” شناخته می‌شود. در اسکاتلند هم که آب و هوای مناسب و دامداری قوی دارد، غذایی مشابه جغور بغور به نام “هَگیس” وجود دارد که خوراک ملی اسکاتلند است. خوراک جغور بغور به راحتی تهیه شده و وقت زیادی نمی برد و از آنجاییکه جگر مملو از ویتامین A و آهن است،خوراک جغور بغور برای افراد کم خون غذای مناسبی است ولی برای افرادی که دارای کلسترول خون بالا هستند اصلا مناسب نیست. خوراک جغور بغور برای کسانی که دوره نقاهت را می گذرانند نیز میتواند مفید باشد. خوراک جغور بغور برای افراد کم بضاعت هم مناسب است که از طرز تهیه جغور بغور با جگر سفید یا  جغول بغول روده گوسفند استفاده می کنند.

 

مواد لازم برای تهیه خوراک جغور بغور

(برای ۵ تا ۶ نفر)

• جگر سفید(شش) گوسفند= ۱عدد
• جگر سیاه گوسفند=۱ عدد
• دل گوسفند=۱ عدد
• قلوه گوسفند=۲عدد
• پیاز متوسط=۴ تا ۵ عدد (در حدود پانصد گرم)
• روغن (یک لیوان معمولی سرخالی) = ۱۵۰ گرم
• رب گوجه فرنگی = ۱ قاشق غذاخوری
• نمک و فلفل=بقدر کافی
گاه قارچ، فلفل دلمه‌ای و گوجه فرنگی نیز بدان افزوده شده و برخی استفاده از رب انار را هم می پسندند. البته باید توجه کرد برحسب مناطق مختلف ممکن است چاشنی های خاصی اضافه شود.

 

طرز تهیه جغور بغور بازاری

جغور بغور یا حمیسه

 

در طرز تهیه جغور بغور، ابتدا دل، قلوه و جگرها را کاملاً شسته و رگ و ریشه‌ های اضافی را میگیریم و به صورت چهارگوش‌ های نگینی خرد می‌کنیم. جگر سفید را با مقداری آب در ظرفی می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم تا بپزد. در قابلمه‌ی دیگری روغن را گرم کرده و پیازهای خلالی نازک خرد شده را در آن تفت می‌دهیم تا نیمه سرخ شود. جگر سیاه، دل و قلوه را با زردچوبه به پیاز اضافه می‌کنیم و آنها را کمی سرخ می‌کنیم. جگر سفید را پس از پخت از آبکش رد کرده و با رب گوجه‌فرنگی و یک لیوان آب به مخلوط درون قابلمه می‌افزاییم (در صورت تمایل به استفاده از رب انار در همین مرحله میتوانید رب انار را هم اضافه کنید) و بعد از این که نمک و فلفل آن را اندازه کردیم، اجازه می‌دهیم تا کاملاً پخته شده و آب آن تمام شود.پس از مدتی آب لیموی تازه را هم روی جغور بغور ریخته و شعله را خاموش کنید. غذای ما آماده است .در صورتیکه تمایل به استفاده از سیب زمینی سرخ شده در خوراک جغور بغور دارید در ظرفی جداگانه سیب‌ زمینی‌ها را سرخ کنید. نهایتا نان‌ها را تکه تکه کرده، در کف ظرف مورد نظر می‌چینیم و دل و جگر پخته شده را با سیب‌زمینی روی آن می‌گذاریم.

جغور بغور

طرز تهیه جغور بغور زنجانی

جغول بغول زنجان تهیه شده از جگر سیاه ، جگر سفید ، دل و قلوه گوسفند و در زنجان و آذربایجان به آن جغیر بغیر تلفظ می شود.
محبوبیت و معروف بودن این غذا مانند : واویشکا در گیلان ،  حسرت الملوک در کرمان ، هگس در اسکاتلند ( یک خوراکی ملی اسکاتلند است ) است.
مواد لازم برای پنج الی شش نفر :
جگر سفید : یک عدد
جگر سیاه گوسفند : یک عدد
قلوه گوسفند : پنج عدد
دل گوسفند : سه عدد
پیاز : دو عدد بزرگ
روغن : به میزان لازم
ادویه جات ( زردچوبه ، فلفل سیاه ، ادویه کاری ) : به میزان لازم
گوجه فرنگی : دو عدد بزرگ
آب : یک و نیم پیمانه
سیب زمینی  : سه عدد نگینی شده 
رب گوجه فرنگی : دو قاشق غذا خوری
رب انار یا آبلیمو : به میزان دلخواه

طرز تهیه جغور بغور زنجانی

دل ، جگر سیاه و سفید و قلوه گوسفند را کاملا از رگ و ضایعات پاک کرده و می شوییم  و خرد می کنیم .
جگر سفید را به علت دیر پز بودن در یک قابلمه جداگانه همراه با زردچوبه و آب می پزیم. زود پز باشد سریع تر می پزد.
سیب زمینی ها را در روغن سرخ کرده و  و کنار می گذاریم .
پیازها را نگینی ریز و در  روغن  سیب زمینی ها تفت می دهیم.
جگر سیاه ، دل ، قلوه و جگر سفید پخته شده را با پیاز  تفت می دهیم .(دل هم  نسبت به جگر سیاه دیر پز تر است برای همین مثل جگر سفید جداگانه کمی بخارپز می کنیم.)
بعد از تفت دادن با پیاز و تغییر رنگ مواد ادویه و نمک و ...را را اضافه و هم می زنیم
حالا گوجه فرنگی ها  را نگینی ریز  کرده به قابلمه اضافه و هم می زنیم و می گذاریم تا  آب غذا کاملا خشک شود.
 رب گوجه را تقریبا در روغنی که در ته غذا جمع شده تفت می دهیم و هم می زنیم  و در آخر هنگامی که تمامی مواد پخته شد آبلیمو یا رب انار به آن اضافه می کنیم و می گذاریم کاملا بریون شود .
 سرو جغول بغول زنجان با یک تکه نان تافتون یا سنگک است و از مقداری جعفری ، پیاز خلال شده ، سیب زمینی های سرخ شده برای تزئین استفاده می کنیم.تقریبا طرز پخت جغور بغور زنجان هم مثل سایر شهر های ایران است.زنجانی های عزیز اگر در طرز تهیه جغور بغور زنجانی ایرادی ملاحظه می کنید لطفا در بخش نظرات عنوان کنید تا اصلاح شود.
 

طرز تهیه جغول بغول گیلانی

طرز تهیه جغور بغور رشتی

واویشکا از غذاهای استان گیلان است و مشابه جغور بغور است. در طرز تهیه جغور بغور رشتی تمام مواد مثل  طرز تهیه جغول بغول زنجانی است .(بدون سیب زمینی ) در سرو جغور بغور رشت  با نان و یا در کنار برنج میل می شود.

 

نکات مرتبط با تهیه خوراک جغور بغور

• جگر سفید به علت دیرپز بودن باید جداگانه پخته شده و بعد به مخلوط مواد افزوده شود.اگر آن را با جگر سیاه بپزید جگر سیاه له میشود و جگر سفید نپخته باقی میماند.
• یک دست دل و جگر گوسفند شامل جگر سیاه، دل، قلوه و جگر سفید است.
• به طور معمول از رب انار در این غذا استفاده نمی کنند اما اضافه کردن آن باعث خوشمزه تر شدن این خوراک میشود.
• خوراک جغور بغور به صورت بسیار تند طبخ میشود اما اگر فلفل دوست ندارید مقدار کمتری اضافه کنید.( سیارک)

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • ناشناس :

    دل یا قلب متعلق به محبوب ترین محصولات جانبی است که می تواند بدون محدودیت در تغذیه استفاده شود. منبع خوب و ارزان پروتئینی است. بافت عضلانی قلب رژیم غذایی بیشتری دارد ، اما این ترکیب حاوی عناصر کمیاب زیادی است. حاوی مقدار کافی منیزیم ، سلنیوم ، منگنز ، آهن ، روی ، پتاسیم ، گوگرد ، سدیم ، ید و سایر مواد معدنی است. افزودن منظم به رژیم غذایی بخش کوچکی از قلب ، که از چربی و رگ های خونی پاک شده است ، منجر به مجموعه ای از توده عضلانی ، افزایش استقامت در بدن می شود. این محصول به خوبی با غلات ، سبزیجات ، گیاهان همراه است.

    1400/4/4 7:59
  • ناشناس :

    قلوه از احشا کم کالری . حاوی سلنیوم است که بر غده تیروئید تأثیر مثبت می گذارد ، متابولیسم را تحریک می کند ، تولید هورمون را عادی می کند ، عملکرد دستگاه گوارش ، سیستم های هضم و قلب و عروق را بهبود می بخشد ، بدن را از سموم پاک می کند ، رشد و بهبودی را بهبود می بخشد و توانایی بدن را برای بازسازی آماده می کند

    1400/4/4 8:01
  • ناشناس :

    تژوژیک ( Tjvjik) ارمنستان هم شبیه جغور بغور است فقط جگر سفید ندارد. اولین کاری که می کنم تهیه محصولات جانبی است. اول ، دل و قلوه را می گیرم. من با آب سرد روان خوب شستشو می دهم و یکی دو ساعتمی گذارم تا خیس بخورد. برای از بین بردن بوی بد. راه حل خیساندن به شرح زیر است: - 2 قاشق غذاخوری نمک و 3 قاشق غذاخوری سرکه برای 1 لیتر آب قرار دادم. اینکه چه نوع سرکه ای استفاده می کنید خیلی مهم نیست. دل و قلوه را می جوشانم ، زیرا بر خلاف جگر سیاه ، مدت زمان پخت آنها بیشتر است. من به مدت 20 دقیقه تحت فشار چند پخته می پزم ، پختن در قابلمه معمولی حدود 50-60 دقیقه طول می کشد. در حالی که دل و قلوه خنک می شوند ، جگر سیاه خام خیس خورده را به صورت نوارهای طولانی برش می دهم. داخل ماهیتابه داغ با روغن آفتابگردان قرار دادم. برای سرخ کردن ، می توانید از روغن اما از چربی حیوانی استفاده نکنید. پیاز را به نصف حلقه برش می زنم. به طور کلی می توان از پیاز بیشتر استفاده می کنم. پیاز در این غذا بسیار مفید خواهد بود. من 4 پیاز ریز برداشتم. دل و قلوه را بریدم. همچنین بهتر است به صورت نواری برش داده شود. و آنها را در ماهیتابه جگر بریزید در تابستان گوجه فرنگی می گیرم ، بعد از برداشتن پوست ، آنها را به مکعب برش می دهم. با این حال ، زمان گوجه فرنگی تازه و بدون نیترات هنوز فرا نرسیده است ، بنابراین من از آماده سازی خانگی - گوجه فرنگی در آب خود استفاده می کنم. به دلیل کمبود گوجه فرنگی ، می توانید از رب گوجه فرنگی معمولی یا آب گوجه فرنگی خانگی استفاده کنید. گوجه فرنگی ها را داخل ظرف می ریزم وقتی مواد زائد و پیاز به اندازه کافی قهوه ای شوند. روی آن را بپوشانید و ظرف را درون گوجه فرنگی به مدت 20-30 دقیقه بپزید. اگرچه همه اینها به نرمی جگر بستگی دارد. امتحان کنید اشتباه نمی کنید :) من در مصرف ادویه زیاده روی نمی کنم. غذا طعم دلپذیر خاص خود را دارد و ارزش آن را ندارد که ادویه طعم آن را بپوشاند از زنجبیل رنده شده و همچنین فلفل سیاه و گشنیز طبق توصیه سرآشپز ارمنی میکائیل هارویان استفاده می کنم . اگر سبزی تازه دارید ،غذا را از نظر ظاهر و طعم تزئین کنید. جعفری یا گشنیز بهترین است.با نمک مزه دار کنید و ادویه ها را 2-3 دقیقه قبل از خاموش کردن اضافه کنید. نتیجه یک غذای اشباع شده از عطر ، کاملاً آشنا نیست ، اما بسیار خوشمزه است. همانطور که می بینید ، در آشپزی دستکاری خاصی وجود ندارد. بنابراین آماده کردن در قدرت هر میزبانی خواهد بود. اما شما می توانید خانواده خود را غافلگیر کنید) مطمئناً شما و خانواده تان عاشق تژوژیک می شوید و شاید در منوی خانه شما نیز موجود شود.اگر قلوه را دوست ندارید ، آن را در ظرف قرار ندهید.

    1400/4/4 9:37
  • Barbie 969 :

    جگر یک محصول غذایی بسیار خوشمزه و سالم است. برای حفظ حداکثر عناصر مفید، بهتر است از آن به صورت آب پز استفاده شود. اما بسیاری از طعم عجیب چنین ظرفی خوششان نمی آید. یک جایگزین برای یک محصول آب پز یک جگر خورشتی با مواد اضافی خواهد بود. برای اینکه غذا لطیف و خوشمزه شود، باید بدانید که مطابق با چه قوانین آشپزی برای خورشت جگر مرغ نیاز دارید. دانستن طرز تهیه جگر مرغ کافی نیست، بلکه باید محصول مناسب را انتخاب کرده و برای عملیات حرارتی آماده کنید. برای تهیه یک غذای خوشمزه از جگر مرغ، باید یک محصول منحصراً تازه بخرید. اگر از نسخه منجمد استفاده کنید، طعم آن به طور قابل توجهی بدتر می شود. بله، و کار با محصول دشوار خواهد بود

    1401/2/13 17:29
  • Barbie 969 :

    برای اینکه در هنگام خوردن با قسمت های سفت جگر مواجه نشوید، لازم است تمام لوله ها، رگ ها و ... را از سطح جدا کنید. توصیه می شود هر قطعه را به 3 قسمت تقسیم کنید. بنابراین جگر بهتر پخته می شود و تمام عطر ادویه ها را جذب می کند. پس از پردازش محصول، هر قطعه را به خوبی بشویید و قطعات غیر ضروری را بردارید. سپس جگر را روی دستمال کاغذی قرار دهید. این امر ضروری است تا به سرعت خشک شود و فرصتی برای پوشاندن با پوسته سخت نداشته باشد.......

    1401/2/13 17:38
    • Barbie 969 :

      جگر با پیاز و سبزی........ ساده ترین و سریع ترین اما خوشمزه ترین گزینه برای پخت جگر مرغ، خورشت آن با پیاز است. این غذا برای تقریباً هر غذای جانبی مناسب است. برای تهیه جگر خورشت شده با پیاز، به حداقل مواد لازم نیاز دارید: 3 عدد پیاز بزرگ. ادویه جات مناسب ذائقه شما. سبزی. 5 قاشق غذاخوری روغن نباتی. و ماده اصلی آن نیم کیلوگرم جگر مرغ است. این دستور پخت به مهارت های آشپزی خاصی نیاز ندارد. خورشت جگر مرغ با پیاز اصلا کار سختی نیست به همین دلیل بسیاری از خانم های خانه دار بی تجربه این روش را انتخاب می کنند. روش کار ساده است: جگر آماده و خشک شده را برای شروع روی ماهیتابه خشک و خوب گرم شده قرار دهید. این به تبخیر رطوبت اضافی کمک می کند. وقتی جگر از صورتی به خاکستری تبدیل شد، وقت آن است که روغن نباتی و پیاز خرد شده را اضافه کنید. باید غذا را تفت دهید تا پیاز کاملا پخته شود. بعد از اضافه شدن ادویه ها چند دقیقه غذا در تابه باقی می ماند. وقتی شعله خاموش شد، سبزی های ریز خرد شده را اضافه کنید(جعفری و سیر )و همه چیز را با یک درب برای چند دقیقه بپوشانید. بعد از اینکه ظرف تمام بوهای سبزی را به خود جذب کرد، می توان آن را روی میز سرو کرد.

      1401/2/13 17:39
  • Barbie 969 :

    برای اینکه جگر نرم و در عین حال آبدار باشد باید چند قانون برای تهیه این محصول در هر مرحله بدانید. جگر باید تا حد امکان خشک باشد. قبل از سرخ کردن، جگر ریز شده باید مدتی روی دستمال کاغذی یا دستمال نگه داشته شود. ارزش آن را دارد که محصول را فقط زمانی در تابه بگذارید که سطح آن تا حد امکان داغ باشد. در همان ابتدای پخت ادویه اضافه نکنید، در غیر این صورت ممکن است جگر بسوزد. تعداد کمی از مردم می دانند که چقدر جگر مرغ را در تابه بپزند. در واقع، محصول به معنای واقعی کلمه در 15 دقیقه آماده می شود. باید در نظر داشت که جگر حتی پس از خاموش شدن شعله نیز تحت عملیات حرارتی قرار می گیرد، بنابراین ظرف تمام شده باید بلافاصله برای خنک شدن به ظرف دیگری منتقل شود.

    1401/2/13 17:42

بیشتر بخوانید