گوجه ی شکم پر یونانی

در

چگونه گوجه ی شکم پر به سبک یونانی ها درست کنیم؟

اگر مقدار زیادی گوجه فرنگی در خانه دارید که نمی دانید با آن ها چکار کنید، اگر دوست دارید غذای جدیدی را امتحان کنید و یا دوست دارید خانواده خود را با یک وعده غذای خوشمزه غافلگیر کنید، پیشنهاد ما به شما گوجه فرنگی شکم پر یونانی است.

شما زمانی که بیشتر از چیزی که لازم دارید گوجه فرنگی دارید با آن چه کار هایی انجام می دهید؟ من اغلب آن را درون فر گذاشته و از آن پوره ی گوجه فرنگی درست می کنم و در زمان های دیگر برای درست کردن سوپ، تاس کباب یا سس از آن استفاده می کنم اما اکنون می خواهم یک چیز جدید را امتحان کنم.

من به دنبال دستور پختی بودم که وقتی گوجه فرنگی هایم را از درون فر بیرون می آورم از همیشه زیباتر و خوشمزه تر به نظر برسند.

کتاب های آشپزی زیادی را زیر و رو کردم و در آخر به این نتیجه رسیدم که شاید برای امتحان بد نباشد که گوجه فرنگی هایم را به سبک یونانی ها درست کنم.

در سبک یونانی گوجه فرنگی، کدو، بادمجان و یا سیب زمینی شکم پر را در سس گوجه فرنگی گذاشته و درون فر درست می کنند.

ممکن است آن ها را با گوشت و برنج و سبزیجات و ادویه های فراوان پر کنند. به نظر من می توانید از سلیقه ی خود نیز استفاده کنید. با نگاهی به این دستور پخت درمیابید که این غذا نه تنها به آسانی درست می شود و خوشمزه است بلکه خیلی زود همه ی اعضای خانواده طرفدار آن خواهند شد. شما می توانید گوجه فرنگی های شکم پر خود را درست کنید و زمانی که خام هستند درون فریزر نگه داری کنید و هر زمان که خواستید چند عدد از آن ها را با سس گوجه فرنگی و مقداری آب مرغ درون فر گذاشته  درست کنید. شما می توانید از این غذا برای شام یا نهار استفاده کنید و آن را با برنج و یا بدون برنج مصرف کنید.

برنج، گوجه فرنگی شکم پر با گوشت چرخ کرده، سیر و آب لیمو ترش

دستور پخت برای سه نفر

مواد لازم:  

برای سس

1 قاشق غذا خوری سر پر روغن زیتون

2 عدد پیاز خرد شده

4 حبه سیر بزرگ رنده شده

1 قاشق غذا خوری شکر

400 گرم رب گوجه فرنگی

1 قاشق غذا خوری پونه کوهی

نمک فلفل و ادویه های مورد علاقه به مقدار لازم

مایه ی گوجه فرنگی شکم پر

200 گرم گوشت قیمه شده

آب یک عدد لیمو ترش

یک قاشق غذا خوری پونه کوهی خشک شده

یک قاشق غذا خوری جعفری تازه خورد شده

یک قاشق غذا خوری نعنا تازه خورد شده

یک قاشق غذا خوری آویشن خورد شده

یک چهارم قاشق غذا خوری بادام زمینی

نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه:

6 عدد گوجه فرنگی بزرگ را به خوبی بشوید. فر را روی دمای 180 درجه قرار دهید تا گرم شود. سر گوجه فرنگی ها را تا نصفه از گوجه فرنگی ها جدا کنید. با یک قاشق کوچک به آرامی و با دقت درون گوجه فرنگی را خالی کنید. مراقب باشید که پوست گوجه فرنگی ها پاره نشوند. قسمت گوشته ای که از دورن گوجه فرنگی ها را درون ظرفی بگذارید.

گوجه فرنگی ها را درون یک ظرف گذاشته و روی آن ها مقداری نمک بپاشید. سپس آن را کمی جا به جا کرده و آن طرف دیگر گوجه فرنگی ها را نمک دار کنید.

برای درست کردن سس گوجه فرنگی، روغن را با شعله ی متوسط به آرامی داغ کنید و سپس پیاز های خرد شده را درون روغن داغ شده بریزید. به آرامی آن را سرخ کنید تا پیاز ها نرم و طلایی شوند. در مرحله ی بعد یک عدد سیر رنده شده را به پیاز خرد شده اضافه کنید و دو سه دقیقه ی دیگر اجازه دهید که درون روغن پیاز و سیر با هم سرخ شوند. بعد از آن نصف سیر و پیاز سرخ شده را درون ظرف دیگری جداگانه قرار دهید.

رب گوجه فرنگی را درون ماهیتابه ریخته و به آن شکر و پونه کوهی را اضافه کنید و سپس به آرامی خوب هم بزنید. گوجه فرنگی هایی که به آن ها نمک زده بودید آب انداخته است. آب آن را نیز درون ظرف سس بریزید.

اجازه دهید سس خوب بپزد و بگذارید 5 الی 10 دقیقه بجوشد تا زمانی که سس خوب غلیظ شده به جوشاندن آن ادامه دهید. سپس شعله را خاموش کنید و درب ظرف را بگذارید تا بعدا از آن استفاده کنید.

برای درست کردن مایه برای پر کردن گوجه فرنگی ها، پونه ی کوهی، جعفری، نعنا، آویشن، بادام زمینی و نمک و فلفل را به گوشت چرخ کرده اضافه کنید و خوب با یک دیگر مخلوط کنید.

پیاز و سیر سرخ شده ای که قبلا مقداری از آن را کنار گذاشته بودید را به مایه ی خود اضافه کنید و دوباره خوب با یک دیگر مخلوط کنید. مایه را با مقداری از سس و روغن زیتون درون ماهیتابه سرخ کنید. مایه سرخ شده را خاموش کنید و بگذارید کمی سرد شود.

گوجه فرنگی ها را درون ظرف مخصوص فر با کناره های بلند قرار دهید و در هر کدام از گوجه فرنگی ها مقداری از مایه ی سرخ شده را قرار دهید و کمی پنیر پیتزا روی هر کدام قرار دهید. سس را درون ظرف گوجه فرنگی ها بریزید و با فویل سر ظرف را بگیرید و درون فری که از قبل گرم کرده بودید قرار دهید. 30 دقیقه بگذارید که درون فر باقی بماند. سپس ظرف را از فر خارج کرده و فویل را بردارید.

برای هر نفر دو گوجه فرنگی شکم پر قرار داده و مقداری از سس را روی آن بریزید.

نکته:

به یاد داشته باشید شما می توانید در آشپزی خلاقیت به خرج داده و موادی که درون گوجه فرنگی شکم پر خود می ریزید را با علاقه ی خود عوض کنید. حتی می توانید به جای گوجه فرنگی از فلفل دلمه، کدو و حتی بادمجان برای غذای خود استفاده کنید. ترجمه  itrans.ir

غذای شما آماده است. نوش جان

نظرات

در ادامه بخوانید...

طرز تهیه گوجه فرنگی و بامیه ی کبابی

در

مواد لازم
1‌ پوند یا 453 گرم بامیه ی تازه ، پاک کرده
1 قسمت از گوجه فرنگی های گیلاسی
2 قاشق سوپخوری روغن زیتون
1/2 قاشق چایخوری نمک
1/2 قاشق چایخوری فلفل
2 قاشق سوپخوری ریحان تازه ی خرد شده


طرز تهیه
1. پنج ماده ی اول را در کاسه ای با هم ترکیب کنید.
2. مخلوط را در cooking grate قرار داده و با کباب پز در دمای متوسط به بالای (350-400° ) دست کرده و در آن را ببندید. گوجه فرنگی ها را به مدت سه دقیقه یا تا زمان ترکیدن ، کباب کنید. بامیه را با سیخ به مدت دو تا سه دقیقه یا تا زمان ترد شدن ، بچرخانید و کباب کنید .
3. گوجه فرنگی ها و بامیه را در ظرف غذاخوری ریخته و ریحانها را روی آن بریزید و فورا سرو کنید. (سیارک

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  

مترجم توسط itrans.ir  

نظرات

در ادامه بخوانید...

سوپ گل کلم بنفش و سیب زمینی شیرین

در

درست کردن غذا های جدید بیشتر وقت ها باعث حس سرزندگی و شادی می شود.

اما ما که می خواهیم غذا درست کنیم چه بهتر که غذا هایی با رنگ های زیبا و جدید درست کنیم. سوپ هم از آن دسته از غذا ها است که همواره در هر مهمانی طرفداران خود را دارد و همیشه هم پیش غذای مناسب بوده است. اما از دستور پخت های تکراری و مواد تکراری و حتی رنگ های تکراری خسته شده اید؟ از این که مهمان ها را هیجان زده کنید و همه تا مدت ها از رنگ غذا های شما تعریف کنند، لذت  می برید؟ پس به شما پیشنهاد می کنم این دستور غذا که سوپ گل کلم بنفش و سیب زمینی شیرینی است را از دست ندهید.

دستور پخت این سوپ خوشمزه بسیار آسان است و از مواد ساده ای نیز در تهیه ی آن استفاده می شود. اما باید روش تهیه را قدم به قدم دنبال کنید تا رنگ بنفش آن به زیبایی باشد که در تصویر مشاهده کرده اید و البته از همه مهم تر برخی از نکات آشپزی لازم است که در این جا رعایت کنید تا به نتیجه ی دلخواه خود برسید. خیالتان راحت باشد تمام این نکات تجربی بوده و قبلا امتحان خود را پس داده اند.

مواد لازم برای تهیه سوپ گل کلم بنفش و سیب زمینی شیرین

1 عدد گل کلم بنفش

2 عدد سیب زمینی بنفش شیرین

2 عدد سیر متوسط

1 عدد پیاز بنفش متوسط

یک چهارم فنجان روغن زیتون

6 قاشق غذا خوری کره

4 الی 5 فنجان آب تصفیه شده

1 الی 2 قاشق غذا خوری سرکه سفید

نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

یک چهارم فنجان آرد ذرت

پیازچه خرد شده (برای تزئین)

مقداری سس سفید (برای تزئین)

طرز تهیه سوپ گل کلم بنفش و سیب زمینی شیرین

گل کلم ، سبزی مناطق سردسیری است و البته نصف کردن آن زیاد هم آسان نیست. پیشنهاد من به شما این است که گل کلم را به مدت 30 ثانیه به همراه یک لیوان آب درون مایکروفر بگذارید با این کار لایه ها نرم شده و آسانتر از یکدیگر جدا می شوند.  بخار هم به سفت نشدن گل کلم ما کمک می کند.

تمام قسمت های سبز و برگ ها را جدا کنید. گل کلم را از یکدیگر باز کرده و همه را از یکدیگر جدا کنید. شروع به خرد کردن آن ها کنید. مقداری که خرد می کنید باید یک و نیم فنجان باشد. بعد از خرد کردن آن را با یک خرد کن حسابی خرد کنید به طوری که شبیه به پوره شود.

2 قاشق غذا خوری کره و 2 قاشق غذا خوری روغن زیتون را جدا کنید. یک پیاز بنفش متوسط انتخاب کرده و آن را ریز ریز خرد کنید. دو عدد سیر متوسط را انتخاب کرده و بعد از پاک کردن رنده کنید. یک ماهیتابه را روی شعله قرار دهید. شعله شما باید متوسط باشد. روغن زیتون و کره را درون ماهیتابه بریزید و اجازه دهید کمی داغ شوند سپس سیر رنده شده، پیاز و نمک را به آن اضافه کنید و بگذارید که مواد 7 الی 10 دقیقه سرخ شوند.

بعد از این که مواد خوب سرخ شدند، آن ها را به درون یک قابلمه انتقال دهید. دقت کنید اندازه ی قابلمه باید مناسب باشد زیرا سوپ را درون آن می پزیم. سیب زمینی های شیرین بنفش را پوست گرفته و می پزیم. بعد از پختن آن را به شکل پوره در می آوریم. به قابلمه مقدار آبی که قبلا ذکر شده است را به همراه پوره سیب زمینی و مقداری از گل کلم ها اضافه می کنیم. اجازه می دهیم 15 دقیقه با شعله ی زیاد مواد بجوشند و سپس شعله را خیلی کم می کنیم و بقیه ی گل کلم را اضافه کرده و اجازه می دهیم مواد به خورد هم بروند.

در همان حال که سوپ در حال پختن است، 4 قاشق غذا خوری کره و 2 قاشق غذا خوری روغن زیتون را درون یک ماهیتابه داغ می کنیم. آرد ذرت و سرکه ی سفید را اضافه می کنیم. با شعله ی متوسط آنقدر آن را هم میزنیم تا آرد قهوه ای شود سپس به آن نمک و فلفل اضافه می کنیم.

مواد را به سوپ اضافه کرده و هم می زنیم تا آرد با سوپ به خوبی ترکیب شود.

بعد از این که رنگ سوپ یک دست شد و آرد به خوبی ترکیب شد، شعله را خاموش کنید. سوپ را درون کاسه ریخته و با کمی پیازچه، گل کلم و سس سفید تزئین کنید. غذای شما آماده ی خوردن است.

نوش جان.

 

 

نظرات

من این مدل سیب زمینی تو ایران ندیدم هم شکلش و هم رنگش فرق می کنه بجاش میشه سیب زمینی معمولی بزنیم۱۳۹۷/۷/۱۱

سیب زمینی شیرین از کجا بخریم؟۱۳۹۷/۷/۹

در ادامه بخوانید...

معجون جادویی بنفش

در

به جادو اعتقاد دارید؟

بیشتر شعبده باز ها دوست دارند کار های خارق العاده انجام دهند. از به هیجان و به وجد آوردن مردم لذت می برند و نگاه های سرشار از تعجب و لذت آن ها را خواستار هستند. اما شما هم دوست دارید در خانه ی خود به آسانی جادو کنید؟ پیشنهاد من به شما معجون لیموناد جادویی است. لیموناد های زیبا و خوشرنگی که به شما قول می دهم هیچ کدام از رنگ های آن مصنوعی نیستند. علاوه بر این که خوشمزه هستند، نگاه های اطرافیان را به خودتان خیره می کنید. به این می گویند جادو به همین سادگی.

قسمت جادویی این دستور تهیه مربوط به گل های کوچکی است که در جنوبی ترین بخش آسیا رشد می کند که به نام گل نخود پروانه ای مشهور است، می باشد.

چای درست شده از این گل ها، رنگ آبی تیره ای دارد. به سختی می توان رنگ خوراکی آبی تهیه کرد. این چیزی است که رنگ آبی ایجاد می کند.

زمانی که پی هاش (PH) چای آبی تغییر می کند، که با آب لیمو ترش مخلوط شود، رنگ بنفش ارغوانی درست می کند.

برای درست کردن این لیموناد جادویی، تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که مقداری از گل نخود پروانه ای خشک شده را درون آب داغ و شکر ریخته و بجوشانید تا یک چای پر رنگ داشته باشید. این چای قسمت پایینی نوشیدنی ما را درست می کند. نگران پررنگی چای خود نباشید زیرا همین که با اسید درون لیمو ترش واکنش نشان دهد اول به بنفش و سپس به ارغوانی و در آخر به صورتی تغییر شکل می دهد.

اما چطور این نوشیدنی جادویی درست می شود؟

گل های نخود پروانه ای زمانی که به چای تبدیل می شوند با اسیدیته ی محیط واکنش نشان می دهند. هر چه اسیدیته بیشتر باشد رنگ آن بیشتر عوض می شود حتی شاید به سمت زرد و یا سبز نیز برود ولی این نوشیدنی زیاد طعم خوبی نخواهد داشت.

اما تجربه نشان داده است که ترکیب این چای با اسید لیمو ترش طعم و رنگ خوبی ایجاد می کند.

ابتدا لیوان خود را از یخ های ریز پر کنید و چای نخود پروانه ای را در آن بریزید. سپس لیموناد خود را درست کنید. و آن را به یخ و چای اضافه کنید و آن را ساکن نگه دارید. خواهید دید که رنگ آن به ارغوانی و سپس صورتی تبدیل می شود. به این می گویند یک جادو ی درست و حسابی.

کمی صبر کنید جادو را خواهید دید.

 

 

مواد مورد نیاز:

5 فنجان آب تصفیه شده

1 فنجان شکر دانه ریز

نصف فنجان گل خشک شده ی نخود پروانه ای

1 فنجان آب لیموی تازه گرفته شده (8 الی 10 عدد لیمو برای این کار لازم است)

دستور تهیه لیموناد جادویی:

در یک ماهیتابه، 3 فنجان آب فیلتر شده را با شکر مخلوط کنید. گل های نخود پروانه ای خشک شده را به ترکیب آب و شکر اضافه کنید. شعله ی زیر ماهیتابه را روشن کنید تا بجوشد. با این کار عطر و عصاره ی گل های خشک شده ی نخود پروانه ای آزاد می شود و حسابی آب و شکر شما رنگ می گیرد. حرارت را تا زمانی که شکر خوب حل شود خاموش نکنید. بعد از این که محلول کمی غلیظ شد و رنگ بنفش پر رنگی پیدا کرد، زیر گاز را خاموش کنید و اجازه دهید تا کمی سرد شود سپس آن را از یک صافی رد کنید تا یک محلول لطیف و غلیظ داشته باشید. محلول به دست آمده را در گوشه ای قرار دهید تا خنک شود.

در ظرفی که می خواهید نوشیدنی در آن سرو شد پر از یخ کنید. آب لیمو را به همراه دو فنجان آب با یکدیگر مخلوط کنید.

محلول خنک شده  ی چای نخود پروانه ای را درون یخ بریزید، سپس آب لیمویی که با دو فنجان آب مخلوط کرده بودید را به یخ اضافه کنید.

اکنون جادو اتفاق می افتد. نگاه کنید اسید لیمو با چای واکنش نشان می دهد و کم کم رنگ آن عوض می شود و از آبی به بنفش و از بنفش به صورتی تغییر رنگ می دهد. از نوشیدنی خوشمزه و جادویی خود لذت ببرید. نوش جان

نظرات

بنفش رنگ ساله لیمونادت هم ‌بنفش باشه دیگه کاملا ست میشه۱۳۹۷/۷/۹

در ادامه بخوانید...

طرز تهیه خورشت چغاله بادام

در

مواد لازم برای 6 نفر:

  • پیاز 2 عدد (بزرگ)
  • گوشت نیم کیلو(خورشتی )
  • چغاله بادام نیم کیلو
  • نعناع تازه 150 گرم
  • جعفری تازه 350 گرم
  • زردچوبه 1 قاشق چایخوری
  • آب لیمو ترش یا آبغوره نصف استکان
  • روغن
  • نمک و فلفل به میزان لازم

 

طرز تهیه خورشت چغاله بادام:

 ابتدا پیازهای خلال شده را در قابلمه ای  سرخ کرده.در این هنگام  زردچوبه را اضافه و قطعات گوشت خورشتی را نیز به همراه چغاله ها که چوب انتهای آنها گرفته شده است، به پیاز داغ اضافه کرده و با هم تفت دهید.

بعد از مرحله تفت دادن، 4 لیوان آب در قابلمه ریخته نمک و فلفل را نیز به مقدار لازم اضافه کنید.حالا شعله اجاق گاز را کم کرده و بگذارید تا مواد خورشت آرام آرام بپزند. پخت چغاله نیز مانند پخت گوشت به زمان زیادی نیاز دارد .(سیارک)

در فاصله پخت گوشت و چغاله، نعناع و جعفری را خرد کرده و در مقداری روغن تفت داده شود(بهتر است سبزی ها را زیاد سرخ نکنید زیرا باعث تلخی و سیاهی خورشت شما می شود). بعد از آنکه گوشت خورشت نیم پز شد، مخلوط نعنا و جعفری سرخ شده را به آن اضافه کرده و بگذارید خورشت جا بیفتد. سپس حدود 15-30 دقیق پیش از سرو غذا چاشنی ترشی را اضافه کنید. این چاشنی با توجه به ذائقه شما می تواند متفاوت باشد. پس از آنکه ترشی مورد نظر خورشت را مزه دار کرد، آن را به همراه پلو سرو کنید.نوش جان

نظرات

در ادامه بخوانید...

طرز تهیه خورشت گوجه سبز

در

مواد لازم برای 6 نفر:

گوشت گوسفند                         نیم کیلو

سبزی(تره جعفری نعنا)              نیم کیلو

گوجه سبز                                 نیم کیلو

پیاز بزرگ                                    1عدد

ادویه(دارچین،زرد چوبه،زعفران)   به مقدار لازم

نمک فلفل روغن                       به میزان لازم

آب لیمو یا آبغوره                      نصف استکان

 

طرز تهیه:

ابتدا گوشت های تکه شده را با پیاز سرخ کرده و ادویه ها را اضافه می کنیم سپس با 4-3 لیوان آب می گذاریم بپزد،سبزی خرد شده را با کمی روغن سرخ کرده و به گوشت اضافه کرده،می گذاریم با حرارت ملایم بپزد تا جا بیافتد.(سیارک)

در مرحله آخر(20-15 دقیقه آخر پخت) گوجه سبز و نمک را به خورشت اضافه می کنیم  برای ترشی خورشت می توان از آبلیمو یا آبغوره استفاده کرد.(به جای گوشت گوسفند از گوشت مرغ هم می توان استفاده کرد)نوش جان

نظرات

در ادامه بخوانید...

اسموتی گوجه فرنگی، تره فرنگی و خیار

در

مواد لازم
• گوجه فرنگی خرد شده
• یک عدد تره فرنگی
• خیار خرد شده
• برگ نعناع


طرز تهیه
1. گوجه فرنگی، خیار و تره فرنگی خرد شده را داخل پردازنده بریزید.
2. چند عدد برگ نعناع به آن اضافه کنید.
3. آنها را چرخ کنید.

فواید
• گوجه فرنگی منبع لیکوپن است که ضد سرطان می باشد. همچنین سرشار از آنتی اکسیدان هاست که می توانند رادیکال های اکسیژن را از بین ببرند. برای قلب، استخوان و پوست مفید می باشد.
• تره فرنگی سرشار از ویتامین A، ویتامین K، سدیم و پروتئین است. تره فرنگی شامل کامفرول است که از رگ های خونی محافظت می کند. همچنین خواص آنتی اکسیدانی داشته و در برابر دیابت نوع دوم، سرطان، تصلب شراین، آرتریت روماتوئید و چاقی محافظت می کند.
• خیار به دفع سموم و باز پس گیری آب سلول هایتان کمک می کند.
• نعناع طبع سرد دارد. به حرکت ملایم صفرا از کبد به روده کوچک کمک می کند در این شرایط صفرا در شکستن چربی‌ها موثر خواهد بود. همچنین نعناع موجب شل شدن عضلات معده شده و آن را معطر می سازد. (سیارک)

 

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.

ترجمه توسط itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...