سالم تر ساختن خانه با دور کردن سموم از فضای زندگی/ قسمت دوم

(سیارک) : فتالات خانواده ای از مواد شیمیایی ساخته شده توسط بشر هستند که برای ساخت پلاستیک، تمیزکننده ها و مواد معطر به کار می روند. تاثیر فتالات بر سلامتی انسان هنوز کاملا شناخته نشده اما توسط بسیاری از دفاتر دولتی از جمله سازمان ملی بهداشت در حال مطالعه شدن است.

در جانوران، قرارگیری در معرض فتالات با سلامت بخش های تناسلی و مشکلات رشد در ارتباط است. برای کاهش در معرض قرار گرفتن برچسب محصولات را بخوانید و از استفاده از محصولاتی که حاوی فتالات هستند پرهیز کنید. بعضی، نه تمام محصولاتی که حاوی فتالات هستند ممکن است به صورت واضح برچسب " حاوی فتالات" داشته باشند. اما گاهی ممکن است فتالات به صورت مخفف های سه تا چهار حرفی نوشته شده باشد مانند BBP، DBP یا DEP. این فتالات باید جزو مواد تشکیل دهنده ی محصولات بر روی برچسب نوشته شود مگر به عنوان مواد معطر اضافه شده باشد.(سیارک

"صدها ماده شیمیایی می توانند به عنوان مواد معطر رده بندی شوند" پاتیسال توضیح می دهد. " بنابراین زمانی که شوینده ی معطری استفاده می کنید احتمالا مقداری فتالات درونش دارد، اگر چه ممکن است برچسب روی آن دقیقا وجود فتالات را ذکر نکرده باشد." می توانید به دنبال محصولات عاری از فتالات بگردید. سازمان محافظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) برچسب های " انتخاب ایمن تر" فراهم کرده که برای محصولاتی به کار می رود که عناصر تشکیل دهنده یشان برای سلامت انسان و محیط زیست ایمن تر است.

پی.اف.سی ها به صورت گستره برای مقاوم تر ساختن محصولات روزمره به لکه ها، روغن و آب به کار می رود. در ظروف نچسب، مبل های مقاوم در برابر لک و فرش، لباس های ضد آب و تشک یافت می شود. در مطالعاتی که بر روی جانوران انجام شده مشاهده شده که پی.اف.سی ها فعالیت طبیعی هورمون ها را مختل می کند، عملکرد دستگاه ایمنی بدن را کاهش می دهد یا موجب مشکلات رشد می شود. بعضی شواهد پیشنهاد می کنند که پی.اف.سی های خاصی ممکن است بر سلامت انسان هم اثر بگذارند، موجب تولد نوزادان با وزن پایین، چاقی و  سرطان بیضه و کلیه شوند.

در حال حاضر پی.اف.سی های مشخصی مانند آن هایی که برای ساخت تفلون به کار می روند، در آمریکا از رده خارج می شوند. اما بعضی وسایل خانه قدیمی تر مانند تابه های نچسب ممکن است هنوز حاوی پی.اف.سی باشند. اگر تابه قدیمی و نچسبی دارید که دچار زدگی و فرسودگی شده تلاش کنید تعویضش کنید.(سیارک

بازدارنده های شعله در ساخت مواد به کار می روند یا به آن اضافه می شود تا جلوی آتش را بگیرند یا آن را کند کنند. اما شواهد زیادی نشان می دهند که بسیاری از این مواد شیمیایی تاثیرات منفی بر سلامت حیوانات و انسان دارند. بازدارنده های شعله را می توان در فوم، اثاث و لوازم داخلی، تشک، فرش، پرده و پارچه پرده ای یافت. استفاده از بازدارنده های شعله در سال های اخیر کاهش یافته اما این مواد شیمیایی هنوز هم در بعضی محصولات یافت می شوند. زمانی که اجناس جدید می خرید، به خصوص اگر برای کودکان خرید می کنید، سعی کنید مبلمانی تهیه کنید که با کتون، پلی استر یا پشم به جای فوم پلی اورتان پر شده باشد.(سیارک

" بهترین چیز این است که آگاه باشید در محیط اطرافتان مواد شیمیایی وجود دارد و راه های بسیار ساده ای وجود دارد که به این وسیله می توانید کمتر در معرض باشید." پاتیسال می گوید.

مواد شیمیایی همه جا هستند و بیشترشان بی ضرر هستند. محدود کردن موادی که به صورت بالقوه سمی هستند از زندگی روزمره تان می تواند به شما برای ایجاد خانه ای سالم تر و ایمن تر کمک کند.

یاد بگیرید که چه چیزی در محصولاتی که می خرید وجود دارد و تصمیم آگاهانه بگیرید. شما همچنین می توانید با کم کردن گرد و غبار خانه تان قدمی در رهایی از خطر مواد شیمیایی بردارید. 

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

ترجمه  itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید