ترفند هایی در طراحی تا فضای داخلی را بزرگ تر نشان دهیم بخش دوم

استفاده از وسایلی که در رنگ بندی خود از خطوط عمودی یا افقی بهره می گیرند

بسیاری از الگوهای رنگ بندی وجود دارند که در نهایت سبب می شوند، فضای داخلی خانه کوچک تر به نظر برسد، با این حال در میان این الگو ها یک استثنا وجود دارد و آن خطوطی است که در رنگ بندی یک وسیله به خصوص وجود دارند. در حقیقت این خطوط ممتد سبب می شوند فضای داخلی خانه و اتاق بزرگ تر به نظر برسد، به همین خاطر است که معمولاً طراحان داخلی به کسانی که در فضا های کوچک به سر می برند، توصیه می کنند در تزئین منزل خود تا جایی که برایشان مقدور است از این گونه وسایل استفاده کنند. پرده ای که در مقابل پنجره نصب می کنید و نیز قالی یا قالیچه ای که روی زمین می اندازید، از بهترین مواردی هستند که می توانید این الگوی رنگ بندی را برایشان مد نظر داشته باشید.

استفاده از چراغ های رومیزی به جای چراغ های سقفی

 بسیاری بر این باور اند که استفاده از لامپ های رو میزی سبب کوچک تر شدن فضا می شود و بهتر است از همان لامپ های سقفی بهره بگیرند، با این حال این نظری نیست که طراحان داخلی منازل داشته باشند و در حقیقت نظر آن ها کاملاً در تضاد با این گفته است و استفاده از لامپ های رو میزی در نهایت سبب بزرگ تر جلوه دادن فضای داخلی خواهد شد. در حقیقت اتفاقی که در این خصوص می افتد این است که زمانی که لامپی را به سقف متصل می کنید، یک منبع نور متمرکز ایجاد می کنید و این در حالی است که لامپ های رو میزی این گونه نیستند و نور را در تمامی نقاط اتاق پخش می کنند. همین مسئله باعث می شود به طور ناخود آگاه جای جای اتاق به خاطر نوری که منعکس می شود در معرض دید شما قرار گرفته و احساس کنید فضا دل باز تر و جای دار تر شده است.

استفاده از اسباب و وسایلی که قابلیت جای دادن چیز های دیگر در آن ها وجود داشته باشد

یکی از مهمترین مسائلی که سبب می شود اتاق ها و خانه های کوچک، حتی کوچک تر و کم فضا تر از آن چیزی به نظر برسند که در حقیقت هستند، این است که اسباب و وسایلی را که لازم ندارید در جای جای اتاق بریزید و همه جا به هم ریخته باشد. به همین خاطر است که یک راهکار ایده آل برای رفع این مشکل می تواند استفاده از وسایلی باشد که دارای کشو یا کمد های کوچک هستند. بدین گونه قادر خواهید بود وسایل خود را در آن ها بچینید به گونه ای که در معرض دید نباشند و در نهایت فضای اتاق مرتب تر و دل باز تر خواهد شد. این یکی از بهترین راهکار هایی است که به واسطه آن تنها ظرف چند ثانیه می توانید فضای خانه را دل باز تر کنید.

دکور اتاق با رنگ های سرد

استفاده از وسایل و اسبابی که بزرگ تر باشند

شاید به نظرتان کمی عجیب باشد، با این حال، استفاده از وسایل کوچک به هیچ وجه سبب بزرگ تر جلوه دادن فضای داخلی نمی شود. طراحان داخلی بر این باور اند که آن چیزی که به واسطه آن می توان فضای داخلی را بزرگ تر جلوه داد، استفاده از وسایلی است که بزرگ تر باشند. تنها ذکر این نکته حائز اهمیت است که تعداد این وسایل باید محدود باشد. در حقیقت کاری که شما باید انجام دهید این است که وسایل کمتر با حجم بیشتر برای منزل خود تهیه کنید. جیانا در این خصوص عنوان می کند: «زمانی که کلی وسیله کوچک در جای جای اتاق و فضای داخلی قرار می دهید، دقیقاً خانه شبیه به زمانی می شود که همه جا ریخت و پاش است و همین مسئله سبب می شود فضای داخلی خانه کوچک تر از حد معمول به نظر برسد. به همین خاطر توصیه می شود که از وسایلی بزرگ تر استفاده کنید که باعث خواهند شد داخل خانه مرتب تر و دل باز تر به نظر برسد.»

وسایل و اسباب خانه را همرنگ با دیوار ها انتخاب کنید

یکی دیگر از راهکار هایی که در نهایت سبب خواهد شد فضای داخلی خانه بزرگ تر و جا دار تر جلوه کند، این است که وسایل خانه را به گونه ای انتخاب کنید که از لحاظ رنگی با دیوار ها ست باشند و تا جایی که ممکن است رنگشان شبیه به هم باشد. تفاوت بیش از اندازه رنگ میان مبلمان و سایر وسایل خانه با دیوار ها در نهایت سبب می شود به گونه ای فضای داخلی به هم ریخته و آشفته به نظر برسد که این مسئله فضای داخلی خانه را کوچک تر از حد معمول جلوه خواهد داد. بر عکس این مسئله زمانی است که مبلمان و دیگر وسایل را از لحاظ رنگی با دیوار ها ست می کنید که فضایی یک دست و دل باز پدید خواهد آمد.

عدم استفاده از درب های داخلی در فضا های کوچک

توصیه ای که در این خصوص می شود این است که تا جایی که ممکن دارد در این گونه فضا هایی که مساحت چندانی ندارند، از بخش بخش کردن مساحت خانه خودداری شود، با این حال ممکن است همه افراد قادر به این کار نباشند و به اتاق های مجزا در خانه نیاز داشته باشند. راهکاری که افراد دسته دوم می توانند به کار گیرند این است که درب های داخلی خانه را که اتاق ها را به یکدیگر متصل می کند، بر دارند. بدین گونه فضای داخلی خانه بزرگ تر از قبل نمایان خواهد شد.

برای سطح فضای داخلی از پوشش هایی با رنگ های روشن استفاده کنید

پوشش هایی که رنگ های تیره دارند، برای مدت زیادی است که توسط بسیاری از طراحان داخلی دیگر توصیه نمی شود. یکی از مسائلی که این گونه پوشش های داخلی ایجاد می کنند این است که سبب می شوند فضای داخلی خانه کوچک تر از حد معمول به نظر برسد. پوشش هایی که رنگ های روشن دارند دقیقاً کارکردی عکس این موضوع خواهند داشت و فضای داخلی را بزرگ تر نمایان خواهند کرد. می توانید با در نظر داشتن رنگ وسایل و مبلمان خانه نیز به این کارکرد بهبود بخشید؛ همانند رنگ دیوار و مبلمان، هم رنگ بودن (یا شبیه هم بودن) پوشش داخلی و مبلمان نیز سبب می شود فضای داخلی دل باز تر و یک دست تر به نظر برسد.

چهار دکور لوکس برای اتاق خواب

هم رنگ بودن پرده های پنجره ها با دیوار ها

در مواردی که در بخش پیشین این مقاله عنوان شد، یک مورد مختص به پرده ها بود که می بایست برای بزرگ تر جلوه دادن فضای داخلی از پرده های نازک و حریری استفاده شود. مورد دیگری که می توانید مد نظر قرار دهید این است که تا جایی که امکان دارد، رنگ پرده ها را شبیه به رنگ دیوار ها انتخاب کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که اصلی در طراحی داخلی وجود دارد به این مضمون که هر چه رنگ اسباب و وسایل و دیوار و دیگر امکانات موجود در خانه، یک دست تر باشند و هرچه رنگ این امکانات به یکدیگر شبیه تر باشد، در نهایت فضای داخلی بزرگ تر از حد معمول جلوه خواهد کرد. این از نکاتی است که معمولاً در طراحی خانه های کوچک مد نظر قرار گرفته می شود.

استفاده از مبلمان و وسایلی که پایه دار باشند

زمانی که صحبت از کوچک بودن فضای داخلی خانه و بزرگ تر جلوه دادن آن می شود، یکی دیگر از راهکار هایی که به ذهن می رسد، استفاده از وسایل و مبلمانی است که پایه دار باشند. همان فضای اندکی که از زیر مبلمان نمایان خواهد شد در نهایت در اتاق ها و خانه های کوچک به دل باز تر شدن فضای داخلی کمک شایانی خواهد کرد. نوری که از قسمت زیرین این گونه وسایل و مبلمان به چشم می رسد، این باور را پدید می آورد که فضای داخلی بزرگ تر شده است. در طراحی فضاهایی که مساحت کوچکی دارند این نکته را به خاطر داشته باشید که حتی مقدار اندکی هم که فضای خالی ایجاد شود در نهایت و در کنار دیگر موارد سبب بزرگ تر جلوه دادن منزل و فضای داخلی خواهد شد.

استفاده از یک تابلوی نقاشی به جای پر کردن دیوار از وسایل تزئینی متفاوت

توصیه دیگری که در طراحی فضاهای کوچک باید مد نظر قرار بگیرد این است که بر روی هر دیوار به طور جداگانه تنها از یک تابلو یا چیزی شبیه به آن استفاده شود و به هیچ وجه نباید سطح دیوار را از نقاشی و وسایل تزئینی دیگر پر کرد. دقیقاً همانند به هم ریختگی وسایل در اتاق و خانه، پر کردن سطح دیوار از وسایل و نقاشی ها نیز سبب ایجاد نوعی به هم ریختگی می شود و در نهایت سبب می شود فضای داخلی خانه کوچک تر از آن چیزی به نظر برسد که در حقیقت هست. استفاده از یک تابوی یک تکه دقیقاً نتیجه عکس را خواهد داشت و فضای خانه را دل باز تر خواهد کرد. جیانا در این خصوص عنوان می کند: «یک یا نهایتاً دو تابولی نقاشی یا تصویر بزرگ از جمله مواردی هستند که در طراحی داخلی فضا های کوچک، می توانند کمک شایانی به دل باز تر شدن فضا و بزرگ تر جلوه دادن آن کنند. اندازه این تابلو بهتر است به پنهای مبلی باشد که روی آن روی سطح دیوار قرار می گیرد.»

روش هایی برای افزودن انرژی مثبت و شادابی بیشتر به اتاق خواب

مرتب کردن فضای داخلی و اتاق ها به طور مرتب

فضای داخلی ای که مرتب و تمیز باشد بسیار بزرگ تر و دل باز تر از زمانی خواهد بود که اتاق به هم ریخته است. هر زمانی که فرصت کافی در اختیار داشتید، کمی فضای داخلی را مرتب کنید و وسایلی که لازم ندارید را دور بریزید. بدین گونه قادر خواهید بود در کوتاه ترین زمان ممکن فضای داخلی خانه را دل باز تر کنید. جیاینا در این خصوص عنوان می کند: «صرف نظر از این که فضای خانه کوچک باشد یا بزرگ، به هم ریختگی وسایل و مرتب نبودن اتاق ها در نهایت سبب افزایش استرس می شود فضای خانه را کوچک تر از آن چیزی جلوه خواهد داد که در حقیقت هست. مرتب کردن؛ سازمان دهی کردن و یا هر نام دیگری که برای آن در نظر بگیریم فرقی نمی کند. مدیریت کردن فضای داخلی و مرتب نگاه داشتن وسایل عادت بسیار خوبی است که باید همیشه مد نظر قرار دهیم.»

رها کردن فضای خالی بر سطح داخلی خانه

استفاده از قالیچه و قالی مزایای زیادی دارد و علاوه بر این که باعث زیبایی ظاهری فضای داخلی می شود، می تواند از پوششی که برای کف خانه در نظر گرفته شده است نیز محافظت کند، با این حال این نکته را به خاطر داشته باشید که بد نیست قسمتی از کف خانه را هم خالی بگذارید و چیزی روی آن قرار ندهید. این کار باعث می شود فضای داخلی خانه بزرگ تر و دل باز تر به نظر برسد. برای محافظت از پوشش کف خانه نیز بهتر است زمانی که کسی وارد می شود از او خواهش کنید کفش های خود را در بیاورد.

استفاده از پرده های پاکیزه در سرویس بهداشتی

دقیقاً همانند آن چه که در خصوص پرده پنجره ها عنوان شد، در صورتی که در سرویس بهداشتی خود از پرده برای جدا کردن فضا های مختلف استفاده می کنید، توصیه می شود این پرده تا جایی که امکان دارد نازک و پاکیزه باشد. این کار در نهایت سبب می شود نور بیشتری به چشمان شما برسد و باعث بزرگ تر جلوه دادن و دل باز تر شدن فضای داخلی می شود.

استفاده از کاغذ دیواری در دکور خانه

استفاده نکردن از پرده در مقابل پنجره ها

اگر فضای داخلی خانه و اتاق به قدری کوچک است که هر چقدر هم پرده نازک و کوچک باشد باز هم تغییری در ظاهر آن ایجاد نمی کند، بهتر است به طور کلی از پرده استفاده نکنید. منظره ای که از بیرون قابل مشاهده است در نهایت سبب می شود احساس کنید فضای داخلی دل باز تر است و بزرگ تر جلوه می کند.

استفاده از اسباب و وسایلی که کارکرد های مختلفی داشته باشند

از مهمترین نکاتی که در خانه ها و فضا های کوچک باید مد نظر قرار داد این است که وسایلی که در خانه استفاده می شود، تا جای ممکن، کارکرد های گوناگونی داشته باشند. بدین گونه قادر خواهید بود از فضای کوچکی که در اختیار دارید بهترین استفاده را کرده و از خرید وسایل اضافی جلوگیری می شود. برای نمونه می توانید در آشپزخانه خود از میز غذاخوری ای استفاده کنید که قابلیت های دیگری هم داشته باشد و یا از تخت خوابی استفاده کنید که در فضای پایینی آن کشویی قرار گرفته باشد. بسته به خلاقیت خودتان وسایل گوناگونی خواهید یافت که این گونه باشند و کارکرد های متفاوتی داشته باشند.

در سیارک بخوانیم:

ترفند هایی در طراحی تا فضای داخلی را بزرگ تر نشان دهیم بخش اول 

طراحی اتاق مدیتیشن بخش دوم

دکوراسیون اتاق خواب دخترانه، ۱۲ ایده شیک

چيدمان مناسب آشپزخانه

دکوراسیون اتاق خواب مستر

۵ وسیله که اتاق نشیمن را تکمیل می کند

استفاده از رنگ های گرم در دکوراسیون خانه

راه هایی برای زیباتر کردن حمام

4 طرح رنگ بهاره برای خانه شما

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید