۱۱ بیماری پوستی معمول که از وجود مشکل در بدنتان خبر می دهند

گاهی اوقات صورت ما و بیماری های پوستی ساده مانند آکنه بسیار بیشتر از آنچه که می خواهیم در مورد ما، شخصیتمان و حتی سلامتیمان ابراز می کنند و البته این موضوع یک شانس بسیار بزرگ است که می ...

گاهی اوقات صورت ما و بیماری های پوستی ساده مانند آکنه بسیار بیشتر از آنچه که می خواهیم در مورد ما، شخصیتمان و حتی سلامتیمان ابراز می کنند و البته این موضوع یک شانس بسیار بزرگ است که می تواند ما را در مقابل بیماری مصون نگه دارد. نگاه کردن دقیق به صورت می تواند به شما نشان دهد که در کدام نقطه از بدنتان به یک بیماری پنهان دچار شده اید و بدین ترتیب می توانید قبل از شدیدتر شدن بیماری آن را درمان نمایید. در ادامه این مطلب شما را با چندین بیماری پوستی در صورت آشنا خواهیم کرد که همگی نشان دهنده وقوع یک بیماری جدی در آینده ای قریب الوقوع خواهند بود.

۱۱- سیاهی و پف کردن پوست زیر چشم

سیاه شدن پوست زیر چشم معمولاً دلایل ارثی و مادرزادی دارند و هیچ کاری نمی توان در مورد آن کرد یا آن را یک بیماری پوستی بسیار بد دانست. اما اگر اخیراً متوجه وجود دایره هایی تیره زیر چشم خود شده اید باید هر چه سریعتر علت را پیدا کنید. از رایج ترین دلایل سیاه شدن زیر چشم می توان به بی خوابی، سیگار کشیدن، تغییرات هورمونی، حساسیت، و البته زیاده روی در مصرف الکل، قهوه و غذاهای شور اشاره کرد. در صورتی که می خواهید به عوارض بلند مدت مبتلا نشوید بهتر است که هر چه زودتر علت را پیدا کنید اما برای یک درمان موقتی می تواند از کمپرس آب سرد، برچسب های خاص و پنهان کننده های خوب مانند لوازم آرایشی استفاده کنید.

۱۰- بینی قرمز

رگ های خونی متعددی در بینی وجود دارند و انبساط آن ها باعث می شود که رنگ بینی تغییر پیدا کند. این انبساط ممکن است در نتیجه تغییرات دمایی، حساسیت ، استرس یا آبریزش بینی ایجاد شود. اما در صورتی که علت را رفع کنید سرخ شدن بینی موقتی خواهد بود. در صورتی که بینی شما برای مدت طولانی قرمز باقی بماند باید به رگ هایتان اهمیت بیشتری بدهید، سبک زندگیتان را مورد بررسی و اصلاح قرار دهید و البته به پزشک مراجعه کنید. این بیماری پوستی می تواند نشان دهنده مشکل در درون بدنتان باشد.

۹- چشم ها و صورت زرد رنگ

این بیماری پوستی زمانی رخ می دهد که مواد سمی در بدن انباشته شوند و بیشتر در نوزادانی که قبل از ۳۸ هفته بارداری به دنیا می آیند دیده می شود زیرا کبد آن ها رشد کافی نیافته و توانایی دفع مواد سمی از بدن را ندارد. در بزرگسالان اما این مشکل نشان دهنده بیماری جدی تری است که اغلب به دلیل سوء مصرف الکل به وجود می آید. در صورت مشاهده چنین حالتی باید هر چه سریع تر به بررسی وضعیت کبد، صفرا و پانکراس خود پرداخته و ببینید که آیا به بیماری هایی مانند عفونت های ویروسی از جمله هپاتیت و مونونوکلئوز عفونی مبتلا هستید یا خیر.

۸- بروز ناگهانی خال ها و لکه های روی پوست

در بیشتر موارد با مشاهده چنین وضعیتی نباید نگران شد اما هوشیار بودن همیشه بهترین راه است. در صورت مشاهده این تغییرات در پوست صورت خود بهتر است چند سوال از خود بپرسید:  آیا لبه های این خال یا لکه دندانه دار هستند؟ آیا رنگ آن در همه جا یکسان نیست؟ آیا ابعاد آن از یک دانه نخود بزرگ تر است؟ آیا در چند هفته اخیر تغییراتی در شکل و اندازه آن به وجود آمده است؟ اگر جوابتان به تمامی این سوال ها بله باشد باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید. علاوه بر این بهتر است برای مدت طولانی در معرض نور آفتاب قرار نگیرید و از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید تا به این بیماری پوستی دچار نشوید.

۷- حساسیت های پوستی به شکل پروانه

یک جوش یا التهاب کوچک روی پوست می تواند در نتیجه ی استفاده از لوازم آرایش نامرغوب، حساسیت های پوستی، تغییرات آب و هوایی و یا خوردن شیرینی جات بیش از حد ایجاد شود. وقتی که عامل ایجاد این شرایط را از بین بردید این جوش ها و التهابات نیز از بین می روند. اما اگر التهاب پوست بسیار شدید بوده، دو طرف صورت را درگیر کند و البته ظاهری شبیه پروانه داشته باشد می تواند نشان دهنده یک بیماری پوستی به نام سل پوستی باشد. از دیگر نشانه های بیماری سل پوستی می توان به تب، درد در مفاصل و آبی شدن انگشتان در هوای بسیار سرد اشاره کرد.

۶- پوست ریزی در اطراف بینی و دهان

تغییر در پوست اطراف بینی و دهان می تواند عوامل متعددی داشته باشد اما این شرایط بیشتر اوقات در نتیجه کمبود ویتامین های ضروری رخ می دهد. پوست ریزی و لایه لایه شدن پوست در این نواحی معمولاض با ضعف عمومی بدن، مشکل در تمرکز و توجه کردن، ریزش موی سر و لایه لایه شدن ناخن ها همراه است. در این گونه موارد بهتر است با انجام آزمایش های خاص متوجه شوید که بدنتان کدام ویتامین ها را به اندازه کافی دریافت نمی کند.

۵- زخم های دردناک اطراف لب و دهان

زخم های اطراف لب، دهان و بینی معمولاً در اثر ویروس تبخال به وجود می آیند. وقتی که این ویروس وارد بدن شما شود همراه شما خواهد ماند. در شرایطی که سیستم ایمنی بدن به دلیل استرس، بیماری یا خستگی تضعیف شود این زخم ها یا تبخال ها خود را نشان می دهند. این گونه زخم ها معمولاً خودبخود از بین می روند اما می توان از پمادهای خاص برای درمان این بیماری پوستی استفاده کرد.

۴- ترک برداشتن لب ها

همه ما گاهی اوقات به دلیل خشک شدن پوست و به خصوص لب با ترک خوردن این قسمت از صورت مواجه می شویم به خصوص در فصل زمستان و یا بعد از مدت طولانی قرار داشتن در معرض آفتاب. البته شکاف در لب می تواند نشان دهنده واکنش آلرژیک به یک داروی خاص نیز باشد. بهتر است از مکیدن و جویدن لب های خود در فصل سرما خودداری کنید. استفاده از بالم های لب نیز بسیار موثر خواهد بود.

۳- موهای زیاد و غیر طبیعی روی صورت

برای بسیاری از افراد موی صورت می تواند ارثی باشد. در زنان جوان داشتن موی اضافی روی صورت می تواند نشان دهنده این باشد که تخمدان ها عملکرد مناسبی ندارند.در پزشکی به این بیماری سندروم تخمدان پلی کیستیک گفته می شود که باعث می گردد باردار شدن به سختی رخ دهد و خود را به شکل یک بیماری پوستی بروز می دهد. در صورت مشاهده چنین شرایطی بهتر است با یک متخصص زنان وزایمان صحبت کرده و از مصرف مواد غذایی با شکر بالا نیز خوددرای نمایید.

۲- تجمع بیش از حد رنگدانه در صورت

اگر نقطه های متوازن تیره ای روی گونه ها یا پل بینی خود دارید، این موضوع نشان دهنده بیماری ملاسما است که نوعی از بیماری هایپر پیگمنتیشن به شمار آمده و از تجمع بیش از حد رنگدانه ها در صورت نشأت می گیرد. این وضعیت بیشتر در زنان و در کسانی که پوستی تیره دارند دیده می شود. قرار گرفتن مکرر در معرض آفتاب نیز این شرایط را بدتر می کند. زنان معمولاً در دوران بارداری با این معضل روبرو می شوند . اغلب نیز خودبخود از بین می رود. روش های زیادی برای از بین بردن این بیماری پوستی وجود دارد که از آن جمله می توان به لیزردرمانی، لوازم آرایشی سفید کننده و لایه برداری شیمایی اشاره کرد.

۱- ابروها و پلک های نازک

اگر ابروها  و پلک های شما به دلایل نامشخصی شروع به نازک شدن کردند این موضوع می تواند نشان دهنده مشکل در غده تیروئید باشد. گاهی نیز بیماری های تیروئیدی مانند کم کاری تیروئید که در سنین بالای ۵۰ سال رخ می دهد چنین شرایطی را موجب می شود. از دیگر نشانه های این بیماری می توان به خستگی و تنبلی مفرط، خشکی پوست و افزایش وزن غیرطبیعی اشاره کرد. یک آزمایش خون و مشاوره با پزشک می تواند خیلی زود مشکل را برطرف نماید.

در ادامه می خواهیم یک روش تشخیص بیماری ها را با استفاده از مکانی که معمولاً جوش ها و آکنه ها در صورت شما بروز می کنند به شما یاد دهیم.

اگر به طور مرتب در یک نقطه خاص از صورتتان به جوش و آکنه مبتلا می شوید این موضوع می تواند نشانگر وجود یک بیماری پنهان در بدنتان باشد. پوست معمولاً به شرایط درون بدن واکنش نشان می دهد و بررسی دقیق آکنه می تواند به شما کمک کند که از اتفاقات آتی جلوگیری کنید.

با توجه به مکانی که معمولاً جوش های صورت شما به صورت مکرر در آن نمایان می شوند می توانید محل بیماری خود را تشخیص دهید.

۱- روده کوچک

۲- مثانه

۳- کبد

۴- قلب

۵- کلیه

۶- کیسه صفرا

۷- معده

۸- ریه

۹- روده بزرگ

۱۰- پانکراس

۱۱- اندام های تناسلی

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید