شاغلان جهان ناهار چه می‌خورند؟

از فرهنگ کار کشورها و آنچه شاغلان برای ناهار می‌خوردند، چیزهای زیادی می‌توان آموخت. از شاغلانِ سراسر جهان درباره ناهار خوردن در زمان استراحت سؤال کردیم.

 موکل پاراخ/ بمبئی، هند

ناهار سفارشی

سالاد هویج، ماسالا روتی و سیب زمینی‌های سوکا بجی

موکل می‌گوید این روزها در بمبئی زمان کمتری برای ناهار خوردن دارند. او معمولاً نهارش را در عرض نیم ساعت بر سر میز کارش می‌خورد. موکل مدیر یک شرکت حسابداری است و دلیل وقت کم برای ناهار را ترافیک شهری و افزایش فشار کاری می‌داند.

موکل معمولاً از خانه غذا می‌آورد. اما در برخی مواقع از سرویس‌های تحویل غذای گرم استفاده می‌کند. او از رستورانی به نام "داباوالاس" غذا سفارش می‌دهد. این رستوران یک سیستم کدگذاری ویژه برای پیگیری صدها سفارش غذا دارد که میزان خطا را به 3.4 از هر یک‌میلیون سفارش کاهش داده است. ( سیارک)

سارا گیمونو/ امباله، اوگاندا

ناهار از گاری خیابانی

مخلوطی از چپاتی و تخم‌مرغ

اوگاندا نیز کشوری است که سرعت ناهار یک اولویت مهم است. سارا به‌عنوان مدیر پروژه یک سازمان غیردولتی کار می‌کند. او سریع ناهار می‌خورد تا زمان بیشتری برای کار داشته باشد. سارا بیست‌وهفت سال دارد و معمولاً روزانه 30 دقیقه را صرف خوردن ناهار در رستوران‌های نزدیک می‌کند. او می‌گوید: "آن‌قدر فرهنگ کار در اوگاندا متفاوت است که برخی افراد در دفتر کار و برخی دیگر با دوستان و همکاران در رستوران‌های اطراف غذا می‌خورند."

ازآنجاکه سارا در پروژه‌های ساخت‌وساز فعالیت دارد، غذای ارزان و خوشمزه خیابانی را ترجیح می‌دهد. 

ونسا مونرو/ نیویورک، آمریکا

ناهار تنقلاتی

 ترکیبی از چند نوع تنقلات

ونسا 40 سال دارد و سگ‌ها را برای پیاده‌روی به بیرون می‌برد. او می‌گوید نیویورکی‌ها تمام‌وقت استراحت ناهار را در صف می‌ایستند تا یک ساندویچ یا سالاد بخرند. در عوض او خوراکی‌ها و تنقلات فاسد نشدنی با خود می‌برد و در طول روز می‌خورد.

 او می‌گوید: "برای من راحت‌تر است که قبل از ترک خانه یک صبحانه مفصل بخورم و برای ادامه روز از تنقلات سالم استفاده کنم. میان وعده‌های کوچک از سه وعده‌غذای سنگین در روز سالم‌تر است. همچنین دچار احساس خواب‌آلودگی پس از خوردن غذاهای سنگین نمی‌شویم."

 در آمریکا ساعت ناهار کوتاه‌تر از دیگر کشورهاست. در نظرسنجی‌ای که در سال 2016 انجام شد، 51 درصد از کاکنان یک شرکت بزرگ بین 15 تا 30 دقیقه برای ناهار وقت صرف می‌کردند و تنها 3 درصد بیش از 45 دقیقه وقت می‌گذاشتند. این آمار با مثلاً فرانسه خیلی متفاوت است که 43 درصد از پاسخ‌دهندگان 45 دقیقه را صرف خوردن ناهار می‌کردند.

فیث راگاس/ ماکاتی، فیلیپین

ناهار از رستوران متحرک

غذاهای دریایی، گوشت خوک، اسکوئید سیسیج

رستوران‌های متحرک حدود پنج سال پیش در شهر ماکاتی رواج پیدا کردند. فیث می‌گوید: "به‌جای غذای چرب و ناسالمی که کنار خیابان در ظرف‌های پلاستیکی فروخته می‌شد، این رستوران‌ها آمدند که برخی‌شان به غذای سالم و خانگی معروف‌اند. بنابراین شاغلان به جر رستوران و کافه‌تریا، گزینه دیگری هم برای ناهار دارند."

 خوردن سه وعده‌غذایی در فیلیپین بسیار مهم است و قوانین کار از ساعت استراحت ناهار حفاظت می‌کنند. برای هر هشت ساعت کار، یک ساعت وقت استراحت وجود دارد.( سیارک)

فرانسوا پلان/ پاریس، فرانسه

ناهار در رستوران

ماهی پولاک با سبزیجات

فرانسه به استراحت ناهار طولانی معروف است. مثلاً نظرسنجی‌ها نشان داد 43 درصد از پاسخ‌دهندگان 45 دقیقه یا بیشتر را صرف ناهار می‌کردند، و 72 درصد از شاغلان حداقل یک‌بار در هفته در رستوران غذا می‌خوردند.

 فرانسوا پلان طراح و تصویرساز اهل پاریس معمولاً از یک سوپرمارکت محلی ناهار می‌خرد و با همکارانش در آشپزخانه استودیو ناهار می‌خورد. حداقل هفته‌ای یک‌بار و به مدت یک ساعت به رستوران می‌روند.

 فرانسوا که 35 سال دارد می‌گوید: "من و همکارانم زیاد حرف می‌زنیم، نظر دیگران را می‌پرسیم و ایده‌هایمان را به اشتراک می‌گذاریم. این مکالمات به ساعت‌های ناهار هم می‌کشد که جنبه مهمی از زندگی اجتماعی در فرانسه هستند." 

تامار کاسبیان/ قاهره، مصر

ناهار در فودکورت

"کوشاری" غذایی از برنج، عدس، پاستا و سس گوجه، نخود، پیاز سرخ شده

 تامار 31 ساله می‌گوید: "من فست فود و غذاهای مضر نمی‌خورم. پس یا از خانه ناهار می‌آورم و یا از رستوران‌های اطراف غذا می‌گیرم."

 ازآنجاکه صبحانه در مصر غذای مهمی است و تقریباً دیر خورده می‌شود، ناهار به ساعت 3 یا 4 عصر موکول می‌شود. شام نیز ساعت 9 یا دیرتر است.

 او می‌گوید: "بیشتر شرکت‌ها ساعت 1 تا 2 را وقت ناهار اعلام می‌کنند. اما افراد آن را به خوردن قهوه یا ادامه صبحانه می‌گذرانند. سپس نیم ساعت دیگر در عصر را صرف خوردن ناهار می‌کنند."

الیزا رینالدی/ سائوپائولو، برزیل

پخت ناهار در دفتر کار

نوشیدنی گیاهی، سالاد مخلوط، دانه‌های آفتابگردان، گوجه‌فرنگی و تخم‌مرغ در مایکروفر

 الیزا مواد اولیه ناهار را از خانه می‌آورد و در دفتر کار برای خود یک ناهار سالم و سریع درست می‌کند. همکارش نیز همین کار را می‌کند زیرا "هم ارزان‌تر است و هم سالم‌تر."( سیارک)

 الیزا می‌گوید ناهار در برزیل وعده‌غذایی اصلی است و سبک ناهار خوردن او و همکارش رایج نیست: "مردم اغلب از 9 صبح تا 7 بعدازظهر کار می‌کنند. بنابراین منطقی است که یک ساعت را برای صرف ناهار از شرکت خارج شوند. مردم سعی دارند ساعت‌های کار طولانی را بشکنند، اما این ذهنیت قدیمی وجود دارد که اگر در دفتر کار حضور نداشته باشی، به‌اندازه کافی کار نمی‌کنی." 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید