راهنمای کامل برای هماهنگی رنگ لباس

تئوری رنگ

هماهنگی رنگ­ها یکی از مهم­ترین نکات برای تطابق با سبک­های پوششی است. یک لباس سنجیده همیشه دارای یک مزیت نسبت به لباسی است که با دقت در کنار هم قرار نگرفته است، می­باشد. در این راهنما، ما به دنبال جنبه عملی تئوری رنگ خواهیم بود. اگر شما بدانید که چگونه رنگ­ها را را باهم ترکیب کنید، یک قدم  جلوتر خواهید بود، و به عنوان یک لباس به خوبی هماهنگ ­شده به لحاظ رنگ، همیشه هماهنگ­ تر و باسلیقه­ تر از چیزی که به طور تصادفی پوشیده شده به نظر می­رسید، مگر اینکه شما خیلی خوش شانس بوده و رنگ­های خود را به طور تصادف بدرستی انتخاب کرده باشید. چند طرح و رویه وجود دارد که شما می­توانید از آن برای کنار هم گذاشتن رنگ­ها، استفاده کنید. این واقعا چیزی عالی است، طوریکه برای هر کس و برای هر موقعیت وجود دارد. برخی از طرح­های رنگی گرایش به ظاهر رسمی­تر دارند، در حالیکه دیگر طرح­ها همیشه برای لباس­های غیر جدی و رسمی مناسب­تر خواهد بود.(سیارک

ما این طرح­ها را، بیشتر با استفاده از پیراهن­ها، کراوات­ها، پاپیون­ها و دستمال­های جیبی چهارگوش  و ترکیب کردن آنها با توجه به طرح­ها، نشان می­دهیم. توجه داشته باشید که شما می­توانید از این طرح­ها برای هر قطعه استفاده کرده و آنها محدود به پاپیون­ها، دستمال­های جیبی چهارگوش و پیراهن­ها یا ژاکت­ها نیستند.  همچنین، اگر شما این نظریه­ها را دوست ندارید، شما آزاد هستید که خودتان را آرایش کرده، اما می­دانیم که پیروی از این قواعد، یک ظاهر زیبا را تضمین خواهد کرد.

هنگامی که شما یک لباس را برتن می­کنید، توصیه می­شود که شما بیش از سه رنگ را نپوشید. نباید  مقدار آنها یکسان باشد: شما باید یک رنگ اولیه، یک رنگ ثانویه و یک رنگ سوم داشته باشید. البته، رنگ اولیه، رنگی است که بیشتر فضای رنگی را اشغال می­کند، در حالیکه رنگ سوم، رنگی است که که حداقل فضا را اشغال می­کند. اگر شما هر قطعه­ی دیگری که لازم داشته بخواهید بپوشید و ندانید که چه رنگی را انتخاب کنید، مطمئن­ترین راه پوشیدن رنگ­های خنثی می­باشد. خنثی­ها رنگ­هایی هستند که به هر چیزی می­آید.  آنها عبارتند از: سیاه، سفید،  خاکستری، خاکی، و غیره.

چرخه رنگ

چرخه رنگ در هر زمینه خلاق برای ترکیب و مطابقت رنگ­ها استفاده می­شود. که مجموعه­ی متعادلی از رنگ­هاست، که به سرد و گرم تقسیم شده است. برخی از چرخه­های رنگ، سایه­های بیشتری بر روی آنها قرار دارد، در حالیکه در دیگر چرخه­ها کمتر است. در برخی از چرخه­های رنگ شما قادر به شناخت سایه­ها و ته­رنگ­های مختلفی که شدت یک رنگ را نشان می­دهد، خواهید بود. هنگامی که شما با چرخه رنگ کار می­کنید، شما همیشه می­توانید این واقعیت را در نظر بگیرید که شما می­توانید از رنگ­ها در سطوح مختلفی از اشباع، استفاده کنید. به این ترتیب، شما می­توانید تغییرات بی­پایانی را ایجاد کرده، که برخی نسبت به دیگری بهتر به نظر می­رسند. ما تفاوت بین فام (hue، رنگمایه)، ­رنگ و و دیگر کلماتی که شما ممکن است با آنها آشنا نباشید را مقداری توضیح خواهیم داد.

چرخه رنگ

فام و رنگ اساسا یک را معنی می­دهند و به خانواده رنگ یا رنگ پایه­ایِ یک سایه مشخص اشاره می­کنند. برای مثال، آبی اساس یا پایه­ی رنگ لاجوردی است.(سیارک

یک ته­رنگ (tint) همچنین یک پاستل نامیده می­شود. هر رنگی که به آن سفید اضافه شده، و به نسخه کمرنگ­تری از رنگ پایه تبدیل شود، می­باشد.

یک سایه متضاد یک رنگ است: و به هر رنگی که به آن سیاه اضافه شده، اشاره دارد.

تن­ها با اضافه کردن هردو رنگ سیاه و سفید به رنگ بوجود می­آیند. ترکیب یک رنگ با خاکستری اغلب یک رنگ "grayed down" (خاکستری پایین) نامیده می­شود. تن­ها وقتی زیاد قوی نباشند، می­توانند برای چشم آرامش­بخش­تر باشند. برخی از افراد آنها را بصورت ظریف­تر، پیچیده­تر و مشکل­تر در نظر می­گیرند.

طرح­های رنگی

رنگ­های آنالوگ (هم­جوار یا پیوسته)

ایجاد ترکیبی از رنگ­های آنالوگ اساسا بدین معنی است که شما یک رنگ را از طیف انتخاب، از یکی دیگر رد شده، و سپس بعدی را انتخاب می­کنید. این ترکیب­ها بسیار ساده اما در عین حال بسیار زیبا هستند. چنین ترکیباتی در طبیعت یافت شده و بنظر عالی می­رسند.

یک کراوات و یک دستمال جیبی چهارگوش  مطابق با طرحِ رنگ­های آنالوگ باهم جور می­شوند.

یک کراوات و یک پاپیون، طرح دیگری با رنگ­های آنالوگ است.(سیارک

رنگ­های مکمل

یک ترکیب از رنگ­های مکمل شامل انتخاب دو رنگی است که دقیقا در طرف مقابل چرخه رنگ یافت می­شوند. این رنگ­ها شدیدا باهم در تضاد بوده و اگر آنها را در کنار هم قرار دهید به نظر بسیار پررنگ و برجسته می­رسند. چنین ترکیباتی معمولا توجه چشم را به خود جلب کرده و برجستگی عالی­ای دارند. برای اینکه چند مثال از این ترکیب­ها، برای شما بزنیم، می­توانیم به: قرمز-آبی، زرد-ارغوانی، و ...، اشاره کنیم.(سیارک

آبی همیشه با نارنجی عالی به نظر می­رسد، با وجود اینکه رنگ­های مکمل هستند. شما می­توانید تن آبی را کم کرده تا اثر بهتری را بدست آورید.

طرح رنگ­های مکمل تقسیم­ شده

یک طرح رنگ­های مکمل تقسیم­ شده منجر به یک دید آرام­تر با تن کمتری نسبت به ترکیب رنگ­های مکمل می­شود، اما با این وجود اثر بسیار بزرگی دارد. اساسا، برای ایجاد چنین ترکیبی، شما باید دورنگ آنالوگ و رنگ مکمل یکی از آنها که بین آنها یافت می­شود را انتخاب کنید.(سیارک

یک پیراهن شطرنجی با یک کراوات سبز دریایی روشن (torquoise) و یک دستمال جیبی چهارگوش  سبز- فیروزه­ای عالی بنظر می­رسد. هر چقدر بیشتر از سایه­ها استفاده کنید، لباس­های شما نافذتر خواهند بود.

یک پیراهن سبز، ترکیب خوبی با یک کراوت نارنجی، و یک دستمال جیبی چهارگوش بنفش ایجاد می­کند. توجه داشته باشید که چگونه طرح رنگ از این قاعده پیروی می­کند.

 

رنگ­های سه­ گانه

رنگ­های سه­گانه، رنگ­هایی هستند که با فاصله مساوی روی چرخه رنگی یافت می­شوند. اگر شما از یک چرخه رنگ 24-رنگی استفاده می­کنید، شما می­توانید  8 تا 8 تا از هر رنگی شروع کرده تا تطابق درستی ایجاد شود (در مورد ما، ما یک چرخه رنگ 12-رنگی داریم بنابراین از 4 تا 4 می­شماریم). چنین ترکیباتی منجر به ترکیبات غیرمعمولی، عجیب، اما با این حال هماهنگ می­شود. آنها با لباس­های رسمی بسیار مناسب بوده، اما همچنین می­توان درصورتیکه اگر یک لباس مهمانی یا باشگاه را در کنارهم قرار دهید، آنرا بکار ببرید.

اگر در رنگ­های سه­گانه از سایه استفاده کنید، بسیار جدی به نظر می­رسند.

اما آنها همچنین می­توانند ظاهری غیررسمی و براق داشته باشند.(سیارک

 

رنگ های یکنواخت

یک طرح رنگ یکنواخت  (monotone chromatic)، همانطور که به لحاظ فنی ممکن است به نظر برسد، طرحی است که در آن تنها از یک رنگ استفاده می­شود. شما می­توانید این رنگ را در همان سایه و یا با استفاده از تغییرات آن رنگ  به کار برید. هماهنگ کردن چنین ترکیباتی بسیار سخت می­باشد، اما اگر موفق به انجام آن شوید، ظاهر بسیار ظریف و برازنده­ای پیدا خواهید کرد. چنین ترکیباتی را می­توان به خوبی در رویدادهای نیمه رسمی و یا رسمی به کار برد، شما همچنین می­توانید از این ترکیبات در مناسبت­های غیر رسمی نیز استفاده نمایید.

این کراوات و دستمال جیبی نارنجی با یک ژاکت خنثی، ترکیب زیبا و متناسبی ایجاد خواهند کرد.

 

ترکیبات بی رنگ

ترکیبات اکروماتیک یا بی­رنگ (Monotone achromatic)، همان ترکیبات رنگ یکنواخت هستند، با این تفاوت که رنگی که مورد استفاده قرار گرفته، یک رنگ خنثی می­باشد. برای مثال، ترکیب سایه­های مختلفی از رنگ خاکستری، منجر به خلق یک ظاهر بسیار زیبا و برازنده خواهد شد. بنابراین آنرا با قهوه­ای، سایه­های مختلف خاکی ترکیب کنید یا با یک لباس استخوانی بپوشید.(سیارک

برای اجتناب از هر 50 سایه­ی مرجعِ خاکستری، ما تصمیم بر نمایش همه قطعات هلی رنگ (beige) را داریم.

پوشیدن لباس­های رنگی، کاری است که هر کسی می­تواند با صرف انرژی و زمان اندکی انجام دهد. ما شما را ترغیب به بکارگیری این مثال­ها و ایجاد سبک خودتان، هویت خودتان، و آزمایش ترکیب­های مختلف می­کنیم بطوریکه بتوانید چیزی را که دوست دارید و چیزی را که نمی­خواهید را کشف کنید. شما می­توانید همیشه اولویت خود را تغییر دهید، و آن یک مشکل نیست. در حقیقت، این تمام چیزی است که درباره سبک وجود دارد!

مترجم itrans.ir  

نظرات و تجربیات خود را در رابطه با این پست با ما به اشتراک بگذارید...

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • Christy 862 :

    Hey, kilelr job on that one you guys!

    1395/8/1 17:20

بیشتر بخوانید