چرا کسانی که برای تجربه پول پرداخت می‌کنند، خوشحال‌ترند

امروزه چیزهای زیادی وجود داردکه می‌توانید پولتان را خرج آن کنید. در جامعه‌ای زندگی می‌کنید که مملو از مصرف است. خانه، ماشین، فناوری و ... همه آن چیزهایی که مجبور می‌شوید بخرید. نمی‌توان حتی در لپ‌تاپ شخصی‌تان هیچ جایی بروید بدون اینکه با تبلیغات آخرین مد یا پیشرفت فناوری روبرو نشوید.

«شجاع باش. خطر کن. هیچ چیز نمی‌تواند جای تجربه را بگیرد.» پائولو کوئیلیو


چرا شرکت‌ها تمام ابزارشان را به شمای مشتری تحمیل می‌کنند؟ هدف‌شان چیست؟ چطور انقدر خوب قلاب می‌اندازند، شما را به دور آن می‌چرخانند و توجه‌تان و تمایل‌تان به خرید محصولاتشان را صید می‌کنند؟ وقتی محصولاتشان را مصرف می‌کنید، خوشبختی را به شما عرضه می‌کنند. درحالی‌که خرید خانه، ماشین، آیفن جدید یا خرید همبرگر و نوشیدنی از رستوران ممکن است شما را موقتاً ارضاء کند اما دوامی نخواهد داشت. از طرف دیگر، تجارب تا ابد دوام می‌آورند. اگر پولتان را صرف تجربه کنید برخلاف کالاهای مادی یا قابل‌اندازه‌گیری، شما لذت و رضایت بسیار بیشتری را در زندگی‌تان تجربه خواهید کرد.

1. تجربه را نمی‌توان اندازه‌گیری کرد.
من این مسأله را پیش‌تر بررسی کردم اما در اهمیت این نکته نمی‌توان غلو کرد. تجارب گرانبها هستند درحالی‌که اقلام مادی همیشه تاریخ انقضاء دارند. خانه و ماشینی که می‌خرید معرکه هستند اما در طول زمان رضایت حاصل از آنها به احتمال قریب به یقین رو به زوال خواهد گذاشت. نشئه‌ی اولیه خرید تا ابد دوام نخواهد آورد.
در مقابل، تجارت هیچگاه تلألو خود را از دست نخواهند داد. درست است که 100 دلار برای بلیط کنسرت مامفورد و پسران هزینه می‌کنید اما تجربه‌ای است که هیچگاه فراموش نخواهید کرد. همیشه می‌توان به آن لحظه بازگردید و احساسات لذت‌بخش آن لحظات را به خاطر آورید. شاید هیچ موقع شبی را که با دوستان برای شام، سینما و رقص بیرون از خانه گذرانده‌اید، فراموش نخواهید کرد. سفرتان به Super Bowl یا سفرتان با کوله‌پشتی به اروپا یا جنوب شرق آسیا را هیچگاه فراموش نخواهید کرد. اینها تجربه‌های زندگی هستند که هیچ موقع نمی‌توان آنها را جایگزین کرد، فرقی نمی‌کند چه تعداد ماشین یا وسیله بخرید.
به خرید چیزهایی که در زندگی نیاز دارید ادامه دهید. جایی برای زندگی و ماشینی برای راندن نیاز دارید. مقداری فن‌آوری نیاز دارید. قبل از اینکه وسیله‌ی مادی بعدی‌تان را بخرید، از خودتان بپرسید که آیا تجربه‌ای هست که بتوانید پول‌تان را به جای خرید آن وسیله برای آن صرف کنید.

2. تجربه‌ها کمک می‌کنند هدف و اشتیاق‌هایتان را تعیین کنید.
شکست در صرف پول برای تجربه‌ها به معنی شکست در کشف هدف و احساساتتان است. هدف و احساساتتان همچون قطب‌نمایی در زندگی‌تان باشند. باید شما را هدایت بکنند و فعالیت‌های روزمره‌تان تحت نفوذ داشته باشند.
تجربه‌هایتان لازم نیست گرانقیمت یا عالی باشند و همچنین اهدافتان و احساساتتان لازم نیست به این شکل باشند. اما باید در زندگی‌تان با تجربه‌هایی همصف بشوید که با آنها هماهنگ هستید. به عنوان مثال اگر از ورزش لذت می‌برید و شاید اعتقاد دارید که هدف‌تان در زندگی مبتنی بر ورزش است، در این صورت صرف پول برای شرکت در رویدادهای ورزشی معنی‌دار است. اگر مطمئنید که این خواسته‌ی شماست، تا جایی که می‌توانید درمورد صنعت ورزش یاد بگیرید. در مورد هر اشتیاق دیگری که در زندگی‌تان دارید همین کار را باید کنید.
فرصت‌های پیگیری هدف و اشتیاقتان را از دست ندهید. تجربه‌هایی هستند که برای شما مهم‌اند و درنهایت کمک خواهند کرد که به زندگی‌تان شکل بدهید. از آنها استفاده کنید زیرا همیشه سرمایه‌گذاری‌های بزرگی هستند!

3. تجربه‌ها دیدگاه‌های مختلفی درمورد جهان به شما می‌دهند
شاید برای یادگیری درمورد دیدگاه‌های مختلف درمورد جهان هیچ راهی بهتر از مسافرت نباشد. مسافرت بدون تردید یکی از بهترین روش‌های تجربه‌ی فرهنگ‌ها و هنجارهای اجتماعی مختلف است. مسافرت درسی است که هیچ موقع در کلاس تجربه نمی‌کنید، مهم نیست چه تعداد مکان را مطالعه کنید. و مجبور نیستید نصف دنیا را بگردید تا پی به فواید مسافرت ببرید. تنها یک مسافرت جاده‌ای در تعطیلات آخر هفته، تجربه‌ی جدید و تازه‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهد.
برای درک نگرش جدیدی نسبت به جهان مجبور نیستید مسافرت بروید. صرف زمان در طبیعت می‌تواند بسیار آرامش‌بخش باشد. برخی از صمیمانه‌ترین خاطرات تجربی من مواقعی است که در طبیعت بودم و با تمام وجود زیبایی و شگفتی آن را جذب می‌کردم. تجربه‌هایی مانند این حتی یک سکه هزینه بر شما تحمیل نخواهد کرد اما امکان این را دارند که زندگی شما را تغییر دهند.

4. تجربه‌ها درس زندگی به شما می‌دهند.
تجربه‌ها ارزش سرمایه‌گذاری را دارند زیرا درسهایی از زندگی را به شما یاد می‌دهند که هیچ جای دیگر یاد نخواهید گرفت. مسافرت به مکان‌های جدید شکیبایی، پذیرش، درک و همچنین مهارتهای سازمانی را به شما آموزش می‌دهند. بلیط سمفونی، تئاتر، اپرا یا موسیقی را بخرید تا احساساتتان را در معرض این هنرها قرار بدهید. در موزه‌ها و نمایشگاه‌ها وقت بگذرانید تا اطلاعاتی درمورد تاریخ گذشته یاد بگیرید. با شرکت در رویدادهای ورزشی ببینید ورزشکار بودن چه مقدار فداکاری و تعهد می‌خواهد.
شما عضوی از گونه‌ای هستید که تشنه‌ی تجربه‌هایی است که معنی‌دار و مهم هستند. کار تجربه بیش از حد تنها ارزانی کردن واقعیت‌ها و ارقام به شماست. تجربه‌ها زندگی‌تان را دگرگون می‌کنند. تجربه‌ها به شما آموزش می‌دهند که چگونه فروتن، پرهیزگار و مهربان باشید. این درس‌ها شاید در ابتدا نامحسوس باشند اما دلیل بزرگی هستند که پولتان را صرف تجربه‌ها کنید.

5. تجربه‌ها کمک می‌کنند ابراز تشکر کنید.
تجربه‌هایی که ارزشمند و معنی‌دار می‌دانید، فرصت‌های مناسبی برای شماست تا ابراز تشکر کنید. اگر زندگی‌تان مملو از تجربه‌ها باشد تصور کنید چقدر بابت وجودتان سپاسگزار خواهید بود. تمرین تشکر برای تجربه‌های مهم تغییردهنده‌ی زندگی باعث خواهد شد که بابت تجربه‌های به نظر کوچک و پیش‌پاافتاده احساس سپاسگزاری کنید. ممکن است دچار تغییر الگو شده و تمام تجربه‌ها برای شما تجربه‌های ارزشمندی بشوند.
زندگی همراه با امتنان بهترین راه برای خوشبخت زندگی کردن است. زندگی‌تان را غرق در تجربه‌های ارزشمند کنید و ببینید چقدر احساس بهتری نسبت به زندگی دارد. این امر تصادفی نیست. بی‌دلیل نیست که وقتی به کنسرت یا سینما می‌روید احساس خوشایند و سرزندگی می‌کنید. به این خاطر بابت این تجربه‌ها سپاسگزار هستید که ارزش هزینه‌ی حضور را دارند.

6. تجربه‌ها خاطرات غیرقابل‌فراموش و لذت‌بخش هستند.
برای بسیاری، دلیل اصلی سرمایه‌گذاری روی تجربه‌ها این است که تجربه‌ها رویدادهای فراموش‌نشدنی و مسرت‌بخش هستند. این خاطرات به ویژه زمانی می‌توانند مفید باشند که دوره‌ی سختی را پشت‌سر گذاشته باشید. هیچ موقع ایده‌آل نیست که خودتان را به طور کامل از زمان حال جدا کنید اما داشتن خاطرات لذت‌بخش و صمیمانه برای به یاد آوردن می‌تواند سلامت‌بخش باشد. شاید همچون یادآوری هستند که بدانیم هیچ چیز تا به آن حد که به نظر می‌رسد وحشتناک نیست.
خوشبختی با توانایی‌تان در لذت بردن از تجربه‌های لحظه‌به‌لحظه‌تان ارتباط دارد. چرا این تجربه‌ها را به تجربه‌هایی که فراتر از خرد و کوچک تبدیل نکنیم؟ روی تجربه‌هایی که آنها را گرامی خواهید داشت سرمایه‌گذاری کنید؛ نه تنها در این لحظه بلکه در کل زندگی‌تان.

7. تجربه‌ها هیجان‌انگیز و چالش‌برانگیزند.
تجربه‌هایتان به شمال الهام خواهند داد و در مواقعی شما را مجاب خواهند کرد کاری کنید. اگر این کار را نمی‌کردند، در این صورت شاید چنین زمان و انرژی زیادی را روی صرف آنها نمی‌کردید. صعود به قله‌ی اورست تجربه‌ای است که شاید به خاطر وظیفه‌ی هراس‌انگیزی که مجبور به غلبه بر آن بودید، هرگز فراموشش نخواهید کرد. چالش ذهنی و فیزیکی بالا رفتن از شیب هم برای شما و هم برای دیگران الهام‌بخش است و همزمان، چالش‌برانگیز. قبول چالش یادگیری آلت موسیقیایی یا زبان جدید، چالشی ذهنی است که باعث خشنودی هر کسی می‌شود که به آن پایبند باشد.
الهام گرفتن و غلبه بر موقعیت‌های سخت، کلید رضایت‌تان از زندگی است. چه باور کنید و چه باور نکنید، برای اینکه به پتانسیل کامل‌تان برسید باید تا حد مناسبی انگیزه داشته باشید.
تجربه‌ها سکویی برای دستیابی به حداکثر محدوده‌هایتان هستند.

8. تجربه‌ها برایتان معنی‌دارند یا در غیر این صورت پولی بابت آنها هزینه نمی‌کردید.
در فضای اقتصادی امروزی شاید بیشتر به دنبال راه‌هایی برای کاستن هزینه‌هایتان هستید تا افزایش آن. به همین دلیل پولتان را بابت تجربه‌های جدیدی که برایتان معنی‌دار نیستند هدر نخواهید داد. به همین خاطر بسیار ضروری است که از تجربه‌ها بیشترین سود را ببرید. پولتان را بدون هدف صرف هر فرصتی که در مسیرتان قرار می‌گیرد نکنید؛ بلکه بررسی کنید و تصمیم بگیرید که کدام تجربه‌ها برای شما درست هستند. کدام تجربه‌ها برای رفاه شما اهمیت دارند؟ در اکثر مواقع بلافاصله متوجه خواهید شد و پولی که صرف آنها کنید پولی خواهد بود که به درستی هزینه شده است.
پیش بروید و زندگی‌تان را پر از تجربه کنید. بسیاری از آنها هیچ هزینه‌ای نخواهند داشت. برخی از آنها هزینه‌ی معقولی خواهند داشت و شاید برخی ازنظر مالی پرهزینه باشند اما خاطرات و درس‌های زندگی باارزشی هستند. اگر به دنبال رضایت کامل هستید، همیشه بین این تجربه‌ها و هیجان‌ها و هدفتان پیوند ایجاد کنید. همیشه می‌توانید پولتان روی چیزهای بیشتر اما با خوشبختی محدودتر هزینه کنید یا می‌توانید پولتان صرف تجربه‌های هدفمندی کنید که باعث احساس واقعی لذت خواهند شد.

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید