روش کاهش اثرات منفی استرس در کارمندان تحت فشار

(سیارک) وقتی افراد یک عامل استرس زا را تجربه میکنند که به آنها آسیب میرساند، دچار فشارهایی از لحاظ رفتاری(تمایل به ترک شغل و غیبت)، فشارهای فیزیولوژیکی(مانند افزایش ضربان قلب و فشار خون) و یا پیامدهای فیزیولوژیکی(مانند احساس تنش و نارضایتی) می شوند.
بار مالی داشتن کارمندان تحت فشار آنچنان نجومی است که موسسات برای افزایش دامنه خدمات پزشکی کارمندان خود هزینه میکنند و دچار افت در سوددهی می شوند.
گفته می شود داشتن مهارت های سیاسی می تواند به یکی از دو طریق باعث کاهش اثرات منفی استرس شود.
اول اینکه داشتن مهارت سیاسی در واقع کارمندان را در مقابل استرس ایزوله می کند. دوم اینکه داشتن مهارت سیاسی، مکانیسم مقابله با استرس را برای کارمندان تسهیل می کند.
تئوری های کلاسیک استرس لازاروس و همکاران در سال 1968 بیان می کنند که:

افراد، موقعیت ها و محرک های جدید را ارزیابی می کنند تا تعیین کنند که دچار استرس می شوند یا خیر.

به طور معمول اگر شرایط و محرک های جدید باعث شوند که افراد احساس کنند کنترل خود را از دست داده اند، عوامل استرس زا محسوب می شوند.
گفته می شود داشتن مهارت سیاسی به کارمندان این احساس را می دهد که اوضاع تحت کنترل است.به عنوان مثال پیر وی در سال 2000 ثابت کرد کمتر احتمال دارد مدیرانی که دارای مهارت سیاسی بالایی هستند محیط اطراف خود را تنش زا احساس کنند.

به طور کلی، وقتی افرادی که مهارت سیاسی دارند با موقعیت های جدید مواجه می شوند، احساس نمی کنند که کنترل خود را از دست داده اند چراکه این توانایی را دارند تا موقعیت را به طور دقیق ارزیابی کنند و رفتاری متناسب با آن موقعیت از خود نشان دهند. بنابراین، مهارت سیاسی با احساس تنش و استرس رابطه ی معکوس دارد.

دوم، محققان ثابت کرده اند تنش احساس شده ، در واقع نتیجه ی ناهماهنگی بین تنش های احساس شده و توانایی برای مقابله با تنش های بیان شده است. مهارت های سیاسی می توانند از طریق مقابله با استرس، رابطه ی بین عوامل استرس زا و تنش را تعدیل کنند. وقتی که عوامل استرس زا وجود داشته باشند، مهارت سیاسی با احساس کنترل درونی که به فرد می دهد، مقابله با استرس را تسهیل می کند. فرد قادر خواهد بود به موقعیت خود نگاه کند و اقدام مناسبی برای کاهش تنش انجام دهد.
تحقیقات تجربی از نظریه ی تعدیل استرس به وسیله ی مهارت سیاسی حمایت می کنند. محققان دریافتند کارمندانی که مهارت سیاسی کمی دارند، هنگام مواجهه با عوامل استرس زا فعالیت روانی زیادی را تجربه می کنند. در مقابل، این محققان همچنین دریافتند کارمندانی که مهارت سیاسی بالایی دارند، در مواجهه با عوامل استرس زا ، فعالیت روانی زیادی ندارند. علاوه بر این، محققان دریافتند اشخاصی که دارای سطح متوسطی از مهارت سیاسی می باشند، سطوح بالایی از رضایت شغلی و سطوح پایینی از تنش های کاری را گزارش می دهند. در آخر، پیر وی و همکاراندر سال 2004 دریافتند که مهارت سیاسی رابطه ی بین تعارض نقش و فیزیولوژی و تنش فیزیولوژیکی را تعدیل می کند. به خصوص زمانی که کارمندان احساس میکنند که در محیط کار دارای تعارض نقش هستند، کسانی که مهارت سیاسی بالایی دارند، اضطراب روانی پایین تر، ناراحتی جسمانی کمتر، نرخ ضربان قلب و فشار خونی پایین تر از کسانی دارند که مهارت سیاسی کمتری دارند. ترجمه  itrans.ir

در سیارک بخوانیم:

راهکارهای مناسب برای شاد بودن و کاهش استرس در محل کار 

غذاهای ضد استرس که باید به رژیم غذایی تان اضافه کنید

استرس در دانشجویان پرستاری 

۱۲ راهکار موثر برای از بین بردن استرس در زندگی مشترک 

قلب زنان در مقابل استرس آسیب پذیرتر است 

توصیه‌هایی برای کاهش استرس و پایداری سلامت روان در شرایط بحران

استرس دوره بارداری بر اندازه نوزاد تاثیر می گذارد

آسیب استرس به دندان‌ و فک

روش های از بین بردن استرس

اثرکلمات منفی در افزایش ترشح هورمون استرس

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید