نقد و بررسی انیمیشن بچه رئیس

 

سالانه ده ها انیمیشن توسط شرکت های مهمی چون والت دیزنی، پیکسار و دریم ورکس ساخته می شوند. برخی از آن ها فقط جنبه سرگرم کننده کودکان را دارند و تنها می خواهند که به دنیای خیالی کوکان بال و پرداده و خیالات آن ها را به پرده سینما بکشانند اما برخی اوقات نیز انیمیشن هایی را می سازند که علاوه بر سرگرم کنندگی برای کودکان دارای پیغامی عمیق برای بزرگسالان نیز هست و میتواند نظر بزرگسالان را نیز به خود جلب کند.

تازه ترین انیمیشن کمپانی دریم ورکز (Dream Works ) یعنی بچه رئیس (THE BOSS BABY) سعی کرده است علاوه بر به هیجان در آوردن کودکان، مخاطبان بالای 20سال را نیز به خود جلب کند.

داستان در مورد خانواده خوشبختی است که یک پسر به نام تیموتی دارند. تیموتی در کنار خانواده خود بسیار خوشبخت است و فکر می کند که خودش، پدر و مادرش در کنار هم بسیار کامل هستند و مستحکم در کنار هم می توانند تا ابد زندگی کنند.

انیمیشن می خواهد کامل دنیای کودکانه یک پسر بچه و دیدگاهش نسبت به دنیای اطرافش را نشان دهد. تا این جای داستان تنها ما یک خانواده سه نفره خوشبخت را می بینیم که در کنار این که هم پدر و هم مادر کارمند هستند و برای یک شرکت سگ سازی کار میکنند، وقت زیادی را  نیز برای فرزندشان می گذارند. داستان از آن جایی شروع می شود که پدر و مادر تیموتی میخواهند برای او یک برادر کوچکتر بیاورند که با او همبازی باشد.

بچه در یک روز با هوای خوب با کت و شلوار و کیفی در دست و با تاکسی وارد خانه تمپلتون ها می شود. ورود این عضو جدید باعث می شود که تیم بخش بزرگی از توجه های پدر و مادرش را از دست بدهد. از همان ابتدای کار میان عضو جدید و تیموتی مشکلاتی پیش می آید و تیموتی به شدت از بچه متنفر است و به او برای کت و شلوار پوشیدنش و کیف دستی اش مشکوک است و به پدر و مادر اش هشدار می دهد که این کودک مشکوک است.

اما خانم و آقای تمپلتون چنان غرق کودک تازه وارد می شوند که به حرف های تیم گوش نمی دهند و تمام حرف های او را به پای قوه تخیلش می گذارند. تا این که یک شب زمانی که بچه داستان ما با تلفن صحبت می کند و در مورد ماموریت هایش با شرکت بچه سازی صحبت می کند، تیموتی حرف های اورا می شنود و می فهمد که برادر کوچکتر او در واقع یک مامور مخفی شرکت  بچه سازی است و برای دستیابی به اطلاعاتی امنیتی و مهم آمده که مربوط به شرکتی است که خانم و آقای تمپلتون در آن کار می کنند آمده است. این اطلاعات راجع به سگی است که قرار است آنقدر بامزه باشد که همه در سراسر دنیا دوستش داشته باشندو دیگر نخواهند که بچه داشته باشند و به جای آن از سگی مواظبت کنند که هیچوقت بزرگ نمی شود و برای همیشه کوچک و بامزه باقی می ماند.(سیارک)

اما این تنها یک روی سکه است. با پیشرفتن مسیر داستان با احساسات و عواطف دو کودک سر و کار داریم که یکی کودک است و دیگری تنها قالب یک کودک را دارد و در واقع یک رئیس به دنیا آمده است. آرزو های بزرگ دارد و به همه دستور می دهد و می خواهد مدام با پاشیدن پول هایش به این طرف و ان طرف قدرت و برتری خود را نسبت به بقیه نشان دهد. در این انیمیشن شاهد جدال میان دو شرکت بچه سازی و سگ سازی هستیم که درواقع جدالی بین نگه داری از بچه ها و نگه داری از حیوانات خانگی مانند سگ است. همچنین می خواهد  به بزرگتر ها نشان دهد که زمانی که فرزند دوم وارد خانه می شود فرزند اول چه احساساتی را تجربه می کند و چقدر به توجه نیازمند است و بعد از آمدن فرزند جدید چه می خواهد.(سیارک)

تمامی این مسائل در قالب این انیمیشن گنجانده شده است و سعی شده است به تمام جنبه های آن نگاهی هرچند اجمالی و کوچک بپردازد. هرچند کمی در آن آشفتگی موضوعی و نقش کم پدر و مادر مشاهده می شود اما در کل می توان آن را خوب تلقی کرد. ممکن است با دیدن این انیمیشن احساساتی را تجربه کنیم که روزی نیز خودمان آن ها را تجربه کرده ایم مانند حس تنها شدن، از دست دادن توجه پدر و مادر، احساس تنفر از فرزند تازه به دنیا امده و حتی شور و هیجان صحنه های جاسوس بازی و خیالی دنیای تیموتی تمپلتون .

همین موارد باعث می شود که این انیمیشن مخاطبین بزرگسالی را به خود اختصاص دهد. اما این پایان کار نیست بلکه در پایان انیمیشن نشان می دهد که همه به آن چیزی که می خواسته اند رسیده اند. بچه رئیس به اطلاعات حیاتی و مقام خود رسیده و در عوض تیموتی تمپلتون پدر و مادراش را تمام وقت در اختیار دارد. اما با وجد این که کارکتر ها در جایی که می خواستند ایستاده اند راضی نظر نمی رسند. تیموتی به این نتیجه می رسد که می شود عشق و علاقه را تقسیم کرد و بچه رئیس در میابد که داشتن خانواده، عضو یک خانواده بودن و مورد محبت و توجه واقع شدن تا چه اندازه می تواند شیرین باشد. و در آخر به این نتیجه می رسند که به یک دیگر احتیاج داند. و اینجاست که داستان نشان می دهد که هر شغلی که داشته باشید هر پایه و مقامی که دارید و در هر سنی که باشید خانواده و عشق و علاقه ناشی از وجود آن را نمی توان با هیچ حیوان خانگی و هیچ پست و مقامی جایگزین کرد.(سیارک)

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید