مناسب کردن فضای خانه برای کودکان اوتیستیک


(سیارک) : هر کودکی با کودک دیگر متفاوت می باشد و کودکان اوتیستیک هم از این قاعده مستثنی نمی باشند. بنابراین هر کودک اوتیستیک نیازها و شرایط مخصوص خود را دارا می باشد و شما باید، با در نظر گرفتن ویژگی‌های خاص کودک خود  محیط خانه را برایش مساعد و مناسب کنید.
موارد زیر از سوی نظام سلامت عمومی بریتانیا و انجمن اوتیسم برای خانواده‌هایی که دارای کودکان اوتیستیک می باشند ، توصیه‌ شده است.
۱- ایمنی
 خانه را ایمن نمایید زیرا کودکان اوتیستیک معمولا درکی از خطر ندارند، . رادیاتور شوفاژ، میز یا دیگر وسایل با لبه تیز را جمع کرده و دسترسی به کمد یا اجاق گاز یا هر محفظه‌ای را که در آن اشیاء خطرناک قرار داده اید (مثل قفسه دارو) ببندید، با قفل کنید یا از دستگیره‌های مخصوص استفاده کنید. پریزهای برق را با محافظ مخصوص پوشانده و سیمهای برق هم باید در پوشش مخصوص ودور از دسترس کودک قرار دهید.
۲- پنجره
برخی از کودکان اوتیستیک به صدای کوبیدن یا شکستن شیشه علاقه نشان می دهند. بنابراین  برای پنجره‌های خانه از شیشه نشکن استقاده کنید.
معمولا حواس کودکان اوتیستیک با بقیه تفاوتی هایی را دارا می باشد، مثلا آنها امکان دارد صداهایی را بشنوند یا بوهایی را احساس نمایند که برای بقیه قابل درک نمی باشد. بعضی مواقع این حساسیت حواس باعث آزار این کودکان می‌گردد.
۳-نور
نور مهتابی یا نورهای شدید یا چشمک زن امکان دارد بچه های اوتیستیک را بیازارد. تا جایی که می توانید نور خانه را ملایم و مناسب انتخاب نمایید. از کرکره به خصوص کرکره‌های عمودی پرهیز کرده  زیرا باعث رفتارهای وسواسی می شود. به جای کرکره از پرده استفاده نماید اما سعی کنید که بندهای پرده در دسترس کودک قرار نگیرد.
۴-سر و صدا
برخی کودکان اوتیستیک قادر نیستند مثل دیگر افراد صداهای ناخواسته یا مزاحم را حذف یا فیلتر نمایند. بنابراین تا حد ممکن خانه را در مقابل صدا محافظت نمایید . مثلا موکت بهتر از پارکت صدا را جذب می نماید یا استفاده از پنجره های دوجداره خیلی مناسب تر است.
۵- بو
بوهایی که دیگران اصلا متوجه آن نمی شوند برای کودکان اوتیستیک  بسیار آزاردهنده است. به این موضوع دقت نمایید مخصوصا در مورد استفاده از عطر و خوشبوکننده.
۶-رنگ
اگر کودک اوتیستیک دارید رنگ های تند و محرک  در خانه نداشته باشید، مثلا برای دیوارها از رنگ کرم استفاده کنید (نه مثلا زرد یا سفید). از کاغذ دیواری‌های طرحدار اجتباب نمایید. در کل  سطح دیوارها و وسایل خانه  را تا حد ممکن ساده و بدون طرح تزیین کنید.
۷-وسایل خانه
برای برخی کودکان اوتیستیک باید وسایل خانه را بیشتر در یک طرف قرار دهید نه در وسط و فضای وسط را خالی بگذارید. وسایل کودک را در جعبه‌های بزرگ قرار دهید برای اینکه پخش و پلا شدن این وسایل می تواند باعث حواس پرتی کودکان شود. اگر این جعبه ها را مثلا در جای بلندی بگذارید می‌تواند به کودک اهمیت برقراری ارتباط را یادآور شود چون برای دسترسی به وسایلش باید از کسی بخواهد که آنها را برایش پایین بگذارد.
۸- اتاق خواب
ملافه و روتختی های قابل شستشو، ضد آب و غیر قابل اشتعال و بدون مواد شیمیایی باشند.
۹-دستشویی
برخی کودکان اوتیستیک به آب وسواس نشان می دهند. در این صورت لازک است که قفل مناسب برای دستشویی و حمام نصب نمایید ، گاهی مجبور می شوید جلوی توالت (ایرانی یا فرنگی) مانعی قرار دهید تا در معرض دید و در دسترس نباشد. دمای آب خانه باید طوری تنظیم شود که اگر کودک شیر آب را باز نمود حرارت نامناسب آب او را شوکه ننماید. شاید لازم باشد شیرهایی نصب نمایید که برای این کودکان مناسب باشد، این کار می‌تواند به استقلال کودک کمک کند.
۱۰- اتاق بازی و آرامش
اگر برایتان امکان دارد برای کودک اتاق بازی و آرامش در نظر داشته باشید و آن را با وسایل مناسب تجهیز نمایید. اگر کودک شما فضای باز برای بازی و دویدن ندارد امکان دارد برخی وسایل برای تخلیه استرس و همچنین فعالیت سودمند باشند. بر حسب نیاز کودک وسایل چنین اتاقی متفاوت است اما چند مورد به عنوان مثال در زیر آورده شده است:
آینه نشکن، برای این که کودک بتواند چهره و همچنین احساسات خود را ببیند بدون اینکه برایش خطر داشته باشد، ترامپولین یا کیسه بوکس برای فعالیت فیزیکی داشته باشد یا مجهز به تجهیزات صوتی و تصویری باشید.
فراموش نکنید وسیله‌ای که برای یک کودک مفید است ممکن است برای کودک دیگر مضر باشد. بنابراین برای این که خانه را برای کودک اوتیستیک مناسب کنید حتما با متخصص مشورت کنید.

اختلال طیفی اتیسم - قسمت اول 

اختلال طیفی اتیسم - قسمت دوم

علت ابتلا به اتیسم جهش در یک ژن می باشد

علائم و نشانه های اختلال طیف اوتیسم چیست؟

چه عواملی باعث ایجاد اوتیسم می شود؟

آیا درمان دقیقی برای اوتیسم وجود دارد؟

علایم اوتیسم در سنین 13 تا 24 ماهگی

علایم اوتیسم برای کودکان 2 ساله به بالا

نقاط عطف کودکان دارای اختلال اوتیسم در 25 تا 36 ماهگی و نقش والدین

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید