خوراکی های مناسب دوران بارداری که مادران رعایت کنند

تغذیه در دوران بارداری بسیار مهم است. آیا می دانید باید ها و نباید های تغذیه در دوران باردای و خوراکی های مناسب دوران بارداری چه هستند و از خوردن چه مواد غذایی در دوران بارداری باید جلوگیری کرد ؟

تغذیه در دوران بارداری بسیار حائز اهمیت است. شناخت خوراکی های مناسب دوران بارداری و خوردن غذاهای مفید و درست هم سلامت شما و هم جنین را تضمین خواهد کرد.

وقتی باردار هستید همه می خواهند شما را نصیحت کنند! از دکتر و ماما و دوستان و همسر و والدین تا حتی غریبه هایی که می خواهند تجربه شان را حتما به شما انتقال دهند. در اینجا ما از زبان متخصصان صحبت می کنیم.

در مقاله های قبلی در مورد باید و نباید های نوشیدنی های دوران بارداری صحبت کردیم. اکنون در مورد خوراکی های مناسب دوران بارداری بیشتر بدانید.

  • چیزهایی که بخورید : 

۱ ) حبوبات

حبوبات از بهترین خوراکی های مناسب دوران بارداری هستند. حبوباتی مثل عدس و لوبیا سرشار از مواد مغذی به نام فولات هستند که از ایجاد نقص های زایمان در جنین جلوگیری می کند.

علاوه بر آن حبوبات مقدار زیادی فیبر دارند که می تواند از یبوست های شایع بین خانم های باردار جلوگیری کند.(سیارک)

حبوبات منابع غنی پروتئین گیاهی هستند و باعث احساس سیری می شوند.

۲ ) سیب زمینی  

سیب زمینی خوشمزه و سیرکننده است و به طور قطع در بین خوراکی های مناسب دوران بارداری جای دارد.

سیب زمینی سرشار از ماده ای به نام بتا کاروتن است که بدن آن را به ویتامین A تبدیل می کند. افزایش دریافت ویتامین آ تا ۴۰ درصد برای مادران باردار به شدت توصیه می شود چرا که در سلامت مادر و جنین نقش موثری دارد.

۳ ) انواع توت

توت ها را می توانید به هر غذایی اضافه کنید. توت ها به خاطر مواد مغذی و خواص عالی، قطعا در لیست خوراکی های مناسب دوران بارداری قرار می گیرند. توت ها منابع عالی ویتامین C، فیبر و آنتی اکسیدان هستند. شاخص گلیسمیک (GI) توت ها پایین است. این یعنی خوردن آن ها قند خون را به آرامی و یکنواخت بالا می برند.

می توانید آن ها را به جودوسر برای صبحانه یا ماست اضافه کنید. می توانید آن ها را در اسموتی های خود بریزید یا با بستنی کم چرب نوش جان کنید.

۴ ) گوشت گوساله ی کم چرب

شاید از دیدن این مورد در بین خوراکی های مناسب دوران بارداری تعجب کنید. اما گوشت قرمز منبع خوب آهن است و آهن برای بارداری بسیار مفید است. جذب آهن موجود در گوشت برای بدن آسان بوده و این نکته خوردن چند وعده گوشت کم چربی در هفته را به گزینه ی مناسبی تبدیل می کند.

هم چنین گوشت حاوی پروتئین، ویتامین B6، ویتامین B12،نیاسین و کولین است که همگی برای رشد و ارتقا تکامل مغز بسیار مفید هستند.

برای خوردن گوشت قرمز بهتر است سراغ گوشت گوساله ی کم چربی بروید تا بی دلیل اسید های چرب غیر مفید را به بدن خود وارد نکنید.

۵ ) آووکادو

خوردن آووکادو امروزه خیلی مد شده! اما خانم های باردار نه به خاطر محبوبیت که به خاطر خواص آووکادو بهتر است آن را به برنامه غذایی شان اضافه کنند.

آووکادو حاوی چربی های اشباع نشده خاص، فولات، پتاسیم، ویتامین K، ویتامین E، ویتامین C و مس هست که همگی به رشد و تکمیل پوست، مغز و بافت های جنین کمک می کند از این رو یکی از بهترین انتخابهاست.

آووکادو را می توانید در صبحانه، ناهار و حتی دسر استفاده کنید. با یاد گیری دستور چند غذای ساده با آووکادو می توانید این ماده ی مغذی را به راحتی به سفره ی خود اضافه کنید.

۶ ) ماهی سالمون

ماهی سالمون هم یکی دیگر از خوراکی های مناسب دوران بارداری است که به علت دارا بودن اسید های چرب مفید امگا ۳ رشد و تکامل مغز و چشم نوزاد را ارتقا می دهد.

توجه کنید که برای احتیاط سالمون را خوب بپزید و سپس آن را به صورت تنها یا ساندویچ شده یا با سالاد مصرف کنید.(سیارک)

با یادگیری روش پخت ماهی سالمون در فر می توانید این ماهی مقوی را به طرق مختلف به غذاهایتان اضافه کنید.

  • غذاهایی که  نخورید

 ۱ ) تخم مرغ نپخته

یکی از مهم ترین نکات تغذیه در دوران بارداری، دوری از خوردن موادی است که می تواند مضر باشند.

تخم مرغی که خوب پخته نشده باشد می تواند برای خانم های باردار مضر باشد. تخم مرغ نپخته می تواند در درست کردن بعضی سس های سالاد هم استفاده شده باشد. بنابراین بهتر است همیشه مواد درون سس های آماده را چک کنید یا از کافه و رستورانی که می خواهید در آن سالاد بخورید سوال کنید تا از انتقال هرگونه بیماری جلوگیری کنید.

۲ ) سوسیس، کالباس و گوشت های پروسس شده

گوشت های پروسس شده مثل سوسیس و کالباس جایی در لیست خوراکی های مناسب دوران بارداری ندارند. این مواد غذایی می توانند آلوده به لیستریا که یک نوع باکتری خطرناک است باشند. این باکتری در موارد نادر می تواند حتی منجر به افتادن بچه شود. کنار گذاشتن هر گونه مواد پروسس شده از جمله سوسیس و کالباس می تواند گزینه ی امنی باشد که ذهن شما را نیز آرام خواهد کرد.

۳ ) انواع خاصی از ماهی

بعضی ماهی ها مثل سالمون می تواند گزینه ی خوبی برای تغذیه در دوران بارداری باشد. اما همه ی ماهی ها جز خوراکی های مناسب دوران بارداری نیستند. بهترین راه مشورت با دکتر و مشخص کردن انواع ماهی مناسب برای این دوران است.

بعضی ماهی ها ممکن است میزان بیشتری جیوه در خود داشته باشند که برای جنین خطرناک است.

۴ ) جوانه ی خام گیاهان

جوانه ممکن است به نظر مقوی و سالم بیاید و فکر کنید از خوراکی های مناسب دوران بارداری است. اما جوانه های گیاهان ممکن است حاوی پاتوژن هایی باشد که باعث انتقال بیماری های تغذیه ای در مادران باردار شود.

می توانید برای کم کردن خطر، جوانه ها را قبل از مصرف بپزید.

اگر شما همواره تغذیه سالم و متعادلی دارید، احتمالا لازم نیست تغییر خاصی در برنامه تغذیه در دوران بارداری خود ایجاد کنید. تنها کافیست نکات مهم را در مورد تغذیه خود رعایت کنید تا از هر گونه بیماری احتمالی دور باشید. با شناخت خوراکی های مناسب دوران بارداری می توانید سلامت خود و جنین را در طول این دوران مهم و دوست داشتنی حفظ کنید.(سیارک)

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید