دموی قابل بازی سکیرو: سایه ها دو بار می میرند در نمایشگاه گیمز کام 2018

«سکیرو: سایه ها دو بار می میرند (Sekiro: Shadows Die Twice)» نام عنوان جدیدی است که سازندگان سری بازی محبوب Dark Souls (ارواح تیره) در حال کار کردن بر روی آن هستند و عنوان جدیدی است که سر و صدای زیادی به راه انداخته است. این گونه به نظر می رسد که فضا و مکانی که بازی در آن جریان دارد همانند پروژه های دیگر استودیوی بازی سازی فرام سافتور (FromSoftware) تنش انگیز و کاملا منحصر به فرد است و تنها بازیکنانی قادر خواهند بود در این مکان دوام بیاورند که به اندازه کافی صبور بوده و از اشتباهات خود درس بگیرند. مطمئنا پروژه جدید استودیوی بازی سازی فرام سافتور بر اساس تجربیاتی ساخته شده است که طی فعالیت ده ساله اخیر شان در صنعت بازی سازی به دست آورده اند و مطمئنا تجربه ای منحصر به فرد برای بازی کنان به ارمغان خواهد آورد. ناگفته نماند که بازی سکیرو: سایه ها دو بار می میرند، گیم پلی متفاوتی از بازی های محبوب نقش آفرینی Dark Souls و یا Bloodborne دارد (بازی هایی که سرعت کم شخصیت بازی در آن ها سبب چالش بر انگیز تر شدن بازی می شد) و این گونه به نظر می رسد که سازندگان بازی قصد دارند بیش از هر چیز دیگری بازی سبک و سیاق بازی های هیجان انگیز موفق گذشته را داشته باشد. با سیارک همراه باشید تا اطلاعات دقیق تری در خصوص این بازی در اختیار تان قرار دهیم.

در «سکیرو: سایه ها دو بار می میرند» علاوه بر وسایل منحصر به فردی که برای کار های گوناگون در نظر گرفته شده اند، یک شمشیر برنده در اختیار خواهید داشت؛ حال به این امکانات هوش و چابکی سرشار یک نینجا را نیز اضافه کنید و در نهایت به شخصیت اصلی بازی خواهید رسید که کنترل اش بر عهده بازی کن خواهد بود. این گونه به نظر می رسد که دشمنان شخصیت اصلی بازی تنها با چند ضربه می توانند او را از پای در آورند. پیش از آن که بازی در نمایشگاه گیمز کام سال جاری به نمایش در آید، تریلر هایی از آن منتشر شده بود و در آن ها می شد به خوبی شاهد سبک منحصر به فرد درگیری های طراحی شده در بازی و نیز مخفی کاری های آن بود. البته به وسیله همین تریلر ها و اخبار منتشر شده بود که می شد ایده ای کلی از این مطلب به دست آورد که سازندگان سری بازی Dark Souls چگونه خواهند توانست سبک و سیاق منحصر به فرد آن سری بازی را در بازی هیجان انگیز و مخفی کاری جدید شان پیاده کنند.

داستان بازی، برداشتی است کاملا خیال پردازانه از دوران سنگوکو های ژاپنی در حوالی سال های 1500 میلادی. شخصیت اصلی بازی که بازی کن کنترل او را بر عهده خواهد گرفت، شینوبی نام دارد. شینوبی در ابتدای بازی به طور سهمگینی از رقیب سامورائی اش شکست می خورد و این درگیری مهلک به قیمت از دست دادن دست چپ اش برای اش به اتمام می رسد. البته شینوبی نا امید نمی شود و خود را تسلیم مرگ نمی کند؛ پس از مدتی راهبی بسیار مرموز دستی جدید به او می دهد و برای اش لقب «گرگ یک دست» را در نظر می گیرد. در نهایت شرایط به گونه ای پیش می رود که شینوبی دوباره سر پا می شود و از این نقطه بازی به بعد، بازی کن کنترل شینوبی را در اختیار خواهد داشت و مأموریت اصلی او گرفتن انتقام از سامورائی ای است که از او شکست خورده و نیز از بین بردن افراد اش که در سرزمین شان جولان می دهند. اما بازی کن در حال پیش بردن روند داستانی بازی متوجه خواهد شد که مسئله به سادگی گرفتن انتقام و از بین بردن چند سامورائی نیست و در حقیقت با جانوران خطرناک و هیولا های عجیب تری مواجه خواهد شد. این ها همه حاکی از آن خواهد بود که تهدید جدی تر و خطرناک تری شینوبی را دنبال می کند و باید با تمام وجود خود را برای مقابله با آن ها آماده کند.

بر خلاف عناوین گذشته ای که استودیوی بازی سازی فرام سافتور به خاطر آن ها شهرت یافته است، سکیرو: سایه ها دو بار می میرند روایت گر داستان شخصیتی است که بازی کن اطلاعاتی در خصوص زندگی او و چند و چون شخصیت اش به دست خواهد آورد و نیز همان گونه که پیش از این نیز عنوان شد، گیم پلی معمول سازندگان بازی این استودیو دست خوش تغییر شده و در این بازی شاهد هیجان و درگیری های چالش انگیز تری خواهیم بود. البته این گونه به نظر می رسد که سازندگان بازی قصد دارند برخی از المان های به کار گرفته شده در سری بازی های پیشین خود را در این بازی تکرار کنند و به طور کلی می توان گفت که پروژه جدید شان در عین تفاوت های شایانی که با بازی های پیشین خواهد داشت، از برخی المان ها شان بهره خواهد گرفت. کارگردان این پروژه  هیدتاکا میازاکی است که کارگردانی و ساخت سری بازی های دیگر این استودیو را نیز به عهده داشته است.

به طور کلی اگر بخواهیم ژانری به خصوص برای این عنوان جدید در نظر بگیریم، باید عنوان کنیم که بازی اکشن و در عین حال مخفی کاری خواهد بود. در بسیاری از درگیری ها شاهد بوده ایم که بازی کن باید دشمنان از همه جا بی خبر اش را از پای در آورد و یا این که خود را از دسته های چند نفره دشمنان مخفی نگاه دارد. قابلیت جدیدی که در این بازی شخصیت اصلی از آن بهره می گیرد، چنگک یا قلابی است که به همراه دارد و بازی کن به وسیله آن قادر خواهد بود گرگ یک دست را از ساختمان ها و صخره ها بالا ببرد و این مسئله می تواند تأثیر شگرفی بر بقای شینوبی در دنیای خطرناکی که در آن زندگی می کند داشته باشد. البته همانند بازی های مخفی کاری مطرح دیگر، بازی کن در انتخاب بین چگونگی پیش بردن بازی آزادی عمل خواهد داشت و می توان به جای استفاده از المان های مخفی کاری، وارد درگیری تن به تن با دشمنان شد، اما طراحی بازی به گونه ای است که این کار کمی دشوار می شود، چرا که بیشتر مناطق بازی پر از محافظان دشمن است و به محض شروع درگیری جان شینوبی از دور و نزدیک در معرض تهدید قرار می گیرد. دشمنان بازی در این پروژه جدید بسیار خشن بوده و ترجیح می دهند در گروه های چند نفره حرکت کنند.

یکی از مطالبی که در خصوص شخصیت اصلی بازی بسیار جلب توجه می کند، قابلیت تطبیق پذیری او با شرایط مختلف بازی است و بازی کن در همان ابتدای بازی باید تمامی مهارت های لازم در خصوص استفاده از امکانات گوناگون شینوبی را به دست آورد. شینوبی می تواند در بازی پنهانی حرکت کند، از دیوار ها و صخره ها بالا برود و حتی از برخی نقاط بپرد؛ این گونه مهارت ها باعث شده تا شخصیت اصلی بازی قابلیت تطبیق پذیری بالایی پیدا کند و می توان به این وسیله از بالا به دشمنان نگاه کرد و مکان هایی را کشف کرد که روی زمین از دید پنهان خواهند ماند. با این حال، شاید بتوان عنوان کرد که مهمترین و حیاتی ترین وسیله مورد استفاده شینوبی دستی است که آن راهب به جای دست اصلی اش برای اش کار گذاشته است. قابلیت های گوناگونی به وسیله این دست برای شینوبی قابل استفاده خواهند بود: قابلیت هایی چون خاموش کردن آتش، کور کردن دشمنان و یا رها کردن تبری بسیار بزرگ به وسیله دست مصنوعی و از بین بردن نیرو های دفاعی دشمن (و نیز قابلیت های دیگری که در طول بازی به مرور امکان پذیر خواهند شد؛ مانند آتشین کردن شمشیر که به قدرت آن خواهد افزود).

همانند سری بازی محبوب این استودیوی بازی سازی، Dark Souls، مرگ در بازی سکیرو نیز نقش و تأثیری  بسیار مهم خواهد داشت. گرگ یک دست بازی مبارزی بسیار قابل است و تمامی امکانات و مهارت هایی که در اختیار دارد به او این امکان را می دهند که بیشتر دشمنان خود را با یک ضربه از پای در آورد، با این وجود، شینوبی به همان اندازه نیز آسیب پذیر است. البته او این توانایی را دارد که در مقابل گروه ها و دسته های چند نفره دشمنان اش به پیروزی رسیده و همه آن ها را از پای در آورد، با این وجود، هوشمندانه تر آن است که از درگیری خود داری کند. برای نمونه می توان صحنه ای را مثال زد که در آن بازی کنی در حال بازی نسخه دمو وارد منطقه ای می شود که دشمنان اش در حال حمل کردن غولی به زندان هستند و شروع به کشتن یکی یکی محافظان می کند و نهایتا سبب می شود آن غول از چنگ تعداد اندک محافظ باقی مانده رهایی یابد و خود شینوبی را به قتل برساند.

سکیرو بازی چالش انگیزی است و در آن به کرات خواهید مرد. اما همان گونه که از نام بازی بر می آید، مفهوم مرگ گسترده تر از آنی است که به نظر می رسد؛ شینوبی قابلیت دیگری نیز در این بازی دارد که از آن با نام قابلیت رستاخیز یاد می شود و به گونه ای یک بازیابی برای شینوبی است: به عبارت دیگر شینوبی معجون به خصوصی در اختیار دارد (نهایتا دو معجون می تواند به همراه داشته باشد و یافتن آن چندان کار ساده ای نخواهد بود) که به واسطه آن قادر خواهد بود پس از مدتی همان جایی که جانش را از دست داده است، دوباره زنده شده و مخفی شود و به ادامه بازی بپردازد. در بیشتر مواقع شرایط به این گونه خواهد بود که باید صبر کنید تا دشمن از نزدیکی شما به نقطه ای دیگر رود و سپس زنده شده و او را مخفیانه به قتل برسانید. البته برخی از دشمنان تان سخت گیر تر از آن اند که کنار بروند و نزدیک جسد تان باقی خواهند ماند؛ به این معنی که باید مرگ را پذیرفته و به نزدیک ترین محلی باز گردید که پیش از شروع کاری به خصوص در آن بودید. این نکته را هم باید به خاطر داشته باشید که همانند سری بازی Dark Souls، هر بار که می میرید و یا بازی را ذخیره می کنید، تمامی دشمنانی که در منطقه ای به خصوص کشته بودید، زنده خواهند شد.

دشمن دیگری که در طول بازی با آن مواجه می شوید و در نوع خود نبردی است هیجان انگیز، افسران عالی رتبه تری هستند که در مسیر تان قرار می گیرند و یکی از دشمنان خطرناک شما در طول بازی خواهند بود. نبرد با این افسران بیش از آن که استفاده از قدرت و زور بازو باشد، محکی است بر سرعت واکنش و هوش بازی کنی که کنترل شینوبی را در اختیار دارد و کمی دشوار تر از درگیری با سایر دشمنان خواهد بود. درگیری با این افسران تا حدود زیادی به مهارت های تان در مخفی کاری نیاز خواهد داشت؛ به عبارت دیگر باید هر چه سریع تر اقدام به شناسایی نقاط ضعف دشمن خود کرده و او را از پای در آورید. سیستم جدیدی نیز برای این بازی در نظر گرفته شده است که به وسیله آن با هر ضربه مهلکی که وارد می آورید، و یا دفاع به موقعی که انجام می دهید، روحیه دشمن خود را تحت تأثیر قرار داده و او را عصبانی می کنید. زمانی که چند بار عصبانی می شوند (قسمتی وجود دارد که با عصبانی شدن شان پر می شود)، حالتی شبیه به سرگیجه پیدا می کنند و خواهید توانست ضربه ای مهلک بر آن ها وارد آورید. این را هم باید به خاطر داشته باشید که افسران می توانند همین کار را با شما بکنند و تنها به یک ضربه در این حالت نیاز است تا شینوبی جان خود را از دست بدهد.

در همین دموی کوتاهی که از گیم پلی بازی در دسترس قرار گرفت، مسائل زیادی وجود داشت که همه را شگفت زده کرد. برای نمونه بازی کن زمانی که از قلعه ها عبور می کند به منطقه ای می رسد که توسط ماری عظیم الجثه محافظت می شود و برای ادامه مسیر حتما باید از آن مار عبور کند؛ بنا بر این باید حرکات و پرش ها را به گونه ای تنظیم می کرد که از ضربات مار در امان بماند. پس از آن نیز بازی کن با غولی درگیر می شود که برای این نسخه دموی بازی در نظر گرفته شده بود؛ صحنه درگیری روی پلی است که اطراف اش را درختان قرمز رنگ پوشانده است و به راستی یکی از زیباترین صحنه های دموی بازی بود. نام غولی که بازی کن با آن درگیر می شود راهب نفرین شده است و درگیری طی چند مرحله مختلف جریان پیدا می کند و بازی کن طی این مراحل مجبور می شود از تمامی مهارت های مختلف شینوبی بهره بگیرد (حتی گاهی باید از بلندی ها بالا رود تا از ضربات راهب در امان بماند). مطمئنا سخت ترین درگیری در طول کل دموی بازی همین درگیری با غول بازی بود و بسیاری توان شکست دادن اش را نداشتند.

پس از تجربه این دموی چند دقیقه ای از بازی می توان عنوان کرد که المان هایی از بازی Dark Souls در این پروژه جدید نیز وجود دارند، با این حال، قابلیت های و نکاتی نیز هست که منحصر به خود بازی است و تجربه ای جدید به ارمغان می آورد. یکی از نکاتی که به هنگام انجام بازی های Dark Souls و یا Bloodborne وجود دارد، احساس ترس و تنشی است که در سر تا سر بازی بر بازی کن حاکم می شود؛ سکیرو نیز از این حیث تا حدودی به این بازی های پیشتاز وفادار مانده است، اما مهارت ها و امکاناتی که در اختیار شخیت اصلی بازی قرار دارد، کمی اعتماد به نفس و تسلط بیشتری به بازی کن خواهد داد. با تمام این تفاسیر هنوز باید منتظر نسخه اصلی بازی بمانیم و ببینیم ترکیب مخفی کاری و بازی هیجانی چگونه در کنار المان های نقش آفرینی استودیوی بازی سازی فرام سافتور جواب گو خواهد بود. نا گفته نماند که بازی برای کنسول ها و نیز کامپیوتر های شخصی در نظر گرفته شده است.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید