ده اعتیاد شگفت انگیز

آیا امکان دارد شما هم گرفتار شده باشید؟ 


1-گوشی های هوشمند
نمی توانید آن را ترک کنید، می توانید؟ هر موقع همراهتان است و هر دقیقه آن را چک می کنید. بیش از حد با آن درگیر هستید طوری که آخر هفته هم نمی توانید کنار بگذارید. با دریافت پیغام یا پستی از فردی مایلها دور، فراموش می کنید که مردم در حال خوردن شام هستند. هنوز تحقیقات زیادی در این مورد وجود ندارد اما محققان در جستجوی این هستند که آیا دستگاه‌های مورد علاقه شما، شما را معتاد دیجیتالی می کند یا نه.
2-کافئین
آیا شما صبح ها عادت به خوردن کافئین دارید؟ این لزوما اعتیاد نیست اما اگر در تلاش برای حذف آن از زندگی خود باشید، امکان دارد موجب اضطراب و سردرد جدی شود. که ترک اعتیاد نامیده می شود.
3-شکلات و شیرینی‌های دیگر
گاهی اوقات شما مجبور به خوردن آن هستید. و امکان دارد قادر به متوقف کردن آن نباشید. احساس بدی ندارید- غذاهای پرکربوهیدرات، چربی و قند می توانند مانند مواد مخدر، مغز را تحت تاثیر قرار دهند. اشتیاق برای خوردن میلک شیک آنهم هر از گاهی بدین معنی نیست که شما به آن معتاد شده اید. اما شیرینی دوستی شما می تواند از کنترل خارج و منجر به مشکلات سلامتی گردد.
4-خرید
ما بعضا چیزهایی را می‌خریم که واقعا به آن نیازی نداریم. در صورتی که چنین کاری را زیاد انجام دهیم، آنچه که در واقعیت رخ می دهد دوپامین است، یک احساس خوب شیمیایی برای مغزتان. نیز می تواند به معنی مشکل کنترل هیجان و یا مشکلات تشویشی باشد. رفتن بسیار زیاد به فروشگاه ها -یا کلیک کردن زیاد روی دکمه خرید آنلاین- می تواند مشکلات مالی، حقوقی و اجتماعی ایجاد کند.
5-قمار
بیش از 8 میلیون آمریکایی این مشکل را دارند. چه به صورت حضوری چه به صورت آنلاین، اسلات ماشین یا جدول پوکر، که موجب دوپامین مغز شما شده و شما را برای مدتی شاد می کند. اما اگر شما بانوی شانس را نداشته باشید؛ قمار، مال، شغل و زندگی خانوادگی شما را در بد شرایطی قرار خواهد داد.
6-جراحی پلاستیک
برای برخی از افراد جراحی پلاستیک حد و اندازه ندارد. دلیلش این است که بسیاری از آنها «اختلال بدشکلی بدن» دارند و غرق در عیوبی هستند که در خود می بینند. این مشکل، معلول همان مواد شیمیایی در مغز است که نقش اعتیاد را بازی می کند. (سیارک)
7-برنزه کردن
اعتیاد به خورشید؟‌ درست است. اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید، در بدن شما مواد شیمیایی را وارد می کند که اندورفین نامیده می شود. آنها می توانند موجب احساس خوب در شما شوند اما خطراتی از جمله آفتاب سوختگی، تاول و سرطان پوست را هم بهمراه دارند. برخی از پوست پیرهای داخلی یا خارجی چنین مشکلی دارند. برخی دیگر نیز امکان دارد بعلت وسواس یا اختلال بدشکلی بدن اینچنین باشند.
8-ورزش
احتمال عادت کردن به یک ورزش وجود دارد، اما در خود آن فعالیت معتاد نمی‌شوید. ورزش به یادگیری مغز شما کمک می کند، و به بهبود آن سرعت می‌بخشد. اما در صورتی که بیمار یا مجروح باشید، مجبورید تا قادر به گفتن «نه» به پدیده سرخوشی دونده حاصل از اندروفین باشید. بعلاوه امکان دارد بهم زدن عادت جدیدی که با این فعالیت شروع شده سخت‌تر باشد.
9-رسانه‌های اجتماعی
آیا وقت زیادی را در فیسبوک یا توییتر می‌گذرانید طوری که حس می کنید به آن معتاد شده‌اید؟ مطالعات جدید نشان می دهند که احتمالا حدود 10٪ از کاربران رسانه‌های اجتماعی واقعا معتاد شده‌اند. قرار گرفتن تصادفی پست ها مغز شما را تحت تاثیر قرار می دهد مانند کاری که کوکائین انجام می دهد. به اشتراک گذاری جزئيات در مورد خودتان با دیگران نیز حس مثبت شما را طوری تشدید می کند که شما را تشویق به ادامه این کار می نماید.
10-ارتباط جنسی
نمی‌توانید داشتن رابطه جنسی‌تان را متوقف کنید- یا به دنبال پورنو هستید؟ آن را زیاد انجام می‌دهید و لذت کمی می‌برید و در عین حال ریسک زیادی را قبول می کنید؟ این امکان وجود دارد که میل جنسی شما قوی باشد. اما رسما نمی توان گفت اعتیاد است بلکه چیزی وجود دارد که به آن اختلال میل جنسی گفته می‌شود. اگر شما چنین اختلالی دارید، مغز شما مانند فرد استفاده کننده از مواد مخدر یا قمار عمل خواهد کرد.
چگونه اعتیاد شروع می‌شود؟‌
هر چیزی که روی خلق و خوی شما اثر داشته باشد، می‌تواند اعتیادآور باشد. خوددرمانی می تواند جهت مدیریت این مشکل به شما کمک کند. سزای دیدن پیغامی مورد پسند، یک جفت کفش مناسب، یا نقش عدد هفت بعنوان عدد شانس این است که شما را مشتاق به درخواست بیشتر از آنها می کند. این منجر به این می شود که نتوانید بدون آن زندگی کنید.
آیا تمامی اعتیادها یکسان هستند؟
آیا اعتیاد به خرید یا ارسال پیامک با اعتیاد به مواد مخدر یا الکل یکی است؟‌می‌دانیم که امکان دارد تمامی اینها مغز شما را به شیوه‌هایی یکسان تحت تاثیر قرار دهند. اما دانشمندان هنوز در باره میزان این شباهت به توافق نرسیده‌اند. اگر احساس می کنید که عادتی دارید و آن خارج از کنترلتان شده است، با یک دکتر یا تراپیست مشورت نمایید.(سیارک)

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. 

ترجمه توسط itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید