علائم آلودگی به شپش

 

شپش

شپش ها، حشرات کوچکی هستند که در بدن انسان ها زندگی و از خون آنها تغذیه می کنند. 
سه نوع مختلف از شپش در بدن انسان ها زندگی می کنند:
شپش سر معمولا در موی سر، اغلب در پشت گردن و پشت گوش پیدا می شود. شپش سر در کودکان مدرسه ایِ پیش دبستانی و ابتدایی شایع است. بزرگسالان نیز می توانند دچار آنها شوند، به خصوص بزرگسالانی که با کودکان زندگی می کنند.
• شپش عانه (شپش ناحیه ی تناسلی)، همچنین شپش خرچنگی نامیده می شود، معمولا در ناحیه تناسلی یافت می شوند. اما آنها همچنین ممکن است در موهای صورت، در مژه، ابرو، در زیر بغل، در موی قفسه سینه، و به ندرت در پوست سر، یافت شوند.
شپش بدن در درزهای لباس زندگی و تخم گذاری (nits) می کنند. آنها تنها زمانی که تغذیه می کنند روی بدن هستند.

چه چیزی باعث آلودگی با شپش می شود؟

شپش بدن یا شپش سر به راحتی از فردی به فرد دیگر از طریق تماس نزدیک و یا از طریق اشتراک لباس و یا وسایل شخصی (مانند کلاه یا برس های مو) پخش می شود. شپش نمی تواند پرش یا پرواز کند.

علائم آلودگی به شپش

نشانه های خاموش که ثابت می کنند شپش سر یا شپش بدن دارید

معمول ترین نشانه ی شپش، خارش است. علائم مختلفی بسته به اینکه کدام نوع از شپش را دارید، وجود دارند.
• شپش سر هیچ علائمی در ابتدا ایجاد نمی کند. خارش در پوست سر ممکن است هفته ها و یا حتی ماه ها پس از اینکه شپش شروع به تخمگذاری نماید، شروع شود. خارش می تواند پوست سر را زخم و پوست زخم شده ممکن است سبب تراوش مایعی روشن یا خشک شدن پوست سر شود.
• شپش عانه سبب خارش شدید می شود. گزش آنها ممکن است سبب علائم کوچکی شود که مانند کبودی بر روی نیم تنه، ران، یا بازوها به نظر می رسد. اگر شپش عانه بر روی مژه ها قرار گیرند، لبه های پلک ممکن است پوست دار شوند. شما ممکن است شپش و تخم های آنها را در قاعده ی مژه ببینید.
• شپش بدن باعث خارش بسیار بد، به خصوص در شب می شود. زخم های خارش دار در زیر بغل و بر روی کمر، نیم تنه، و مناطق دیگری که در تماس با درز لباس است، ظاهر می شود. شپش و تخم ها (رشک ها) ممکن است در درزهای لباس فرد پیدا شود اما معمولا بر روی پوست دیده نمی شود.
خارش شدید می تواند سبب یک عفونت پوستی شود. در موارد بسیار شدید از شپش سر، در مناطق آلوده شده توسط شپش، موها ممکن است بریزد، و پوست تیره تر شود.

آلودگی شپش چگونه تشخیص داده می شود؟

یک پزشک معمولا می تواند با نگاه کردن دقیق به شپش های زنده و تخم های آنها در موی سر شما بگوید که شما شپش دارید یا نه. پزشک همچنین ممکن است به کمک یک شانه ی دندانه ریز، موهای شما برای پیدا کردن شپش نگاه کند. او ممکن است در زیر میکروسکوپ شپش یا تخم ها را نگاه کند.
پزشک شما همچنین می تواند شپش عانه و شپش بدن را با نگاه کردن دقیق به بدن یا لباس تان پیدا کند.

چگونه درمان می شود؟

شپش خود به خود از بین نمی رود. مطمئن شوید هر درمانی که می توانید را برای مبارزه با شپش و جلوگیری از گسترش آن انجام دهید.
رایج ترین درمان یک کرم بدون نسخه یا تجویزی، لوسیون، یا شامپو است. شما آن را بر روی پوست و یا پوست سر قرار میدهید تا شپش ها و تخم ها کشته شوند. در برخی موارد، ممکن است برای بار دوم نیاز به درمان داشته باشید تا مطمئن شوید که تمام تخم ها مرده اند. اگر دو یا چند درمان اثر نکردند، دکتر شما ممکن است یک داروی متفاوتی را تجویز کند.
همچنین شستن لباس و لوازم خواب در آب بسیارگرم مهم است و به خلاص شدن از شر شپش کمک می کند.
خارش در برخی از افراد همچنان به مدت 7 تا ۱۰ روز پس از کشته شدن شپش ها و تخم ها ادامه دارد. کرم های استروئید و یا لوسیون کالامین می تواند خارش را کاهش دهند. اگر شما خارش شدید دارید، می توانید قرص های آنتی هیستامین را امتحان کنید. اما به فرزندان خود آنتی هیستامین ندهید مگر اینکه قبلا با پزشک هماهنگ کرده باشید.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام