مواد و محصولات خانگی که بهتر است دور ریخته شوند

خطراتی در خانه هر فردی وجود دارند که به احتمال زیاد از آن ها غافل می ماند و توجهی به آن ها نمی شود. متأسفانه، بیشتر این خطرات به گونه ای هستند که فرد کنترلی بر آن ها ندارد و اجتناب ناپذیرند، با این وجود بسیاری از آن ها را می توان کنترل کرد. برای این که بتوانیم افراد خانواده خود را از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی موجود در محصولات پاک کننده، اسکاچ های آشپزخانه، شمع های خوشبو و سایر محصولات این چنینی حفظ کنیم، لازم نیست به یک دوستدار تمام عیار محیط زیست بدل شویم و تنها کسب اطلاعاتی جزئی در این خصوص و اتخاذ تدابیری برای دور نگاه داشتن آن ها از دسترس افراد خانواده کفایت می کند. بنا به اطلاعات منتشر شده توسط مرکز تحقیقات در خصوص مواد شیمیایی و بیماری ها، این گونه محصولات موجود در خانه در نهایت می توانند اختلالاتی چون نازایی، سرطان، آسیب به بافت کلیوی و ... را سبب شوند. با سیارک همراه باشید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیارتان قرار دهیم.

مسواک

اگر بیش از یک ماه از آخرین باری که مسواک جدید تهیه کرده اید می گذرد، بهتر است آن را دو انداخته و جایگزینی برای آن بخرید. بنا به اطلاعات مرکز سلامت دندان آمریکا البته می توان بین سه تا چهار ماه یک مسواک را نگاه داشت و حداکثر زمان تأیید شده برای استفاده از یک مسواک توسط این سازمان سه الی چهار ماه است. قسمت برس مانند روی مسواک، به مرور زمان ساییده شده و تأثیر اولیه خود را از دست می دهد؛ در حقیقت پس از مدتی دیگر قدرت پاک کنندگی اولیه خود را نخواهد داشت. بهتر است تا جایی که برای تان مقدور است از مسواک هایی استفاده کنید که در پوشی برای محافظت شان از آلودگی در نظر گرفته شده است و نیز زود به زود مسواک خود را تغییر دهید. این نکته را هم در خاطر داشته باشید که مسواک های مخصوص کودکان بیشتر از مسواک های بزرگ سالان به تجدید دوباره احتیاج پیدا خواهند کرد.

آلوده ترین نقاط در خانه که معمولا از چشم پنهان می مانند 

اسکاچ ظرف شویی

بسیاری بر این باور اند که اسکاچ یا اسفنجی که برای شستشوی ظروف آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرد، آلوده ترین وسیله ای است که در آشپزخانه وجود دارد (اگر آلوده ترین وسیله کل خانه نباشد). شاید این مسئله به نظر تان نا خوشایند بیاید، با این وجود بهتر است بدانید که اسفنج یا اسکاچ آشپزخانه بعضا می تواند تا دویست برابر نشیمن گاه سرویس بهداشتی آلوده تر باشد؛ حتی باکتری ای در آن وجود دارد با نام کامپیلوباکتر که می تواند در نهایت سبب فلج شدن افراد شود. بنا به تحقیقات صورت گرفته در این خصوص، در هر اینچ مربع از اسکاچ یا اسفنج ظرف شویی، چیزی حدود ده میلیون باکتری گوناگون وجود دارد و این در حالی است که این رقم برای پارچه ای که با آن ظروف را خشک می کنید، تا یک میلیون عدد کاهش می یابد. نوعی باکتری به خصوص در گوشت خام وجود دارد که بسیار خطر ناک است و به طور معمول در شرایط مرطوب امکان رشد و تکثیر می یابد (اسکاچ یا اسفنج از این لحاظ ایده آل به شمار می روند). هفته ای یک بار (یا طی بازه زمانی نزدیکی به این میزان) اقدام به عوض کردن اسکاچ یا اسفنج ظرف شویی خود کنید.

پاک کننده های فر

مشکلی که در خصوص این گونه دستمال ها وجود دارد سدیم هیدروکسیدی است که روی آن ها باقی می ماند. این همان ماده ای است که در مواد شیمیایی ای که به منظور باز کردن گرفتگی لوله های حامل آب استفاده می شوند نیز وجود دارد. این ماده شیمیایی بعضا می تواند خطر ساز باشد و در صورتی که در تماس مستقیم با پوست بدن قرار گیرد، سبب قرمز شدن و سوختگی های موضعی می شود. اگر به گونه ای با مواد غذایی در تماس قرار گرفته و وارد بدن شود می تواند بسیار سمی و خطر ناک باشد. برای باز کردن لوله ها هم می توان از ترکیب آب داغ و سرکه استفاده کرد. سی دقیقه پس از آخرین استفاده خود از سینک ظرف شویی یا دست شویی، این ترکیب را داخل راه آب ریخته و کمی صبر کنید تا تأثیر خود را بگذارد.

خوشبو کننده های هوا

مشکلی که در خصوص خوشبو کننده های هوا وجود دارد و آن ها را خطر ساز می کند، فتالات (نوعی ترکیب شیمیایی) موجود در آن ها است. قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض این ماده شیمیایی می تواند مشکلاتی در خصوص هرمون های موجود در بدن به وجود بیاورد. بنا به تحقیقات انجام گرفته در این خصوص و اطلاعاتی که در دسترس است، از عوارض جانبی ای که قرار گرفتن مردان در معرض این ماده شیمیایی برای شان به همراه خواهد داشت می توان به کاهش تعداد و کیفیت اسپرم های شان اشاره کرد. علاوه بر این سرطان بیضه نیز از دیگر اختلالاتی است که قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض این ماده شیمیایی می تواند برای مردان به همراه داشته باشد. این نکته را به خاطر داشته باشید که فتالات بعضا به اندازه ای می تواند خطر ساز باشد که شرکت های تولیدی مواد خوشبو کننده از درج نام آن در ترکیبات محصول شان خود داری می کنند.

ده خطر پنهان موجود در خانه که سلامت افراد را تهدید می کند 

برخی از محصولات آرایشی

بیشتر محصولات آرایشی ای که توسط خانم ها مورد استفاده قرار می گیرند، عمری بیست و چهار ماهه دارند؛ برای محصولاتی چون ریمل مژه و ابرو، این زمان تا سه ماه کاهش می یابد. در حقیقت برای ساخت این گونه مواد آرایشی از میزان بسیار زیادی مواد نگه دارنده استفاده می شود (برای این که تازه بمانند و بتوان روزانه از آن ها بهره گرفت). اما مشکلی که در این خصوص وجود دارد این است که به مرور زمان، این مواد نگه دارنده کارکرد اولیه خود را از دست می دهند و به همین خاطر در رنگ و ثبات محصول اولیه تغییراتی ایجاد می شود. این از دست دادن کارکرد مواد نگه دارند سبب می شود باکتری های به خصوصی در مواد آرایشی شکل گیرند که توان آسیب رساندن به پوست را دارند.

ماهی تابه ها و قابلمه های نچسب

ماهی تابه ها و قابلمه هایی که مواد خوراکی به آن ها نمی چسبد، از محصولاتی هستند که بسیار مورد علاقه می باشند، اما در عین حال می توانند برای سلامت مضر باشند. در ساخت این گونه ماهی تابه ها و قابلمه ها از مواد شیمیایی ای استفاده می شود که بعضا می توانند برای سلامت کبد، غده تیروئید و نیز سیستم دفاعی بدن خطر ساز شوند. مشکل اساسی ای که در خصوص ترکیب این گونه محصولات مطرح می شود، وجود پرفلوئورواکتانوئیک اسید در آن ها است (اسیدی که به اختصار با نام PFOA شناخته می شود). تحقیقات انجام گرفته در این خصوص حاکی از آن است که راه یافتن این ماده اسیدی به بدن به مرور زمان می تواند مشکلات بسیاری را متوجه قسمت ها و کارکرد های مختلف بدن کند. به جای این گونه محصولات (که غالبا با نام تفلون از آن ها یاد می شود) می توان از ظروف شیشه ای (شیشه نشکن)، سرامیکی و آهنی استفاده کرد.

مواد غذایی و خوراکی تاریخ مصرف گذشته

برخی از محصولات غذایی و مواد خوراکی هستند که به اندازه ای عمر طولانی ای دارند که غالبا افراد از بررسی مجدد تاریخ مصرف شان و کسب اطمینان از این لحاظ غافل می شوند. اما این را به خاطر داشته باشید که ذکر تاریخ مصرف بر روی بسته بندی محصولات بی دلیل نیست. در حقیقت پس از گذشت مدت زمانی مشخص در چگونگی ترکیب مواد مختلف غذایی و خوراکی تغییراتی حاصل شده و دیگر مانند روز اول خود نخواهند بود. از شایع ترین خطرات و اختلالاتی که مصرف این گونه مواد غذایی و خوراکی متوجه افراد می کند می توان به مسمومیت غذایی، حالت تهوع و مواردی این چنینی اشاره کرد.

فیلتر های دریچه های دستگاه های تهویه هوا که مدت زیادی از عمر شان می گذرد

تحقیقات انجام گرفته در این خصوص حاکی از آن است که سیستم تهویه هوای قدیمی می تواند مواد و ترکیبات مضر بسیار زیادی را وارد هوای منزل کرده و به تهدیدی برای سلامت افراد خانواده بدل شود. در حقیقت در این گونه دستگاه های تهویه هوا، قسمت هایی تعبیه شده است که بسته به خصوصیات منحصر به فرد هر دستگاه تهویه هوا، می تواند امکان افزایش رطوبت و یا خنکی هوا را امکان پذیر سازد؛ همین گونه امکانات اضافی موجود بر دستگاه های تهویه هوا هستند که در نهایت سبب جذب باکتری ها و آلودگی های مختلف شده و آن ها را وارد جریان هوا می کنند؛ این گونه آلودگی ها می توانند ضرر های بسیاری را متوجه سلامت افراد کنند. علاوه بر این تحقیقات نشان گر این موضوع است که دستگاه های تهویه هوایی که دریچه شان بیرون از ساختمان متصل می شود و در طبقات پایین تر ساختمان هستند (تا قبل از طبقه هشتم ساختمان) می توانند آلودگی های بسیاری را به خود جذب کنند و قرار گرفتن در معرض آن ها نیز می تواند خطر ساز بوده و به بیماری ها و اختلالاتی چون آسم و آلرژی ختم شود.

صابون های آنتی باکتریال

«آنتی باکتریال» و تمامی محصولات مرتبط با آن در سال های اخیر طرفدران بسیاری پیدا کرده اند و مصرف کنندگان علاقه زیادی به آن نشان داده اند؛ البته مسئله اصلی در خصوص این گونه محصولات خاصیت از بین بردن باکتری های آن ها نیست و چیزی که بیش از آن سلامت فرد را تهدید می کند و در این گونه محصولات موجود است، تری کلوسان (نوعی ترکیب شیمیایی) موجود در آن ها است. تحقیقات انجام گرفته در مرکز سنجش سلامت دارو ها و مواد خوراکی بر روی گونه های جانوری حاکی از آن است که این ترکیب شیمیایی در نهایت می تواند سبب اختلال در ترشح هرمون های گوناگون بدن شود. علاوه بر این تحقیقات دیگری نیز صورت گرفته است و نشان می دهد این ترکیب شیمیایی تا حدودی می تواند باکتری های موجود در بدن را در مقابل دارو های آنتی بیوتیک مقاوم کند. محتویات موجود در این گونه محصولات تمیز کننده به گونه ای است که صرف نظر از مفید یا مضر بودن باکتری ها، تمامی آن ها را از بین می برد. به جای استفاده از صابون های آنتی باکتری، می توانید برای پاکیزه نمودن دست های خود از صابون های معمولی و آب استفاده کنید (صابون هایی که حاوی مواد و ترکیباتی جون تری کلوسان یا فسفات نباشند).

کدام اشیا در هتل ها پر از آلودگی و میکروب هستند 

شمع های خوشبو

البته این گونه شمع ها بوی بسیار خوشی منتشر می کنند و از استشمام آن ها احساس خوبی پیدا خواهید کرد، با این وجود، این نکته را باید به خاطر داشت که می توانند برای سلامت فرد بسیار مضر باشند. مواد نفتی قابل اشتعال شیمیایی (بنزن) به کار گرفته شده در ساخت این گونه شمع ها می تواند سبب ایجاد ناراحتی های پوستی شده و به مرور زمان اختلالاتی را متوجه چگونگی تنفس فرد کند. تحقیقات انجام گرفته در این خصوص حاکی از آن است که مشکلات وراثتی و اختلالاتی که مربوط به مغز و نیز سیستم عصبی مرکزی انسان می شوند، از دیگر عوارض قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض این گونه شمع ها است. نکته دیگری که در خصوص این شمع ها وجود دارد این است که به هنگام سوختن ماده ای به نام تولوئن در فضا منتشر می کنند که می تواند سرطان زا باشد. به جای این گونه شمع ها می توان از روغن های خوشبو و یا از شمع هایی استفاده کرد که در ساخت شان از سویا استفاده شده است.

وسایل ساخته شده به وسیله چوب فشرده شده

در سال 2016 بود که مرکز سلامت آمریکا قانونی را تصویب کرده و به صورت بیانه ای رسمی اعلام کرد تا افراد از خطرات قرار گرفتن در معرض فرمالدئید ناشی از محصولات چوبی به خصوص در امان باشند. تحقیقات انجام گرفته در این خصوص حاکی از آن است که عوارض و اختلالات قرار گرفتن در معرض فرمالدئید بسته به خصوصیات منحصر به فرد اشخاص گوناگون متفاوت خواهد بود. از جمله شایع ترین اختلالاتی که قرار گرفتن در معرض فرمالدئید متوجه افراد می کند می توان به خارش گلو، بینی، چشم ها و پوست بدن اشاره کرد. خارشی که بعضا به واسطه این ماده شیمیایی در گلوی افراد ایجاد می شود، می تواند به مرور زمان وخیم تر شده و علائم بیماری آسم را در فرد بروز دهد. برخی موارد نادر تر هم مشاهده شده که به واسطه قرار گرفتن در معرض فرمالدئید دچار بیماری هایی چون برونشیت مزمن و یا اختلالات خطرناک مرتبط با ریه شده اند. این نکته را به خاطر داشته باشید فرمالدئید به طور گسترده ای در چوب های فشرده شده وجود دارد.

دارو های قدیمی

تحقیقات انجام گرفته در این خصوص حاکی از آن است که آن دسته از دارو هایی که تاریخ مصرف شان گذشته است، به واسطه تغییراتی که در ترکیب شیمیایی شان به وجود می آید (و نیز به واسطه کاهش اثر گذاری شان) کمتر برای افراد خطر ساز خواهند بود و کمتر تأثیر اولیه خود را خواهند داشت. اما نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که برخی از مواد دارویی به گونه ای هستند که پس از مدتی امکان شکل گیری باکتری های به خصوصی در آن ها پدید می آید. برای نمونه می توان به برخی از انواع آنتی بیوتیک اشاره کرد که پس از مدتی قادر به رفع عفونت های بدن نخواند بود و مصرف آن ها می تواند در نهایت بیماری های جدی تری را متوجه افراد کند (و نیز مقاومت بدن شان در مقابل آنتی بیوتیک را افزایش دهد).

دستگاه های حرارتی گازی

این نکته را به خاطر داشته باشید که هر دستگاهی که با گاز کار کرده و از آن به عنوان منبع اصلی انرژی خود بهره می گیرد، موادی شیمیایی وارد جریان هوا می کند. حال اگر این گونه دستگاه ها در محیط داخلی خانه استفاده شوند، خطرات ناشی از آن ها به مراتب بیشتر خواهد شد و همان گونه که می دانید، امکان گسترش کاز کربن مونو اکسید در هوا به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد. آمار و اطلاعات به دست رسیده حاکی از آن است که در ایالات متحده آمریکا، سالانه چیزی حدود چهار صد و سی نفر به واسطه خفگی به وسیله گاز کربن مونو اکسید جان خود را از دست می دهند. به همین خاطر است که در حال حاضر استفاده از این گونه دستگاه ها در فضا های داخلی منازل توصیه نمی شود.

رنگ های قدیمی

خانه ها و آپارتمان هایی که تا پیش از سال 1978 رنگ شده باشند، ممکن است رنگ خانه شان رنگ قدیمی اش باشد که از سرب در ترکیب اصلی آن استفاده می شد. این فلز بسیار سمی و خطرناک بوده و می تواند مشکلات گسترده و زیادی را متوجه سلامت افراد کند: تحقیقات انجام گرفته توسط مرکز سلامت و درمان آمریکا در این خصوص حاکی از آن است که قرار گرفتن بلند مدت افراد در معرض این فلز می تواند سبب ایجاد و شکل گیری اختلالاتی در مغز و دیگر ارگان های حیاتی بدن (کلیه ها، سیستم عصبی، جریان خون و ...) شود. علاوه بر این مشاهده شده که برخی از افراد به واسطه قرار گرفتن در معرض این فلز به مرور مهارت های یادگیری خود را از دست داده اند (و نیز افرادی که دچار تشنج شده اند). از جمله علائم ظاهری مختل شدن کارکرد طبیعی بدن به واسطه قرار گرفتن در معرض سرب می توان به سر درد، دل درد، حالت تهوع، خستگی مفرط و نشانه هایی این چنینی اشاره کرد. این نکته را هم به خاطر داشته باشید که کودکان هیچ گونه علائم ظاهری ای در این مورد از خود نشان نمی دهند.

محصولات سفید رنگ

از جمله این محصولات می توان به دستمال های توالت کلریزه شده، دستمال کاغذی و فیلتر های سفید رنگ کاغذی قهوه اشاره کرد. تحقیقات حاکی از آن است که قرار گرفتن بیش از اندازه کارگران در معرض گاز کلر به مرور سبب ایجاد ناراحتی هایی در گلو و چشمان آن ها شده و بعضا دچار مشکلات تنفسی نیز شده اند.

ظروف پلاستیکی

ممکن است نام ماده سمی موجود در این گونه ظروف به گوش تان خورده باشد: بیسفنول ای (به اختصار BPA). تحقیقات حاکی از آن است که بیسفنول ای می تواند در کارکرد طبیعی غدد درون ریز بدن اختلال ایجاد کند. علاوه بر آن این ماده شیمیایی می تواند تأثیراتی جبران ناپذیر بر روی مغز داشته باشد. بهتر است به جای این گونه ظروف از ظرف های شیشه ای و فلزی استفاده شود.

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید