آرتریت نوجوانی چگونه تشخیص داده می شود

طبقه بندی علائم آرتریت نوجوانی، بایستی قبل از 16 سالگی شروع شود. معمولا دکترها آرتریت نوجوانی را بهمراه برخی حالات ممکن دیگر، زمانی تشخیص می‌دهند که در کودک درد یا تورم مداوم مفصل، خارش بیش از حد پوست، و تب همراه با تورم غدد لنفاوی یا التهاب اندام های داخلی دیده شود. همچنین تشخیص آرتریت نوجوانی در کودکان با لنگیدن غیرقابل توصیف یا بدترکیبی بیش از حد انجام می‌شود. هیچ آزمونی وجود ندارد که به تنهایی بتواند جهت تشخیص ارتریت نوجوانی استفاده گردد. یک پزشک، آرتریت نوجوانان را با معاینه دقیق بیمار و با توجه به سابقه پزشکی و نتایج حاصل از آزمایش، تشخیص یا حالات دیگر را رد می‌نماید. یافته ها یا مشکلات خاصی که مرتبط با مفصل باشند، فاکتورهای اصلی هستند که منجر به آرتریت نواجوانان می‌شود.آرتریت نوجوانی چیست؟



علائم
بهنگام تشخیص آرتریت نوجوانان، پزشک نه تنها علائمی که کودک دارد را باید تشخیص دهد بلکه مدت زمانی که این علائم آشکار شده اند را نیز باید تشخیص دهد. در صورت مشاهده تورم مفصل یا دیگر تغییرات در مفصل مبتلا به آرتریت، بایستی مداوما به مدت حداقل 6 هفته به پزشک مراجعه شود تا آرتریت نوجوانی تشخیص داده شود. از آنجایی که این عامل، عامل بسیار مهمی است، بنابراین امکان دارد برای ثبت علائم و تغییرات مفاصل بهنگام ظهور بیماری یا در صورت بدتر یا بهتر شدن آن بسیار مفید باشد. (سیارک)
سابقه خانوادگی
اینکه آرتریت نوجوانی در بیش از یک عضو از اعضای خانواده رخ دهد، بسیار نادر است. اما کودکانی که اعضای خانواده شان آرتریت نوجوانی دارند کمی بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. تحقیقات نشان می دهند که آرتریت نوجوانی در خانواده هایی با سابقه بیماری خود ایمنی، با احتمال بیشتری بروز می دهد. یکی از مطالعات نشان می دهد که خانواده‌های کودکان مبتلا به آرتریت نوجوانی نسبت به خانواده های کودکان بدون آرتریت نوجوانی، با احتمال بیشتری عضوی با بیماری خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید، بیماری MS، یا التهاب تیروئید (تیروئیدیت هاشیموتو) دارند. به همین دلیل، داشتن بیماری خود ایمنی در خانواده می‌تواند گمان پزشک را به داشتن نشانه‌های بیماری‌های مفصل آرتریت های نوجوانی یا برخی دیگر از بیماری های خود ایمنی برانگیزد.
تست‌های آزمایشگاهی
تست‌های آزمایشگاهی که معمولا آزمایش خون هستند، نمی‌توانند بتنهایی تشخیص روشنی برای پزشکان مهیا سازند. اما این آزمایشات می توانند در رد حالات دیگر و طبقه بندی نوع آرتریت نوجوانی که بیمار دارد، کمک نماید. نمونه های خون ممکن است برای آزمایش آنتی‌بادی های ضد CCP، عامل روماتوئید، و آنتی‌بادی های ضد هسته و برای تعیین سرعت رسوب گلبول قرمز (ESR) که در زیر شرح داده می‌شود، استفاده گردد. (سیارک)
• آنتی‌بادی های (ضد CCP) پپتیدی سیترولینه آنتی سایکیلیک. آنتی بادی های ضد CCP ممکن است در افرادی که قبل از شروع آرتریت های روماتوئید بالینی سالم بوده‌اند تشخیص داده شود. امکان دارد پیشروی احتمالی آرتریت های نامشخص در آرتریت روماتوئید پیش‌بینی کنند شود.
• فاکتور روماتوئید (RF). فاکتور روماتوئید، یک آنتی بادی است که در مقادیر زیاد و در بزرگسالان مبتلا به آرتروز روماتوئید ایجاد می شود همچنین ممکن است در کودکان با آرتریت نوجوانی شناسایی گردد گرچه این به ندرت اتفاق می افتد. آزمایش RF به پزشک کمک می کند تا انواع مختلف ارتریت نوجوانی را تشخیص دهد.
• آنتی بادی ضد هسته (ANA). یک آنتی بادی بر علیه مواد موجود در هسته سلول است. ANA در برخی از بیماران آرتریت نوجوانی دیده می شود. با این حال حضور ANA در کودکان معمولا نشان دهنده برخی از انواع بیماری های بافت هم بند است که به پزشک کمک می کند تا تشخیص خود را محدود سازد. آزمایش مثبت در کودک مبتلا به الیگوآرتریت، خطر ابتلا به بیماری های چشمی را به طور قابل توجهی افزایش می دهد.
• سرعت رسوب گلبول‌های قرمز (ESR یا سرعت sed). این آزمایش خون که میزان سرعت ته‌نشینی سلول های قرمز خون در پایین لوله را اندازه می‌گیرد، می‌تواند در صورت وجود التهاب به پزشک مراجعه شود. التهاب، مشخصه آرتریت نوجوانی و برخی از حالات دیگر است.
اشعه X
در صورتی که پزشک به وجود آسیب در استخوان یا رشد غیرعادی استخوان مشکوک شود، اشعه X نیاز خواهد بود. در اوایل بیماری، برخی از اشعه‌های X می‌توانند تغییرات در بافت نرم را نشان دهند. در حالت کلی، اشعه‌های X بیشتر برای بعد از بیماری و برای استخوان‌های آسیب دیده می‌تواند موثر باشد.
آزمایش‌های دیگر
از آنجایی که دلایل زیادی برای درد مفصل و تورم وجود دارد، پزشک بایستی قبل از تشخیص آرتریت نوجوانی بتواند دیگر حالات را رد نماید. این بیماریها شامل صدمات فیزیکی، عفونت باکتریایی یا ویروسی، بیماری لایم، بیماری التهاب روده، لوپوس، درماتومیوزیت، و برخی از انواع سرطان می‌باشند. پزشک امکان دارد تست‌های آزمایشگاهی اضافی را نیز جهت رد این بیماری ها و حالات دیگر ممکن بکار گیرد.  (سیارک)

آرتریت نوجوانی چیست؟

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. 

ترجمه توسط itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام