5 علامتی که نشان‌دهنده‌ی لخته در پاهای شما می‌باشد

(سیارک)  : لخته‌های خون در پا چیزهای نادری نیستند.  اگر شما دایما در سفر باشید و زمان بسیار زیادی را بی‌تحرک ، این لخته‌ها شکل می‌گیرند. نمی‌توان از اتوبوس‌ها و هواپیماها استفاده نکرد و شما مجبورید چند ساعت رادر فضاهای محدود سپری کنید.اگر شما فرصت دراز کردن پاها یا راه رفتن را داشته باشید، خوش‌ شانس هستید. اگر بی‌تحرک می‌مانید، از اینکه بفهمید در پاهای خود لخته‌ی خون دارید تعجب نکنید.

1. ورم
ورم کردن به طور خاصی بد است اگر باعث درد گردد. درد در ناحیه‌ی لخته احساس می‌گردد. نگاهی به پاهای خود بیندازید و ببینید که آیا تغییری وجود دارد. مشکوک‌ترین نقاط را لمس‌ نمایید. متداول‌ترین نقاطی که لخته‌های خون معمولا در آن نقاط شکل می‌گیرند شامل قوزک پا و نرمه‌ی ساق پا می‌باشد. این دو منطقه دارای تراکم بافت‌ها و تراکم استخوانی می‌باشند، به همین دلیل است که بدن شما به ندرت می‌تواند یک لخته را به شیوه‌ی طبیعی پاک کند. تمامی ورم‌ها به لخته مربوط نمی‌شوند. اگر ورم مربوط به لخته باشد، شما خواهید دید که نه کمپرس سرد و نه کمپرس گرم مشکل را حل نمی‌کنند. برخی مواقع چنین ورم‌هایی بدون هیچ دلیلی یا هیچ آسیب خارجی به منطقه‌ی آلوده، تشدید می‌گردد.

2. ضعف کردن
اگر یک لخته‌ی خونی نتواند به طور طبیعی حل گردد، ممکن است باعث شود که شما احساس سرگیجه نمایید. برخی از افراد دچار ضعف می‌شوند زیرا بدن آنها نمی‌تواند به تنهایی با این مشکل مبارزه نمایند. بسیار خطرناک می‌باشد اگر لخته جدا شده و شروع به حرکت به سمت اندام‌های دیگر، از جمله ریه و قلب، نماید. این امر باعث می‌شود تا نفس کشیدن بسیار دشوار گردد. سرگیجه هنگامی رخ می‌دهد که شخص پس از دراز کشیدن یا نشستن به طور ناگهانی بلند شود. چیز بد این است که اکثر افراد به این علامت توجهی نمی‌کنند و فکر می‌کنند که این یک اتفاق طبیعی است. ضعف کردن همچنین یک علامت جدی می‌باشد که نباید نادیده گرفته شود. از دکتر خود بخواهید تا شما را ویزیت نماید. به عنوان یک قاعده‌ی کلی، افرادی که هوشیاری خود را از دست می‌دهند هنگام افتادن دچار آسیب می شوند و به سر خود یا دیگر بخش‌های حساس بدن خود ضربه وارد می‌کنند. اگر می‌دانید که برخی مواقع دچار بی هوشی ناگهانی می‌شوید، نیاز به مراقبت پزشکی دارید.(سیارک)

3. خستگی
اگر بدن شما دچار مشکل شود در ابتدا سعی می‌کند از شما دفاع نماید. به صورت اضافه‌کاری کار خواهد کرد. این امر به خستگی مفرط و فرسودگی منجر می‌گیرد. این اتفاق حتی زمانی که خستگی کلی نیست نیز رخ می‌دهد. برخی مواقع یک متخصص نمی‌تواند علت ریشه‌ای مساله را در نگاه اول تشخیص دهد. ترومبوز ورید عمقی نیازمند تست‌های دقیق‌تری می‌باشد. توجه داشته باشید که شما در طول روز چه احساسی دارید و اینکه آیا بدون هیچ دلیل واضحی دچار خستگی می‌شوید یا خیر. اگر سبک زندگی شما زیاد فعال نیست و ورزش نمی‌کنید یا از بی‌خوابی رنج نمی‌برید و باز هم اکثر مواقع احساس فرسودگی و خستگی می‌کنید، بسیار محتمل می‌باشد که این خستگی مربوط به لخته باشد.

4. حساسیت نسبت به لمس (تندرنس)
معمولا یک لخته‌ی خون ممکن است در جایی در عمق پای شما باشد، اما باز هم شما می‌دانید که لخته دارید زیرا احساس خواهید کرد که پوست اطراف لخته چقدر نسبت به لمس حساس می‌باشد. لطمینان حاصل نمایید که رگ های زیر پوست در منطقه‌ی آلوده را نمی‌بینید. اگر آنها قابل‌مشاهده باشند، آنگاه احتمال بسیار بالایی دارد که شما در این منطقه لخته‌ی خون داشته باشید. همچنین باید بدانید که حساسیت نسبت به لمس می‌تواند در هر دو پا اتفاق بیفتد، حتی زمانی که تنها یکی از پاها دچار لخته‌ی خون باشد. در صورتی که متوجه حساسیت نسبت به لمس یا درد گردیدید به پزشک مراجعه نمایید.

5. رگ‌های متورم
لخته‌های خون ممکن است به اندازه‌ی کافی سرسخت باشند. در آن صورت آنها خودشان را از طریق متورم کردن رگ‌ها یا در سطح رگ‌ها در درون یا اطراف نقطه‌ای که شکل گرفته‌اند نشان دهند. اگر این علامت در بقیه‌ی بخش های بدن شما به طور معمول دیده نمی‌شود یا فقط در پاهای شما اتفاق می‌افتد، پس توجه بیشتری به این علامت داشته باشید. رگ‌های متورم به مشکلات یا عوارض منجر نمی‌شوند، اما اگر فشار قابل‌توجهی توسط یک لخته‌ی خون آورده شود، پارگی داخلی ممکن است اتفاق بیفتد. در این شرایط شما خواهید دید که قرمزی یا کبودی شدت می‌یابد.

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

ترجمه  itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • طاهره مصطفوی :

    Thanks

    1395/12/27 0:32
  • Jaylen 927 :

    This is very top quality article. I see your views as logically and intlleigently presented. I concur with a lot of what you have written in this article. Thank you.

    1395/12/26 20:19