مالاریا

این مقاله شامل اطلاعاتی از مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها و آژانس سلامت عمومی ایالت متحده آمریکاست. این مرکز کار خود را از سال 1946 میلادی برای کمک به کنترل بیماری مالاریا آغاز کرد. اما بعدها کار خود را گسترش داد و به مبارزه علیه تمامی بیماری هایی که سلامت عمومی انسان ها را به خطر می انداخت به پا خاست.

نبرد علیه مالاریا

مالاریا یک مختل کننده سلامتی بسیار جدی است همچنین عامل مرگ و میر در کشورهای بسیاری نیز هست.مالاریا بیشتر در کشور های حاره ای و نزدیک حاره ای مانند: قسمت هایی از آفریقا، آسیا، جنوب آمریکا، آمریکای مرکزی و شرق میانه شایع است. کشور آفریقا در جنوب کویر(صحرا) بیشترین تلفات ناشی از بیماری مالاریا را دارد. 60 درصد افراد مبتلا شده به مالاریا و 80 درصد افراد کشته شده توسط مالاریا در دنیا، مربوط به این منطقه است. با وجود این که دلیل این بیماری کشف شده است، اما هنوز هم مبارزه با این بیماری و پیشگیری از آن کاری سخت و دربرگیرنده هزینه های هنگفت است. چون مالاریا از حشرات به انسان و از انسان به حشرات منتقل می شود، پس می توانیم این بیماری را به صورت یک چرخه درنظر بگیریم.

چرخه مالاریا

چرخه ی مالاریا با انگل های کوچکی شروع می شود که در بدن یک حشره به نام پشه آنوفل ساکن هستند. زمانی که جنس ماده ی پشه ی آنوفل انسان را نیش می زند و خون او را می مکد، انگل موجود در بدنش روی پوست بدن شخص باقی می ماند. این انگل ها به سرعت وارد بدن انسان می شوند و شروع به افزایش می کنند. این انگل ها به کبد حمله کرده و باعث می شوند که شخص احساس کند که بیمار است. اگر حشره فردی را نیش بزند که خود به بیماری مالاریا مبتلا است، انگل ها از بدن فرد به حشره انتقال پیدا می کنند. و زمانی که حشره فرد سالمی را نیش بزند انگل به بدن شخص منتقل می شود. و این چرخه همچنان ادامه دارد. در چرخه ی مالاریا، انسان ها از حشرات و حشرات از انسان ها انگل را دریافت می کنند.(سیارک)

پیشگیری از بیماری‌هایی که پشه حامل آن است 

پشه خاکی ها ، سالک و رمز و راز پزشکی

علایم مالاریا

آلوده شدن به مالاریا نیازمند اقدامات سریع پزشکی است. علایم اولیه مالاریا عبارت اند از :

تب، لرز، عرق، سردرد شدید و درد در ماهیچه ها است. در مراحل پیشرفته تر به همراه تمامی این علایم فرد مبتلا، احساس حالت تهوع و استفراغ شدید را نیز تجربه می کند.

افراد آلوده شده در اولویت امداد های پزشکی قرار دارند.  داروهای دریافتی آن ها باید شامل موادی باشد که بتواند انگل ها را فورا از بین ببرد. اگر در مراحل اولیه بیماری برای درمان اقدام شود، فرد درمان خواهد شد. اگر شروع درمان به تعویق بیفتد و به آن اهمیتی داده نشود، فرد مبتلا دچار مشکل های بسیار و حتی مرگ می شود.

کنترل مالاریا

می توان  مالاریا را به دو روش کنترل کرد.

روش اول: می توان آن را به وسیله کشتن عامل انگلی و حشره ای بیماری درمان کرد. اگر افرادی که در مراحل اولیه ابتلا به مالاریا هستند، برای درمان اقدام کنند، بهبودی قطعی صورت خواهد گرفت. حشرات نمی توانند از بدن افراد سالم انگل بگیرند، پس مالاریا گسترش پیدا نمی کند. متاسفانه بیشتر مردم در مناطق دورافتاده روستایی زندگی می کنند که امکان دسترسی سریع به دارو و درمان لازم برایشان امکان پذیر نیست و یا بسیار سخت است. مشکل بعدی کاهش چشمگیر گیاه گنه گنه است. این گیاه در درمان و کاهش تب بسیار موثر است. اما هنوز هم امید هست. به تازگی داروی ترکیبی به نام ACT ساخته شده که بروی افراد مبتلا به بیماری مالاریا به خوبی جواب داده است.

روش دوم: مالاریا را می توان با متوقف کردن وجود حشرات نیز درمان کرد. یکی از راهکار ها می تواند این باشد که مردم از نزدیک شدن به آبگیر ها و باتلاق ها که در آن ها امکان وجود حشرات وجود دارد، خود داری کنند. هم چنین می توان مناطق مرطوب و و ساختمان ها را سم پاشی کرد تا عاری از هر نوع حشره باشد و در آخر باید به مردم گفته شود که در هنگام شب زیر توری بخوابند تا از نفوذ و گزش حشرات در طول شب در امان باشند. استفاده از تور هنگام خواب و اسپری حشره کش با هم می توانند حشرات را دور نگه دارند و باعث مرگ آن ها نیز شوند.(سیارک)

با تمام این ها، اجرا کردن این برنامه ها بسیار مشکل است. مردم این ناحیه بسیار فقیر هستند و به دلیل ابتلا به مالاریا روز به روز فقیر تر هم می شوند. آن ها به علت بیماری ضعیف شده و توانایی کار کردن و امرار معاش ندارند. وضعیت مالی بیشتر آن ها به قدری وخیم است که قادر به خرید دارو یا حتی یک توری برای جلوگیری از نفوذ پشه ها را ندارند. افراد این منطقه بی سواد هستند و همین مساله باعث شده است که تمایلی نداشته باشند که با دولت همکاری کنند. علت دیگر وجود عقاید کهنه و خرافات است که درمان با دارو های شیمیایی را کاری شیطانی می پندارند.با وجود همه ی این مشکلات، جهان از کمک به درمان مالاریا در این مناطق، عقب نشینی نکرده است همچنین افراد نیکوکار و سازمان های خیریه ی بسیاری در دنیا هستند که بدون هیچ چشم داشتی از هیچ کمکی چه مالی و چه معنوی دریغ نمی کنند.ترجمه  itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید