علائم انعقاد خون که لازم است هنگام مسافرت بدانید

(سیارک) : آیا تابحال بیش از 3ساعت داخل هواپیما بوده، یا رانندگی کرده اید؟ آنچه لازم است درباره انعقاد خون بدانید را توضیح میدهیم. با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری بیماری ها، برای بعضی از افراد لخته شدن خون در مسافرت های طولانی یک خطر جدی است. هنگام خروج از هواپیما، مسافری که سابقه لخته شدن خون دارد نمیتواند جلوتر از بقیه مسافرین از هواپیما خارج شود. با توجه به CPC تقریبا 0.0001 افراد دچار بیماری لخته خون میشود.دکتر مالدونادو استاد جراحی مرکز پزشکی دانشگاه نیویورک میگوید: عدم تحرک مانند مسافرت طولانی علت بروز بیماری انعقاد خون میباشد. در اینجا مطالبی است که شما برای محافظت از خود به انها نیازمندید.

انعقاد خون عموما در رگهای عمیق ایجاد میشود

لخته شدن خون ، انعقاد خون که به ترومبوز رگهای عمیق معروف است، معمولا در رگ های عمیق که از روی پوست دیده نمیشود تشکیل میگردد. در اکثر موارد لخته شدن خون در پاها ایجاد میشود، خطرناکترین موضوع در باره لخته شدن خون این است که لخته از طریق سیستم گردش خون در قسمت های دیگر بدن حرکت میکند. روش حرکت خون در بدن ساده است. شما شریانی دارید که خون را به اندام ها میبرد و همچنین رگهایی دارید که خون را به قلب برمیگرداند. هنگامی که یک لخته در رگ ها تشکیل میگردد میتواند به عقب برگشته و به سمت قلب یا ریه حرکت کند. مسافرت طولانی یک عامل لخته شدن خون است. زیرا به مدت طولانی بی حرکت هستید. در هر سفر چه با هواپیما چه با اتومبیل خطر ابتلا به لخته شدن خون وجود دارد.

هنگامی که مسافرت های طولانی بیش از 3 یا 4 ساعت دارید، خطر ابتلا به لخته شدن خون وجود دارد. افرادی که بمدت طولانی در بستر میمانند نیز با خطر لخته شدن خون مواجه میشوند. هنگامی که بمدت طولانی مینشیند ساق پاها حرکتی ندارند "مکانیزمی که حرک جریان خون را حفظ میکند"، ماهیچه های پاها نقش مهمی در حرکت خون دارند. علاوه بر این مردم در مسافرت های طولانی اب کمتری مصرف میکنند که عاملی برای لخته شدن خون میباشد. هنگامی که اب کافی به رگها نرسد رگها باریک تر شده و خون غلیظ میگردد  و به لخته شدن خون کمک میکند.

علائم انعقاد خون منحصر به فرد هستند، اگر شما یکی از این علائم را دارید بفکر چاره باشید.

هنگامی که شما درد یا نقصی را در پاها، مخصوصا در ساق پا میبینید بخصوص متورم شدن پا نشانه لخته شدن خون میباشد. دکتر مالدونادو میگوید گرم و قرمز شدن پوست نشانه ای از ترمبو عمیق ریوی میباشد. اگر در یک مسافرت علائمی از این موارد را مشاهده کردید بمحض تمام شدن سفر به یک سونوگرافی رفته و توسط کارشناسان لخته را تشخیص و از عوارض کشنده ان جلوگیری کنید. برای درمان لخته  شدن خون یا جلوگیری از رشد ان لازم است 3الی 6ماه تحت مراقبت باشید. گاهی اوقات برای درمان دارو تجویز میشود. هیچ راهی برای پیش بینی لخته شدن خون وجود ندارد و یک چهارم افراد مبتلا به امبولی در صورت دسترسی نداشتن به مراکز درمانی فوت میکنند. هنگامی که یکی از رگهای متصل به ریه توسط لخته خون مسدود شود میگویند فرد دچار امبولی گردیده. علائم انعقاد خون یا آمبولی عبارتند: درد قفسه سینه، تنگی نفس و مشکل تنفس که بسیار خطرناک هستند. درصورت مشاهده هرکدام از این علائم بفکر چاره باشید. انسداد رگها به روش لخته های خونی درمان میشود ولی اگر لخته ها بزرگ و تهدید کننده باشند نیاز به عمل جراحی است.

راه های زیادی برای جلوگیری از لخته شدن خون وجود دارد

علت های اصلی ابتلا به لخته شدن خون عبارتند از: سابقه خانوادگی و ژنتیک، بارداری، مصرف داروهای کنترل بارداری، سیگار کشیدن، اضافه وزن و چاقی،  کم تحرکی ، بیماری های التهابی روده و کهنسالی.

اگر شما دچار این علائم هستیدو قرار است به مدت زیادی تحرک نداشته باشید انجام اقدامات زیر ضروری است. پیشگیری راحت تر است. در مسافرت های طولانی سعی کنید پاهایتان را دراز کنید. و درصورت امکان هر چند ساعت مقداری استراحت و پاها را حرکت دهید. اگر در یک پرواز طولانی هستید، هنگامی که خلبان در کابین خود نشسته به راهرو رفته و عضلات پاهای خود را حرکت دهید. اگر نمیتواندی بلند شوید، بدون لگد زدن به صندلی جلویی ساق پاهای خود را تکان دهید و یا حداقل پاشنه و پنجه پای خود را به بالا و پایین حرکت دهید. از نوشیدن الکل و نوشیدنی های کافئین دار خوداری کنید. البته خوردن اب کافی فراموش نشود. سعی کنید از جورابهای نخی و راحت استفاده کنید.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید