معمای اوتیسم بخش اول

این مقاله به بیان داستان زندگی کودکی به نام شاون می پردازد که مبتلا به اوتیسم است.

معمای ناشناخته ی اوتیسم

اوتیسم یک اختلال مغزی کمتر شناخته شده است که به موجب آن شخص مبتلا مهارت های ارتباطی و اجتماعی ضعیفی دارد و مدام رفتار های تکرار شونده از خود نشان می دهد. در این مقاله به بررسی رفتاری یک پسر دوساله به نام شاون می پردازیم که پزشکان بیماری اوتیسم را در او تشخیص داده اند.

شاون یک گوشه نشسته و چرخ های ماشینش را مدام به حرکت در می آورد. فقط به حرکت در می آورد. حرکت، حرکت، حرکت و دیگر هیچ. بدون هیچ هدفی.

والدین شاون دریافته اند که انجام یک کار تکراری مشخصه ی دوران کودکی نیست. اما حالا می دانند که یکی از مشخصه های افراد مبتلا به اوتیسم این است که مدام کار های تکراری انجام می دهند.

پسر عموی سه ساله ی شاون می خواهد با او بازی کند، پس می گوید بیا ادای سگ ها را در بیاوریم و بلافاصله روی چهار دست و پا راه می رود و صدای سگ در می آورد، اما شاون که حالا او هم سه ساله است، تنها با هر دو دست صورتش را می پوشاند.

این اتفاق باعث شد که والدین شاون دریابند که افراد مبتلا به اوتیسم نمی توانند چیزی که واقعی نیست را تصور کنند. رفتار با دست صورت را پوشاندن، در میان کودکان مبتلا به اوتیسم، یک رفتار متداول و رایج است.( سیارک)

مادر شاون می خواهد شاون که حالا چهار سال دارد را با خود به فروشگاه ببرد. زمانی که وارد فروشگاه می شوند صدای موسیقی به گوش می رسد و افراد زیادی با هم در حال گفت و گو هستند، سبد های خرید کشیده می شوند. در این حال شاون دست های خود را روی گوش هایش گذاشته و شروع به جیغ کشیدن می کند. مادر شاون دریافت که صدا ها به گوش پسرش آسیب می رسانند و باعث تشویش او می شوند.

حساسیت بسیار زیاد به صداهای بلند و ناخوشایند در بین افراد مبتلا به اوتیسم متداول است. همچنین این فراد به نور زیاد و بافت های متنوع، از خود حساسیت نشان می دهند.

آیا درمان دقیقی برای اوتیسم وجود دارد؟

علایم اوتیسم در سنین 13 تا 24 ماهگی

علایم اوتیسم برای کودکان 2 ساله به بالا

شاون شش ساله مشغول تماشای یک فیلم آموزشی در باره ی الفبا است که با آواز می گویدA B C شاون هم مدام این سه حرف را تکرار می کند و نوار را به عقب باز می گرداند. مادرش به او گوش زد می کند که نباید مدام نوار را به جلو عقب بکشد تا آهنگ تکرار شود. اما شاون از تکرار آن قسمت لذت می برد و بارها و بارها این کار تکرار می کند هرچند که می داند انجام آن ممنوع است. تنها به مادرش می گوید: تکرار ممنوع.

مانند دیگر کودکان مبتلا به اوتیسم، شاون هم از رفتار های تکراری لذت می برد. او قادر نیست که رفتار هایش را کنترل کند. مهارت های زبانی و گفتاری او بسیار ضعیف پیشرفت کرده اند و او توانایی این را ندارد که در گفت و گو های خود از عباراتی استفاده کند که از لحاظ دستور زبانی کامل هستند.

کتاب شاون از او پرسیده است که بوی کدام یک از این موارد خوشایند است؟ الف) یک پنجره  ب) یک گل  ج) یک لامپ. شاون کتابش را می بندد و بینی خود را روی هرکدام از موارد خواسته شده در کتاب می گذارد. بنظر او هیچ کدام بوی خاصی ندارند. پس او سوال را بدون جواب  باقی  می گذارد.

معمولا مدارس قادر به ارزیابی توانایی های کودکان مبتلا به اوتیسم نیستند زیرا تمرینات کلاسی برای آن ها مناسب نیست. برای مثال، بسیاری از کودکان مبتلا به او تیسم توانایی ایجاد ارتباط میان یک کلمه ی چاپ شده با چیزی که واقعی نیست را ندارند.

خانواده ی شاون به دیدن پدر بزرگ و مادربزرگ آمده اند. شاون اکنون هشت ساله است. زنگ در را به صدا در می آورد، در را باز می کند و به داخل می رود. مادر بزگ به گرمی از شاون استقبال می کند و می گوید: اوه سلام شاون حالت چطوره؟ او بدن این که به چیزی یا کسی توجه کند به سمت تلویزیون رفته آن را روشن می کند و به تماشای آن می پردازد. پدر بزرگ از او می پرسد: آیا زیر باران خیس شدی شاون؟ شاون تنها پاسخ می دهد: بله، باران.

درست مانند دیگر کودکان مبتلا به او تیسم شاون هم نمی داند که در موقعیت های اجتماعی باید چگونه برخورد کند. او زیاد به برخورد داشتن با دیگران علاقه مند نیست و ترجیح می دهد که تنها باشد. او به سوال هایی که مردم از او می پرسند پاسخ می دهد، اما به مکالمات پرسش و پاسخی اصلا علاقه ای ندارد.( سیارک)

شاون اکنون یازده ساله است. او مشغول بازی بیس بال است. با چوب به توپ ضربه میزند و توپ پرتاب می شود. مربی فریاد می زند: حالا بدو! شاون به جایگاه اول می رود. در همین حال، برد توپ را برداشته  و به شاون می دهد. مانند دیگر بازیکنان دیگر این تیم مخصوص، شاون و برد هم به اوتیسم مبتلا هستند.

بیشتر شرکت کننده های این گروه را پسران تشکیل می دهند. این بدان علت است که غالب کودکان مبتلا به اوتیسم، پسر هستند. نسبت پسران به دختران در خصوص ابتلا به بیماری اوتیسم چهار به یک است. شاید کودکان مبتلا به اوتیسم، مهارت های فیزیکی عالی داشته باشند، اما آن ها به ندرت در ورزش های تیمی شرکت می کنند، زیرا آن ها نقش ها را درک نمی کنند.

شاون مشغول انجام تکالیف مدرسه اش است. او با سرعت بالایی مشغول حل تمرینات است، به طوری که تنها در پنج دقیقه 25 مساله ی مربوط به ضرب را حل کرده است.

شاون بسیار باهوش است اما از لحاظ آکادمیک به حد کمال نرسیده است. مهارت های زبانی او هنوز هم ضعیف هستند اما او از تماشای تصاویر لذت می برد و توسط نقشه ها و سالنامه ها مسحور می شود. او مرتبا به پدر بزرگ و مادر بزرگ نامه می نویسد و در نامه هایش در مورد مکان هایی که با خانواده اش دیده است توضیح می دهد.

وقت خواب است. شاون دوش گرفته، دندان هایش را مسواک زده ، لباس خوابش را پوشیده است. از تختش بالا می رود و مادر پتو را روی او می کشد و به او می گوید: دوستت دارم و سپس پیشانی پسرش را می بوسد. شاون هم می گوید: دوستت دارم و چشم هایش را می بندد.

اگر چه شاون دیگر هیچ گاه چشم هایش را باز نکرد و به خواب ابدی فرو رفت، اما هنوز تلاش برای درک کودکانی مانند شاون پابرجاست. تلاش برای درک آن ها و ساخت دنیایی که شاون و امثال او هم از آن سهمی داشته باشند.ترجمه  itrans.ir 

علت ابتلا به اتیسم جهش در یک ژن می باشد.

علائم و نشانه های اختلال طیف اوتیسم چیست؟

چه عواملی باعث ایجاد اوتیسم می شود؟

نقاط عطف کودکان دارای اختلال اوتیسم در 25 تا 36 ماهگی و نقش والدین

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید