علائم هشدار دهنده اولیه ابتلا به بیماری پارکیسنون


بیماری پارکینسون اختلال مغزی مزمن و پیشرونده است  که موجب از دست رفتن کنترل عضلات می گردد و میلیون ها نفر در سراسر جهان درگیر این بیماری هستند. این بیماری شامل عملکرد نادرست و مرگ سلول های عصبی حیاتی در مغز می باشد، که بسیاری از آنها عامل تولید  دوپامین هستند. دوپامین ماده ای شیمیایی می باشد که مسئولیت کنترل حرکات و هماهنگی بدن را بر عهده دارند.

 نشانه هایی مانند لرزش دست و چانه ، حرکت کند و مشکلات گفتاری از رایج‌ترین نشانه های ابتلا به بیماری پارکینسونهستند ، اما آنها معمولا  زمانی قابل رویت هستند که بیماری پیشرفت کرده است. برای تشخیص بیماری پارکینسون در مراحل اولیه به مواردی که در زیر آمده است دقت نمایید.(سیارک

شواهد بیشتری بیماری پارکینسون را به باکتری های روده مرتبط دانسته اند 

نشانه های عمده ی ابتلا به پارکینسون 

بنا به تحقیقات جدید علت پارکینسون ممکن است در روده ها باشد نه در مغز

از دست دادن قدرت بویایی

 اختلال در حس بویایی یا از دست دادن کامل حس بویایی یکی از علائم هشدار دهنده اولیه ابتلا به بیماری پارکیسنون می باشد. آنوسمی یا از دست دادن قدرت بویایی گاهی اوقات می تواند چندین سال پیش از ظهور نشانه های دیگر بیماری پارکینسوناتفاق بیفتد.

با مرگ سلول های تولید کننده دوپامین  که مسئول حمل سیگنال ها بین مغز و عضلات و اعصاب می باشند ، پیام هایی مانند  رایحه  و بو منتقل نمی شوند و در حس بویایی اختلال بوجود می آید.

مشکلات خواب

بروز مشکلات خواب به صورت گاه به گاه برای هر فرداتفاق می افتد، اما تکرر آنها ممکن است نشانه ای از ابتلا به بیماری پارکینسون باشد. لرزش، فریاد زدن یا سایش دندان ها روی یکدیگر هنگام خواب امکان دارد نشان دهنده شرایطی به نام اختلال رفتاری حرکت سریع چشم (RBD) باشند.

این اختلال به طور ویژه نگران کننده می باشد، زیرا تقریبا 40 درصد افراد مبتلا به آن در نهایت به بیماری پارکینسون مبتلا می گردند. اختلالات خواب  مانند سندرم پای بی قرار و آپنه خواب نیز می توانند سال ها پیش از این که بیماری پیشرفت کنداز دیگر علائم  اولیه ابتلا به پارکینسون باشند.

یبوست

در بیماری پارکینسون سیستم عصبی بدن  تحت تاثیر قرار می گیرد، که مسئولیت گوارش مناسب و اجابت مزاج را بر عهده سیستم عصبی بدن می باشد و عملکرد نادرست این سیستم باعث یبوست ، که یکی دیگر از علائم هشداردهنده اولیهاین بیماری می باشد.

در شرایطی که یبوست  با نشانه های دیگر مانند مشکلات خواب و دشواری در حرکت و راه رفتن همراه باشد، زنگ خطر پارکینسون به صدا در آمده است.

صورت ماسک زده

در ابتدای بیماری پارکینسونامکان دارد حرکت عضلات کوچک  صورت  تحت تاثیر قرار گیرند.در این شرایط  ظاهر فرد یا بسیار جدی و  یا حالت مات و خیره دارندبه کندی لبخند می زنن و یا اخم می کنن نگاهشان خیره و بهت زده است و کمتر پلک می زنند.

اختلالات خلقی

 اختلالات خلقی  مانند افسردگی، انزوای اجتماعی، یا اضطراب دیده می شود و بیمار علاقه خود را به چیزهایی که قبلا دوست داشته از دست می دهد و بی تفاوت می شود.(سیارک

سرگیجه و غش کردن

برای همه شاید احساس سرگیجه پس از ایستادناتفاق بیفتد اما در صورتی که تکرار شود  می تواند از ابتلا به بیماری پارکینسون خبر بدهد. کاهش ناگهانی فشار خون پس از ایستادن در افراد مبتلا به بیماری پارکینسون شایعمی باشد.

پزشکان بر این باورهستند که کاهش ناگهانی فشار خون در نتیجه تولید یا ترشح ناکافی نورپینفرین توسط سیستم عصبی بوجود می آید. نورپینفرین یک ماده شیمیایی می باشد که فرمان انقباض به حسگرهای رگ های خونی  را می دهد و باعث افزایش فشار خون می شود  و خون را به سمت مغزبرمی گرداند. نرسیدن جریان خون کافی به مغز  موجب سرگیجه، سبکی سر یا در برخی موارد غش کردن می گردد.(سیارک

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید